1902
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 februari 2009
#441
TurbOla skrev:
axelj skrev:
torpis skrev:
Jo, självklart... får se hur långt mina tillverkningsfärdigheter tar de svängda formerna. Kort sagt kan det gå åt helvete när jag skall banka koniska bottnar på löpande band så ritade rak till en början. ^^

http://www.verktygsboden.se/?id=70204 wink
Fast det är väl inte så noga om inte absolut all olja rinner ner med en gång..

Ser jävligt trevlig ut för övrigt!

Men man har ju ingen nytta av olja som lägger sig på bottnen av burken och bara är där. tongue

jävla perfektionister wink

lol

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#442
Jag får väl svarva en skål och ett... hm ollon som passar i varanda sen slå ihop det i en press eller nått.  botten får bli i 2mm material så det bör gå att banka till i en form.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
#443
axelj skrev:
TurbOla skrev:
Men man har ju ingen nytta av olja som lägger sig på bottnen av burken och bara är där. tongue

jävla perfektionister wink

lol

Det jag tänkte på, är att man kanske hamnar i samma situation som med originalburken, att oljan har lätt för att koksa och fastna och täppa igen burken. wink

Tvingas oljan att rinna ner direkt kanske man kommer ifrån det problemet?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
#444
torpis skrev:
Jag får väl svarva en skål och ett... hm ollon som passar i varanda sen slå ihop det i en press eller nått.  botten får bli i 2mm material så det bör gå att banka till i en form.

En del som bearbetar koner för hand utgår väl ifrån plåt i form av C, och sen typ snurrar ihop det, som med en tidning eller ett papper, vilket också har en tendens till att vilja kona sig. smile

Kanske är en lösning?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 februari 2009
#445
torpis skrev:
Jag får väl svarva en skål och ett... hm ollon som passar i varanda sen slå ihop det i en press eller nått.  botten får bli i 2mm material så det bör gå att banka till i en form.

Du ska köra alu där också alltså!?
Kör lite grövre i botten och svarva ut en kon då! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 februari 2009
#446
annars en typ av "fulmek" man kan göra är å ta Torken från en ac-anläggning...har en sprillans ny här hemma med perfekta mått å konisk topp å botten, bara öppna rensa å svetsa på 2 rör för de sitter redan 2 till... så ska jag göra i alla fall när tummen trillar ur :p


Edit

http://www.frorum.se/img/rdel/hytt/stor/torkfilter.jpg

Nåe liknande sånt tänkte jag använda...
Senast redigerat av Xuri (23 februari 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#447
Xuri skrev:
annars en typ av "fulmek" man kan göra är å ta Torken från en ac-anläggning...har en sprillans ny här hemma med perfekta mått å konisk topp å botten, bara öppna rensa å svetsa på 2 rör för de sitter redan 2 till... så ska jag göra i alla fall när tummen trillar ur :p

Klart en bra idé.  Problemet iaf för originalnissarna är att få plats under isuget.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 februari 2009
#448
torpis skrev:
Xuri skrev:
annars en typ av "fulmek" man kan göra är å ta Torken från en ac-anläggning...har en sprillans ny här hemma med perfekta mått å konisk topp å botten, bara öppna rensa å svetsa på 2 rör för de sitter redan 2 till... så ska jag göra i alla fall när tummen trillar ur :p

Klart en bra idé.  Problemet iaf för originalnissarna är att få plats under isuget.

Jo men du ska väl bara ha slangar från blocket å ut ?

eller ska du ha både org oljefälla + extern ?

http://bilder.lagabasen.se/delar/1033/1033673438vy1.jpg

En vanlig 940 ac-tork...

Rätt kona i botten å några grova anslutningar på från början !

skulle tro att de är liknande mått du är ute efter också
om du känner till storleken på dom


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
#449
Xuri skrev:
Jo men du ska väl bara ha slangar från blocket å ut ?

eller ska du ha både org oljefälla + extern ?

http://bilder.lagabasen.se/delar/1033/1033673438vy1.jpg

En vanlig 940 ac-tork...

Rätt kona i botten å några grova anslutningar på från början !

skulle tro att de är liknande mått du är ute efter också
om du känner till storleken på dom

Oljefällan sitter direkt mot blocket med bara ett par korta slangstumpar till rören.
Men det är trångt under insuget, oljefällan får ju slåss med generator, servopump och startmotor om platsen, och knacksensorer, insug m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 februari 2009
#450
TurbOla skrev:
Xuri skrev:
Jo men du ska väl bara ha slangar från blocket å ut ?

eller ska du ha både org oljefälla + extern ?

http://bilder.lagabasen.se/delar/1033/1033673438vy1.jpg

En vanlig 940 ac-tork...

Rätt kona i botten å några grova anslutningar på från början !

skulle tro att de är liknande mått du är ute efter också
om du känner till storleken på dom

Oljefällan sitter direkt mot blocket med bara ett par korta slangstumpar till rören.
Men det är trångt under insuget, oljefällan får ju slåss med generator, servopump och startmotor om platsen, och knacksensorer, insug m.m.

Jo jag vet mycke väl hur en vit 4:a ser ut...men att göra nipplar eller dyl å sätta i blockets hål å sen dra slang lär ju inte vara några problem?

e ju bara å sätta lite längre slangar...


Supraman
2 300 Inlägg
23 februari 2009
#451
TurbOla skrev:
Är det inte bättre att ha en konisk botten, så att oljan rinner ner i röret?

Förresten så vet du väl vad SBP tycker om öppen vevhusventilation... wink

Ett alternativ som bör vara enkelt ur tillverkninssynpunkt är väl att sätta avtappningen i cirkelns perferi och att man monterar burken med en lätt lutning istället för att hålla på med koner och annat?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#452
Stefan Varberg skrev:
TurbOla skrev:
Är det inte bättre att ha en konisk botten, så att oljan rinner ner i röret?

Förresten så vet du väl vad SBP tycker om öppen vevhusventilation... wink

Ett alternativ som bör vara enkelt ur tillverkninssynpunkt är väl att sätta avtappningen i cirkelns perferi och att man monterar burken med en lätt lutning istället för att hålla på med koner och annat?

Helt klart en bra idé det också smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
#453
Stefan Varberg skrev:
TurbOla skrev:
Är det inte bättre att ha en konisk botten, så att oljan rinner ner i röret?

Förresten så vet du väl vad SBP tycker om öppen vevhusventilation... wink

Ett alternativ som bör vara enkelt ur tillverkninssynpunkt är väl att sätta avtappningen i cirkelns perferi och att man monterar burken med en lätt lutning istället för att hålla på med koner och annat?

Ja.... man kan ju göra så. Men det är inte rätt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

103 Inlägg
25 februari 2009
#454
Riktigt trevlig läsning. Har tagit mig igenom alla sidor nu ^^

Kämpa på wink

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#455
Fick grenröret idag. Har testat lite smått, men inte hunnit göra några djupare observationer.

Såhär ser det ut med ett extraktorgrenrör designat för optimalt flöde på begränsad plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/580467_n7vf8o.jpg
Provmontering, ej åtdraget eller injusterat till 100 än


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/580477_zuoiko.jpg
Från baksidan, åter igen ej åtdraget på riktigt
Senast redigerat av torpis (26 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

STI TypeR Driver
191 Inlägg
26 februari 2009
#456
Vackert, vackert, vackert.
Sen va de ju snyggt oxå

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

"Living My Life Sideways"
208 Inlägg
26 februari 2009
#457
axelj skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Är det inte bättre att ha en konisk botten, så att oljan rinner ner i röret?

Förresten så vet du väl vad SBP tycker om öppen vevhusventilation... wink

Jo, självklart... får se hur långt mina tillverkningsfärdigheter tar de svängda formerna. Kort sagt kan det gå åt helvete när jag skall banka koniska bottnar på löpande band så ritade rak till en början. ^^

http://www.verktygsboden.se/?id=70204 wink
Fast det är väl inte så noga om inte absolut all olja rinner ner med en gång..

Ser jävligt trevlig ut för övrigt!

Värdelös grej det där våran vi hade i garaget sprack i godset visserligen fick vi ersättning för det men ändån ingen bra pryl . och käftarna som anlägger mot plåten tar rätt fort dåligt tyvärr.


x40
1 209 Inlägg
26 februari 2009
#458
jäklar det va stort.. fint blev d...

Volvo S40 turbo.

1 059 Inlägg
26 februari 2009
#459
får man fråga varför så grova rör, alla säger olika så kan va kul o höra din version.
ser fint ut .

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#460
racefan skrev:
får man fråga varför så grova rör, alla säger olika så kan va kul o höra din version.
ser fint ut .

Det är inte så grova rör, det är en liten motor...   42mm yd. Det är en del avgaser som skall ut på fullgas så valde 42mm före 38 för att underlätta livet för motorn, lägre mottryck osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök