4366
Sök

Vad tycker ni om Arbetsförmedlingen?

Förjaevle Brao
555 Inlägg
6 december 2008
Jävla idioter i mina ögon:P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2008
Vitsen med arbetsförmedlingen har jag inte riktigt förstått än, ska man gå dit för att slösa tid eller vad? Skrev in mig där för några veckor sedan då jag hade ett jobb på G och tänkte försöka få lite praktikersättning eller liknande. Enligt deras bestämmelser så skulle jag ju så klart gå på det dära mötet samma vecka på fredagen. vilket jag meddelade att det går inte, jag har praktik på ett jobb då! Men det vägrade dom att höra såklart. Efter att ha pratat med dom några gånger så blev till slut mötet flyttat... försökte då återigen berätta för dom att jag kan inte komma, jag praktiserar då, men det sket dom återigen i. Då sket jag i dom och deras möte och måndagen efter kommer ett brev om att jag är inte längre är inskriven hos dom då jag inte kom på mötet...

Praktikersättning kunde jag inte heller få, var tvungen att gå arbetslös i 3 månader först vilket jag såklart vägrar göra, måste ju ha någon inkomst. Det enda som arbetsförmedlaren babblade om på inskrivningen var att jag skulle skriva CV och söka jobb, att jag hade ett på gång spelade ingen roll tydligen...

Så nej, arbetsförmedlingen kommer jag hålla mig borta ifrån i fortsättningen, tar bara tid och energi att hålla på med dom, tid som jag då hellre lägger på att söka arbete på egen hand!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 december 2008
tills man hamande på ungdomsgarantin va de crap nu börjar de hända grejjer har man tur kommer man in på lastbils utbildnignen och arbetsförmedlingen pröjsar=D

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 december 2008
Tycker de ä rena dreten.

De vill att ja ska ut på praktik direkt. Man får ingen ersättning förrän man vart inskrive 3 månader. Hur ska ja ha råd å köra dit varje dag? Bor ute på landet å har iaf minst 7km till närmaste företag.

Sen skulle jobbgarantin ligga på 40kr om dagen. En vecka efter va tjejen där å prata då skulle man visst få 129kr om dagen. Hon har vart på praktik i 2 månader utan pengar eftersom den inte nämnt ett ord om de å hon har frågat men inte fått nått direkt svar. Hon skrev in sig i sommras efter studentetn nån gång...

Å ja har ingen avslutad utbildning å de finns inga pengar te å få utbildning på någe sätt.

Kommer leta jobb. Svart eller vitt kvittar bara ja får pengar. 3 månader utan inkomst å man ska ändå på praktik...

Möte har ja vart på ett. Rena skiten. Fick inte veta nått å de hon sa stämde ju tydligen inte...
Ska dit efter jul igen. Blir nog inge bättre då heller...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 december 2008
det är ju trots allt inte deras problem om du kan ta dig nånstans ligger ju trots all i ditt eget intresse så

583 Inlägg
6 december 2008
volvo_dude skrev:
det är ju trots allt inte deras problem om du kan ta dig nånstans ligger ju trots all i ditt eget intresse så

ne men vissa bor ute på landet... ska vi flytta då? utan jobb? utan pengar? De är visst deras problem vart fan man bor! De ska dom fan i mig räkna in när dom sätter en på ett jobb. Vafan ska han göra då? Tanka med pengar han inte har? Flytta med pengar han inte har?

Jag sitter precis i samma sits som Boostrider! Och de är idioter som du volvo_dude som sitter på arbetförmedlingen och tvingar iväg en på en praktik 5 mil bort som man inte har råd att åka till för man inte får nog med pengar varje månad.

Men du kan ju berätta för mig då vad man ska göra om man bor på landet och vill ha jobb då... De skulle jag vara jävligt tacksam för!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 december 2008
Skyline_dennis skrev:
volvo_dude skrev:

ne men vissa bor ute på landet... ska vi flytta då? utan jobb? utan pengar? De är visst deras problem vart fan man bor! De ska dom fan i mig räkna in när dom sätter en på ett jobb. Vafan ska han göra då? Tanka med pengar han inte har? Flytta med pengar han inte har?

Jag sitter precis i samma sits som Boostrider! Och de är idioter som du volvo_dude som sitter på arbetförmedlingen och tvingar iväg en på en praktik 5 mil bort som man inte har råd att åka till för man inte får nog med pengar varje månad.

Men du kan ju berätta för mig då vad man ska göra om man bor på landet och vill ha jobb då... De skulle jag vara jävligt tacksam för!

Får väl börja cykla då. Men inte kul på e45an blött, salt idioter som inte ser en pga allt salt å blöta vägbana osv. Kan ju ta en annan väg men blir ju över en mil å cykla. Men visst konditionen räcker men orkar inte gå upp en timme innan för å cykla i 45min i 5 minus på en saltad blöt e45a

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 067 Inlägg
6 december 2008
Hamilton skrev:
Vad är problemet du har uteblivit från ett obligatoriskt möte....

Är man arbetssökande så ska man stå till arbetsmarknadens förfogande och det var ju rätt uppenbart att du inte gjorde det under den här veckan.

Du använde fel ord..   Rätt ord är "livegen"

Får man samtal om jobb/intervju kastar man sig i bilen..     Bara för att svamla med AF gör man det inte..

Svagt att inte orka maila tillbaks att man inte kan boka om mötet så man tar sig dit..

AF är paragrafryttare av rang..

TIll a AF går man för att man måste..   AF är en organisation som skickar tomma kuvert och sedan avaktiverar dig för du inte kommer.  De anser att man ska ta reda på vad som skulle stått på brevet i kuveret..  Men lycka till att hitta nån som kan svara på nåt ..
Senast redigerat av Hool (6 december 2008)

8 906 Inlägg
6 december 2008
volvo_dude skrev:

Håller med dig.. Man får helt enkelt flytta dit jobben finns.

Fotograf på tierpidag.se

Mästare
2 947 Inlägg
7 december 2008
Hamilton skrev:
volvo_dude skrev:

Wtf? Sverige är en avlång glesbygd och han har inga pengar till att kunna flytta eller åka? Hur fan tänker du då? Han är ingen invandrare som kan gå till Soc. !

Edit: Det sista lät säkert rasistiskt i dem trångsyntas ögon men det får ni ta!
Senast redigerat av KimVsWorld (7 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Hamilton skrev:
volvo_dude skrev:

Wtf? Sverige är en avlång glesbygd och han har inga pengar till att kunna flytta eller åka? Hur fan tänker du då? Han är ingen invandrare som kan gå till Soc. !

även en "äkta" svensk kan ju gå till Soc, eller hur? tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
7 december 2008
Hamilton skrev:
volvo_dude skrev:

Hur flyttar man utan pengar då?

Edit: Inser du inte vilken ond cirkel de är? 
Du kan inte flytta utan pengar... och du kan inte få jobb om du inte flyttar... och utan jobb får du inga pengar... så man sitter fast!
Senast redigerat av Skyline_dennis (7 december 2008)

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Mästare
2 947 Inlägg
7 december 2008
te_wik skrev:
KimVsWorld skrev:
Hamilton skrev:

även en "äkta" svensk kan ju gå till Soc, eller hur? tongue

Mvh Tommy

Ja, Men vi kan språket så vi kan få jobb därför behöver vi inte få några pengar.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Ja, Men vi kan språket så vi kan få jobb därför behöver vi inte få några pengar.

Hur kommer det då sig att arbetslösheten är som stört i sverige nu, alla kan ju svenska.
Och att fler och fler väljer att jobba i ett annat land? Inte säkert att de kan språket i de landet.

Visst, det går dåligt nu, många varslas osv. Men det tas in mycket utländsk arbetskraft hit oxå, oavsett om de kan svenska eller inte. Såå det handlar inte om det.

Soc kan alla söka som känner att de behöver hjälp med ekonomin, förutsatt att man fyller derar kriterier.
Vilket bla är att man måste vara aktivt arbetssökande = inskriven hos Arbetsförmedlingen.

Förövrigt tycker jag att det är helt dumt skrivet av dig, eller konstigt formulerat om du menade något annat.

Finns så mkt arbetslöshet i Sverige så det är inte klokt.
Senast igår pratades det i medierna om att många fler svenska väljer att jobba i Norge, för där finns jobb. 

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 december 2008
te_wik skrev:
Sen vill jag bara säga, de spelar ingen roll om det gäller vedklyvning eller något annat "litet",
familjen kommer före än att sitta hemma och vänta på ett samtal som kanske aldrig kommer.

Mvh Tommy

Då är du nog tyvärr inte mogen för jobb :S

Nekat sånt pga vedklyvning är absolut inte giltigt.

Nog har man fått offra både det ena och det andra ibland. När man tror att det är lugnt och telefonen ringer och det är jobb på gång.

När sambon fyllde 20 så hade vi tänkt gått ut och äta gott och hitta på något, hade sett fram emot det men strax innan vi skulle iväg så ringde telefonen så det var bara att byta om och sticka på några minuter.

Sen när man är sliten efter en dags jobb så är det bara ställa upp att jobba nattskiftet på 10 timmar till om det behövs, hem å sova 4 timmar och tillbaka på ordinarie dagskift. Oavsett vad man planerat eller hur sliten man är så är det bara ställa upp och köra på.

Skulle chefen fråga om jag kunde jobba på min planerade bröllopsdag så skulle jag utan tvekan säga ja och flytta datum.

Jobb är inget man ska ta för givet, bara att ställa upp, får man dessutom ersättning i någon form för att bara gå hemma så finns det inga undantag om de vill att man ska komma någon gång.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

906 Inlägg
7 december 2008
Jag väljer att ej lägga mig i era diskussioner och svarar på frågan, det beror säkerligen på från AF till AF i olika städer, jag gick till AF innan på möten osv varje vecka, visst jag fick inget jobb genom AF men man kände att de som höll i det verkligen försökte hjälpa än, men bäst är väl att få jobb via kontakter, vänner, familj osv, men man bör söka jobb utanför af "cirklar" med:)

=)

Muttley
7 december 2008
fick höra för någon vecka sedan att arbetsförmedlningen enbart satsar på invandrare och de som aldrig någonsin har haft ett jobb.
ska de vara så?
nej. de ska hjälpa de som även har jobbat i några år.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
te_wik skrev:
Sen vill jag bara säga, de spelar ingen roll om det gäller vedklyvning eller något annat "litet",
familjen kommer före än att sitta hemma och vänta på ett samtal som kanske aldrig kommer.

Mvh Tommy

Nog har man fått offra både det ena och det andra ibland. När man tror att det är lugnt och telefonen ringer och det är jobb på gång.

När sambon fyllde 20 så hade vi tänkt gått ut och äta gott och hitta på något, hade sett fram emot det men strax innan vi skulle iväg så ringde telefonen så det var bara att byta om och sticka på några minuter.

Sen när man är sliten efter en dags jobb så är det bara ställa upp att jobba nattskiftet på 10 timmar till om det behövs, hem å sova 4 timmar och tillbaka på ordinarie dagskift. Oavsett vad man planerat eller hur sliten man är så är det bara ställa upp och köra på.

Skulle chefen fråga om jag kunde jobba på min planerade bröllopsdag så skulle jag utan tvekan säga ja och flytta datum.

Jobb är inget man ska ta för givet, bara att ställa upp, får man dessutom ersättning i någon form för att bara gå hemma så finns det inga undantag om de vill att man ska komma någon gång.

Visst fan är jag det.
Men vill man fara och hjälpa sin skadade far så visst gör jag det!

Jag tycker det är konstigt att ingen verkar bry sig som sina föräldrar.. hmm
Ni kanske börjar uppskatta mer när liksom jag blivit av med en av dom.

Muttley
7 december 2008
te_wik skrev:
Martin 9-3 skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Visst fan är jag det.
Men vill man fara och hjälpa sin skadade far så visst gör jag det!

Jag tycker det är konstigt att ingen verkar bry sig som sina föräldrar.. hmm
Ni kanske börjar uppskatta mer när liksom jag blivit av med en av dom.

enda giltiga skälen är väl begravning och ifall man är riktigt sjukt. finns inget annat skäl till att hoppa över ett möte med ams.
de finns trots allt andra som gärna tar ett jobb före dig och då får man skylla sig själv om man inte kommer på deras tider och kan då heller inte gnälla på dem.

8 906 Inlägg
7 december 2008
Skyline_dennis skrev:
Hamilton skrev:
volvo_dude skrev:

Hur flyttar man utan pengar då?

Edit: Inser du inte vilken ond cirkel de är? 
Du kan inte flytta utan pengar... och du kan inte få jobb om du inte flyttar... och utan jobb får du inga pengar... så man sitter fast!

Man kan få bidrag för att flytta till annan ort.
All den informationen finns på....ja just det ja Arbetsförmedlingen som alla gnäller på men inte vet ett jotta om tydligen.
Senast redigerat av Hamilton (7 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Sök