3851
Sök

koppla förbi bränslerelä 740

Avstängd
1 266 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Tjaaa hur tjuvkopplar man för bi bränslepumprelät ?

På mina stift står det så här 85 - 87/2 - 86/1
                                         30 - 86/2 - 87/1

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
6 november 2008
#2
30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra.

Avstängd
1 266 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra.

Ska jag bygla 3st stift alltså ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2008
#4
Ja.

Men varför?

Köp nytt relä istället.. Onödigt att ta risken att bränna upp både dig, bilen och skogen/motparten om du skulle smälla...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
6 november 2008
#5
Ja, det är ju två st utgångar från relät. Om du bara byglar en av utgångarna så kommer en del saker inte att få spänning som de ska. smile

Enligt elschemat i min rephandbok till 240 så går ena utgången till styrboxen och luftmassemätaren, andra utgången går till syresensor+spridarna+tankpumpen. Då är det LH2.2 som schemat avser. Jag tror nog att 740 och 240 har ganska lika eldragningar på bränslesystemet iaf.

Får väl hålla med twin_cam och fråga varför? smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Ja, det är ju två st utgångar från relät. Om du bara byglar en av utgångarna så kommer en del saker inte att få spänning som de ska. smile

Enligt elschemat i min rephandbok till 240 så går ena utgången till styrboxen och luftmassemätaren, andra utgången går till syresensor+spridarna+tankpumpen. Då är det LH2.2 som schemat avser. Jag tror nog att 740 och 240 har ganska lika eldragningar på bränslesystemet iaf.

Får väl hålla med twin_cam och fråga varför? smile

DET FUNKADE !! smile) nja men jagh ar 60 liter bensin i turbon..som bara ska stå under vintern..tänkte pumpa ut de smile vadå är det farligt att koppla så ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
6 november 2008
#7
Aha, du ville bara tvångsköra pumpen tillfälligt, då var det ju inte så "farligt". wink

Det twin_cam antagligen menade var att om du byglar förbi relät så går ju pumparna hela tiden när tändningen är påslagen, ifall bilen krockar så kan det fortsätta att mata på en massa bensin som gör att det börjar brinna.

Fast så var inte fallet. smile

Skrev lite fel dessutom, pumparna skulle ju naturligtvis gå hela tiden även när tändningen är avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Aha, du ville bara tvångsköra pumpen tillfälligt, då var det ju inte så "farligt". wink

Det twin_cam antagligen menade var att om du byglar förbi relät så går ju pumparna hela tiden när tändningen är påslagen, ifall bilen krockar så kan det fortsätta att mata på en massa bensin som gör att det börjar brinna.

Fast så var inte fallet. smile

Skrev lite fel dessutom, pumparna skulle ju naturligtvis gå hela tiden även när tändningen är avslagen.

Jahaja smile men tack för hjälpen iaf ! nus ka det pumpas så det står härliga till big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök