Efter att en lång tid nu passerat sedan planerna på en über extrem banbil i från SWT RACING så kan vi äntligen konstatera att att alla hinder nu undanröjts och att projektet nu är i absolut full gång inför 2009 -
lets have fun!!
HISTORIK:
SWT Racing har sedan många år sysslat med mc sport, både i form av roadracing samt extrem körning i form av världsrekord på 1 hjul med en turboladdad mc på 500hk i farter närmare 350km/h vilket inneburit att vi byggt och hanterat fordon som vart extrema på alla nivåer!!
Dock kunde vi aldrig ana vilket arbete det skulle innebära att överföra dom krav vi haft på oss själva och på dom motorcykel byggen vi gjort till en potent banbil då vi antagligen aldrig ens hade försökt oss på det själva utan garanterat köpt oss en "färdig" bil i från början!!
Hur som så införskaffade vi hösten 2006 en flång ny Subaru Impreza STI som när den landade i Sverige genast plockades isär till ren kaross för att ha en bra grund att börja forma den till vad som komma skall - sikte inställt på banrekordet på den ökända banan Nürburgring under 2009, Bilsports superstage samt mängder av bandagar/evenemang i Europa - ej racing i form av 402m!! ;0)
KOMMER ATT REGISTRERINGS BESIKTIGAS MED HJÄLP AV SFRO ENLIGT ALLA GÄLLANDE REGLER FÖR ANTINGEN AMATÖRBYGGT FORDON ELLER OMBYGGT FORDON!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522930_vdt7xt.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522884_qk85gf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522885_3jlnod.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522887_q9st2b.jpg]()
Vi skickade genast över bilen till England med ett antal chrome molly rör i från KBT SAFETY i Köping till en byggherre som arbetar med Ford motorsport WRC bilar och detta för att ge oss den största möjliga säkerheten vid en ev krasch - något som ALDRIG kan eller ska förbises när man bygger ett sådant här extrembygge!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522896_zzuobe.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522897_hz6g44.jpg]()
Vi tog även omgående kontakt dom bästa motorbyggarna runt om i världen vad beträffar Subaru Impreza STI motorerna och valet föll - TYVÄRR - på TonyRigoliPerformance i Australien som presenterade ett seriöst kompl motorpaket som vi beställde, ett motorpaket som senare visade sig sakna delar/motorarbete som vi beställt och betalt för vilket är pinsamt för dem samt att klassas som ett rent skojeri då vi INTE informerats om dessa delar mm samt EJ fått några pengar återbetalda!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522881_6624aa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522882_2a3k17.jpg]()
MOVIT klev in som leverantör av "små" bromsar i form av deras största 6-kolvare fram med 370mm skivor samt deras största 4-kolvare bak med 370mm skivor!! :0)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522898_zb78qq.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522899_ausqnt.jpg]()
RECARO klev in som leverantör av stolar!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522899_ausqnt.jpg]()
NUTID:
2008 12 16
Motorn är nu hos en av Sveriges absolut bästa motor justerare, MOTORTJÄNST Kenneth Andersson i Orminge/Stockholm där den denna vecka kommer att köras i det skick som den leverardes i från TRP och detta för att få en refferens på hur den går kontra hur den kommer att gå efter Kenneth's egna trollerikunskaper och modifieringar!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522901_rarqsp.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522902_e37v5l.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522906_nse8b7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522916_llfohx.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522921_apyecb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522923_a3djoq.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522925_3scxo3.jpg]()
Motorn lämnade i TRP's egna rullande landsväg 420hk på hjulen vid 1.45bar
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522929_l6v2m1.jpg]()
vilket när allt är klart skall resultera i 600hk+ på hjulen med max ladd samt race soppa om allt går som det skall - gata endast moderata 220hk i motorn!! ;0)
(MÄNGDER AV BILDER, INFO mm på ingång under kvällen/morgondagen)
Hoppas att ni kommer att följa detta bygge, besöka vår monter på Elmia mässan i påsk samt följa dess framfart på bla Nürburgring/Bilsports superstage!!
Mvh,
SWT Racing!!
TEKNISKA SPECIFIKATIONER:
EFFEKT/VRIDMOMENT:
-Målsättning 700 hk / 800 Nm
VÄXELLÅDA/DRIVLINA:
-PPG 6 speed Dog GroupN. (Monterad av J-TECH i Stockholm)
KOMMER ATT BYTAS UT MOT EN MODENA LÅDA SOM ÄR FULLT SEKVENTIELL!!
-TORQLINE kolfiber kardan.
MOTOR/ENGINE:
-TRP closed deck EJ25 block.
-EJ25 steel crank nitrited and cryogenically treated.
-Mahle racing forged pistons.
-TRP billet conrods.
-Hardened race bearings. (conrod and main bearings)
-Upgraded internal oiling system.
-Steel head gaskets.
-TRP 14mm head studs.
-Ported cylinder heads.
-Nitrited stainless steel valves.
-Heavy duty double valve springs.
-Titanium retainers-
-One piece sti buckets. (shimless)
-TRP billet race spec cams.
-JUN adjustable cam gears.
-High performance (Kevlar based) timing belt.
-Microtech LT-10s with x4 IGT ignition, 30 psi map, ecu logger and lambda logging.
KOMMER ATT BYTAS UT MOT MBE!!
-Bosch coils and custom 8mm leads.
-Fuel system which includes 2 bosch pump (800hp), surge tank, edelbrock rising rate fuel regulator, inline fuel filter, billet fuel rails (1000cc injectors), all braided lines with screw on alloy (speedflow) fittings.
-Custom fabricated front mount intercooler.
-Dry sump setup, includes 3 stage external oil pump, modified sump, remote oil filter mounting, oil cooler, oil tank, mounting brackets, billet front pulley and all braided lines and alloy
fittings. (speedflow)
-Aluminium radiator.
-Modified intake manifold with larger plenum chamber (same as race car) and 3” throttle body.
-HKS 4-1 headers.
-Turbonetics T66 ballbearing turbo. (ceramic coated turbine housing)
-Tial 45mm external wastegate.
-Custom up and down pipe. (ceramic coated)
-Braided oil and water lines with alloy fittings.
-Turbosmart eBoost2 boost controller.
-Braided lines and fittings for wastegate.
-Air filter pipe and air filter.
-Breather canister and braided lines with alloy fittings.
KOPPLING:
-3800lbs carbotic plate 4 button solid center clutch.
HÖGSTA HASTIGHET:
314km/h vid 8000rpm. (maxvarv 8500rpm)
CHASSI:
-AST SUSPENSION 3 WAYS RACING SUSPENSION.
-AST SUSPENSION AIR JACKS.
-SELLHOLM styrväxel.
-POWERSTATION adjustable rear & front roll bar.
-POWERSTATION anti-lift kit.
-CUSCO fjäderbensstag fram & bak.
-POWERFLEX nylon bussningar runt om.
FÄLGAR:
-VOLK 9.5" x 18".
DÄCK:
-DUNLOP Direzza 265/35-18".
BROMSAR:
-(allt 1) Movit 6-kolvs fram, 4-kolvs bak.
-(allt 1) Movit 370mm skivor runt om.
-(allt 2) Porsche gula 6-kolvs fram, gula 4-kolvs bak.
-(allt 2) Porsche keramiska 355mm/35mm bromsskivor runt om.
INTERIÖR:
-full WRC skyddsbur monterad av Gordon Vincent, fd Ford motorsport.
-RECARO race stolar förberedd för HANS.
-6 punkts bälten.
-Flockad instrumentbräda.
-AIM instrumentering.
-Strömbrytare för batteri, bränslepump mm.
-Mocca ratt.
-Dörrsidor i kolfiber.
-Hatthylla i kolfiber.
-Brandvägg i kolfiber.
-SELLHOLM pedalställ.
-STI bromsvåg.
-STI hydraulisk handbroms.
-SELLHOLM brandsläckaresystem.
-Solfilm.
Vi kommer vi att ha fast monterade kameror/inspelnings enheter både insidan/utsidan av bilen vilket altid är kul efter en dag på banan eller favorit vägen.
EXTERIÖR:
-SEIBON kolfiber dörrar vilket minskar bilens vikt sjukt mycket.
-VARIS widebody kit.
-VARIS kolfiber huv.
-VARIS kolfiber bagagelucka.
-VARIS kolfiber vinge bagagelucka.
-VARIS kolfiber difuser bak.
-APR kolfiber frontsplitter.
-Plant undergolv.
-Plastrutor bakre rutor. (3st)
FÄRG:
-Jet black.
lets have fun!!
HISTORIK:
SWT Racing har sedan många år sysslat med mc sport, både i form av roadracing samt extrem körning i form av världsrekord på 1 hjul med en turboladdad mc på 500hk i farter närmare 350km/h vilket inneburit att vi byggt och hanterat fordon som vart extrema på alla nivåer!!
Dock kunde vi aldrig ana vilket arbete det skulle innebära att överföra dom krav vi haft på oss själva och på dom motorcykel byggen vi gjort till en potent banbil då vi antagligen aldrig ens hade försökt oss på det själva utan garanterat köpt oss en "färdig" bil i från början!!
Hur som så införskaffade vi hösten 2006 en flång ny Subaru Impreza STI som när den landade i Sverige genast plockades isär till ren kaross för att ha en bra grund att börja forma den till vad som komma skall - sikte inställt på banrekordet på den ökända banan Nürburgring under 2009, Bilsports superstage samt mängder av bandagar/evenemang i Europa - ej racing i form av 402m!! ;0)
KOMMER ATT REGISTRERINGS BESIKTIGAS MED HJÄLP AV SFRO ENLIGT ALLA GÄLLANDE REGLER FÖR ANTINGEN AMATÖRBYGGT FORDON ELLER OMBYGGT FORDON!!




Vi skickade genast över bilen till England med ett antal chrome molly rör i från KBT SAFETY i Köping till en byggherre som arbetar med Ford motorsport WRC bilar och detta för att ge oss den största möjliga säkerheten vid en ev krasch - något som ALDRIG kan eller ska förbises när man bygger ett sådant här extrembygge!!


Vi tog även omgående kontakt dom bästa motorbyggarna runt om i världen vad beträffar Subaru Impreza STI motorerna och valet föll - TYVÄRR - på TonyRigoliPerformance i Australien som presenterade ett seriöst kompl motorpaket som vi beställde, ett motorpaket som senare visade sig sakna delar/motorarbete som vi beställt och betalt för vilket är pinsamt för dem samt att klassas som ett rent skojeri då vi INTE informerats om dessa delar mm samt EJ fått några pengar återbetalda!!


MOVIT klev in som leverantör av "små" bromsar i form av deras största 6-kolvare fram med 370mm skivor samt deras största 4-kolvare bak med 370mm skivor!! :0)


RECARO klev in som leverantör av stolar!!

NUTID:
2008 12 16
Motorn är nu hos en av Sveriges absolut bästa motor justerare, MOTORTJÄNST Kenneth Andersson i Orminge/Stockholm där den denna vecka kommer att köras i det skick som den leverardes i från TRP och detta för att få en refferens på hur den går kontra hur den kommer att gå efter Kenneth's egna trollerikunskaper och modifieringar!!







Motorn lämnade i TRP's egna rullande landsväg 420hk på hjulen vid 1.45bar

vilket när allt är klart skall resultera i 600hk+ på hjulen med max ladd samt race soppa om allt går som det skall - gata endast moderata 220hk i motorn!! ;0)
(MÄNGDER AV BILDER, INFO mm på ingång under kvällen/morgondagen)
Hoppas att ni kommer att följa detta bygge, besöka vår monter på Elmia mässan i påsk samt följa dess framfart på bla Nürburgring/Bilsports superstage!!
Mvh,
SWT Racing!!
TEKNISKA SPECIFIKATIONER:
EFFEKT/VRIDMOMENT:
-Målsättning 700 hk / 800 Nm
VÄXELLÅDA/DRIVLINA:
-PPG 6 speed Dog GroupN. (Monterad av J-TECH i Stockholm)
KOMMER ATT BYTAS UT MOT EN MODENA LÅDA SOM ÄR FULLT SEKVENTIELL!!
-TORQLINE kolfiber kardan.
MOTOR/ENGINE:
-TRP closed deck EJ25 block.
-EJ25 steel crank nitrited and cryogenically treated.
-Mahle racing forged pistons.
-TRP billet conrods.
-Hardened race bearings. (conrod and main bearings)
-Upgraded internal oiling system.
-Steel head gaskets.
-TRP 14mm head studs.
-Ported cylinder heads.
-Nitrited stainless steel valves.
-Heavy duty double valve springs.
-Titanium retainers-
-One piece sti buckets. (shimless)
-TRP billet race spec cams.
-JUN adjustable cam gears.
-High performance (Kevlar based) timing belt.
-Microtech LT-10s with x4 IGT ignition, 30 psi map, ecu logger and lambda logging.
KOMMER ATT BYTAS UT MOT MBE!!
-Bosch coils and custom 8mm leads.
-Fuel system which includes 2 bosch pump (800hp), surge tank, edelbrock rising rate fuel regulator, inline fuel filter, billet fuel rails (1000cc injectors), all braided lines with screw on alloy (speedflow) fittings.
-Custom fabricated front mount intercooler.
-Dry sump setup, includes 3 stage external oil pump, modified sump, remote oil filter mounting, oil cooler, oil tank, mounting brackets, billet front pulley and all braided lines and alloy
fittings. (speedflow)
-Aluminium radiator.
-Modified intake manifold with larger plenum chamber (same as race car) and 3” throttle body.
-HKS 4-1 headers.
-Turbonetics T66 ballbearing turbo. (ceramic coated turbine housing)
-Tial 45mm external wastegate.
-Custom up and down pipe. (ceramic coated)
-Braided oil and water lines with alloy fittings.
-Turbosmart eBoost2 boost controller.
-Braided lines and fittings for wastegate.
-Air filter pipe and air filter.
-Breather canister and braided lines with alloy fittings.
KOPPLING:
-3800lbs carbotic plate 4 button solid center clutch.
HÖGSTA HASTIGHET:
314km/h vid 8000rpm. (maxvarv 8500rpm)
CHASSI:
-AST SUSPENSION 3 WAYS RACING SUSPENSION.
-AST SUSPENSION AIR JACKS.
-SELLHOLM styrväxel.
-POWERSTATION adjustable rear & front roll bar.
-POWERSTATION anti-lift kit.
-CUSCO fjäderbensstag fram & bak.
-POWERFLEX nylon bussningar runt om.
FÄLGAR:
-VOLK 9.5" x 18".
DÄCK:
-DUNLOP Direzza 265/35-18".
BROMSAR:
-(allt 1) Movit 6-kolvs fram, 4-kolvs bak.
-(allt 1) Movit 370mm skivor runt om.
-(allt 2) Porsche gula 6-kolvs fram, gula 4-kolvs bak.
-(allt 2) Porsche keramiska 355mm/35mm bromsskivor runt om.
INTERIÖR:
-full WRC skyddsbur monterad av Gordon Vincent, fd Ford motorsport.
-RECARO race stolar förberedd för HANS.
-6 punkts bälten.
-Flockad instrumentbräda.
-AIM instrumentering.
-Strömbrytare för batteri, bränslepump mm.
-Mocca ratt.
-Dörrsidor i kolfiber.
-Hatthylla i kolfiber.
-Brandvägg i kolfiber.
-SELLHOLM pedalställ.
-STI bromsvåg.
-STI hydraulisk handbroms.
-SELLHOLM brandsläckaresystem.
-Solfilm.
Vi kommer vi att ha fast monterade kameror/inspelnings enheter både insidan/utsidan av bilen vilket altid är kul efter en dag på banan eller favorit vägen.
EXTERIÖR:
-SEIBON kolfiber dörrar vilket minskar bilens vikt sjukt mycket.
-VARIS widebody kit.
-VARIS kolfiber huv.
-VARIS kolfiber bagagelucka.
-VARIS kolfiber vinge bagagelucka.
-VARIS kolfiber difuser bak.
-APR kolfiber frontsplitter.
-Plant undergolv.
-Plastrutor bakre rutor. (3st)
FÄRG:
-Jet black.
Senast redigerat av SWTRacing (19 december 2008)
2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
0
0
0
0