3567
Sök

vart står mod nr på bakaxel

97 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
som ovan vart ser man vad man har för axel på en volvo 245?

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

1 772 Inlägg
20 november 2008
Det står på kanten på bakaxeln, dock är det nog inte möjligt att se det längre då bilen är hyffsat gammal.

Skulle tro att det är en 1031, alltså den "vanliga". Men eftersom du har turbo skulle den kunna vara 1041, alltså den med slungdiff. Är osäker..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 november 2008
NordstromJ skrev:
Det står på kanten på bakaxeln, dock är det nog inte möjligt att se det längre då bilen är hyffsat gammal.

Skulle tro att det är en 1031, alltså den "vanliga". Men eftersom du har turbo skulle den kunna vara 1041, alltså den med slungdiff. Är osäker..

1041 sitter ju inte på 240 den sitter på 740 å uppåt:) 1030 är den vanliga å 1031 bruckar det va till turbo:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 772 Inlägg
21 november 2008
turboforssen skrev:
NordstromJ skrev:

1041 sitter ju inte på 240 den sitter på 740 å uppåt:) 1030 är den vanliga å 1031 bruckar det va till turbo:)

Det har du rätt i, var lite osäker men nu vet ja smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

97 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
ok så jag borde alltså ha en 1031 på min

1 814 Inlägg
22 november 2008
Man kan ju förutsätta att det är en 1031 på en V6/GLT/Turbo (i regel med 3,73:1 utväxling), men det verkar som om volvo blandat friskt bland grejerna så det finns dom som fått nöja sig med 1030 medans det finns DL/GL som fått 1031.
Så man kan egentligen inte vara helt 100% säker förrän man kollat på axeln.
Ursprungligen sitter det en klistrad dekal på vänster drivaxelrör där det står tillverkningsnr, detaljnr och utväxling. Men dessa brukar sällan sitta kvar tyvärr och skulle dom mot förmodan sitta kvar så är dom fulla av underredsmassa och svåra att göra rena för att kunna läsa...

Utvändig skillnad mellan 1030 och 1031 är att det finns en upphöjning överst på klumpen på 1031, detta för att det är något större grejer i denna. Annars får man demontera locket och mäta/räkna.

97 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
det sitter en klisterlapp på vänster drivaxelrör sett bakifrån men det står bara en massa nummer inte vad det är för axel. finns det något sätt att utläsa det på så man får reda på vad det är för axel? annars brukar det det juh stå på bakaxeln vad det är för någon men har inte hittat något.
Senast redigerat av _rockabilly86_ (22 november 2008)

Sök