4430
Sök

Vad tycker ni om Arbetsförmedlingen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
enda giltiga skälen är väl begravning och ifall man är riktigt sjukt. finns inget annat skäl till att hoppa över ett möte med ams.
de finns trots allt andra som gärna tar ett jobb före dig och då får man skylla sig själv om man inte kommer på deras tider och kan då heller inte gnälla på dem.

Alltså, hade det handlat om att dom hittat ett jobb åt mig, eller en intervju, så hade jag givetvis åkt.

Men nu handlade de bara om ett informationsmöte som är ca 30min långt.
Som jag redan har varit på tidigare.

Har hur som helst vart och pratat med dom i fredags, och dom GODKÄNDE mitt skäl, de höll med mig och sa att hon hade nog gjort likadant själv.
Så det löste sig, och jag har ett nytt möte på Tisdag ang utbildningen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Skyline_dennis skrev:
Hamilton skrev:

Håller med dig.. Man får helt enkelt flytta dit jobben finns.

Hur flyttar man utan pengar då?

Edit: Inser du inte vilken ond cirkel de är? 
Du kan inte flytta utan pengar... och du kan inte få jobb om du inte flyttar... och utan jobb får du inga pengar... så man sitter fast!

Man kan få bidrag för att flytta till annan ort.
All den informationen finns på....ja just det ja Arbetsförmedlingen som alla gnäller på men inte vet ett jotta om tydligen.

Precis, men hur länge tar det inte innan man får dom stålarna? Det dröjer bra länge.
2 månader och längre har vissa fått vänta på.

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 906 Inlägg
7 december 2008
te_wik skrev:
Hamilton skrev:
Skyline_dennis skrev:

Hur flyttar man utan pengar då?

Edit: Inser du inte vilken ond cirkel de är? 
Du kan inte flytta utan pengar... och du kan inte få jobb om du inte flyttar... och utan jobb får du inga pengar... så man sitter fast!

Man kan få bidrag för att flytta till annan ort.
All den informationen finns på....ja just det ja Arbetsförmedlingen som alla gnäller på men inte vet ett jotta om tydligen.

Precis, men hur länge tar det inte innan man får dom stålarna? Det dröjer bra länge.
2 månader och längre har vissa fått vänta på.

Har man inga egna besparingar vilket det flesta mer eller mindre har så får man väll låna tillsvidare från tex soc, föräldrar eller bank.
Problemet är väll att dom i den här tråden vill att någon anna ska lösa deras problem......

Fotograf på tierpidag.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Har man inga egna besparingar vilket det flesta mer eller mindre har så får man väll låna tillsvidare från tex soc, föräldrar eller bank.
Problemet är väll att dom i den här tråden vill att någon anna ska lösa deras problem......

Banken får man inte låna av utan inkomst, om man inte har ett jobb till 100% säkerhet färdigt när man söker.

Men Soc däremot, där får man stålar ifrån, men behöver inte ens låna utan de ska se till så att man har så man klarar sig, på existensminimun.
Och man behöver inte ens vara utlänning, som skrevs i tråden tidigasre tongue

Så de me att man inte kan flytta, det håller inte. För de kan man.
Sen är det en annan sak om man inte VILL flytta, då får man skylla sig själv.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 december 2008)

Muttley
7 december 2008
te_wik skrev:
Hamilton skrev:

Banken får man inte låna av utan inkomst, om man inte har ett jobb till 100% säkerhet färdigt när man söker.

Så de me att man inte kan flytta, det håller inte. För de kan man.
Sen är det en annan sak om man inte VILL flytta, då får man skylla sig själv.

Mvh Tommy

banken kan man låna av, en vän till mig tog huslån på ungefär 400 tusen när han var arbetslös gick på akassa och hans fru pluggade. man har huset som säkerhet såklart.

och samma anledning som du hade vid icke närvaro av ditt info möte. du valde familjen före.  jag tex kommer inte flytta härifrån pga att jag har hela min familj här.
men de som inte tycker om att pendla långa sträckor typ upp mot 10 mil om dagen de får skylla sig själva då man oftast har ett jobb inom 10 mils radie (iallafall i skåne).

och jag har pendlat så i 3 år så de är inga problem för någon annan heller.

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 december 2008
Precis. Se när det ju upp till var och en om de vill pendla eller inte.. Det är ju bara neka jobb och låta bli att gå på möten mm det är ju helt upp till var och en. Men det är bara ge upp ev a-kassa och stanna där man är.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 december 2008
Arbetsförmedlingen är väl underbar...

Tänk att sitta på ett kontor i lugn och ro, då och då trycka på en knapp och låta en person prata med dig. Är du glad plockar du fram 3alternativ som personen ska se till att söka för att få fortsatt a-kassa. Är du på dåligt humör förstör du någons livsdröm genom att förklara att det jobb den vill ha är omöjligt. Sen hämtar man en kopp kaffe och lägger harpan ett par gånger till nästa.

Så var hittar jag jobben inne på AMS? (dvs som deras handläggare)
Finns ju INGEN risk att bli uppsagd pga för lite arbete. tongue

3 354 Inlägg
8 december 2008
sirmiro skrev:
Arbetsförmedlingen är väl underbar...

Tänk att sitta på ett kontor i lugn och ro, då och då trycka på en knapp och låta en person prata med dig. Är du glad plockar du fram 3alternativ som personen ska se till att söka för att få fortsatt a-kassa. Är du på dåligt humör förstör du någons livsdröm genom att förklara att det jobb den vill ha är omöjligt. Sen hämtar man en kopp kaffe och lägger harpan ett par gånger till nästa.

Så var hittar jag jobben inne på AMS? (dvs som deras handläggare)
Finns ju INGEN risk att bli uppsagd pga för lite arbete. tongue

kanske skulle va nåt att söka jobb som handläggare... man har nog erfarenhet av jobbet när man har vart arbetslös...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

The world is mine
82 Inlägg
9 december 2008
Visst har det hänt att man klantat till det hos AMS nån gång eller två, men har samtidigt mött folk med väldigt tjocka fingrar som en gång var nära att sätta mig i ordentligt problem.

Vid ett tillfälle då jag blivit avskriven(my bad ren miss) så drog jag dit dagen efter och skrev in mig igen. Inga konstigheter alls. Vid nästa möte så gick jag igenom tidigare data ang. mig och då upptäckte handläggaren att den personen som skrev in i systemet att jag blivit avskriven lyckades knappa in några extra månader. Minns inte månaden men dvs om jag blev avskriven i September så lyckades han få det till att jag vart avskriven redan i Juli. Guud va roligt det hade varit skoj att åka på att bli ÅTERBETALNINGSSKYLDIG till Alfa-kassan pga deras fumlighet? Skönt att det slapp bli så.

Vid ett annat tillfälle lyckades de även skicka fel papper hem till mig (påminnelse om att göra ny handlingsplan) fick ju mitt brev mycket riktigt. Men även ett till adresserat till mig men med ett likadant brev fast till en helt annan person inuti.

Eller som idag när jag lämnar in närvaroblanketten (för Ungdomsgarantin) då det ALLA gånger innan fungerat utmärkt att vem som helst inne på Ams skriver på dem och sen skickar iväg dem. Men just idag så anses det att min handläggare ska skriva på? Påpekar detta måttligt irriterad (redan stressad) att personalen verkar ha fått individuella arbetsinstruktioner? Men efter lite franskt utspel så visade sig att det visst inte var nått problem för honom att skriva på.

Bad like I wanna be

Mästare
2 947 Inlägg
9 december 2008
En fråga bara Hamilton? Vad jobbar du som? Lärare?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

8 906 Inlägg
9 december 2008
KimVsWorld skrev:
En fråga bara Hamilton? Vad jobbar du som? Lärare?

Jobbar inte som lärare.

Fotograf på tierpidag.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Happ.. då har jag vart på mötet.

Blev nekad utbildningen då den är längre än 4månader.
Arbetsförmedlingen erbjuder visst max 4månaders utb. hmm

Blev istället hemskickad med orden "försätt söka jobb så träffas vi i mitten av januari"

Åh just, jag får 48kr / dag i aktivitetsstöd...Wtf, de klarar man ju sig på..

Mvh Tommy

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
9 december 2008
de är ett skämt! jävla idioter som inte sköter sina jobb! otrevliga och jävliga är dem med! dem skiter fullständigt i dig, dem måste inte vara trevliga och fixa jobb åt dig dem får lön endå!

på tex: elgiganten där man tjänar pengar på sina kunder måste man vara trevlig mot dem och se till så kunden blir nöjd, annars tjänar dem inga pengar och butiken läggs ner?

på arbetsförmedlingen sitter dem o fikar .. dricker kaffe.. tittar på sin mail.. och tar emot besök ifrån ett par människor under hela dan.. dem måste inte vara trevliga och därför är dem heller oftast inte det. dem tjänar inget på att du får jobb så de skiter dem fullständigt i.. du är jobbig eftersom du stör dem på arbetet med jobbiga frågor och undrar varför inget händer..

gick dit 2 gånger för längesen, aldrig mer! jävla patrask som jobbar där hmm
vill man ha jobb får man skaffa det sj! det går fortare och det är trevligare för du slipper gnällkärringar.
jag tycker verkligen det borde läggas ner, våra skattepengar kan gå till så mkt annat NÖDVÄNDIGT
för arbetsförmedlingen är det minst nödvändiga i sverige idag... well nästan iallafall ..

USCH!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Jag fattar inte hur de tänker... En utbildning är ju verkligen ett steg mot ett jobb.

Dessutom finns den med i deras utbildningsprogram, men tydligen finns den bara där som bokstäver för att utvidga deras utbud...

Helvetes klåpare hela bunten där.
Finns inga jobb här som inte kräver någon utbildning.

En utbildning finns det, och inom det yrket finns det jobb.

Men utbildningen får man inte gå.. Hur i helvete ska man nånsin få ett jobb..?

Är det via "pappa känner en som känner en" - vägen eller släktings vägen?

Detta är bara bullshit, allt som är statligt är SKIT

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
richardoo290 skrev:
de är ett skämt! jävla idioter som inte sköter sina jobb! otrevliga och jävliga är dem med! dem skiter fullständigt i dig, dem måste inte vara trevliga och fixa jobb åt dig dem får lön endå!

på tex: elgiganten där man tjänar pengar på sina kunder måste man vara trevlig mot dem och se till så kunden blir nöjd, annars tjänar dem inga pengar och butiken läggs ner?

på arbetsförmedlingen sitter dem o fikar .. dricker kaffe.. tittar på sin mail.. och tar emot besök ifrån ett par människor under hela dan.. dem måste inte vara trevliga och därför är dem heller oftast inte det. dem tjänar inget på att du får jobb så de skiter dem fullständigt i.. du är jobbig eftersom du stör dem på arbetet med jobbiga frågor och undrar varför inget händer..

gick dit 2 gånger för längesen, aldrig mer! jävla patrask som jobbar där hmm
vill man ha jobb får man skaffa det sj! det går fortare och det är trevligare för du slipper gnällkärringar.
jag tycker verkligen det borde läggas ner, våra skattepengar kan gå till så mkt annat NÖDVÄNDIGT
för arbetsförmedlingen är det minst nödvändiga i sverige idag... well nästan iallafall ..

USCH!

Skillnaden är att de inte får sin lön från deras kunder endast, de får ju sin lön av staten, våra skattepengar.
Så de skiter ju i hur de får sina stålar.

Nää, börja avlöna de arbetare på förmedlingen med provision, ju fler personer de fixar arbete åt, ju högre lön.

De satsar ju inget..

Mvh Tommy

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
9 december 2008
te_wik skrev:
Jag fattar inte hur de tänker... En utbildning är ju verkligen ett steg mot ett jobb.

Dessutom finns den med i deras utbildningsprogram, men tydligen finns den bara där som bokstäver för att utvidga deras utbud...

som ja sa, dem skiter i dig.. jag ville skaffa CE-kort genom dem men blev totalnekad..
en kompis till mig som är muslim fick det dock, dem hade en utbildning för enbart muslimer inom området.. trots att ja var först fick inte jag.. men han som muslim fick.. hmm 

yeah! go sweden! for the record..we are laughing at you not with you big_smile
Senast redigerat av richardoo290 (9 december 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
jävla nötter....!!

8 906 Inlägg
9 december 2008
te_wik skrev:

Arbetsförmedlingens uppgift är inte att utbilda till det finns det skolor.

Fotograf på tierpidag.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
te_wik skrev:

Hur kommer det sig att skolan (Lernia) säger att den utbildningen är via arbetsförmedlingen då??!?

Varför har dom utbildningar ute för då?
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=32046
Senast redigerat av te_wik (9 december 2008)

8 906 Inlägg
10 december 2008
te_wik skrev:
Hamilton skrev:
te_wik skrev:

Hur kommer det sig att skolan (Lernia) säger att den utbildningen är via arbetsförmedlingen då??!?

Varför har dom utbildningar ute för då?
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=32046

Vad är det inte som går fram i inlägget? Dom förmedlar och utbildar inte deras sk utbildningar köper dom av privata företag, högskolor m.m genom upphandling, står också i länkarna som du själv hänvisar till.
Senast redigerat av Hamilton (10 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Sök