3334
Sök

vad är bäst för trimmning? 2,0T motor eller en 1,8L T4 motor??

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
alexbenhard skrev:
T4:an ligger på 1855 cc vilket avrundas till 1,9 liter...

Ville bara tillägga det.

exakt!! och 2.0t är på 1947cc = *tada* 1.9 liter

jag har sammanfattat det hela i motordatatråden stycke #8, den tråden är klistrad längst upp i detta forumet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
V_Racing skrev:
svinto23 skrev:
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.

håller med (Y) smile

Vilka gissningar lol

Kör man med 2.0t motorn så der den ut såhär efter ett tag med 286hk

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

Här har vi en T4 98-00 med 81mm borr, betydligt tjockare gods i fodrena.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_t4.jpg

När man använder överladdning som primärt trimningsverktyg så spelar motorvolymen helt plötsligt mindre roll
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Dark_Angel skrev:
Tänkte bara så jag inte gör något onödigt motor köp haha

Mvh Johan.

Jag skulle rekomendera dig att köpa en färdig motor, eller iaf bottendel preppad för 450hk och en topp som är preppad med en gatportning, hårdare ventilfjädrar samt värre kamaxlar.

Det är lurigt att pilla ihop en motor, och det är lurigt att komma på alla de trix som man bakar in medans man har grejorna isär.

helt klart billigast om inte annat att köpa en nyrenoverad 450hk motor (block och topp) färdigt.

15 Inlägg
5 januari 2009
om jag vore som dig så skulle jag sattsa på 2l motorn, större o kan få ut mycket mera prestanda ur den än t4 har en vän med t4 och den motorn var bara att byta ut efter att ha trimmat till ca 300hk o ca 30mil

MVH Reine

Med lem
1 127 Inlägg
5 januari 2009
mrRBT skrev:
om jag vore som dig så skulle jag sattsa på 2l motorn, större o kan få ut mycket mera prestanda ur den än t4 har en vän med t4 och den motorn var bara att byta ut efter att ha trimmat till ca 300hk o ca 30mil

Ta en titt på föregående inlägg av torpis.. roll

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 januari 2009
torpis skrev:
alexbenhard skrev:
T4:an ligger på 1855 cc vilket avrundas till 1,9 liter...
Ville bara tillägga det.

exakt!! och 2.0t är på 1947cc = *tada* 1.9 liter

mrRBT  skrev:

0.1L = betydelselöst när t4:an har mer gods...

och din polare hade nog måndags exemplar eller så var den dåligt trimmad, nånting var allvarligt fel iaf...

x40
1 209 Inlägg
5 januari 2009
jag håller nog med torpis ta en t4 fast som jag har läst så går d oxå på 2.0 men det kostar mer en vad d smakar.. men helt upp te dej... lycka till i alla fall..

Volvo S40 turbo.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
mrRBT skrev:

Om jag hade varit du så hade jag slutat gissa.
Det är jävligt kiligt om trådskaparen bestämmer sig för att tro på dina HELT FELAKTIGA GISSNINGAR, köper ett 2,0T block som han lägger ut över 80kkr på, drar första repan, och så vipps ser motorn ut som i Torpis inlägg.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
ett block på skroten kostar mellan 1000-3000kr försummbart vad gäller kostnaden att byta till "rätt" motor med tanke på att man hamnar någon stans mellan 100-200kkr lite beroende på vem som gör vad.

men gillar man att renovera motorer så för all del...

BTW, den snabbaste 850:n har faktiskt en motor borrad till 84mm, dock är detta en pjäs som enbart går på strippen... går liksom inte att jämföra med en daily driver som de absolut flesta bilar faktiskt är med en rejsbil som kanske går totalt 7mil en sommar varav 402m längsta streckan. (ja kanske inte precis så kort men ni fattar poängen)
Senast redigerat av torpis (5 januari 2009)

133 Inlägg
5 januari 2009
En fråga angående bilderna. Beror inte det mest på ett dåligt motorbygge? Kan väl lika gärna bli så i en t4 motor sålänge man inte använder rätt grejjer!?

Som sagt bara en fråga inget påstående.

940ltt

x40
1 209 Inlägg
5 januari 2009
en 2.0 har 83mm och en 1.8 t4 har 81mm eller har jag fel??

Volvo S40 turbo.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
940Black skrev:
En fråga angående bilderna. Beror inte det mest på ett dåligt motorbygge? Kan väl lika gärna bli så i en t4 motor sålänge man inte använder rätt grejjer!?

Som sagt bara en fråga inget påstående.

I detta fallet så är fodrena så tunna att de spricker. Vissa har teorier om att spalten som är mellan cylindrarna på 0.6mm är för liten så vattnet kokar bort där och ger en hotspot.

Så fort man hoppar över 260hk så ökar man marginalen med en T4 från 98-00 helt klart. Vet ingen sådan som fallerat medans 2.0t spricker på löpande band.

13 Inlägg
10 januari 2009
Har en lite fråga. Jag har tänkt att skaffa en Volvo V40 2,0T 01:a och bara vill komma till 210-220hk. Kommer det att paja då? Eller håller den för det?

Tack på förhand.

Mvh Simon

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
10 januari 2009
Simon1986 skrev:
Har en lite fråga. Jag har tänkt att skaffa en Volvo V40 2,0T 01:a och bara vill komma till 210-220hk. Kommer det att paja då? Eller håller den för det?

Tack på förhand.

Mvh Simon

Den håller utan problem. Kan rekomendera ett Autotech steg 3 isf!
Men jag tycker ändå att du ska överväga en T4 från början istället. Att trimma kostar pengar (ganska mycket) och en T4 kan bli billigare i slutänden ändå. Då räcker det ju med chip, och vill du bygga vidare så har du förutsättningarna!

Driifter;)
1 630 Inlägg
10 januari 2009
jo men du får ju hålla på o betala försäkring för T4a om du köper en t4a från början .. de borde väl skilja en slant på 2,0T o T4?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

90 Inlägg
10 januari 2009
Köp en Saab istället smile

Skämt o sido , ta T4 blocket om du ska trimma.

Behöver ju inte vara kärnfysiker för att se skillnaderna på bilderna.

2.0L verkar ju vara riktigt klent.

Mr.
253 Inlägg
10 januari 2009
mrRBT skrev:

Usch vad jag ogillar när folk utan kunskap i ämnet ska hävda sig.
Senast redigerat av pwei (10 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

13 Inlägg
11 januari 2009
axelj skrev:
Simon1986 skrev:

Tack på förhand.

Mvh Simon

Men jag tycker ändå att du ska överväga en T4 från början istället. Att trimma kostar pengar (ganska mycket) och en T4 kan bli billigare i slutänden ändå. Då räcker det ju med chip, och vill du bygga vidare så har du förutsättningarna!

Okej tack så mkt.Har nämligen fått tag på en V40 01:a för 66k är det för dyrt eller är det ett bra pris?

Tack igen för svaret.
Mvh Simon

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 januari 2009
Simon1986 skrev:
axelj skrev:
Simon1986 skrev:

Tack på förhand.

Mvh Simon

Okej tack så mkt.Har nämligen fått tag på en V40 01:a för 66k är det för dyrt eller är det ett bra pris?

Tack igen för svaret.
Mvh Simon

Den motorn har klena kolvar. Det är ett försök att få ner förbrukningen från Volvos sida - att montera lätta pappmuggar till kolvar. Vissa rasar tom på original effekt. (jag har uppgraderingskolvar till dem med det kostar ca 15000kr att byta till dem med allt material runt i kring)

är det ingen som läser stycke #8 i den klistrade motordatatråden?

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 januari 2009
torpis skrev:
Den motorn har klena kolvar. Det är ett försök att få ner förbrukningen från Volvos sida - att montera lätta pappmuggar till kolvar. Vissa rasar tom på original effekt. (jag har uppgraderingskolvar till dem med det kostar ca 15000kr att byta till dem med allt material runt i kring)

är det ingen som läser stycke #8 i den klistrade motordatatråden?

Jag har gjort, men eftersom det gäller S/V40 är det inget som berör mig. tongue wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök