2790
Sök

Diffa bakaxel

17 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hej vad är det billigaste och enklaste sättet för mig att diffa min bakaxel på min volvo 740 16v 89:a ?

586 Inlägg
9 december 2008
Svetsa smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 december 2008
vill du ha körbart är nog 1041 axeln enklast

Jonas

17 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
ja ja vill kunna köra med min bil smile , vart svetsar jag och hur finns det bilder / guider på det tack ? mvh emil

16 Inlägg
9 december 2008
Differentialen i bakaxeln är till för att ytter hjulet skall kunna snurra förtare (längre väg) än inner hjulet i en kurva. Svetsar du fast diffdrev och diffhjul i varandra, så snurrar båda hjulen alltid lika fort, kör du alltid med hjulspinn i kurvorna så håller det längre...; )

Diffen består an 2stora och 2 små kugghjul, som möjliggör ovanstående, kolla in på sidan:
www.howstuffworks.com, där beskrivs allt möjligt...
Senast redigerat av Dr_olds (9 december 2008)

504 Inlägg
10 december 2008
Aussielocker funkar som en modernare typ av svetsdiff. låser inte upp så länge du inte trampar på. Men så fort du drar på så låser den upp. Samma med Torsendiffen. Finns lite smått och gått på bakaxel.se

HÅRDROCK

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 december 2008
Svetsa? Dom flesta här på garaget har säkert inte ens provat att köra svetsat utan bara läst i forumen om att det inte är bra. Själv har jag kört många svetsade bilar och dom betéer sig precis som en vanlig bil på vägen bara att det hugger lite i innerdäcket om man svänger tvärt, och att bilen är så grymt mycket roligare på tvären.

Okay, bilens förmåga att svänga försämras en del i höga hastigheter, men åk på tvären istället så är det inget man märker något av.

En svetsad diff som inte har rasat håller länge om man vet vad man pysslar med, och även en rasad axel går i vissa fall att svetsa, och håller även då ett bra tag om man vet vad man pysslar med.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 december 2008
Vad jag vet så är alla 740 diffade från fabrik. Likaså alla andra bilar...

Ursäkta men var bara tvungen att påpeka, då jag stör mig lite på att så många inte fattar skillnaden på en diffad axel (när hjulen kan snurra olika fort), och en med diffSPÄRR (när båda drivaxlarna är låsta/kan låsas med varandra)

elevator skrev:
Hej vad är det billigaste och enklaste sättet för mig att diffa min bakaxel på min volvo 740 16v 89:a ?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 948 Inlägg
10 december 2008
vad bra henke att du berättar precis det dr_olds sa lite längre upp i tråden...

var bara tvungen blir så sur på folk som inte kan läsa hela tråden innan dom postar... och ordet diffar e ett uttryck som betyder att man låser diffen. för jag antar att du säger att du går på toa när du i självaverket sätter dig på toan? big_smile

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 december 2008
baltis skrev:

var bara tvungen blir så sur på folk som inte kan läsa hela tråden innan dom postar... och ordet diffar e ett uttryck som betyder att man låser diffen. för jag antar att du säger att du går på toa när du i självaverket sätter dig på toan? big_smile

HAHAHAHHAHAHAHHAHAHA!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 december 2008
Han sa aldrig vilket som var vad. Han talade bara om hur en diff (diffrential) fungerar.

När en bil diffar så snurrar hjulen olika fort. Snurrar hjulen med samma hastighet diffar den inte, eftersom diffen då egentligen inte har någon uppgift att fylla och inte hade behövt finnas. Dock blir det väldigt besvärligt att plocka i och ur diffen ur axeln varje gång man ska svänga, därför låter man den sitta kvar även på raksträckorna fast den inte behövs... Alltså, i såna här trådar vill folk få bilen att inte diffa så dom alltid ska kunna slira med båda hjulen samtidigt (eller se till att få kraft till det hjulet som har fäste)

Alltså: I en kurva diffar bilen
          På raksträckorna diffar bilen inte.

Om man nu inte har en diffspärr, för då diffar den inte i kurvorna heller...

Jag säger inte exempelvis "hej nu är jag hemma" när jag åker till jobbet på morgonen och inte "hej då nu åker jag till jobbet" när jag kommer hem på kvällen....

Jag är noga med att läsa hela trådarna, så jag inte skriver samma som nån har gjort innan.

TFkarlsson skrev:
baltis skrev:

HAHAHAHHAHAHAHHAHAHA!

1 948 Inlägg
10 december 2008
och som varje människa vet så är det så i bilvärlden att när man säger att man vill diffar sin bakaxel så menar man att man låser diffen.

518 Inlägg
10 december 2008
håller inte med om att bilen beter sig helt vanligt med svetsdiffad axel.
körde en bil med agadiff ( svetsdiff ) å det skulle jag inte stå ut med att köra med alls. tuggade så man kunde tro att nåt var ordentligt löst när man körde sakta å förde ett satans oväsen.

men smaken är ju som baken...... delad.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 december 2008
Visst att folk säger och menar så, men det är fortfarande ett felaktigt uttryck som nästan har blivit "rätt" bara för att nästan inga förstår den egentliga betydelsen av ordet och använder det på fel sätt.

Ursäkta Elevator för halvt OT. ska inte störa din tråd mer nu, är sagt vad som finns att säga om det här. Är det fortfarande nån som har åsikter om detta så starta så en egen tråd om det, eller ta kontakt med mig så ska jag starta en tråd...

baltis skrev:
och som varje människa vet så är det så i bilvärlden att när man säger att man vill diffar sin bakaxel så menar man att man låser diffen.

Det billigaste och enklaste sättet att spärra din diff är att svetsa spindeldreven i den. Den kommer fortsätta vara hyfsat körbar, men kan bli lite lurig och opålitlig vid halvhalt väglag. Att det sen sliter massor med däck kanske inte spelar nån roll...

31 Inlägg
10 december 2008
agadiff är det absolut roligaste om man vill åka brett. Visst det hackar ganska mycket om man svänger tvärt i MYCKET låg hastighet, men det ska ju inte gå långsamt i kurvorna;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 december 2008
Muhrarn skrev:
agadiff är det absolut roligaste om man vill åka brett. Visst det hackar ganska mycket om man svänger tvärt i MYCKET låg hastighet, men det ska ju inte gå långsamt i kurvorna;)

sliter däck rätt bra med

Jonas

erixon89
10 december 2008
Det äter växellådor och hardiskivor me kan ja säga

1 948 Inlägg
10 december 2008
kör bara på hjulspin så "äter" det ingenting förutom lite däck wink

glad
493 Inlägg
14 december 2008
min bil, en 740 GLT 16v, 88a, äter drivaxlar, sen i  slutet av juli är det byttat 5 gånger.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

504 Inlägg
3 januari 2009
Ekan_1 skrev:
min bil, en 740 GLT 16v, 88a, äter drivaxlar, sen i  slutet av juli är det byttat 5 gånger.

FFS! Det finns väl inget svenskt ord som heter "byttat"!?

HÅRDROCK

Sök