Motorrenovering V70R AWD -98

DaN1eL_
3 januari 2009 · 16 Inlägg

Min motor har börjat ticka som fanken har nyss bytt olja och det hjälpte inte
Ska byta kamrem snart och då tänte jag göra nåt åt tickandet så jag funderar om man:
Byter kamrem spännare och vattenpump
Oljepump?
Lyftare?
Ventiler?
Topplockspackning?
Topplocksbultar?
Kamaxel bussningar/tätningar?
Fräser vevhusventilationen? och varför?
Planar toppen?
Mira fräsa ventilsätena?
Polera ventilerna?
+ något mer?
Är det saker jag ska köpa på Volvo eller finns det bättre/värre saker annanstans?
Krävs det specialverktyg? isf vilka?

Mitsubishi Evo IV RS "Goes Evo V-VI TME" (1997)
DaN1eL_
3 januari 2009 · 16 Inlägg

Den har förresten gått 25500mil

Mitsubishi Evo IV RS "Goes Evo V-VI TME" (1997)
koka
3 januari 2009 · 629 Inlägg

Känns som du kan byta stakarna om du nu ska ha ner oljepumpen osv. smile

Annars hade jag bara skicka iväg toppen för genom gång och renovering..

*EDIT*

Ska du gör så mycket som du har skrivit, så hade jag nog planerat för att bygga om hela motorn smile

Senast redigerat av koka (3 januari 2009)

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Marlboroman
3 januari 2009 · 8 233 Inlägg

Tickandet om det bara är svagt beror ju på antingen lyftarna eller spridarna. Och är det spridarna så är det inget att göra åt direkt. Men är det lyftarna så finns det ju ingen anledning att riva hela motorn. Då är det ju bara att plocka isär toppen och stoppa i nya. Men se till att lokalisera ljudet först innan du börjar byta en massa saker som kanske bara är i onödan.

Resten av det på listan kan du antingen hoppa över eller har du tänkt bygga en ny motor / helrenovering?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DaN1eL_
3 januari 2009 · 16 Inlägg

Men behöver jag specialverktyg för att göra dem här sakerna? Isf vilka?

Mitsubishi Evo IV RS "Goes Evo V-VI TME" (1997)
Marlboroman
3 januari 2009 · 8 233 Inlägg

DaN1eL_ skrev:
Men behöver jag specialverktyg för att göra dem här sakerna? Isf vilka?

Det finns ju en del specialverktyg som man helst ska använda, men som man kan klarar sig bra utan. MEn vilka verktyg man eventuellt behöver beror mycket på vad man tänkt göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
3 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Avdragare. Verktyg för att nolla kamaxlarna. Torx. Tålamod. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ghostpix MC-galen ;)
3 januari 2009 · 39 Inlägg

Det viktigaste verktyget du behöver är det du har ovanför axlar (dvs att använda huvudet)
Ha gott om tid, verkstadshandbok och en momentspärr så du kan dra åt allt med rätt moment...

Köper du ex haynes-boken så står det i den vilka verktyg som krävs för att göra de olika momenten av motorarbetet.

Precis som Marlboroman skriver så kan de vara lätt att förväxla spridartick med ventilknack/tick. Men är det så att det är ventilerna så är det med största sannolikhet lyftarna som behöver fixas till.

Sen är det klart att har man tiden, pengarna, lust och orken att renovera hela motorn så mår den ju inte dåligt av det heller, särskilt inte om man varit gasglad och nyttjat det som motorn har att ge. En motor slits ju oavsett, kolvringar tappar spänst etc...

*************************
Hastigheten är relativ ;)
isakare
3 januari 2009 · 272 Inlägg

Du behöver specialverktyg för att sätta tillbaka kamaxlarna/ventilkåpan, men det står i Hyanes boken hur du tillverkar dom själv.

Jag renoverade toppen nyligen på en V70 XC AWD, och konstaterade att det finns roligare bilar att skruva med.

Åker helst på is =)
Blida
4 januari 2009 · 654 Inlägg

Dina funderingar verkar vara väldigt över flödiga om du bara är ute efter att bli av med tickandet.
Då flera av sakerna du nämner inte har nått direkt med tickandet att göra.

På din fråga om special verktyg (och "special" verktyg,torx,mfl mfl) behövs - JA.
Vilka,beror helt och håller på vad du tänkt göra.

Senast redigerat av Blida (4 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang