billigast och bäst av nytt sprut och mappning

pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

nu  måste jag fråga om vad är bäst och billigast att göra? köpa ett eftermarknadssprut eller mappa om orginala sprutet hos typ a tech?? kom gärna med förslag och grejer smile. söprutet ska passa på min s70 2,5t

Volvo 740 "740 t5" (1988)
JDRacing
23 december 2008 · 16 Inlägg

Köp ett MegaSquirt vettja vet en billig kille. http://skogenracing.com/ näst längst ner på vänster sida!

*Gör om Gör rätt*
pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

okej är det värt att byta sprut eller skall man köra med orginal? de är pengar som spelar roll antigen sprut och billigare mappning eller mappning av orginal sprut som kostar 6000 till 10 000 kr

Volvo 740 "740 t5" (1988)
racefan
23 december 2008 · 1 059 Inlägg

byt sprut om du ska trimma eller modda mer.
allt blir lättare med annant sprut. du kan ställa ner den till bes/tjejen ska låna den eller mappa om om du trimmar mer osv.
det negativa är väl felkoder o sånt då.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
JDRacing
23 december 2008 · 16 Inlägg

bra mycket billigare och enklare med ett MS.

*Gör om Gör rätt*
pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

ett MS var ju inte så dyrt, det funkar bra eller? vet ni vad de kan gå på i slut ändan? ett MS för 3200 och sen mappning ute på väg då? istället för att dra upp den till a tech på rullarna?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
H3dlund Med lem
23 december 2008 · 1 127 Inlägg

pro_danc3 skrev:
ett MS var ju inte så dyrt, det funkar bra eller? vet ni vad de kan gå på i slut ändan? ett MS för 3200 och sen mappning ute på väg då? istället för att dra upp den till a tech på rullarna?

Tänk på att det tillkommer lite givare också. Som t ex vevaxelgivare, insugslufttemp m.m.

En bredbandslambda är ett måste när du ska mappa, inte billiga!

Så i slutändan skulle jag tro att låta Autotech mappa den blir billigare.. För kan du inte mappa själv så tillkommer ju mappning av megasquirtet också.

pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

aha, okej man får väl se vad man gör, blir ett litet svårt beslut tongue

Volvo 740 "740 t5" (1988)
påsen If your not out of control, your not in control
23 december 2008 · 686 Inlägg

Köp ett MS eller VEMS och sedan så lämnar du in bilen på mappning eller låter någon som kan mappa göra det.
I slutändan så är det alltid bättre med eftermarknadssprut om man ska trimma vidare sen eller byter något.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 december 2008 · 3 878 Inlägg

Jag gissar på att ditt effektmål ligger mellan 150 och 800hk... Lite mer info tack!

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 december 2008 · 355 Inlägg

byt till ett eftermarknads sprut, det tjänar du på i slutändan. kanske blir syrare i början, men det har du igen när du kommer upp i effekt och endå måste köpa ett till slut.. och till exempel ett MS kan du lära dig mappa själv, så det tjänar du bara på. om du nu ska ha mycket effekt.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
LindgrenRacing
23 december 2008 · 51 Inlägg

MS = MEGA SKROT .. Riktigt skit..

Du gör ju bort dig om du köper de..

_daniel_
23 december 2008 · 18 Inlägg

LindgrenRacing skrev:
MS = MEGA SKROT .. Riktigt skit..

Du gör ju bort dig om du köper de..

Jaså varför MS skulle vara megaskrot förstår jag ju inte, är väll ett bra sprut med tanke på vad man betalar för det?  smile

pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

som någon skrev har jag tänkt mig runt 350 400 hk med E85. skulle vara kul att lära sig mappa faktist.
så MS är inte bra sprut då?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 december 2008 · 355 Inlägg

MS är inte världsledande inom området, men inte skit pågrund av det. vet många som är helnöjda med MS.

jag säger bara vad jag skulle gjort, och skulle jag velat ha 400hk i min bil skulle jag byta ut sprutet. men det är vad jag skulle gjort. jag vill inte bli påhoppad för det. men frågar du mig så gör du dig själv en tjänst om du byter ut sprutet och tändningen mot någon eftermarknads. men tänk på att du får vad du betalar för när det gäller sånt här, oftast iaf.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

okej jo alltså igentligen skulle  de vara bra med ett nytt sprut då det finns så många olika möjligheter att göra med det. jo så är det ju nästan oftast med allt=)

Volvo 740 "740 t5" (1988)
påsen If your not out of control, your not in control
23 december 2008 · 686 Inlägg

Jag vet många som kör MS och är helnöjda med det, vet inte varför vissa säger att det är skrot faktiskt.
Man får ju tänka på att det är billigt, går ju inte att jämföra med t.ex. NIRA som kostar 15000kr

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
mickey
23 december 2008 · 247 Inlägg

Nu har jag inte stenkoll då det var ett tag sen jag höll på med sprut men ett riktpris på vems med givare och lite annat lull som är bra att ha ligger runt 18kkr (beroende på rabatter, vem du känner m.m.m.m...) En mappning på ett företag brukar gå på under 10kkr.

God jul

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
påsen If your not out of control, your not in control
23 december 2008 · 686 Inlägg

Mappning kan man göra hos t.ex. maxxtuning för ca. 6000kr

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
torpis Forummoderator
23 december 2008 · 10 572 Inlägg

påsen skrev:
Mappning kan man göra hos t.ex. maxxtuning för ca. 6000kr

/Påsen

Eftermarknadsprut:

För de 6000kr så får du dina 350hk, MEN bilen kommer inte starta på morgonen dagen efter, den kommer inte ha någon vettig tomgång och du kommeri nte kjomma genom besiktningen, 100%

Du måste själv lära dig mappa sprutet, kunna justera tomgång, bränsle samt choke och kallstart.  annars är du rökt.

De bilar jag mappar brukar jag lägga ett par timmar extra på tomgång kallastart, laddtryckstyrning mm just för att det känns taskigt att släppa iväg en bil som inte kommer starta agen efter när man fått 5000pix i handen...   men det är ju bara jag det...


Originalsprut:

Har sina begränsningar, men för moderata effekter så är det faktiskt mycket smidigt. Man har altl detdär lullullet gratis.  När jag mappar ett originalsprut så rör jag inte tomgången alls, utan man förlänger bara mappen där volvo slutade. Självfallet får man ändra spridarkonstanten men i det stora så rör man inget.

Bilen kommer klara besiktningen, den kommer slå på fläktar när det behövs och AC:n kommer fortsätta fungera.

____________________________________________________


Känner man sig påläst på motorer och kan mappa själv alternativt känner att man kan och vill lära sig så är ett nytt EMS på rätt plats.

Jag har kört ungefär 2000mil med min bil och sitter fortfarande med laptopen i knät för det mesta och finlirar smile

Senast redigerat av torpis (23 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang