SUBARU IMPREZA STI - "korpen" - THE NÜRBURGRING KILLER!!

SwedishRacingGroup
17 december 2008 · 80 Inlägg

Efter att en lång tid nu passerat sedan planerna på en über extrem banbil i från SWT RACING så kan vi äntligen konstatera att att alla hinder nu undanröjts och att projektet nu är i absolut full gång inför 2009 -
lets have fun!!

HISTORIK:

SWT Racing har sedan många år sysslat med mc sport, både i form av roadracing samt extrem körning i form av världsrekord på 1 hjul med en turboladdad mc på 500hk i farter närmare 350km/h vilket inneburit att vi byggt och hanterat fordon som vart extrema på alla nivåer!!

Dock kunde vi aldrig ana vilket arbete det skulle innebära att överföra dom krav vi haft på oss själva och på dom motorcykel byggen vi gjort till en potent banbil då vi antagligen aldrig ens hade försökt oss på det själva utan garanterat köpt oss en "färdig" bil i från början!!

Hur som så införskaffade vi hösten 2006 en flång ny Subaru Impreza STI som när den landade i Sverige genast plockades isär till ren kaross för att ha en bra grund att börja forma den till vad som komma skall - sikte inställt på banrekordet på den ökända banan Nürburgring under 2009, Bilsports superstage samt mängder av bandagar/evenemang i Europa - ej racing i form av 402m!! ;0)

KOMMER ATT REGISTRERINGS BESIKTIGAS MED HJÄLP AV SFRO ENLIGT ALLA GÄLLANDE REGLER FÖR ANTINGEN AMATÖRBYGGT FORDON ELLER OMBYGGT FORDON!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522930_vdt7xt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522884_qk85gf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522885_3jlnod.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522887_q9st2b.jpg

Vi skickade genast över bilen till England med ett antal chrome molly rör i från KBT SAFETY i Köping till en byggherre som arbetar med Ford motorsport WRC bilar och detta för att ge oss den största möjliga säkerheten vid en ev krasch - något som ALDRIG kan eller ska förbises när man bygger ett sådant här extrembygge!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522896_zzuobe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522897_hz6g44.jpg

Vi tog även omgående kontakt dom bästa motorbyggarna runt om i världen vad beträffar Subaru Impreza STI motorerna och valet föll - TYVÄRR - på TonyRigoliPerformance i Australien som presenterade ett seriöst kompl motorpaket som vi beställde, ett motorpaket som senare visade sig sakna delar/motorarbete som vi beställt och betalt för vilket är pinsamt för dem samt att klassas som ett rent skojeri då vi INTE informerats om dessa delar mm samt EJ fått några pengar återbetalda!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522881_6624aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522882_2a3k17.jpg

MOVIT klev in som leverantör av "små" bromsar i form av deras största 6-kolvare fram med 370mm skivor samt deras största 4-kolvare bak med 370mm skivor!! :0)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522898_zb78qq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522899_ausqnt.jpg

RECARO klev in som leverantör av stolar!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522899_ausqnt.jpg

NUTID:

2008 12 16
Motorn är nu hos en av Sveriges absolut bästa motor justerare, MOTORTJÄNST Kenneth Andersson i Orminge/Stockholm där den denna vecka kommer att köras i det skick som den leverardes i från TRP och detta för att få en refferens på hur den går kontra hur den kommer att gå efter Kenneth's egna trollerikunskaper och modifieringar!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522901_rarqsp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522902_e37v5l.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522906_nse8b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522916_llfohx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522921_apyecb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522923_a3djoq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522925_3scxo3.jpg

Motorn lämnade i TRP's egna rullande landsväg 420hk på hjulen vid 1.45bar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/522929_l6v2m1.jpg
vilket när allt är klart skall resultera i 600hk+ på hjulen med max ladd samt race soppa om allt går som det skall - gata endast moderata 220hk i motorn!! ;0)

(MÄNGDER AV BILDER, INFO mm på ingång under kvällen/morgondagen)

Hoppas att ni kommer att följa detta bygge, besöka vår monter på Elmia mässan i påsk samt följa dess framfart på bla Nürburgring/Bilsports superstage!!

Mvh,
SWT Racing!!

TEKNISKA SPECIFIKATIONER:

EFFEKT/VRIDMOMENT:
-Målsättning 700 hk / 800 Nm

VÄXELLÅDA/DRIVLINA:
-PPG 6 speed Dog GroupN. (Monterad av J-TECH i Stockholm)
KOMMER ATT BYTAS UT MOT EN MODENA LÅDA SOM ÄR FULLT SEKVENTIELL!!
-TORQLINE kolfiber kardan.

MOTOR/ENGINE:
-TRP closed deck EJ25 block.
-EJ25 steel crank nitrited and cryogenically treated.
-Mahle racing forged pistons.
-TRP billet conrods.
-Hardened race bearings. (conrod and main bearings)
-Upgraded internal oiling system.
-Steel head gaskets.
-TRP 14mm head studs.
-Ported cylinder heads.
-Nitrited stainless steel valves.
-Heavy duty double valve springs.
-Titanium retainers-
-One piece sti buckets. (shimless)
-TRP billet race spec cams.
-JUN adjustable cam gears.
-High performance (Kevlar based) timing belt.
-Microtech LT-10s with x4 IGT ignition, 30 psi map, ecu logger and lambda logging.
KOMMER ATT BYTAS UT MOT MBE!!
-Bosch coils and custom 8mm leads.
-Fuel system which includes 2 bosch pump (800hp), surge tank, edelbrock rising rate fuel regulator, inline fuel filter, billet fuel rails (1000cc injectors), all braided lines with screw on alloy (speedflow) fittings.
-Custom fabricated front mount intercooler.
-Dry sump setup, includes 3 stage external oil pump, modified sump, remote oil filter mounting, oil cooler, oil tank, mounting brackets, billet front pulley and all braided lines and alloy
fittings. (speedflow)
-Aluminium radiator.
-Modified intake manifold with larger plenum chamber (same as race car) and 3” throttle body.
-HKS 4-1 headers.
-Turbonetics T66 ballbearing turbo. (ceramic coated turbine housing)
-Tial 45mm external wastegate.
-Custom up and down pipe. (ceramic coated)
-Braided oil and water lines with alloy fittings.
-Turbosmart eBoost2 boost controller.
-Braided lines and fittings for wastegate.
-Air filter pipe and air filter.
-Breather canister and braided lines with alloy fittings.

KOPPLING:
-3800lbs carbotic plate 4 button solid center clutch.

HÖGSTA HASTIGHET:
314km/h vid 8000rpm. (maxvarv 8500rpm)

CHASSI:
-AST SUSPENSION 3 WAYS RACING SUSPENSION.
-AST SUSPENSION AIR JACKS.
-SELLHOLM styrväxel.
-POWERSTATION adjustable rear & front roll bar.
-POWERSTATION anti-lift kit.
-CUSCO fjäderbensstag fram & bak.
-POWERFLEX nylon bussningar runt om.

FÄLGAR:
-VOLK 9.5" x 18".

DÄCK:
-DUNLOP Direzza 265/35-18".

BROMSAR:
-(allt 1) Movit 6-kolvs fram, 4-kolvs bak.
-(allt 1) Movit 370mm skivor runt om.
-(allt 2) Porsche gula 6-kolvs fram, gula 4-kolvs bak.
-(allt 2) Porsche keramiska 355mm/35mm bromsskivor runt om.

INTERIÖR:
-full WRC skyddsbur monterad av Gordon Vincent, fd Ford motorsport.
-RECARO race stolar förberedd för HANS.
-6 punkts bälten.
-Flockad instrumentbräda.
-AIM instrumentering.
-Strömbrytare för batteri, bränslepump mm.
-Mocca ratt.
-Dörrsidor i kolfiber.
-Hatthylla i kolfiber.
-Brandvägg i kolfiber.
-SELLHOLM pedalställ.
-STI bromsvåg.
-STI hydraulisk handbroms.
-SELLHOLM brandsläckaresystem.
-Solfilm.

Vi kommer vi att ha fast monterade kameror/inspelnings enheter både insidan/utsidan av bilen vilket altid är kul efter en dag på banan eller favorit vägen.

EXTERIÖR:
-SEIBON kolfiber dörrar vilket minskar bilens vikt sjukt mycket.
-VARIS widebody kit.
-VARIS kolfiber huv.
-VARIS kolfiber bagagelucka.
-VARIS kolfiber vinge bagagelucka.
-VARIS kolfiber difuser bak.
-APR kolfiber frontsplitter.
-Plant undergolv.
-Plastrutor bakre rutor. (3st)

FÄRG:
-Jet black.

Senast redigerat av SWTRacing (19 december 2008)

2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
weian Concordia res parvae crescent
17 december 2008 · 924 Inlägg

vilket kanonbygge!!!

detta kommer helt klart att följas!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
TFkarlsson Varningar. 36
17 december 2008 · 1 200 Inlägg

Det där kan nog bli kul! Lycka till smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Supra_robin
17 december 2008 · 4 663 Inlägg

satan va  härlig motor big_smile  detta kommer följas noga big_smile
mvh robin

KimVsWorld Mästare
17 december 2008 · 2 947 Inlägg

Intressant bygge men hur ska du lösa det med 220hk på Gata och 600hk på bana?
Lycka till annars! big_smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Lampan Backwoods Garage!
17 december 2008 · 1 405 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Intressant bygge men hur ska du lösa det med 220hk på Gata och 600hk på bana?
Lycka till annars! big_smile

sjukt bygge big_smile

är la inga problem, ha en "gat-mapp" å en "race-mapp" smile

fortsätt uppdatera här nu smile

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625
Saab 90 Turbo "1060kg" (1986)
KimVsWorld Mästare
17 december 2008 · 2 947 Inlägg

Lampan skrev:

KimVsWorld skrev:
Intressant bygge men hur ska du lösa det med 220hk på Gata och 600hk på bana?
Lycka till annars! big_smile

sjukt bygge big_smile

är la inga problem, ha en "gat-mapp" å en "race-mapp" smile

fortsätt uppdatera här nu smile

Ja, kanske det men kan få motorn att gå bra när man kör på en tredjedel mindre hästar då? Är inte så insatt som ni kanske märker tongue

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
terazzi
17 december 2008 ·

sjukt seriöst wink

SwedishRacingGroup
18 december 2008 · 80 Inlägg

Se ny teknisk data!!

Mvh,
SWT Racing.

2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
Germax
18 december 2008 · 12 086 Inlägg

Det här va inte vilken 740 som hällst! smile
Lycka till med rekordet!

bollen1986
18 december 2008 · 3 714 Inlägg

verkar mumsig big_smile

blir att kolla in på elmia om den nu ska stå där?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
CarbonLoader Team Carkings
18 december 2008 · 2 300 Inlägg

Fett!!!!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
MilleN
18 december 2008 · 9 108 Inlägg

Dra mig baklänges, drömprojekt smile

Vem ska köra och hur mycket erfarenhet har han från Ringen?

SwedishRacingGroup
18 december 2008 · 80 Inlägg

MilleN skrev:
Dra mig baklänges, drömprojekt smile

Vem ska köra och hur mycket erfarenhet har han från Ringen?

He he he!!

Steg 1 så blir det jag själv (kört mer än 500 varv där)  - har kört långt under rekordet med mc på Nürburgring samt var endast 3 sekunder långsammare än Subarus egna testförare på just den banan efter endast 3 försöksvarv!! ;0)

Steg 2 så blir det Oscar Swedlund i från Team Subaru Sweden!!

Steg 2 en proffs förare som är en av dom få som används vid rekordkörningar på Nürburgring - dock det sämsta allternativet om man ser till plånboken då en förare av denna kaliber skiter fullkomligt i om han skrotar den bilen han kör!! ;0)

Allt kommer att finnas dokumenterat i den nya superseriösa filmen "The3beasts" som planeras komma i slutet av 2009!!

Mvh,
/Patrik Fürstenhoff.

Ps!
Sugen att åka med MilleN?? ;0)
Ds!

Senast redigerat av SWTRacing (18 december 2008)

2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
MilleN
18 december 2008 · 9 108 Inlägg

500 varv det var det jävligaste! Ni har allt planerat låter det som! Galet grymt, ser fram emot filmen hehe... Är du snäll får du låna min hoj en sväng roll

Hade antagligen gett min högra lilltå för att få åka med ja wink

SwedishRacingGroup
18 december 2008 · 80 Inlägg

MilleN skrev:
Hade antagligen gett min högra lilltå för att få åka med ja wink

Det löser vi utan en amputation, även om jag nu råkar vara utbildad slaktare!! he he he

/PF.

2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!
MilleN
18 december 2008 · 9 108 Inlägg

hehe. Jag påminner dig till sommaren och när jag köpt vuxenblöja wink Lycka till.

terazzi
18 december 2008 ·

fyfan big_smile sånna här projekt gillas ;D

Jlmmy
18 december 2008 ·

Ser sjukt fint ut, Inga dåliga skivor det där inte wink
Och motorn <3

Kommer bli grymt, Lycka till!

Rydholm Ej Medlem
18 december 2008 · 369 Inlägg

Magnifikt! big_smile Kommer absolut följas till 100%
Lycka till!!

You haven't lived until you found something worth dying for!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang