5948
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

493 Inlägg
31 maj 2013
amoreex skrev:
BengtK skrev:
amoreex skrev:
Jo kommer löda fast i både högtalare och diskant.
Men vill ändå ha Gaffelskor vid delningsfiltret då jag tror personligen att det kan se snyggare ut.

Kan vara att man testar på det sättet du sade och sedan kör Krympslang ända fram till slutsteget.

Tror dock att det blivit en snyggare montering av att använda gaffelskor..

Ja, om du ska ha filtren synliga så kan det ju vara viktigt hur det ser ut. Jag har inte använt passiva filter på tio år men när jag använde det så brukade jag alltid sätta fast dem med dubbelhäftande tejp under instrumentpanelen för att slippa dra dubbla kablar genom hela bilen. Du var inte utseendet något att bry sig om.

Jag tittade lite i min låda med monteringssaker och jag hittade kabelskor från Biltema som borde passa så där kan du eventuellt få tag på dem.

Har sökt på biltema men kan verkligen inte hitta just "Gaffelsko" bara vanliga med hål i eller flatstift....

Jag letade överallt efter såna, hittade dom till slut på min lokala Meca butik, ingen annanstans hittade jag att köpa dom.

Sponsor: www.12vled.se

2 712 Inlägg
31 maj 2013
Hassman skrev:
amoreex skrev:
BengtK skrev:

Ja, om du ska ha filtren synliga så kan det ju vara viktigt hur det ser ut. Jag har inte använt passiva filter på tio år men när jag använde det så brukade jag alltid sätta fast dem med dubbelhäftande tejp under instrumentpanelen för att slippa dra dubbla kablar genom hela bilen. Du var inte utseendet något att bry sig om.

Jag tittade lite i min låda med monteringssaker och jag hittade kabelskor från Biltema som borde passa så där kan du eventuellt få tag på dem.

Har sökt på biltema men kan verkligen inte hitta just "Gaffelsko" bara vanliga med hål i eller flatstift....

Jag letade överallt efter såna, hittade dom till slut på min lokala Meca butik, ingen annanstans hittade jag att köpa dom.

Vilken storlek va det på dem då? smile
Eftersom det behöver vara typ 2-2.5 mm2

Plötsliga stoppet är det som dödar..

143 Inlägg
31 maj 2013
Vad kan ha hänt med min Huvudenhet?

Det är en http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … nyhet.html

Det kommer bara ljud i framsystemet när jag ska lyssna via aux eller bluetooth, kör jag musik från ett usb eller radion så fungerar alla högtalare i bilen.

Jag har tidigare bränt signaljorden men jag har åtgärdat det. Det är inte heller någon inställning på stereon som är knas.

Har även testat byta plats på lågnivå kablarna och det verkar som att sub/rear utgångarna på HU inte fungerar just på bluetooth eller aux.

Har den helt enkelt gått sönder tidigare när jag brände signaljorden? hmm

Tacksam för snabbt svar då det utlovas fint väder i helgen big_smile

95 Inlägg
31 maj 2013
Ovesund skrev:

Det kommer bara ljud i framsystemet när jag ska lyssna via aux eller bluetooth, kör jag musik från ett usb eller radion så fungerar alla högtalare i bilen.

Jag har tidigare bränt signaljorden men jag har åtgärdat det. Det är inte heller någon inställning på stereon som är knas.

Har även testat byta plats på lågnivå kablarna och det verkar som att sub/rear utgångarna på HU inte fungerar just på bluetooth eller aux.

Jag tänker att det är så att varje "source" läge har en egen inställning för rca-utgångarna. Antar att det är så att du har två stycken steg, så kolla igenom inställningarna i stereon i alla lägen, och leta efter om du har på något inbyggt delningsfilter.

// Erc

143 Inlägg
31 maj 2013
Deutschman skrev:
Ovesund skrev:

Jag tänker att det är så att varje "source" läge har en egen inställning för rca-utgångarna. Antar att det är så att du har två stycken steg, så kolla igenom inställningarna i stereon i alla lägen, och leta efter om du har på något inbyggt delningsfilter.

// Erc

Tvivlar på att den har några egna filter då den är ganska enkel men kan ju alltid testa och nolla den en gång och se om det hjälper. Det kommer faktiskt ljud via aux kabeln nu men det är vääldigt lågt måste höja max på stereon för att komma upp i låg lyssningsvolym.

Tack för svaret iallafall smile

Edit: Hjälpte inte med en reset på stereon så det är väll säkert något innuti den som är trasigt suck... Inte ens 10timmar har jag spelat med den hmm
Senast redigerat av Ovesund (31 maj 2013)

86 Inlägg
31 maj 2013
Tja tja

Är det nån som vet var man kan få tag på låga 3,5 högtalare

är pappas saab 9-5 04 men köpte ett par kicker förut men fick ej plats för högtalargallret tog imot dom var för höga nån som vet var jag kan hitta ett par som passar in?

Kan man göra om så man får i ett par 5,25 or , hade varit bra då jag skulle vilja ha ett par likadana som sitter i bakdörrarna!

Tacksam för svar

21 761 Inlägg
31 maj 2013
jockejr skrev:
22mm mdf
100cm max bredd
djupet får gärna vara under 25cm så man kan lasta lite smile.
höjden spelar ingen roll.

Bygg lådan med dessa yttermått:

Bredd: 990 mm
Höjd: 371 mm
Djup: 250 mm

Sätt en mellanvägg i mitten av lådan så att det bildas två separata kammare. Varje kammare ska ha en slotport som är 23 mm i innerbredd, första portväggen görs 183 mm lång och andra portväggen (som går parallellt med bakre väggen) görs 392 mm lång. Då ska andra portväggen sluta 23 mm från ena sidoväggen om jag har räknat rätt. smile

Jag är inte absolut säker på om 23 mm bred port funkar utan några konstiga fenomen.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
1 juni 2013
någon som har några tips om vilka produkter man kan anväda i ett system som ska vara väldigt ström snålt ?
det kommer endast sitta ett 90ah marinbatteri där och ingen generator men vill ändå kunna spela ett tag, behöver inte va högt eller speciellt bra så länge det inte är tyst.
Tänkte mig 2 5,25or eller 2 6,5or och en huvudenhet

Det ska sitta i en liten segelbåt
Senast redigerat av CHEEVA (1 juni 2013)

158 Inlägg
1 juni 2013
Tjena! Läste lite och såg att en annan kille hade samma problem som jag, men jag fortsatte läsa men hittade aldrig någon lösning..
Okej, har ett Alpine Mrx-m100 ( http://www.alpine.com.au/showItem.php?item_id=219 ) och en GAs alpha 12x2 låda ( http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 12tum.html ) Kopplade till 2Ohm. Och har 8mm^2 kablar till det fast en mycket kraftigare jord. Slutsteget "stänger av sig/ blir tyst" i några sekunder när jag höjer till en viss gräns. Kan spela olika beroende på låt.. Och nu täntke jag kolla om ni har något tips på vad jag ska göra, Batteriet har vart med jätte länge och det ska köpas nytt. Men ska man köpa nytt batteri, kablar och generator eller finns det något "enklare/billigare" sätt att gå till väga?
Mvh Mathias!

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

21 761 Inlägg
1 juni 2013
8 mm2 kabel är för klent till det steget om man spelar högt med 2 Ohms belastning, dessutom får inte den kabelarean ha tillräckligt stor säkring för att klara av stegets strömförbrukning vid full RMS-effekt. Om batteriet är gammalt så är det en klar fördel att köpa nytt, det tycker jag.

Men oavsett om batteriet är dåligt eller inte så anser jag att du borde byta till grövre strömförsörjningskabel, åtminstone 21 mm2 och 100 A säkring (helst ANL eller liknande) för att kunna utnyttja steget fullt ut. Har du AGU säkring på nuvarande kabel (brukar vara en sån säkring på liknande kabelareor) så är det möjligt att det är dålig kontakt och ger spänningsfall, ytterligare en anledning till att byta säkring alltså. smile

Det du kan göra just nu är att mäta vilken spänning det är direkt på stegets plint där strömkablarna sitter när du spelar musik, sjunker spänningen ner mot 11,5 V med motorn påslagen så flyttar du minusmätpinnen till en plåtren yta på karossen och ser ifall det visar högre spänning. Visar det inte högre spänning så mäter du innan säkringen på pluskabeln.

158 Inlägg
1 juni 2013
Drönirettab skrev:
8 mm2 kabel är för klent till det steget om man spelar högt med 2 Ohms belastning, dessutom får inte den kabelarean ha tillräckligt stor säkring för att klara av stegets strömförbrukning vid full RMS-effekt. Om batteriet är gammalt så är det en klar fördel att köpa nytt, det tycker jag.

Men oavsett om batteriet är dåligt eller inte så anser jag att du borde byta till grövre strömförsörjningskabel, åtminstone 21 mm2 och 100 A säkring (helst ANL eller liknande) för att kunna utnyttja steget fullt ut. Har du AGU säkring på nuvarande kabel (brukar vara en sån säkring på liknande kabelareor) så är det möjligt att det är dålig kontakt och ger spänningsfall, ytterligare en anledning till att byta säkring alltså. smile

Det du kan göra just nu är att mäta vilken spänning det är direkt på stegets plint där strömkablarna sitter när du spelar musik, sjunker spänningen ner mot 11,5 V med motorn påslagen så flyttar du minusmätpinnen till en plåtren yta på karossen och ser ifall det visar högre spänning. Visar det inte högre spänning så mäter du innan säkringen på pluskabeln.

Tack för hjälpen! Tror du 25mm2 kabel räcker och en 100AH säkring? Har 80Ah just nu, Nytt batteri blir smile Jord kabeln är nästintill för grov för stegets "ingång" så den borde räcka wink Tack för hjälpen!

Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

21 761 Inlägg
1 juni 2013
80 A säkring är för stor till 8 mm2 kabel, den arean får enligt EMMA:s säkringstabell ha högst 50 A säkring. 25 mm2 kabel med 100 A säkring går mycket bra. smile

158 Inlägg
1 juni 2013
Drönirettab skrev:
80 A säkring är för stor till 8 mm2 kabel, den arean får enligt EMMA:s säkringstabell ha högst 50 A säkring. 25 mm2 kabel med 100 A säkring går mycket bra. smile

Så 25mm2 kabel med 100 AH säkring? och det kommer inte stänga av sig? smile

682 Inlägg
1 juni 2013
Maattheew skrev:
Drönirettab skrev:

Om strömmatningen är problemet, nej!

Däremot om du har dålig jord så kommer problemet vara exakt likadant.

Glöm inte att jorden ska vara minst lika tjock som matningen.

158 Inlägg
1 juni 2013
DanneSundin skrev:
Maattheew skrev:
Drönirettab skrev:

Om strömmatningen är problemet, nej!

Däremot om du har dålig jord så kommer problemet vara exakt likadant.

Glöm inte att jorden ska vara minst lika tjock som matningen.

Jorden är nu typ 4gånger större än va dplussen är wink

21 761 Inlägg
1 juni 2013
Men om det är dålig kontakt vid jordkabeln så hjälper det ju inte även om kabeln är betydligt grövre än pluskabeln, det är bla därför jag rekommenderar att mäta spänningen som jag har beskrivit. smile

158 Inlägg
1 juni 2013
Drönirettab skrev:
Men om det är dålig kontakt vid jordkabeln så hjälper det ju inte även om kabeln är betydligt grövre än pluskabeln, det är bla därför jag rekommenderar att mäta spänningen som jag har beskrivit. smile

Den sitter i bältes Bulten på en volvo 945 smile

21 761 Inlägg
1 juni 2013
Då ska det rimligtvis vara ordentlig kontakt, men gör mätningar ändå för att se var/om det uppstår tydliga spänningsfall i stegets strömförsörjning. smile

86 Inlägg
2 juni 2013

158 Inlägg
2 juni 2013
Volvo1998 skrev:
Tjena

Har en fråga

Skulle detta slutsteg

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ro350.html

kunna driva

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ro350.html

Tacksam för svar

TJena. DEt är exakt samma länk på båda... Slutsteget kommer upp på båda..

Sök