2225
Sök

golf 1 turbo diesel -83 "Tyskstuk" (Bilen såld LÅS TRÅDEN)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
24 februari 2012
Sierra94 skrev:
Varvtalsregulatorn styr maxvarvet, medans dieselmängden styr kraften motorn ger ut.

Du kan alltid höja maxvarvet genom att shimsa om fjädrarna eller byta fjäder i regulatorn och på så vis få ett högre varvtal och få motorn att orka längre upp i varven.

Orginal har du kraft i varven upp till 4000 rpm. Sen är det mest "tomvarv". Shimsar du regulatorn så kan du få kraft i varven ända upp till 5500 eller ännu mer beroende på motorstorlek. 1.6:orna kan varva ordentligt mkt medans 1.9:orna varvar lite mindre berende på större svängmassa och längre slag mm.

Kanske inte världens bästa förklaring men dieselmängd och maxvarvtal är inte ihopkopplade. Min m-TDI (mekanisk pump på TDI motor) varvar som mest 4000 men får diesel så det räcker till 2.4 bars laddtryck. Ändå svartryker den på fullt pådrag.

max varv och max ladd är olika saker! wink
mer diesel betyder mer varv? upp till begränsning..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Industri mekaniker / elektriker
82 Inlägg
24 februari 2012
Varvtalsregulatorn styr maxvarv och inte max dieselmängd. Du kan mosa på diesel och ändå inte få mer varv än vad regulatorn tillåter. Sen slår den ifrån i vilket fall. Slungvikterna håller tillbaka, om du inte shimsat om den. Det enda du få ut är mer svartrök som generar värme och avgaser och får turbon att ladda mer.

Kika i denna tråd: http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24323.0
Senast redigerat av Sierra94 (24 februari 2012)

I like ´em low...

2 672 Inlägg
24 februari 2012
Sierra94 skrev:
Varvtalsregulatorn styr maxvarv och inte max dieselmängd. Du kan mosa på diesel och ändå inte få mer varv än vad regulatorn tillåter. Sen slår den ifrån i vilket fall. Slungvikterna håller tillbaka, om du inte shimsat om den. Det enda du få ut är mer svartrök som generar värme och avgaser och får turbon att ladda mer.

det var det jag mena..

om jag har som på min golf, spärrad WG, men vill ha mer diesel för mer kraft, finns det något annat sätt än att öppna WG lite för att släppa ut övertryck för att det inte ska skjuta i höjden?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

82 Inlägg
24 februari 2012
Ja, byt tryckklocka på wg mot en som öppnar vid högre tryck eller kör med en laddtrycksregulator sk "dawes device".

Bild här: http://i782.photobucket.com/albums/yy10 … 08acb4.jpg

Då kan du ställa trycket du måste uppnå innan fjädern släpper efter för och på så vis få wg:n att öppna när du vill.

I like ´em low...

2 672 Inlägg
24 februari 2012
hade tanke på laddtrycksregulator, men min klocka är trasig och sitter fastmonterad i avgashuset..  därav att jag spärrat själva luckan mekaniskt..
får bli att öppna den något å skicka på mer diesel för att bibehålla samma tryck då!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

82 Inlägg
24 februari 2012
Gör du så kommer du få lagg i laddet. Bättre att åtgärda problemet ordentligt. Ligger wg:n öppen med lågt avgasflöde kommer allt smita ut genom wg:n om du inte står på som fan. Då kommer övertrycket övervinna läckan och laddet stiger. Har haft det problemet på min turbo. Ventilsätet på min K24 tätade inte riktigt och den läckte. Gav mkt dåliga köregenskaper.

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
ojoj här har det vart aktivitet ! smile detta gillas wink sierra94 har du mer beskrivningar på hur man höjer varvet? samt hur komplicerat är det ?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

82 Inlägg
24 februari 2012
Ja, man har ju lite tråkigt på jobbet en fredagsmorgon. Så lite forumsurf fixar det mesta. Kan man inte laga saker på jobbet så kan man alltid hjälpa andra fixa och dona. Kika på länken jag postade till vwdiesel. Där finns info om shimsning av regulatorn.

Kan rekommendera detta forum varmt till de flesta som håller på med dieslar. Då det finns mkt mer att hämta där än på de svenska dieselforumen. De når ju ut till mkt fler människor än de svenska. Men det berör ju mest bara motorer med Bosch VE och VP rotorpumpar, 4-6 cylindrar.

Mercedes kör ju radpumpar och de är helt annorlunda.

I like ´em low...

2 672 Inlägg
24 februari 2012
då kan det alltså vara mitt ventilsäte som behöver slipas in? har en K24 sitter på nämligen.. får ladd sent som fanken tycker jag..
samt att fixa någon ny WG då! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

82 Inlägg
24 februari 2012
K24:orna är kända för att koksa ihop. Och pissiga o få isär big_smile Får du bara ur de 3 insexskruvarna kan du modda en slaghammare och rycka ur den med. Men dränk den i rostlösare före. Har lyckats få min att släppa med tryckluft flertalet gånger. Backa ur insexskruven i änden på klockan och gör en adapter från banjoanslutningen så du kan blåsa med tryckluft. Då kan du få den att börja röra sig och på så vis funka igen. De ser ut som en vanlig ventil inne. Och de börjar kärva i styrningen pga koks. Men med orentligt tryck bakom så kan man ha tur.

Men helt klart bäst att få isär den. Kika på dieselforumet och sök på K24 wastegate. Finns bilder och tips där.

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
nu blir det att hämta en varvtelsregulator som ska modifieras wink modifierar en lös innan jag plockar isär min pump! smile

8 Inlägg
24 februari 2012
Har följt detta projekt en tid nu, mycket underhållande läsning måste jag säga smile och Golfen blir ju skapligt fet smile Hade själv en gammal Golf turbo diesel innan å med lite justeringar så går dom gott! wink

TYSKSTUK!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
roligt att folk följer smile nu har jag jag hämtat varvtalsregulatorn;) eller jag gjorde det i fredags men vart i göteborg under helgen så inte hänt något mera tyvärr wink

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
ja då har det hänt lite i modifieringen av varvtalsregulatorn.. dock ett steg fram och 2 tillbaka....

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-319c04e214ed732e664ca91564833403.jpg
varvtalsregulatorn! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-d88737dc9c61f32871f8400edb1cab08.jpg
urplockad ur fästet

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-ed9a9f3aa1e25dbedabf31d70bff86c0.jpg
en distans tillverkades på den lokala verktygsindustrin 17,2mm lång och en diameter invändigt på 6,5mm... denna svarvadet fram då det inte fanns något rör med rätt diameter

kom dock på sen att det kan bli svårt att få den i hållaren med en helt fast distans efterssom det delvis är den fjädern som komprimeras när den ska i hållaren.. får se hur jag löser detta smidigast

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-3762d92aa77ca88a6925d67357a86660.jpg

sen hände det som inte fick hända.. sätte fast det lite försiktigt i skruvstädet för att få bort låsringen... knak sa det .. kollade vad som hade hänt. ena styrningen till en fjäder sprack.... hade inte en tanke på att den skulle vara så väldigt skör... så nu står jag utan varvtalsregulator att modifiera (dock därför jag ville göra det på en lös istället för den som sitter i min pump wink )

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-22d402623b99bfbe98bb5a21f42943ff.jpg

någon som gjort detta och har tipps om hur man ska få bort låsringen ? allt är ju så in i he***te smått, testade att få bort den med en vass syl men utan resultat:(  hjälp!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
nyss vart och pratat med besiktningsgubben wink då va det bara att byta grenrör , turbo och insug och bygga klart resten i motorrummet sen besikta bilen wink bra att ha kontakter på bilprovningen smile! tror det börjas rivas idag! smile

82 Inlägg
27 februari 2012
Pressa ihop den mot nåt och kläm bort låsringen med en plattång. Annars får du ta hjälp av nån som pillar bort låsringen när du pressat ihop allt. Jag lyckas iaf själv smile

Gör hylsan kortare, Annars blir det marigt att få ihop det. Det räcker att shimsa fjädern som redan sitter där med en m6 mutter och en bricka mot fjädern. Annars sticker du av din hylsa lite så den passar med fjädern lite komprimerad. Du vinner inte på att göra regulatorn stum.

Det enda som händer är att du kan varva sönder motorn när du inte har nån regulator alls. Bara ett litet tips big_smile
Senast redigerat av Sierra94 (27 februari 2012)

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Pressa ihop den mot nåt och kläm bort låsringen med en plattång. Annars får du ta hjälp av nån som pillar bort låsringen när du pressat ihop allt. Jag lyckas iaf själv smile

Gör hylsan kortare, Annars blir det marigt att få ihop det. Det räcker att shimsa fjädern som redan sitter där med en m6 mutter och en bricka mot fjädern. Annars sticker du av din hylsa lite så den passar med fjädern lite komprimerad. Du vinner inte på att göra regulatorn stum.

Det enda som händer är att du kan varva sönder motorn när du inte har nån regulator alls. Bara ett litet tips big_smile

kanske ska shimsa istället då wink hur mycket varvar din och hur mycket har du shimsat?

82 Inlägg
27 februari 2012
Pumpen jag har nu varvar inte så mkt. Drygt 4800 rpm. Men jag kör med TDI kam i nu. Hade en sugkam i en stund och då varvade den mer. Så jag tror att jag ligger på max av vad motorn klarar. TDI motorn är byggd för att ha mer bottenork.

Men jag shimsade en regulator i en 1.6 för ett par år sen och den varvade nästan 5500 innan draget försvann. Kör med en mutter eller 5-6mm shims och testa. Bara o lägga dit mer om du vill. Men då kanske du lär korta fjädern oxo. För den lär man ha. Annars får du aldrig dit låsringen. Måste kunna trycka ihop den lite så ringen kommer ner i fördjupningen.
Senast redigerat av Sierra94 (27 februari 2012)

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
nu har jag börjat riva! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-b13bf3dd9a270e11bac8641548b504e8.jpg
börjat riva ur motorrummet:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-9befe08659ebed107a968d205b23d242.jpg
nu börjar det jobbigt.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102204/102204-33ccec495789ef8bcfd8bda4b33bb8bd.jpg
otroligt hur liten orginalturbon är wink utblåset ur turbon är som en 5krona wink

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Pumpen jag har nu varvar inte så mkt. Drygt 4800 rpm. Men jag kör med TDI kam i nu. Hade en sugkam i en stund och då varvade den mer. Så jag tror att jag ligger på max av vad motorn klarar. TDI motorn är byggd för att ha mer bottenork.

Men jag shimsade en regulator i en 1.6 för ett par år sen och den varvade nästan 5500 innan draget försvann. Kör med en mutter eller 5-6mm shims och testa. Bara o lägga dit mer om du vill. Men då kanske du lär korta fjädern oxo. För den lär man ha. Annars får du aldrig dit låsringen. Måste kunna trycka ihop den lite så ringen kommer ner i fördjupningen.

då prövar jag med 5-6mm istället för hylsan då wink

Sök