2786
Sök

Kärringar osv i trafiken, erfarenhet ?

-utan 940
1 728 Inlägg
11 december 2008
Emil741 skrev:
Har dom ens någon uppfattning om att det går fort eller långsamt eller reagerar dom bara på ljudet ?

De reagerar enbart på ljudet för att för dem är höga motorvarv=hög fart, det har jag flera liknande exempel på. Jag minns när jag övningskörde med morsan i hennes 740GL och drog på lite extra på ettan och växlade snabbt till tvåan när jag accade upp till 50Km/t inne i stan, då började hon skrika hysteriskt för hon trodde att vi körde i 100Km/t.

Jag läste en gång en insändare till "Dagens ris" i tidningen där det var en kärring som skrev att en yngling körde i över 100Km/t upprepade gånger utanför hennes hus på den lilla landsvägen. Någon dag senare skrev killen ett svar i tidningen att han körde långsamt på ettan och tvåan med höga motorvarv för att testa sin rallybil inför en kommande tävling. roll

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
Jag har inte haft nån direkt erfarenhet av seniorer som viftar med armarna när dom går. Däremot har jag nästan blivit prejad av en gubbe när jag skulle köra om.
Det var på en mindre asfaltväg då det var en lång raka.

Han hade nog lite för lite koll bakåt, så när jag fick ner i vägkanten så gruset började slå mot underredet hängde jag mig på tutan. DÅ först fattade han att jag var på väg förbi, trots helljusblink inan jag gick över på vänstersidan

Haha! big_smile
Själv höll jag på att bli prejad av nån surgubbe i en bil, för att jag cyklade åt fel håll på en enkelriktad
gata. Visst, man ska väl inte cykla åt fel håll på sådana gator heller. Men ändå. Jag tror inte att det hjälper
om han prejar omkull mig, right?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 december 2008
inte så att gammlingarna inte har nått bättre för sig än och gnälla

Hamster
817 Inlägg
11 december 2008
Nu är det itne Firetraxx vi ska gnälla på tongue Utan alla pensionärer i trafiken.

Har själv inga historier för tillfället förutom standard förfarande med pensionärer som ligger och fiser i 40 på 90 väg när det är snustorrt..
Senast redigerat av Keller (11 december 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 december 2008
Och sedan måste jag ju klaga på tanten som, när det var asmörkt och århundradets snöstorm ute,
bara kliver ut mitt i vägen, sådär 10 - 15 meter framför bilen. Jo, men är det ett övergångsställe så
har man ju som skyldighet att stanna. Hon tänkte nog aldrig på att man kanske inte kunde stanna där.
Och så är det på en sån där lustig sträcka där det är 70km/h. Jävligt lätt att bromsa då. Bilen bara
åkte, och tanten fick skynda sig över gatan med sin lille vovve för att inte bli platt som en pannkaka! big_smile

3 354 Inlägg
11 december 2008
Hexenhammer skrev:
Och sedan måste jag ju klaga på tanten som, när det var asmörkt och århundradets snöstorm ute,
bara kliver ut mitt i vägen, sådär 10 - 15 meter framför bilen. Jo, men är det ett övergångsställe så
har man ju som skyldighet att stanna. Hon tänkte nog aldrig på att man kanske inte kunde stanna där.
Och så är det på en sån där lustig sträcka där det är 70km/h. Jävligt lätt att bromsa då. Bilen bara
åkte, och tanten fick skynda sig över gatan med sin lille vovve för att inte bli platt som en pannkaka! big_smile

Visst man har som skyldighet att stanna men de har ju skyldighet att se sig för och söka ögonkontakt.

Sj så har man bara vart med om såna som ligger 20km/h under hastighetsgränsen och mitt i vägen.
Plus jag har sett när en gamling körde i 30km/h på HÖGA varv och slira på kopplingen
Senast redigerat av Seth (11 december 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 714 Inlägg
11 december 2008
såna som knappt ser över ratten och kör i typ 70-80km/h ska inte ha körkort

hellre gratis buss för 60+ än dom i trafiken

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

3 235 Inlägg
11 december 2008
äldre folk i trafiken är illa...

En gång körde jag nästan på en cyklist på ett övergångställe. Han ville tydligen dö...
Började bli mörkt, småregnade, och han kom cyklande i maxfart på sin cykel och försökte inte ens vrida på huvudet för att se om det var fritt fram. Jag lägger mig på bromsen och förstår att jag inte hinner få ner hastigheten, så jag drar i handbromsen för att eventuellt träffa jäveln med sidan av bilen, och inte med fronten, tutar samtidigt. Bilen får sladd, han reagerar inte ens, och lyckligtvis kommar han undan smällen med ca 2 cm. Det var en 60 väg inne i Oslo, och jag körde ca 50-55 om folk undrar...
Jag vet inte om det samma gäller i Sverige, men i Norge får man inte cykla över ett övergångsställe.

3 714 Inlägg
11 december 2008
engolf skrev:

En gång körde jag nästan på en cyklist på ett övergångställe. Han ville tydligen dö...
Började bli mörkt, småregnade, och han kom cyklande i maxfart på sin cykel och försökte inte ens vrida på huvudet för att se om det var fritt fram. Jag lägger mig på bromsen och förstår att jag inte hinner få ner hastigheten, så jag drar i handbromsen för att eventuellt träffa jäveln med sidan av bilen, och inte med fronten, tutar samtidigt. Bilen får sladd, han reagerar inte ens, och lyckligtvis kommar han undan smällen med ca 2 cm. Det var en 60 väg inne i Oslo, och jag körde ca 50-55 om folk undrar...
Jag vet inte om det samma gäller i Sverige, men i Norge får man inte cykla över ett övergångsställe.

samma sak gäller här angående övergångställen.

men leder man cykeln över så måste bilisten alltid stanna om man kan göra en säker inbromsning smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

3 354 Inlägg
11 december 2008
bollen1986 skrev:
engolf skrev:

samma sak gäller här angående övergångställen.

men leder man cykeln över så måste bilisten alltid stanna om man kan göra en säker inbromsning smile

är den upphöjd så slipper de kliva av cykeln.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

586 Inlägg
11 december 2008
På vägen hem till mig, så finns det en 90 graders kruva med fri sikt igerom. Men andra ord en perfekt kruva att lägga ut röven lite med om man så önskar. Jag åkte med i kompisens gamla volvo 142 Deluxe, som han hade som vinterbil. Så kommer han in till kurvan och lägger upp ett litet ställ. En av granntanterna ser detta och springer mitt ute i vägen och mer eller mindre tvingar oss att stanna...

Vi vevar ned rutan och hon börjar gapa och skalla ut mig, men... "Jag har ju inte ens något ratt" sa jag, och kompisen hade svårt att hålla sig för skratt. "Nej, det ser jag väll!.. men jag säger till dig ändå, för det är säkert du som har lurat i han (chauffören) en massa fuffens". "Jasså, jaha sa jag... då vet vi" och så åkte vi därifrån och vidare hem till mig.
Grejen är att det inte finns något att skada/köra på förutom bergskanten, och då får man väll ändå skylla sig själv? smile

En annan grej var med min röde 740, stod i korsningen och skulle ut på en annan, lite mer trafikerad väg, men hus på båda sidor. Kommer ut, lägger i 2an, 3an och kör på ställ. Då ser jag gubbfan från ett hus, som håller på att bygga en snögubbe för fullt... tar tag i snögubbens huve (ganska rejäl tjockskalle var de med, med morot i käften och..ja, ni vet hur dom brukar se ut...) och skickar emot min bil. Lyckligtvis träffade han inte men.. Lättretlig var han.. tongue
Kärringen kanske sa nej natten innan... vad vet jag... hehe smile

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av SpotniX (11 december 2008)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
11 december 2008
azid skrev:
jonesono skrev:
azid skrev:

fattar inte det där. är ju inte jag som bilförare som gör illa mig. är ju killen eller kärringen som hoppar ut som blir till halvt ihjälkörd och jag får bara bulor på huven. undra vad som åker igenom en människas huvud när man gör så.

Är det inte samspel i trafiken som skall råda?
Du har ditt ansvar och anpassar hastighet vid övergångsställ, gående har sitt ansvar att inte "kasta sig ut".
Man får helt enkelt räkna med att det finns "idioter" som vill gå över vägen även om de inte söker din uppmärksamhet. Tough luck, men så är det! Nackdelen: du åker dit om du inte följer detta utan klipper någon.

jo men jag har även rätten att köra 50 där det är skyltat 50 är en sak om det är barn i närheten av övergånstället då saktar man ner av automatik men då vi har gammla och förståndiga männskor som hoppar ut i vägen börjar man fundera lite  tyst för sig själv man om det är rätt att jag ska konsikevnerserna av att nån annan gör fel "är en idiot"

Visst har du rätten till det, men samtidigt skyldigheten att anpassa hastigheten (inom begränsningen) till vad som är rimligt vid trafiksituationen. Det betyder att du inte måste hålla 50 på 50-väg bara för att det är tomt just då. För man vet som sagt aldrig...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
11 december 2008
falloutboy skrev:
jonesono skrev:
azid skrev:

fattar inte det där. är ju inte jag som bilförare som gör illa mig. är ju killen eller kärringen som hoppar ut som blir till halvt ihjälkörd och jag får bara bulor på huven. undra vad som åker igenom en människas huvud när man gör så.

Du har ditt ansvar och anpassar hastighet vid övergångsställ, gående har sitt ansvar att inte "kasta sig ut".
Man får helt enkelt räkna med att det finns "idioter" som vill gå över vägen även om de inte söker din uppmärksamhet. Tough luck, men så är det! Nackdelen: du åker dit om du inte följer detta utan klipper någon.

det finns fall där domstolen dömt mot gångtrafikanten just för att denne bara gick rakt ut. Hände i samband med att det blev ens skyldighet som bilist att stanna och släppa gående. Det finns ju ändå vissa gränser. Du ska inte behöva krypköra bara för att nån "kan" gå ut. Visst är det kuperat, snövallar osv då har man som bilist ett större ansvar.

jag stannar själv när det går, och det går till 99,9% alltid att stanna. men sen finns det de gånger då man är när övergångsstället och helt plötsligt kommer nån joggandes, på inlines, på cykel eller bara plötsligt stiger ut och då är det lite svårt att stanna. Men alla verkar inte fatta det utan håller på "sin rätt"

Klart det finns fall som detta men hur man än vrider och vänder så vill man inte gärna ha någon på motorhuven oavsett om det blir ens eget eller motpartens vållande.
Ogillar även jag "dödskryssarna" men har nog mer problem med ungdomarna (i bil/moppe) i trafiken än gångtrafikanterna. För en ovettig utan fordon kan inte skada dig lika mycket som en med...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 december 2008
jonesono skrev:
azid skrev:
jonesono skrev:

jo men jag har även rätten att köra 50 där det är skyltat 50 är en sak om det är barn i närheten av övergånstället då saktar man ner av automatik men då vi har gammla och förståndiga männskor som hoppar ut i vägen börjar man fundera lite  tyst för sig själv man om det är rätt att jag ska konsikevnerserna av att nån annan gör fel "är en idiot"

Visst har du rätten till det, men samtidigt skyldigheten att anpassa hastigheten (inom begränsningen) till vad som är rimligt vid trafiksituationen. Det betyder att du inte måste hålla 50 på 50-väg bara för att det är tomt just då. För man vet som sagt aldrig...

sant sant men om nån dyker ut i min väg alla omständigheter är perfekta men jag hinner inte stanna just föratt nån hoppar in i min väg är det då mitt fel att jag kör på människan i fråga? i så fall vågar man inte sätta sig i bilen och köra inomstadsgränserna

2slow

8 908 Inlägg
11 december 2008
Många som missat 2 kap i Trafikförordningen.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....
Senast redigerat av Hamilton (11 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

1 082 Inlägg
11 december 2008
azid skrev:
jonesono skrev:
azid skrev:

sant sant men om nån dyker ut i min väg alla omständigheter är perfekta men jag hinner inte stanna just föratt nån hoppar in i min väg är det då mitt fel att jag kör på människan i fråga? i så fall vågar man inte sätta sig i bilen och köra inomstadsgränserna

Nej, det finns ju något som benämns som självförvållande eller olyckor. Det går ju aldrig att vara helt säker, men man måste kunna leva ett liv också.

16 197 Inlägg
11 december 2008
Hamilton skrev:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks

Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....

finns en mycke bättre paragaf:  för att undvika olyckor så håll er BORTA när ja ska fram.  wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 082 Inlägg
11 december 2008
Hamilton skrev:

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Precis!
Det är just det här med att "om det står 70, då ska jag köra i just 70" som är ett hin håles mentalitet. Det skapar mycket problem och överhängande är det män med nya körkort som ligger inne med detta tankemönster.
Man får köra vilken hastighet man vill (under den gällande naturligtvis) så länge man inte hindrar framkomligheten för andra. Det är det väldigt många (i huvudsak dem med nytt kort/dålig koll på vad det innebär att inneha körkort) som missar.

Mästare
2 947 Inlägg
11 december 2008
Hamilton skrev:

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks

Bara för det ska dem inte hytta med nävarna när man kör förbi med lite varv.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

41 Inlägg
11 december 2008
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

finns en mycke bättre paragaf:  för att undvika olyckor så håll er BORTA när ja ska fram.  wink

Haha precis var det ingen som fick lära sig som liten "lek inte vid vägen" smile
Senast redigerat av TheAudiDude (11 december 2008)

Sök