3535
Sök

e46a som skurit ihop på tomgången. lite hjälp om orsak tack!

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#21
Kan nångon jävel ha hälllt nått skit i oljan/bensinen?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#22
328cabbish skrev:
vill verkligen veta vad felet va när detta är löst! helt otroligt

Om jag inte kommer på ngt så skickas bilen in på bmw värkstad på onsdag,
Guuud va jag ser fram imot de... NOT

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#23
Mr_EmCom skrev:
Kan nångon jävel ha hälllt nått skit i oljan/bensinen?

har svårt att tro de :S
är bara jag som har nyckel och de är lås på både motorhuv samt bensinlock

Teknik Informatör
371 Inlägg
2 januari 2009
#24
verkar ju helt otroligt att något sånt kan hända...men det är väl bara att plocka ner lite och se hur det ser ut...plocka ner och kolla hur det ser ut i tråget för och främst...

BMW E3 it takes one to catch one :)

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#25
E3_Henrik skrev:
verkar ju helt otroligt att något sånt kan hända...men det är väl bara att plocka ner lite och se hur det ser ut...plocka ner och kolla hur det ser ut i tråget för och främst...

japp smile  tack alla för visat intresse!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 januari 2009
#26
Stackare, detta låter som det kommer bli en dyr historia. Men det är bara hoppas det är ett simpelt fel.

Lev livet, det kan ta slut fort

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#27
darkwizard skrev:
Stackare, detta låter som det kommer bli en dyr historia. Men det är bara hoppas det är ett simpelt fel.

tack tack...

Fri fart för ett fritt folk!
14 949 Inlägg
2 januari 2009
#28
glöm inte att skriva i denna tråd vad felet var

är det vippor även i dom nyare bmw
låter som någon sån har lagt sig på tvären

finns inte så jäkla många saker som gör att den bara tokstannar och är stum

skulle nog testa och släppa startmotorn så inte den har fastnat i startmotorläget och snurrat med och tokskurit

eller någon vattenpump servo eller generator som skurit

Kör fort så hinner inget hända...

72 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#29
Growe skrev:
glöm inte att skriva i denna tråd vad felet var

är det vippor även i dom nyare bmw
låter som någon sån har lagt sig på tvären

finns inte så jäkla många saker som gör att den bara tokstannar och är stum

skulle nog testa och släppa startmotorn så inte den har fastnat i startmotorläget och snurrat med och tokskurit

eller någon vattenpump servo eller generator som skurit

Startmotorn va de första jag kom och tänka på
efter som den lever om som bara den när man kallstartar den,
Värkar som att de kommit in lite fukt i den så när de är kallt så blir den seg och inte hinner ur innan motorn startar så den dras med runt lite, Vilket resulterar i ett j*vla oljud!

MEN de första jag skruvade bort va just den... vilket va ett litet moment bara de!
så den är de inte heller!

Men jag orkar inte lägga ner mer tid på felsöka efter ett fel som i stort sätt kan vara va satyg som hällst... Skickar in den på värkstad på onsdag så någon dag efter de lägger jag ut en mening här på tråden om va de va som strulat till sig!

Jag vill tacka dom som bollat lite ideér med mig om vad de kan vara
och önskar alla ett bra bilår hoppas ni slipper missöden som mitt

mvh Christian S

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 januari 2009
#30
Det kan inte vara så du haft en dålig olja som var så pass trög vid -10 att den inte smörjde tillräckligt? Är du helt 100 på att oljetrycksgivaren funkar? För en motor ¨brukar ju kunna gå en bit med taskigt oljetryck...
Senast redigerat av Ellertz (5 januari 2009)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

72 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#31
Ellertz skrev:
Det kan inte vara så du haft en dålig olja som var så pass trög vid -10 att den inte smörjde tillräckligt? Är du helt 100 på att oljetrycksgivaren funkar? För en motor ¨brukar ju kunna gå en bit med taskigt oljetryck...

helt säker är jag väll inte men den borde ju vara hel då den bara är 5 år gammal :S
men som sagt den ska in på värkstad snart så vi får väll reda på de snart smile
och kör bara på bmw longlife olja (den bmw rekomonderar)
ha med tanke på va den kostar borde den rinna som vatten vid -50 grader ^^

72 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#32
Jaa då fick man de mer eller mindre efterlängtade samtalet ifrån värkstaden...

Felsökning avklarad och tydligen va de vevhusventen som hade frusigt igen
och fyllt hela motorn med olja på något underligt vis...
Tydligen hade de förekommit en del liknande fall tidigare i sverige och usa

Så de jag har att välja mellan är att antingen kolla igenom hela motorn och köra ett komptest sen efter de byta kamkedja efter som den tydligen såg förjävlig ut! och de värsta är att de jobbet måste göras av bmw då de tydligen krävs massa specialvärktyg och så!

Eller så byts hela motorn ut till en kostnad av 30kkr!

lutar åt alternativ nr 2
Senast redigerat av -sod61berg- (15 januari 2009)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
15 januari 2009
#33
kommer detta gå på garantin??? tråkigt det där med vevhusventen.

Lev livet, det kan ta slut fort

72 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#34
darkwizard skrev:
kommer detta gå på garantin??? tråkigt det där med vevhusventen.

Nix den gick ut i sommras och passerade även 10ooomil i sommras så försäkringen täcker inte heller!
hahah lite pricket över i är att jag blev uppsagt på företaget i måndags pga nedskärningar så nu måste man flytta hem och ställa av bilen...

3 133 Inlägg
15 januari 2009
#35
-sod61berg- skrev:
Jaa då fick man de mer eller mindre efterlängtade samtalet ifrån värkstaden...

Felsökning avklarad och tydligen va de vevhusventen som hade frusigt igen
och fyllt hela motorn med olja på något underligt vis...
Tydligen hade de förekommit en del liknande fall tidigare i sverige och usa

Så de jag har att välja mellan är att antingen kolla igenom hela motorn och köra ett komptest sen efter de byta kamkedja efter som den tydligen såg förjävlig ut! och de värsta är att de jobbet måste göras av bmw då de tydligen krävs massa specialvärktyg och så!

Eller så byts hela motorn ut till en kostnad av 30kkr!

lutar åt alternativ nr 2

Ring runt till ett par olika motorrenoverare/mekaniker och begär pris.
Försök få en så bra felbeskrivning som möjligt av BMW.

Att skruva på en E46 är inte direkt raketforskning...

Har du otur kanske någon stake blivit skev iom att motorn blev full med olja men annars kanske det bara
är att byta kamkedjan, borde inte direkt kosta 30k.

461 Inlägg
16 januari 2009
#36
Fråga på autopower nästa gång, är fler som kan bmw där! smile

MVH

BMW - Better Make Way

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
#37
-sod61berg- skrev:
jobbet måste göras av bmw då de tydligen krävs massa specialvärktyg och så!

eeeh????

alltså motorn är full av olja...  tändstiftsnyckel har alla, skruva ur tändstiften och sug upp oljan med spruta + slang från apoteket. lägg sedan trassel/papper/trasa ovanför tändstiftshålen och dra runt motorn på startern i 30sek.  återmotnera nya stift (om de gamla ser dåliga ut) och starta upp motorn.

tänk såhär...  verkstan vill tjäna pengar, det är ju trots allt kris i världen,   ...de säger din motor är kass, du har inget att förlora mer än 50spänn för ett par plastsprutor och en dunk olja från biltema (de har mycket fin 5-50 fullsyntet till bra pris)

Skulle det inte funka, köp en begagnad motor för 10000kr och låt grannpojken montera den för 2000kr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
#38
viccoA skrev:
-sod61berg- skrev:
Jaa då fick man de mer eller mindre efterlängtade samtalet ifrån värkstaden...

Felsökning avklarad och tydligen va de vevhusventen som hade frusigt igen
och fyllt hela motorn med olja på något underligt vis...
Tydligen hade de förekommit en del liknande fall tidigare i sverige och usa

Så de jag har att välja mellan är att antingen kolla igenom hela motorn och köra ett komptest sen efter de byta kamkedja efter som den tydligen såg förjävlig ut! och de värsta är att de jobbet måste göras av bmw då de tydligen krävs massa specialvärktyg och så!

Eller så byts hela motorn ut till en kostnad av 30kkr!

lutar åt alternativ nr 2

Ring runt till ett par olika motorrenoverare/mekaniker och begär pris.
Försök få en så bra felbeskrivning som möjligt av BMW.

Att skruva på en E46 är inte direkt raketforskning...

Har du otur kanske någon stake blivit skev iom att motorn blev full med olja men annars kanske det bara
är att byta kamkedjan, borde inte direkt kosta 30k.

håller med dig...   stannar motorn på tomgång tror jag att den har klarat dig dessutom...

om nu inte oljefyllda cylindrarna beror på något annat än vevhusventen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

72 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#39
torpis skrev:
viccoA skrev:
-sod61berg- skrev:
Jaa då fick man de mer eller mindre efterlängtade samtalet ifrån värkstaden...

Felsökning avklarad och tydligen va de vevhusventen som hade frusigt igen
och fyllt hela motorn med olja på något underligt vis...
Tydligen hade de förekommit en del liknande fall tidigare i sverige och usa

Så de jag har att välja mellan är att antingen kolla igenom hela motorn och köra ett komptest sen efter de byta kamkedja efter som den tydligen såg förjävlig ut! och de värsta är att de jobbet måste göras av bmw då de tydligen krävs massa specialvärktyg och så!

Eller så byts hela motorn ut till en kostnad av 30kkr!

lutar åt alternativ nr 2

Ring runt till ett par olika motorrenoverare/mekaniker och begär pris.
Försök få en så bra felbeskrivning som möjligt av BMW.

Att skruva på en E46 är inte direkt raketforskning...

Har du otur kanske någon stake blivit skev iom att motorn blev full med olja men annars kanske det bara
är att byta kamkedjan, borde inte direkt kosta 30k.

håller med dig...   stannar motorn på tomgång tror jag att den har klarat dig dessutom...

om nu inte oljefyllda cylindrarna beror på något annat än vevhusventen

OM MAN SKA BYTA KAMKEDJA MÅSTE JOBBET UTFÖRAS AV EN BMW VÄRKSTAD DÅ DE KRÄVS SPECIALVÄRKTYG FÖR ATT STÄLLA IN VANOSSYSTEMET. . .!

OCH jag skrev aldrig att de kostade 30kkr att byta kamkedja
jag skrev att de kostade 30kkr att köpa ny motor och montera ihop de!

och om ni läst första inlägget så står de att motorn har skurit och är stum!
detta beror inte på att de är olja i cylindrarna utan att ngt skurit pga brist på olja!

och ja jag ska leta efter en motor...
Senast redigerat av -sod61berg- (16 januari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 januari 2009
#40
-sod61berg- skrev:
torpis skrev:
viccoA skrev:

Ring runt till ett par olika motorrenoverare/mekaniker och begär pris.
Försök få en så bra felbeskrivning som möjligt av BMW.

Att skruva på en E46 är inte direkt raketforskning...

Har du otur kanske någon stake blivit skev iom att motorn blev full med olja men annars kanske det bara
är att byta kamkedjan, borde inte direkt kosta 30k.

håller med dig...   stannar motorn på tomgång tror jag att den har klarat dig dessutom...

om nu inte oljefyllda cylindrarna beror på något annat än vevhusventen

OM MAN SKA BYTA KAMKEDJA MÅSTE JOBBET UTFÖRAS AV EN BMW VÄRKSTAD DÅ DE KRÄVS SPECIALVÄRKTYG FÖR ATT STÄLLA IN VANOSSYSTEMET. . .!


skitsnack...



Sök