2372
Sök

golf 1 turbo diesel -83 "Tyskstuk" (Bilen såld LÅS TRÅDEN)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2012
jag hade nog låtit tillverka en fläns, och svetsat på ett 2 eller 2,5" rör på denna..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
båge skrev:
jag hade nog låtit tillverka en fläns, och svetsat på ett 2 eller 2,5" rör på denna..

tror detta ska flöda bra bra nog! smile det räcker ju till en 5cyl audi på 2,3l så det ska allt räcka till en 1,6 med wink sen är ju all mekanik borta så det flödar ju mera nu wink sen om man jämnför detta mot dieselns orginal som är 4x3cm ungefär så blir detta betydligt bättre wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

2 672 Inlägg
18 februari 2012
Masi skrev:
båge skrev:

tror detta ska flöda bra bra nog! smile det räcker ju till en 5cyl audi på 2,3l så det ska allt räcka till en 1,6 med wink sen är ju all mekanik borta så det flödar ju mera nu wink sen om man jämnför detta mot dieselns orginal som är 4x3cm ungefär så blir detta betydligt bättre wink

jo, det är troligtvis sant! men jag tänkte mest på för enkelhetens skulle med slangar och rör sen! smile runt är ju lättare än ovalt! wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

hbxservice.com
1 471 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
båge skrev:
Masi skrev:
båge skrev:

jo, det är troligtvis sant! men jag tänkte mest på för enkelhetens skulle med slangar och rör sen! smile runt är ju lättare än ovalt! wink

jo helt klart! men det ska nog gå och lösa:)

2 672 Inlägg
18 februari 2012
Masi skrev:
båge skrev:
Masi skrev:

det tvivlar jag inte på en sekund! wink
vad är anledningen till större insug? bättre drag på något register eller hur verkar det?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

hbxservice.com
1 471 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
båge skrev:
Masi skrev:
båge skrev:

det tvivlar jag inte på en sekund! wink
vad är anledningen till större insug? bättre drag på något register eller hur verkar det?

det är grundat på att ju längre kanal från ventil till slutet på insuget ju bättre vrid wink så är det i alla fall i bensintermer... en gti är väll på runt 112hk? alltså presterar insuget ganska bra på e sugmotor skulle jag tro.   alla turbomotorer måste i grunden vara en bra sugmotor för att få ut bra effekt och då känns insuget rätt wink sen skulle jag tro att det flödar bättre då dieselns insug är så kompakt! smile

Industri mekaniker / elektriker
82 Inlägg
19 februari 2012
Det blir bättre bottenvrid och jämnare fördelat med plenum och längre runners. Hade gärna haft ett likadant insug på min men huven är i vägen, det är knappt så oljepåfyllningslocket går fritt.

Ser skitbra ut annars. Håller dock med föregående om att låta göra en fläns med rund 2.5 anslutning istället. Bra mkt enklare att få ihop med resten av rördragningen big_smile

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Det blir bättre bottenvrid och jämnare fördelat med plenum och längre runners. Hade gärna haft ett likadant insug på min men huven är i vägen, det är knappt så oljepåfyllningslocket går fritt.

Ser skitbra ut annars. Håller dock med föregående om att låta göra en fläns med rund 2.5 anslutning istället. Bra mkt enklare att få ihop med resten av rördragningen big_smile

orginalinsuget är inte direkt optimerat wink får se hur jag gör med det wink vore ju lättare i senare skede men wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 februari 2012
Tjusigt och kul att du får användning för mitt insug (som jag köpte helt i onödan av Tommy). Jag gick till en mekanisk verkstad för att kapa av flänsen alternativt tillverka en adapter för 2,75" spjällhus. Det var dock hutlöst dyrt så jag filar på andra lösningar och nu har jag ändå övergått till separata spjäll smile

hbxservice.com
1 471 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Tjusigt och kul att du får användning för mitt insug (som jag köpte helt i onödan av Tommy). Jag gick till en mekanisk verkstad för att kapa av flänsen alternativt tillverka en adapter för 2,75" spjällhus. Det var dock hutlöst dyrt så jag filar på andra lösningar och nu har jag ändå övergått till separata spjäll smile

ja insuget kommer göra sej bra! smile ja det brukar vara dyrt att tillverka specialdelar tyvärr!wink

hbxservice.com
1 471 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
va en snabbtur till garaget förut och svetsade hålen efter gasspjällen och lackade insug + "spjället"

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-4eb188144e7791f5d750bc6a6cfa8e88.jpg
igensvetsade axelhål:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-3fb49acd3a82e9436da95c7415144f79.jpg
lackat och klart! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-e8d8734eb0ae444c3442e8b4c8626342.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-36b07fb1b44cdb5b119d3c77d977b4aa.jpg

hbxservice.com
1 471 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
kan meddela att do88.se ställt upp med lite sponsring wink

hbxservice.com
1 471 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
då kan jag meddela att nu är det klart med sponsring från do88.se!! smile

hbxservice.com
1 471 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Grattis till spons!

tackar! smile dom bjuder ju inte på slangarna men fick i alla fall 30% !

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 februari 2012
Masi skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Grattis till spons!

Ok, näe helspons är ju inte helt lätt att få, men alla rabatter är ju alltid välkomna smile

Men du har alltså tillgång till aluminiumsvets? tänkte på spjällhuset.. smile Har ett par mindre grejer jag skulle behöva ha svetsade framöver.. hehe

Btw.. helhetsintrycket av insug/spjällhus skulle bli mkt bättre om du kapade bort allt onödigt utstickande på spjällhuset, även om det ser bra ut nu smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (22 februari 2012)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Masi skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Grattis till spons!

Ok, näe helspons är ju inte helt lätt att få, men alla rabatter är ju alltid välkomna smile

Men du har alltså tillgång till aluminiumsvets? tänkte på spjällhuset.. smile Har ett par mindre grejer jag skulle behöva ha svetsade framöver.. hehe

Btw.. helhetsintrycket av insug/spjällhus skulle bli mkt bättre om du kapade bort allt onödigt utstickande på spjällhuset, även om det ser bra ut nu smile

spjället är faktiskt svetsat med vanlig mig svets wink det sitter ju i pressade nållager till spjällen wink dom är "svetsbara" och efter sson jag inte har alusvets så blir det svårare att rensa utsidan av spjället wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 februari 2012
Aha, då är jag med.. men blir det riktigt tätt då? Det märker du väl iofs annars tongue Jag är inte så haj på diesel.. men det är alltså inget spjäll alls och dieselpumpen reglerar det hela?

2 672 Inlägg
24 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Aha, då är jag med.. men blir det riktigt tätt då? Det märker du väl iofs annars tongue Jag är inte så haj på diesel.. men det är alltså inget spjäll alls och dieselpumpen reglerar det hela?

helt riktigt! dieselmängden styr varvtalet, samt laddtryckets maxgräns! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Industri mekaniker / elektriker
82 Inlägg
24 februari 2012
Varvtalsregulatorn styr maxvarvet, medans dieselmängden styr kraften motorn ger ut.

Du kan alltid höja maxvarvet genom att shimsa om fjädrarna eller byta fjäder i regulatorn och på så vis få ett högre varvtal och få motorn att orka längre upp i varven.

Orginal har du kraft i varven upp till 4000 rpm. Sen är det mest "tomvarv". Shimsar du regulatorn så kan du få kraft i varven ända upp till 5500 eller ännu mer beroende på motorstorlek. 1.6:orna kan varva ordentligt mkt medans 1.9:orna varvar lite mindre berende på större svängmassa och längre slag mm.

Kanske inte världens bästa förklaring men dieselmängd och maxvarvtal är inte ihopkopplade. Min m-TDI (mekanisk pump på TDI motor) varvar som mest 4000 men får diesel så det räcker till 2.4 bars laddtryck. Ändå svartryker den på fullt pådrag.

I like ´em low...

Sök