Har dragit min strömkabel på förarsidan.. och sen är allt annat dragit på höger sidan av bilen.. men då är min fråga.. nu när jag ska montera andra högtalare i dörrarna och köra med steg så jag får dra kablarna till bagaget.. kan jag dra dem på samma sida som min strömkabel?
Eller är det en risk för något "vinande ljud" från generatorn då?
Mvh
En högtalarkabel ska inte va någon fara.
Ok tack!
känns som ett j**** jobb att behöva dra över den till andra sidan annars.
Men skulle jag få jobbiga ljud får jag dra över den ändå
Har dragit min strömkabel på förarsidan.. och sen är allt annat dragit på höger sidan av bilen.. men då är min fråga.. nu när jag ska montera andra högtalare i dörrarna och köra med steg så jag får dra kablarna till bagaget.. kan jag dra dem på samma sida som min strömkabel?
Eller är det en risk för något "vinande ljud" från generatorn då?
Mvh
En högtalarkabel ska inte va någon fara.
Ok tack!
känns som ett j**** jobb att behöva dra över den till andra sidan annars.
Men skulle jag få jobbiga ljud får jag dra över den ändå
Tack för snabbt svar!
En lågnivå-kabel har väldigt låg spänningsnivå i sig, låt oss säga 1-2 Volt när du spelar på lite. Högnivå, dvs högtalarkablarna, ligger mycket högre, säg en 10Volt iallafall med ett "normalt" steg om cirka 100W.
Därav ger det att om det kommer in störningar, så kommer de klart märkas mer på en lågnivå än en högtalarkabel. De undertrycks mer på högtalarkablar.
//Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Hade väl tänkt köra de utan nåt steg. Ingen aning, det som ger bäst ljud antar jag..? Vill ha så klart ljud som möjligt, och bra bas.
Såeeh, någon som har nåt förslag?
Kollade lite på BassFace som nämndes i någon tråd, dom hade en aktiv 12"baslåda och 5,25" till ganska bra pris, men skulle vara kul att veta hur det låter innan man köper.
Min beställning på deras 8" och 5.25 koax ska komma idag så jag kan iaf säga hur koax låter senare Tror ju inte att man ska förvänta sig dunder och bråk från deras grejer iallafall
Perfekt! Nej man ska nog inte bli förvånad om de inte låter bra.
Jag har inte kollat runt speciellt mycket men såg att netonnet hade ett par ganska billiga 5,25" men jag tyckte uppgifterna var lite skumma..
Köpte för ett tag en sen en importstereo med gps o allt sånt men vart kopplar jag in lågnivåkablarna?? Har bara front out och Rear out och en ensam subwoofer utgång från stereon....Har kopplat den i front out o visst den ger ljud men inte så kraftigt som jag vill...Har en JBL dubbel 12 o ett auna 4-kanalssteg på 4*600W....Testade även att sätt + kabeln på kanal 1 o - kabeln i kanal 2 men då försvann ljudet helt.....Tacksam för lite bra tips
Vilken modellbeteckning är det på baslådan (tex GT5-2402BR eller liknande)?
Med stereons subwooferutgång får du kanske fler inställningsmöjligheter, men annars ska det funka utan bekymmer att använda Front eller Rear. Av de två utgångarna är dock Rear bättre att utnyttja ifall du vill använda Front till ett annat slutsteg.
Precis den du just nämde GT5-2402BR och ett auna ab-450 på 2400W...Hur kopplar men det till Mono läge osv..Eller hur får man riktigt bra tryck i basarna
Utfrån den informationen kan man ju utläsa att ditt steg inte har möjlighet att driva på en baslåda rejält och samtidigt ha bra ljudkvalitet hur man än ställer in det, det får du vara beredd på alltså.
Din baslåda har totalt 2 Ohms impedans och endast en högtalarterminal på lådan om jag tolkar produktbeskrivningen rätt, det innebär att ditt steg inte kan driva baslådan på ett bra sätt eftersom impedansen är för låg för bryggkoppling av steget och att bara använda en kanal är inte en bra lösning.
Min rekommendation är ett annat slutsteg.
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2012)