5816
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
17 november 2012
lite fråga angående glasfiber..
jag gjorde glasfiberdörrsidor någon månad sedan och blanda polyestern på känsla , det råkade bli väl saftig blandning då och då men funkade bra ..

nu så skulle jag hålla på med glasfiber igen och blanda klart allt och lämnade till å torka.. MEN DET TORKADE INTE!!!

1, blandade jag för klent ?? ( tror jag verkligen inte på )
2, har polyestern blivit gammal?
3, är det för kallt ute ? ( 5-10++, där jag arbetade minst !!)

varför vill det inte torka?
( biltemans polyester )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

302 Inlägg
17 november 2012
Troligtvis för kallt.
Kommer inte ihåg exakt, men har du 10+ ska du ha ca dubbel härdare, mot om du har 20+.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

3 466 Inlägg
17 november 2012
offfroad skrev:
jag gjorde glasfiberdörrsidor någon månad sedan och blanda polyestern på känsla , det råkade bli väl saftig blandning då och då men funkade bra ..

nu så skulle jag hålla på med glasfiber igen och blanda klart allt och lämnade till å torka.. MEN DET TORKADE INTE!!!

( biltemans polyester )

Desto mindre härdare du har desto längre torktid, i samband med låga temperaturer = ännu längre torktid.
Råkade göra detta misstaget själv en gång men löste de genom att pensla på tunnt med härdare så det torkade snabbt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
17 november 2012
Golf2freak skrev:
Boyakacsha skrev:
Hur är det lättare att installera 35mm än 50mm? hmm Om något så lär du jue någon som är ny "fel" genom att snåla på ström..

Om terminalerna är för små är de väl ändå lättare på alla sätt och vis? Men om jag nu lär ut fel även fast jag skrivit tidigare att jag hade valt 50mm och att man inte ska snåla på kabelstorlek så får ja be så hemskt mycke om ursäkt!

Jag kör 50mm2 i ett steg med 21mm2 ingångar. Klipper man lite kardeler o sätter en stump krympslang på så funkar de hur bra som helst.

538 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
Golf2freak skrev:
Boyakacsha skrev:
Hur är det lättare att installera 35mm än 50mm? hmm Om något så lär du jue någon som är ny "fel" genom att snåla på ström..

Om terminalerna är för små är de väl ändå lättare på alla sätt och vis? Men om jag nu lär ut fel även fast jag skrivit tidigare att jag hade valt 50mm och att man inte ska snåla på kabelstorlek så får ja be så hemskt mycke om ursäkt!

Jag kör 50mm2 i ett steg med 21mm2 ingångar. Klipper man lite kardeler o sätter en stump krympslang på så funkar de hur bra som helst.

De vet jag, men själva grejen va fortfarande enklast möjliga!
Och ur den aspekten så är de ju klart enklare att få i en kabel som är i rätt storlek för terminalen..

Att de sen går att få i en 50mm2 kabel utan större ingrepp är ja mycket väl medveten om då ja har precis likadant själv.

3 466 Inlägg
18 november 2012
evilaudio skrev:
Golf2freak skrev:
Boyakacsha skrev:

fast att ha en 50mm2 kabel till ett steg som lämnar 1200watt anser jag är överkurs,

Beror ju på om de e koppar eller Alu.

Kabeln i fråga är ju 35mm alu-kabel. Dessutom en 300A säkring, vilket är dubbelt så högt som en 35mm2 bör avsäkras.

Jag anser att man till de steget kan köra antingen 35mm2 koppar eller 50mm2 alu. I de fallet är 50mm2 billigare, men måste klippas ner för att gå in i steget.

Sen kan man få tag i ett 50mm2 kabelkit en hundring billigare än det 35mm2 som länkades.
http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3020

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
Golf2freak skrev:

fast att ha en 50mm2 kabel till ett steg som lämnar 1200watt anser jag är överkurs,

Kabeln i fråga är ju 35mm alu-kabel. Dessutom en 300A säkring, vilket är dubbelt så högt som en 35mm2 bör avsäkras.

Jag anser att man till de steget kan köra antingen 35mm2 koppar eller 50mm2 alu. I de fallet är 50mm2 billigare, men måste klippas ner för att gå in i steget.

Sen kan man få tag i ett 50mm2 kabelkit en hundring billigare än det 35mm2 som länkades.

Fast den leder både sämre och är klumpigare än koppar.
Senast redigerat av Nitromast (18 november 2012)

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 november 2012
offfroad skrev:

( biltemans polyester )

Jag väntade 2veckor på tork. dock runt -10 minst varenda dag. Sätt värmefläkt på den så ska du se att det härdar big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

3 466 Inlägg
18 november 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:

Fast en 50 alu motsvarar en 35 koppar. kopparn e bra mycke dyrare och den 35an som va länkad innan va med alu.
Vad gäller Alukabeln så väger den bara en bråkdel av kopparn och är dessutom copparbelagt så den har samma flexibilitet som kopparn. CCA= Copper Coated Aluminium.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

Fast en 50 alu motsvarar en 35 koppar. kopparn e bra mycke dyrare och den 35an som va länkad innan va med alu.
Vad gäller Alukabeln så väger den bara en bråkdel av kopparn och är dessutom copparbelagt så den har samma flexibilitet som kopparn. CCA= Copper Coated Aluminium.

en 35 koppar har snäppet lägre resistans än 50 alu. Är ju dessutom mindre. Vad den väger är väl helt ointressant i ett fordon på något ton. Vill man va snål kan man väl ta alun!

3 466 Inlägg
18 november 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

en 35 koppar har snäppet lägre resistans än 50 alu. Är ju dessutom mindre. Vad den väger är väl helt ointressant i ett fordon på något ton. Vill man va snål kan man väl ta alun!

Syftade inte på att vikten skulle vara avgörande för bilens totalvikt, snarare för personen som ska dra den, du skrev att kopparn var mer lättjobbad.

Resistiviteten i koppar på en 35mm2 5m lång är 0,0026ohm. Detta förutsätter att det är 100% koppar. Kopparkabel brukar vara 99-99,9% ren koppar vilket innebär att den är aningen högre.

Resistiviteten i en alukabel på 50mm2 5m lång är 0,0028ohm. Även detta förutsatt att kabeln är 100%alu.
MEN! De CCA-kablar som vi har kollat på är som sagt inte ren alu utan där är en del koppar i dom.  Är där då 10%koppar kommer resistiviteten hamna på0,0027ohm.

Är denna skillnaden så betydande att man anser det värt pengarna o skaffa en 35mm2 koppar så är det inte mitt problem, säger bara att en 50mm2 CCA-kabel funkar lika bra.

253 Inlägg
18 november 2012
Hej kan det hända att det finns någon inställning som gör att ljudet försvinner ? spelade musik igår sen stängde ja av när ja gick in till en polare sen när ja skulle åka hem så låter det ingenting man ser låten gå bara ..
det är både från RCA utgångarna Och högtalareutgångarna efter som ja har några små högtalare på vanliga högtalarutgångarna med riktigt mysko ..

/Erik

3 466 Inlägg
18 november 2012
bjornebrygg skrev:
Hej kan det hända att det finns någon inställning som gör att ljudet försvinner ? spelade musik igår sen stängde ja av när ja gick in till en polare sen när ja skulle åka hem så låter det ingenting man ser låten gå bara ..
det är både från RCA utgångarna Och högtalareutgångarna efter som ja har några små högtalare på vanliga högtalarutgångarna med riktigt mysko ..

/Erik

Vad e de för stereo? har du testat starta om den?

253 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
bjornebrygg skrev:

/Erik

Vad e de för stereo? har du testat starta om den?

jo jag har startat om den flera gånger.

Kenwood KDC-BT92SD

tror knappast att den kan ha pajjat :p

nollställde stereon och nu funkar det vettefan vad som var fel smile
Senast redigerat av bjornebrygg (18 november 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 november 2012
Är detta en tillförlitlig lista?
http://www.glasswolf.net/papers/goodbadugly.html

Varför står Kenwood och Sony under questionable, med tanke på att Clarion och JVC står på good under HU's.
Är detta något jag totalt fått en snevriden syn på, har alltid trott att både Kenwood och Sony gör bättre huvudenheter än Clarion och JVC..

Kanske sticker lite i mångas ögon att SPL står på Avoid.. om det är SPL dynamics de menar eller ej är oklart för mig dock..
Senast redigerat av Nitromast (18 november 2012)

16 197 Inlägg
18 november 2012
clarion har gjort bra HU. vet dock inte hur de är nu.. men JVC har väl aldrig varit kända för att ha bra lågnivå.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
18 november 2012
Nitromast skrev:
Är detta en tillförlitlig lista?
http://www.glasswolf.net/papers/goodbadugly.html

Varför står Kenwood och Sony under questionable, med tanke på att Clarion och JVC står på good under HU's.
Är detta något jag totalt fått en snevriden syn på, har alltid trott att både Kenwood och Sony gör bättre huvudenheter än Clarion och JVC..

Kanske sticker lite i mångas ögon att SPL står på Avoid.. om det är SPL dynamics de menar eller ej är oklart för mig dock..

En sådan lista är helt ointressant enligt mig.

SPL är nog detta märket
www.splusa.net

Med vänlig hälsning, Björn

Påstängd
1 198 Inlägg
19 november 2012
Tjena!

Har just nu en Kenwood KDC-W5641U som HU i 940in, allt annat är original.
Har aldrig sysslat med ljud för, så vad ska man satsa på?
En bas skulle vara trevlig men det kanske är viktigare att man byter ut högtalarna först?

Sitter såvitt jag vet 5,5" i dörrarna så där plockar man väl enklast i 5,25", men har läst att man behöver distans/adapter?

Så vad ska jag köpa? Behöver inte vara några värstinggrejer, är ju trots allt första ljudbygget och det lär inte bli sämre än vad det är nu (Hoppas jag).

3 466 Inlägg
19 november 2012
siiimooon skrev:
Tjena!

En bas skulle vara trevlig men det kanske är viktigare att man byter ut högtalarna först?

Sitter såvitt jag vet 5,5" i dörrarna så där plockar man väl enklast i 5,25", men har läst att man behöver distans/adapter?

Så vad ska jag köpa? Behöver inte vara några värstinggrejer, är ju trots allt första ljudbygget och det lär inte bli sämre än vad det är nu (Hoppas jag).

Till att börja med skulle de va bra o veta vilken bil de gäller wink

16 197 Inlägg
19 november 2012
M_icke_ skrev:
siiimooon skrev:
Tjena!

Till att börja med skulle de va bra o veta vilken bil de gäller wink

skulle tro att de är en volvo 940 eftersom de står de typ högst upp..hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök