2936
Sök

e46a som skurit ihop på tomgången. lite hjälp om orsak tack!

72 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#41
vad av vilket anser du vara "skitsnack"?

att de (tro de elr ej) faktiskt är så att man måste använda spez värktyg elr?
du kan ju kolla upp saken vettja wink

Meister
6 763 Inlägg
21 januari 2009
#42
Har bara en lite fråga. Är bilen importerad? För jag har hört att det ska vara för trång ventilation på importerna för svenska förhållanden. Tråkigt är de iaf


Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 januari 2009
#43
-sod61berg- skrev:
vad av vilket anser du vara "skitsnack"?

att de (tro de elr ej) faktiskt är så att man måste använda spez värktyg elr?
du kan ju kolla upp saken vettja wink

att man måste ha spez verktyg
har bytt kedja på en 325 e46 behövdes fan inga special verktyg där


vinnarskalle!
907 Inlägg
22 januari 2009
#44
Men om det är fullt med olja i cylindrarna så är det inte så konstigt att motorn är stum tongue No offence, men du verkar inte riktigt haj på att meka med bilar. Dränera ut oljan, köp nya stift, prova starta och återkom.


451 Inlägg
22 januari 2009
#45
Tråkit att höra om din bil, prova och köra dränering på oljan som vissa personer nämnde!


Btw, det stavas "Verkstad & Verktyg"

89 Inlägg
22 januari 2009
#46
-sod61berg- skrev:
vad av vilket anser du vara "skitsnack"?

att de (tro de elr ej) faktiskt är så att man måste använda spez värktyg elr?
du kan ju kolla upp saken vettja wink

Killen folket här har inget att tjäna på att blåsa dig, ta deras tips, du har inget att förlora men verkstaden har en jävla massa att tjäna på dig! Bilen måste ändå in, prova att göra som killarna säger. Funkar det inte lämna in den som du ändå tänkt göra.


51 Inlägg
22 januari 2009
#47
-sod61berg- skrev:
och om ni läst första inlägget så står de att motorn har skurit och är stum!
detta beror inte på att de är olja i cylindrarna utan att ngt skurit pga brist på olja!

Du skrev ju att motorn var full med olja ett par inlägg tillbaka och nu var det brist på olja? Man blir ju förvirrad... tongue

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D

72 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#48
-sod61berg- skrev:
Jag börjar om lite för att reda ut en del saker

Jag kollade oljan några dagar innan så jag visste att de fanns olja... dock inte att den fanns lite överallt i motorn som en liter i cylindrarna och lite i insugsröret och div andra spännande ställen...

De fick jag inte reda på förns motorn blivit isärplockad.
Och de är med största sannolikhet därför motorn va stum!

Jag letade mer efter en anledning till varför oljan tagit sig in i cylindrarna
än sett att få ur oljan igen... nått måste ju som sagt ha gått fel!
Hade jag sugit ur oljan och tömt i ny så hade samma sak bara inträffat igen!
Så vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skrev:
"motorn är stum och de beror inte på att de är olja i cylindrarna" efter som de självfallet är anledningen!

*My bad*


Om 2 verkstäder säger "vi kan inte byta kamkedja på din bil för de behövs spez-värktyg"
så känns de inte som att dom försöker lura av mig pengar, utan de lutar mer åt att dom faktiskt inte kan göra de... men vad vet jag, finns säker verkstäder som inte vill ha kunder

det är inte en importbil (eller hur de nu stavas, orka bry sig) men tydligen är de inte ovanligt att vevhusventen fryser ihop om man kör mycke korta sträckor när de är kallt ute!

sist men inte minst vill jag be dom som tagit illa upp om dom tycker att jag skrivit ngt olämpligt i svar
i ursäkt för de... inget illa menat

Så för att få ett pungt slut på den här tråden ska jag förklara vad som gått snett!
Felet var att vevhusventen frusit ihop och tryckt in olja i cylindrarna
som orsakade ett motorstopp med exakt samma symtom som om ett lager skulle ha skurit!
(därför snöade jag in på ett haveri)
Om jag byter alla vevhusventilationsslangar som kan ha frusit ihop + filtret
och tömmer motorn på olja så kan jag kanske ha sån tur att bilen startar igen!

tack för visat intresse och lycka till med bilar och byggen Mvh Christian

Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2009
#49
Fint, skönt med fel som visar sig vara snällare än de verkade från en början tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

///R-Rated
528 Inlägg
30 mars 2009
#50
Hur har det gått?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

242 Inlägg
31 mars 2009
#51
har meckat med en 525 M54 som stannade pga för högt tryck i motorn pga igensatt oljecyklon, det som måste göras är att köpa alla slangar och cyklonen, ventilkåpspackningen brukar dra så kolla den, ta loss oljesticksröret och rengöra det, går ett litet rör i det, väldigt viktigt att det blir rent, fördelningsröret som sitter på insuget måste tas bort och rengöras, suga ur cylindrarna, nya stift,olja+filter, är bra att ha 2 andra lambdasonder att starta med sen då det kommer förbränna olja som satan och risken finns att dom går sönder.
skicka ett meddelande om du har nå frågor har bytt ett gäng cykloner.

lycka till


72 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#52
Bilen hämtades ut ifrån bmw i går och kalaset landade på 15,446kr
alla vevhusventilations slangar och filter byttes + termostat och tändstift

Efter som jag fick vänta 5veckor på delarna så BJÖD bmw på en servis! yikes

///R-Rated
528 Inlägg
17 april 2009
#53
-sod61berg- skrev:
Bilen hämtades ut ifrån bmw i går och kalaset landade på 15,446kr
alla vevhusventilations slangar och filter byttes + termostat och tändstift

Efter som jag fick vänta 5veckor på delarna så BJÖD bmw på en servis! yikes

Ok, det kunde ju ha vart värre. skönt att det är åtgärdat, ännu bättre att de bjöd på en servis:)
Hoppas du blir nöjd cool

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 april 2009
#54
-sod61berg- skrev:
Bilen hämtades ut ifrån bmw i går och kalaset landade på 15,446kr
alla vevhusventilations slangar och filter byttes + termostat och tändstift

Efter som jag fick vänta 5veckor på delarna så BJÖD bmw på en servis! yikes

hmm låter det inte väldigt dyrt 15k för några slangar och filter.. termostat och tändstift tar ju inte många minuter att byta

2slow

1 353 Inlägg
17 april 2009
#55
Det lät dyrt för något sånt?


samt, man behöver INTE specialverktyg för att byta kamkedja i den, jag och farsan gjorde det på en dag i en E39'a med Dubbelvanos, dom säger bara så för att folk ska tro det och lämna in på verkstad.

There's no replacement for displacement

204 Inlägg
18 april 2009
#56
ja de lät lite o överkant. hoppas nu inte bilen börjar läcka olja ifrån diverse packboxar osv vanlig tendes när vevhusventilationen inte lirar..

Vem fan e evo-joCCe??
Evo VI GSR
WWW.JRM-RACING.SE


Sök