3183
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

100 Inlägg
10 maj 2013
Frippe_L skrev:
snuttefjun skrev:
Jag har 2 stycken 05 12" från digital designs, jag driver dom för tillfället med ett zachry r1500d steg.
Jag tycker dock inte att detta låter så snyggt, dock spelar det relativt högt däremot.
Den enda musiken som spelar fint är typ dubstep och liknande.
Kan jag få ett snyggare ljud med basarna tror ni? Kan jag bygga en ny baslåda? Eller byta ut steget mot något bättre kanske?
Tips/förslag är välkomna! tack smile

Bättre steg är första du bör testa, om inte lådan är åt h-e felbyggd? Hurdan låda har du idag och i vilken bil?

Lådan köpte jag av en polare då jag är kass på att konstruera sådant själv roll
Men måtten på lådan har måtten 88cm, 44cm och 34cm. Vilket borde bli runt 130 liter om jag inte är ute och cyklar?
Sedan en port på 4 tum.
Bilen jag har är en saab 9-3 från 2000.

538 Inlägg
10 maj 2013
Kändes väl litet med en 4" port?!

Om de är yttermått på lådan, och den är byggd i 22mm så är de 114L CA!
Senast redigerat av Rronn (10 maj 2013)

21 761 Inlägg
10 maj 2013
snuttefjun skrev:
Men måtten på lådan har måtten 88cm, 44cm och 34cm. Vilket borde bli runt 130 liter om jag inte är ute och cyklar?
Sedan en port på 4 tum.

Om det där är innermåtten så blir det lite drygt 130 liter (131,6), stämmer bra. Men är det verkligen endast 1 st 4" port så har porten dimensionerats helt fel, minst 1 st 6" bör det vara för att porten ska kunna "andas fritt". smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 maj 2013
snuttefjun skrev:
Frippe_L skrev:
snuttefjun skrev:
Jag har 2 stycken 05 12" från digital designs, jag driver dom för tillfället med ett zachry r1500d steg.
Jag tycker dock inte att detta låter så snyggt, dock spelar det relativt högt däremot.
Den enda musiken som spelar fint är typ dubstep och liknande.
Kan jag få ett snyggare ljud med basarna tror ni? Kan jag bygga en ny baslåda? Eller byta ut steget mot något bättre kanske?
Tips/förslag är välkomna! tack smile

Bättre steg är första du bör testa, om inte lådan är åt h-e felbyggd? Hurdan låda har du idag och i vilken bil?

Lådan köpte jag av en polare då jag är kass på att konstruera sådant själv roll
Sedan en port på 4 tum.
Bilen jag har är en saab 9-3 från 2000.

ca 98L innervolym om den är byggd i 22mm material, inte för liten men kunde varit 10-20L större utan problem.
Om du har plats mellan basarna rekommenderar jag att byta ut din 4" port till en 35cm lång 6" port (25-26cm rör + två trattar) alternativt en 4" port till där bägge portarna är ca 30cm långa (20cm rör+ två trattar).

I ditt fall har du nog en väldigt djup avstämning på lådan om din port inte är 5-10cm lång, det är det som gör att det är mest djupbas som spelar bra i bilen och visst du kan testa kapa röret som sitter i lådan nu om det är långt men det är i mitt tycke för liten portarea till två 12" basar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

100 Inlägg
10 maj 2013
Tack så mycket för svaren hörrni! lärorikt smile
Jag tror inte jag har så mycket plats mellan basarna att få dit en större port eller en extra port. Men jag ska nog försöka mig på att göra ett nytt bygge.
Så hur många liter bör lådan vara på? Och ska jag satsa på att klämma dit en 35cm lång 6" port alltså?
Tror ni att detta räcker för att få en finare bas?

PS: Har ni länk eller bild på någon ritning jag skulle kunna följa så vore det underbart!

Det var yttermått ni fick förresten! Så alltså är lådan 98 liter typ?
Jag kan fixa bilder om det skulle hjälpa till att göra en bedömning!
Senast redigerat av snuttefjun (10 maj 2013)

177 Inlägg
10 maj 2013
Nu har jag fått mitt 4kanalssteg och läste i instruktionsboken hur det ska kopplas, måste man ha dubbla lågnivåkablar för att koppla in 4 högtalare?

Verkar ju iof rätt logiskt, men som det är nu har jag ju bara en vanlig lågnivå med två kablar till steget.'
Om jag bara kör på två kablar, hur kommer ljudet bli då? Lär ju bli svårt att separera fram- och bakljudet från varandra kanske.

21 761 Inlägg
10 maj 2013
Med bara en lågnivåutgång så går det inte att justera ljudnivån på fram och bakhögtalarna individuellt från stereon, istället får du justera direkt på slutstegets gainkontroller. Om steget måste ha lågnivåkablar på båda ingångarna så får du använda Y-split, men det ska stå i manualen om båda ingångarna måste utnyttjas. smile

177 Inlägg
10 maj 2013
Drönirettab skrev:
Med bara en lågnivåutgång så går det inte att justera ljudnivån på fram och bakhögtalarna individuellt från stereon, istället får du justera direkt på slutstegets gainkontroller. Om steget måste ha lågnivåkablar på båda ingångarna så får du använda Y-split, men det ska stå i manualen om båda ingångarna måste utnyttjas. smile

Okey ja det finns ju så att man kan ställa in både frekvens och gain för fram/bak på steget så det borde ju funka smile
Slipper man ju att inställningarna skulle råka försvinna också.

Nästa fråga är då, vilken frekvens tycker du att jag ska ställa in fram respektive bak på?
Tack för snabbt svar som vanligt smile

21 761 Inlägg
10 maj 2013
Åtminstone framhögtalarna bör delas så att de orkar spela frekvenserna ovanför baslådan med hyfsat tryck, är det Kicker DS40 som sitter fram så kan du testa med 70-80 Hz och lyssna om de kan spela någorlunda högt utan att låta illa. Bakhögtalarna kan nog delas omkring samma frekvens, kanske litegrann lägre. smile

956 Inlägg
11 maj 2013
Kanske inte rätt tråd, men men.

Får inget ljud ur mina högtalare. Hör ett knäppande när stereon startar, sen händer inget.
Provmätte och jag hade kontakt mellan alla högtalare och fram till anslutningen till stereon. Så inget fel på kablarna.
Så verkar som felet ligger i stereon.

Kanske dags att byta ut den?
LG LAV4700R

Jag får dock ljud ur högalarna jag kör via slutsteg...

517 Inlägg
11 maj 2013
mest troligen kortis i högtalare utgångarna tyvärr köp en ny bilstereo tongue

177 Inlägg
11 maj 2013
Drönirettab skrev:
Åtminstone framhögtalarna bör delas så att de orkar spela frekvenserna ovanför baslådan med hyfsat tryck, är det Kicker DS40 som sitter fram så kan du testa med 70-80 Hz och lyssna om de kan spela någorlunda högt utan att låta illa. Bakhögtalarna kan nog delas omkring samma frekvens, kanske litegrann lägre. smile

Då ska jag prova det när jag kopplat in allt igen.
Tack och bock

DLS
1 147 Inlägg
12 maj 2013
Någon med tips på fläktar man kan fästa vid stegen? Mitt 4 kanalssteg slutade lira efter en timmes "full" patte. Har de monterat upp och ner pga platsbrist i bilen. Steget var riktigt varmt.. DLS steget var inte lika varmt då de "bara" driver middarna så där var inga problem.

61 Inlägg
13 maj 2013
Vilket steg passar bäst till 2x NXS 12D för att kräma ur dom?
http://www.dbakuten.se/ovriga/nxs-12d/? … ZChbLXIZzY

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 maj 2013
Pilz900 skrev:

SPL ICE800.1

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

61 Inlägg
13 maj 2013
Tackar så mycket Tokken!smile Satt å funderade på den men tänkte kolla säkert om jag skulle köpa de smile
Tokken skrev:
Pilz900 skrev:

SPL ICE800.1
Senast redigerat av Pilz900 (13 maj 2013)

1 Inlägg
14 maj 2013
Hej. Jag är helt ny med billjuds bygge. Jag har en mb w123 som jag ska lite ljud i, så tänkte sätta två högaltare i hatthyllan och två i sidodörrarna bak, hur ska jag gå tillväga för att få det se bra och att det låter bra?
Tacksam för svar!

565 Inlägg
14 maj 2013
mittnamnarida skrev:
Hej. Jag är helt ny med billjuds bygge. Jag har en mb w123 som jag ska lite ljud i, så tänkte sätta två högaltare i hatthyllan och två i sidodörrarna bak, hur ska jag gå tillväga för att få det se bra och att det låter bra?
Tacksam för svar!

Hur ser det ut i framdörrarna? Har du något steg/kablar? Vad har du för HU? Du kan ju länka en bild på dörrsidan också så man vet hur det ser ut.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

21 761 Inlägg
14 maj 2013
En viktig sak är stabil och tät montering. Sitter högtalarna dåligt fastskruvade och att det är otätt mellan högtalaren och underlaget så får man inte ut det ljud som högtalarna egentligen kan prestera. smile

894 Inlägg
15 maj 2013
Tja

Basen ger ifrån sig ofrivilliga basljud vid ojämnheter i vägen, detta sker även när volymen är ställd på noll och är höga vad beror detta på??

Detta började för en veckan sen ungefär och funkat felfritt 1 år innan det, har inte ändrat eller gjort nåt med ljudet när det började.

Har gjort detta redan:

Tittat alla kablar och det sitter som det ska.

Mina saker:

Slusteg:
MDS audio phile monoblock
Class D
1 x 1200W / 1 Ohm
1 x 600W / 2 Ohm
1 x 300W / 4 Ohm

Baslåda: GAS Alpha 212 2x12tum
Tillverkare: GAS
Modell: ALPHA 212
Typ: Portad låda
Storlek: 2x12
Maxeffekt: 1600w
Effekt (RMS): 600w

Kabel 21mm2 både jord och ström, ström avsäkrat 30 cm ifrån batteriet 80 ampere, jorrd fäst i bältespunkten ordentligt slipat och sitter som gjutet.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Sök