240,740,940 = Evighetsmaskiner.

Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 677 Inlägg

(Nu pratar jag bara om B230 motorerna, inte B23 eller B20)
Hej. Det säjs att 240 är den bästa volvon som har gjorts. Den håller längst. Men det finns vissa 740 som har gått 123.000 mil. 940 som säjs också att den är odödlig.

Jag vill veta lite för och nackdelar med dom. 240 och 740 vet jag en stor nackdel. Dom rostar. Vad har 940 för nackdel?

-Mackan- Fire And Silk
23 december 2008 · 2 254 Inlägg

Säger bara en sak bränsleförbrukningen, det är inte roligt att tanka en 740, jag har svårt att tro att det är mycket roligare att tanka en 940. Men alla bilar rostar jag tycker 740 har klarat sig väldigt bra ifrån rosten om man jämför med andra bilar ur samma tids epok, iallafall de 740's som har blivit galvaniserade.


Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
påsen If your not out of control, your not in control
23 december 2008 · 686 Inlägg

Det beror väl lite på vilken sorts nackdelar man tänker på.
940 kan också rosta, men oftast så tar det längre tid då volvos bilar efter -88 är galvaniserade, detta gör att dem inte rostar lika enkelt.
Men även på 940 så kan ju t.ex. länkarmar, golv osv. rosta om bilen inte sköts riktigt.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
B-Body GM B-Body Nörd
23 december 2008 · 370 Inlägg

Rosten är inte ett så stort problem tycker jag. men en sak som är riktigt dålig på 240 & 740, antagligen på 940 också är kopplingen, dom är riktigt klena har jag märkt.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
VolvoRickard
23 december 2008 · 2 Inlägg

är du dom du eller? är du seriös nu eller? köp en volvo och kör tror inte det är sån jävla skillnad.... 200 700 900 serien är ju identiska på ett vis... de är samma motor alternativ i alla tre så vad fan är det att fråga om?

Saab 900 s (1994)
volvo_1987
23 december 2008 · 1 675 Inlägg

roste, bränsle är väl ett stort minus- men som sagt sköter du olje bytena och kamrems bytet så kan dom gå en evighet. Men finns alltid måndags exemplar av alla bilar wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 677 Inlägg

740 från 1988 var den ända 740:n som var riktigt galvad. Resten av 740's så snålade dom på galven.
Om en 740 hade en 940 motor med lite special grejer typ extraktor och chipptrim så skulle jag bli glad.

-Mackan- Fire And Silk
23 december 2008 · 2 254 Inlägg

Min förra 740 ifrån 1990, hade i allafall en ''riktig'' galvanisering. Men du menar kanske att ifrån 1988 och upp till 1992 var de Volvos som var bäst galvaniserade.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 677 Inlägg

-Mackan- skrev:
Min förra 740 ifrån 1990, hade i allafall en ''riktig'' galvanisering. Men du menar kanske att ifrån 1988 och upp till 1992 var de Volvos som var bäst galvaniserade.

Jaa. Från 1988 till 1992 är dom riktigt galvad. Men vissa brukar påstå att 1988 är bäst galvad. Sen har du barat snålat på dom övre. 1986 är den första som är galvad upp till Aoch B Och C stolparna.

Performance_ Förjaevle Brao
23 december 2008 · 555 Inlägg

Man kan ju inte direkt säga att de e billiga bilar å tanka , 240 drar vell kanske lite mindre.....men i övrigt är de jävla bra bilar , enda e vell att skärmkanter har en benägenhet å rosta flitigt big_smile

camaro67 Meister
23 december 2008 · 6 763 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

-Mackan- skrev:
Min förra 740 ifrån 1990, hade i allafall en ''riktig'' galvanisering. Men du menar kanske att ifrån 1988 och upp till 1992 var de Volvos som var bäst galvaniserade.

Jaa. Från 1988 till 1992 är dom riktigt galvad. Men vissa brukar påstå att 1988 är bäst galvad. Sen har du barat snålat på dom övre. 1986 är den första som är galvad upp till Aoch B Och C stolparna.

Helgalven kom mitten av 88. Min 89 är upprostad som fan. Golv, skärmkanter, trösklar.. Ta mig fan allt är rötet. Så de rostar även efter 88. Men om man ska köpa någon av dom så är de väll 7 eller 940i för 240in är så stenålder om man ska jämföra

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AppeN
23 december 2008 · 172 Inlägg

Vad alla tjötar om bränsleförbrukning dit och tankning hit. Jag har kört min på 0.77 liter / mil. Är enligt mig inte så farligt.

camaro67 Meister
23 december 2008 · 6 763 Inlägg

AppeN skrev:
Vad alla tjötar om bränsleförbrukning dit och tankning hit. Jag har kört min på 0.77 liter / mil. Är enligt mig inte så farligt.

Hur har du lyckats med de? Medvind och nerförsbacke?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AppeN
23 december 2008 · 172 Inlägg

camaro67 skrev:

AppeN skrev:
Vad alla tjötar om bränsleförbrukning dit och tankning hit. Jag har kört min på 0.77 liter / mil. Är enligt mig inte så farligt.

Hur har du lyckats med de? Medvind och nerförsbacke?

Inte så svårt. Man kör som folk. Ne, men chippen gör väl sitt också...

Andreas 940 -utan 940
23 december 2008 · 1 728 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Vad har 940 för nackdel?

Originalturbon är för liten. smile

AppeN
23 december 2008 · 172 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vad har 940 för nackdel?

Originalturbon är för liten. smile

Haha, de ända jag kom på me big_smile

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
23 december 2008 · 547 Inlägg

AppeN skrev:

Andreas 940 skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vad har 940 för nackdel?

Originalturbon är för liten. smile

Haha, de ända jag kom på me big_smile

pallar 740 agregatet mer ladd? ja menar visst ja kan väll ladda 1,4 med min men då kanske turbon jobbar på 120%... hmm

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
AppeN
23 december 2008 · 172 Inlägg

Nichlas_H skrev:

AppeN skrev:

Andreas 940 skrev:

Originalturbon är för liten. smile

Haha, de ända jag kom på me big_smile

pallar 740 agregatet mer ladd? ja menar visst ja kan väll ladda 1,4 med min men då kanske turbon jobbar på 120%... hmm

Japp, och allt över typ 0,9 är varmluft dessutom...

Gaba_flumm
23 december 2008 · 130 Inlägg

som dom andra talande så e de väll rosten som e de största problemet och bränsle förbrukning kan man faktiskt styra över...
kör jag ekonomiskt med min 744 från 86 så tar den 0.87 blandad körning annars kan den gärna ta 1.5 och 240 är den största bensinkalven och 940in e inte långt i från..


Köp en volvo och vårda den så har du en bil för livet

Volvo 744 GL "White Lady" (1986)
Andreas 940 -utan 940
23 december 2008 · 1 728 Inlägg

Nichlas_H skrev:
pallar 740 agregatet mer ladd? ja menar visst ja kan väll ladda 1,4 med min men då kanske turbon jobbar på 120%... hmm

Jag är inte så insatt i 740-aggen men jag tror att de senare modellerna (87 och nyare?) har likadant Garrett-agg som satt i 940 91-93. Det agget är iaf betydligt bättre konstruerat än Mitsubishi 13c-aggen och blir inte alls lika varma. Mitsu 13c-aggen börjar glöda vid motorvägsfart redan vid 0,3bar som en LTT laddar. Jag drog ett flyttsläp som säkert vägde över ett ton+luftmotståndet med mitt original Garret-agg och det var enda gången jag sett det glöda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang