Saab 9-3 SS Aero - 110525 - Maptunad

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 april 2010 · 8 744 Inlägg

Ja dom basarna verkar helt klart trivas bäst i sluten låda, är iaf vad jag kommit fram till efter mina enkla tester, men ska man spela högt så är det nog portat som gäller ändå. Fast jag spelar ju 135dB+ nu med sluten låda till mina så...

Ett problem som blir med basarna bakåt är att basen blir väldigt släpig och tråkig att lyssna på, vist det spelar högt och trycker på mycket men är inge kul till annat än hiphop.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Braather (none)
27 april 2010 · 1 725 Inlägg

ToXtreme skrev:
Kör du med en sluten låda istället, det räcker gott och väl! Tror du mig inte kan du alltid från Braather här på gorg för det där är precis de basarna han hade i skuffen.

Jag vet inte hur det lät med dubbla basar i hans iofs, men när jag å han byggde första fasen med enkel JBL GTO 12" så kan jag säga att det basade jävlar tongue

Men du får inte blanda ihop alla basar man haft/hade Toxtreme wink

Den som jag hade som singel bas var ju JBL GTI Mk 2, det var därför de basa som fan smile Så Jimmu vet! Men kan även svara på att GTO låter gott som singel. Testa singel i en låda innan jag sen slog i två. Sluten är bra de..men beror ju lite på vilken musik man lyssnar på också. Men ja ville sen ha lite mer djup i dom, då man lyssnar på den musik jag gillar. Så en portad låda blev ett faktum.

Senast redigerat av Braather (27 april 2010)

--Lev i går som det vore i morgon--
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 april 2010 · 8 744 Inlägg

Fast nu är det ju inte GTO utan Power som Jimmu kör med och jag lovar, dom kan spela djupt även i sluten låda. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ToXtreme
28 april 2010 · 3 627 Inlägg

Fel av mig wink

Men vill ändå veta med mig att de basarna spelar bäst i slutet tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Braather (none)
28 april 2010 · 1 725 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Fast nu är det ju inte GTO utan Power som Jimmu kör med och jag lovar, dom kan spela djupt även i sluten låda. wink

Det var power jag hade wink Rörigt värre! Men rätt ska vara rätt..Å ja, helt ok flås i dom.

--Lev i går som det vore i morgon--
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 april 2010 · 8 744 Inlägg

Jo jag vet, och det är även Power som jag och Jimmu har, men du skrev om GTO i ditt förra inlägg. wink Men ja självklart blir det mer djupbas i en portad låda (om man bygger rätt) men jag tycker det finns nog även i sluten låda, en annan fördel då är ju att dom inte blir släpiga lite lätt som i en portad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jimmu
1 maj 2010 · 744 Inlägg

Haha, rörigt värre som sagt tongue
Men om man bygger en slutenlåda och vill ha in lite bas i bilen, är enda alternativet att bygga en låda som Chriztoffer gjort, eller har jag fel? Har för mig att jag läste det i hans projekttråd när han var i full gång med att bygga sin låda.

100501
Idag var det tänkt att jag skulle påbörja monteringen av Turbo X slutrören.
Fixade fram rör i rostfritt och skulle börja svarva upp dom invändigt så att de skulle passa på avgasystemet, men det gick tyvärr inte så bra som jag ville iom att svarvstålen vi har på jobbet var kassa, så på måndag ska jag lämna in dem på företaget intill som får svarva upp dom åt mig, tragiskt när man planerat något och de bara skiter sig.

Så i stället drog jag om strömkabeln och har börjat hänga ipp den så att det blir lite roligare att titta på den smile

For-D
1 maj 2010 · 36 Inlägg

Najs smile

Braather (none)
1 maj 2010 · 1 725 Inlägg

Ang den slutna lådan. SÅ kan jag nog svara på de att JA, att ha den så som Christoffer har så får du nog in ljudet i kupén allra bäst. Så som jag hade, helt stängt inne i skuffern vart la så där. Det var lite därför jag byggde portad och körde portarna genom ryggstödet i mitten..vart kanon smile

Med tanke på att SS är så sjukt isolerad i bagaget ifrån kupén så tror jag bäst på de Christoffer gjort.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Ja jag har inte byggt så för att det var snyggt. wink Vist nog får du in basen även med basarna bakåt men det blir inte så kul att lyssna på musik då, blir mest för show. Med basarna framåt (och tätat runtom) kommer det låta absolut bäst, och man kan ju faktist sätta en plexiglasskiva på baksidan om man vill se nåt från skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jimmu
2 maj 2010 · 744 Inlägg

Ahh får beslutsångest! big_smile
Risken är ju stor att 12"arna jag har inte får plats om jag ska vända dom framåt, in mot kupén, för tanken var att montera slutstegen under hatthyllan som du gjort Christoffer.
Finns det något speciellt man bör tänka på om man skulle ta och montera en plexiglasskiva?

100502
Idag drog jag om strömkabeln i motorrummet och hängde upp den.
Passade även på att montera en ny regskylt när bilen ändå var nytvättad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/919895_meyzy2.jpg
Funderar dock på om jag ska beställa en plastskylt istället för dekalskylten

G-Bruno ArtDirector
3 maj 2010 · 462 Inlägg

Dekalskylt = Epatraktorstyling, skaffa dig en liten plastskylt istället så ser det mer ut som om du faktiskt har en riktig nummerskylt, mer cleant och drar inte uppmärksamheten till att du "inte" har org. nummerskylt fram.

Men du Jimmu, vart har ditt huvemblem tagit vägen?

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
Jimmu
3 maj 2010 · 744 Inlägg

G-Bruno skrev:
Men du Jimmu, vart har ditt huvemblem tagit vägen?

Det plockades av i höstas när ett nytt lager klarlack lades, har inte fått på det ännu tongue
Men det kommer på under veckan om jag hittar det, annars blir det att beställa ett nytt.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Jimmu skrev:
Ahh får beslutsångest! big_smile
Risken är ju stor att 12"arna jag har inte får plats om jag ska vända dom framåt, in mot kupén, för tanken var att montera slutstegen under hatthyllan som du gjort Christoffer.
Finns det något speciellt man bör tänka på om man skulle ta och montera en plexiglasskiva?

Ja det blir helt klart trångt, om du ska få dit 12" basar så får det främre steget inte sticka ner så långt som mitt gör och om det inte ska göra det så har du två alternativ: 1 det bakre steget får sticka ut en bit bakåt, 2 steget överlappar varandra. Det du bör tänka på om du ska ha plexiglasskiva är att den bör vara skapligt tjock (inte som i JBLs GTO1204BP låda där plexin flexar friskt) och att det ska vara tätt runtom.

Ang. regskylten så måste jag faktist säga att det såg rätt bra ut! smile Fast som G-Bruno sa så skulle nog en liten "riktig" skylt höja utseendet en bit. Ang. huvemblemet så tycker jag det är synd att du ska ha ett, hade varit mycket snyggare utan!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jimmu
3 maj 2010 · 744 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja det blir helt klart trångt, om du ska få dit 12" basar så får det främre steget inte sticka ner så långt som mitt gör och om det inte ska göra det så har du två alternativ: 1 det bakre steget får sticka ut en bit bakåt, 2 steget överlappar varandra. Det du bör tänka på om du ska ha plexiglasskiva är att den bör vara skapligt tjock (inte som i JBLs GTO1204BP låda där plexin flexar friskt) och att det ska vara tätt runtom.

Ang. regskylten så måste jag faktist säga att det såg rätt bra ut! smile Fast som G-Bruno sa så skulle nog en liten "riktig" skylt höja utseendet en bit. Ang. huvemblemet så tycker jag det är synd att du ska ha ett, hade varit mycket snyggare utan!

Jag får börja med att bygga om hatthyllan och montera steget och utgå från det och se hur det blir smile

Jag blev också positivt överraskad över att det faktiskt passade med reg skylten, kanske därför jag dragit ut på att montera en tongue

Visst hade det varit snyggare utan, men iom att det är försänkt för emblemet så får det bli ett ändå.

Förövrigt så har jag fått rören till svarvade idag, så nu kan jag dra igång med att montera T-X rören smile

Jimmu
8 maj 2010 · 744 Inlägg

100508
Idag har det blivit en heldag uppe på jobbet, har nämligen börjat montera Turbo X slutrören - Äntligen smile

Är en hel del jobb med att få till det på ett bra sätt, avgassystemet behöver höjas, tyvärr är det inte så lätt att bara byta ut upphängnings gummina.

Har fått måttat, kapat, kontrollerat, svetsat, lackat, borrat, slipat, justerat, sågat, skarvat en heldel kan jag lova, men förhoppningsvis kommer det en dag vara värt mödan smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/924102_5f4bq7.jpg

Jag kommer dock inte att få klart allt under helgen, när ett av schimsrören skulle sågas så klämmdes det sönder i sågen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/924131_s3l7f7.jpg
Bara att bita ihop och ta nya tag, men det får bli på måndag när ja kan få hjälp med svarvningen.

Men allt ska göras klart i morgon så att det bara är att trycka dit dom på måndag smile

G-Bruno ArtDirector
8 maj 2010 · 462 Inlägg

Härligt att se att du tagit tag i rören nu, det kommer att göra mycket för helhetsintrycket... Lycka till!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
Aerocombi Xenoholic
8 maj 2010 · 2 559 Inlägg

Det var väl på tiden Jimmy big_smile , tråkigt bara när det ska J_vlas på det viset.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
ETTH
9 maj 2010 · 397 Inlägg

Ser väldigt bra ut!

Vad säger dock polisen om denna lilla söta klisterlapp fram? smile

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"
Saab 9-3 "Ägg-Gulan" (1999)
Jimmu
9 maj 2010 · 744 Inlägg

G-Bruno skrev:
Härligt att se att du tagit tag i rören nu, det kommer att göra mycket för helhetsintrycket... Lycka till!

Tror åxå det kommer att ge bilen ett rejält lyft smile Tack tack!

Aerocombi skrev:
Det var väl på tiden Jimmy big_smile , tråkigt bara när det ska J_vlas på det viset.

Visst är det? tongue Ja, det får aldrig bli som man tänkt sig..

ETTH skrev:
Ser väldigt bra ut!

Vad säger dock polisen om denna lilla söta klisterlapp fram? smile

Tack! Det vet jag inte, jag har inte frågat lol Nej, då det vet jag inte, men jag åkte hela förra säsongen helt utan skylt och det gick bra förutom på Vallåkra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang