stahre skrev:
en fråga om kablage! Hur vet man vilken grovlek man ska ha, jag har te x. ett mono steg som ger 300rmsw i 4 Ohm och det dubbla i 2 Ohm. Hur vet jag vilken grovlek som är bra. Jag kör med 16mm2 nu men vad blir skillnaden om man har grövre? Ska jorden alltid va lika grov som strömmen?
Det man är ute efter är dels att få så litet spänningsfall som möjligt och dels att kabeln ska tåla den säkringsstorlek som krävs framme vid batteriet.
Om vi utgår ifrån ditt monosteg som arbetar i klass D, dvs ett så kallat "digitalt" steg (lite felaktig benämning egentligen), då kan man räkna med att verkningsgraden är runt 70-75% vid den lägsta tillåtna impedansen. Effekten vet jag inte vid vilken matningsspänning den är uppmätt, men vi räknar på 13,8 V.
Nu belastar du bara ditt steg med 4 Ohm, men jag tycker att man ändå bör dimensionera strömförsörjningen till ett steg utifrån den ström som det kan dra vid sin lägsta tillåtna impedans (2 Ohm i ditt fall).
Vi räknar ut hur mycket ström som steget kan dra i teorin vid 600 WRMS och 13,8 V matningsspänning, det blir ca 58 A ifall verkningsgraden är 75%. Kollar man i rekommendationstabeller för maximal säkringsstorlek i förhållande till kabelarea så säger den att 16 mm2 kabel får ha högst 60 A säkring, alltså ska det fungera utifrån säkringsstorleken iaf.
Nu kollar vi hur teoretiska spänningsfallet blir och räknar på 5 m kabel. Med hjälp av beräkningsformeln för spänningsfall så ser vi att 5 m lång 16 mm2 kabel får ca 0,33 V förlust vid 58 A, även det ska fungera.
Vi har alltså räknat ut att din 16 mm2 kabel+säkring ska räcka till om du belastar steget med 2 Ohm och utnyttjar det fullt ut med 600 WRMS, men eftersom steget i nuläget bara belastas med 4 Ohm så kommer det att dra mindre ström och mariginalerna blir ännu bättre.
Att använda ännu grövre strömkabel är aldrig någon nackdel egentligen. Följden blir att spänningsfallet håller sig på ännu lägre nivå och att säkringen framme vid batteriet kan vara ännu större om man vill det.

Jordkabeln till ett slutsteg ska vara så kort och grov som möjligt, orsaken är bla att få minimalt spänningsfall och slippa eventuella störningar eller rent av att någonting går sönder. Att man bör använda minst samma kabelarea på jordkabeln som på pluskabeln, det är en generell rekommandation som faktiskt har en ganska enkel förklaring.
Ifall man har dimensionerat pluskabeln (som tex är 5 m lång) på rätt sätt, då blir ju jordkabeln (som helst bör vara mindre än 1 m lång) automatiskt tillräckligt grov när den har samma area. Den förklaringen är i mitt tycke enkel och självklar.