2058
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#481
kolvas skrev:
Turbola// du fattade kanske inte att det var ironi i inlägget?

Nä, detta är en mycket intressant råd och ifall det lyckas fullt ut så är jag grymt impad.
Med fullt ut så menar jag att Torpis klarar att dra en Veyron 0-300km/h och kan använda bilen till vardags, det är där det svåra kommer, att bygga en motor på över 300hk/l är inte svårt om den bara ska hålla i 20 sekunder men att få tillförlitlighet i den är en annan femma

Nej, om det fanns ironi i det inlägget så undslapp det mig totalt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

67 Inlägg
28 februari 2009
#482
torpis skrev:
Nån som är vass på kaminställning? Jag har tyvärr för dålig koll. Jag kan teorin och vet på ett ungefär... men frågar då det är jättekass att ge sig in på något man inte behärskar och tro att man kan...

Tjosan,


Några grundläggande tips om kamaxlar och inställningar. Mycket av detta kan Du säkerligen
redan så hav överseende med att jag är övertydlig ibland smile


Vanligen använder man symmetriska kammar, d.v.s. att avgaskam och insugskam faktiskt
har samma profil och i exemplet nedan antar jag det. Kör man assy så gäller 90% av
resonemanget ändå även om nockvinkel och inklockning skiljer en smula.


Jag tar för givet att Du kör med ställbara kamdrev och därmed innebär det att kammarna skall
"klockas in". Med detta avses att grundinställningen på axel-tajmingen måste göras med
mätklocka. Med "fasta" drev behöver man ju inte göra detta eftersom fasta drev bara medger
att kammarna monteras i toppen "på ett sätt" så att säga, men med ställbara drev får man
vackert klocka in dem manuellt så ställ dreven i neutral (mitten) så att Du har lika
mycket justermån åt båda hållen på båda kammarna.

För grundinställning så gäller det att lyssna på kamaxeltillverkaren som troligen har mer
erfarenhet av kammarna än Du eller jag och en rimlig inklockning kan vara 1.5 mm på vardera
kam. Har man symmetriska kammar ärmitt tips att alltid klocka in dem symmetrisk oxå.

För insugskammen...

Dessa 1.5 mm avser den "för-öppning" av insugsventilen som sker redan innan kolven har nått
övre dödläge. (Enligt klassisk fyrtaktsprincip skall ju insugsventilen inte öppna
föräns kolven precis är på väg ner i första takten, men inklockningen innebär alltså att
man låter ventilen "tjuv-öppna" lite i förtid...)
1.5 mm anger "för-lyft" när kolven står i övre dödläge och detta får man som
sagt mäta upp med indikatorklocka mot tryckare och se till att man vrider kammen såpass
mycket att tryckaren har hunnit gå ner 1.5 mm när kolven kommer upp till ö.d.
Här är man överlycklig när man kör med mekaniska tryckare eftersom hydrauliska diton
inte fungerar "torra"... Vidare är det allttid lite extrabök med motor som har kamaxelöverfallen integrerade i ventilkåpan, eftersom man då måste komma på ett sätt att mäta med "stängd" motor. Saab t.ex. har ju separata/lösa överfall vilket gör det hela snabbt och enkelt men motorer där ventilkåpan måste "ligga på" kräver lite andra lösningar. Antingen får man använda en separat ventilkåpa med uppfrästa hål, eller så får man tillverka provisoriska separata överfall för inklockningen etc.


Samma sak gäller på avgaskammen, fast "tvärtom" så att säga och när både avgas- och
insugskam är klockade likadant (förutsatt att Du kör symmetriska kammar) så är denna del
av jobbet faktiskt klart. Dra runt motorn för hand och kontrollera så att Du har frigång
mellan ventiltallrik och kolvtopp. Jag brukar rekommendera att minst ha ett par
tre millimeter och denna mariginal bör vara större och större ju mer Du tänker varva eftersom
det gäller att ventilfjädrarna hinner dra tillbaka ventilerna tillräckligt fort uppe i varv.

En kamaxels nockvinkel (vilket Du säkert har sett i databladen hos många kammar) är det
vinkelmått mellan vilken avgaskam och insugskam har nått sina respektiva maximala lyft.
Nockvinkeln har alltså ingent att göra med den faktiska vinkeln på en kam, utan hur många
axelgrader Du har sinsemellan kammarna när de ger fullt lyft.

En stor nockvinkel ger litet overlap och vice versa och här ligger första ledtråden att
fundera över.Mycket overlap (d.v.s. den period när insugsventil och avgasventil är
öppna samtidigt) används med fördel på sugmotorer. Detta p.g.a. att man använder det utsug
som de evakuerande avgaserna ger upphov till, till att suga in mer insugsluft i cylindern.
Detta görs för att man skall skapa ett rejält *swosch* som verkligen skapar ett utökat
"drag" av ny friskluft som skall fylla cylinderna, d.v.s. att man vill öka fyllnadsgraden.
Här ligger utmaningen i att hitta balansen mellan "baksuget" och det faktum att man
tyvärr även blåser ut delar av insugsluften rakt ut i avgaskanalen vilket i sig ger
"bortkastad insugsluft". Detta brukar ta mååååånga timmar att labba sig fram till vilket
overlap som ger best relativ effektivitet. Fullnadsgrad vs "bortslarvad" luft rätt ut i
avgasröret.

På en turbomotor har man dock inte deta problem eftersom fyllnadgraden i mångt och mycket
får ganska bra draghjälp av att man tvångsmatar in luft i förbränningsrummet, och därmed
är behovet av overlap (för baksugets skull) enormt mycket mindre. En direkt nackdel med
mycket overlap på en överladdad motor är att man "blåser laddluften rakt genom motorn".

Således... Mindre overlap är generellt rätt väg att gå på överladdat, och mindre overlap
medför som tidigare nämnt bred nockvinkel.


Efter att inklockningen är gjord så är det "upp i bänken" som gäller för att justera in
kammarna under drift och nu gäller det att vara medveten om en viktig sak... En justering
av kammarna (som har fasta kamtider, fasta lyft etc.) kommer att ge bra resultat vid
vissa varvtal i intervallet (låg-, mellan- och hög-) och mindre bra resultat i andra
varvtal. Att få till en justering som ger förbättringar över hela registret är bara att
glömma.


Till Din hjälp har Du i huvudsak två (tre) enkla parameterar att justera efter...


1. VE (Avläses i Nira's VE-tabell eftersom Du kommer att märka att efter kamjusteringen
så kommer uppmätt lambda att börja diffa mot lambdatabellen om VE-tabellen hålls intakt.
Här ser Du alltså konsekvenserna av om VE minskar eller ökar och i vilka delar av registret
som ökningen respektive minskningen sker baserat på Dina justeringar.)

2. Mottryck (Mäts sedvanligt i kollektorn el. dyl)

3. I viss mån EGT


Generellt kan man säga att jag har funnit att om Du vrider kammarna (båda två) i kammens
rotationsriktning så ökar VE på låg- och mellanregistret men om Du vrider dem mot rotationen
så ökar VE på högre varvtal vilket ger bättre toppeffekt o.s.v. OBS !! Detta gäller
generellt om Du vrider båda kammarna simultant med bibehållen nockvinkel. (Att endast vrida en av kammarna kommer ju att ändra nockvinkeln och overlap med resultat enligt ovan beskriven modell...)

Summerat:

1. Lyssna på kamtillverkaren efter inklockningsmåtten

2. Kontrollera frigången hos ventilerna, gärna med lite aggressivare inklockning så att
Du vet vad Du har för mekanisk justermån senare.

3. Stor nockvinkel = lite overlap = bra start för en överladdad maskin

4. Monitorera VE nogrannt i.o.m. varje justering. Håll koll på mottryck och EGT.

5. Inse att det är omöjligt att få ökad VE, minskad EGT och minskat mottryck över hela registret
med en enda justering. En fast kamaxel med fasta lyft och tider är en kompromiss som bara fungera
idealt på ett enda varvtal. Alla andra varvtal blir en avvägning av vad man "kan leva med".

6. Ha tålamod... Det här tar tid om man ska göra det ordentligt.

7. Logga, logga, logga, logga... Nira har utsökta funktioner för det. Mät för att kontrollera,
lita inte på ryggslutet.

8. Det finns många "teorier" om hur kammar skall ställas in, men i det här fallet är det "practice beats theory" så det är bara att justera, utvärdera, justera, utvärdra, justera, utvärdera som gäller...


Det var grunderna det... Vi hörs om lite mer fördjupning...
Senast redigerat av Jompa (1 mars 2009)

230 Inlägg
1 mars 2009
#483
Man blir riktigt imponerad över alla kunskaper som folk sitter inne på!

67 Inlägg
1 mars 2009
#484
För att göra det hela ännu mer arbetskrävande så är det även mycket jobb med att hitta rätt avstämning mellan t.ex. AFR och tändläge. Med vetskap om att man generellt tappar effekt för fetare blandningar än cirka lambda 0.9 (rough) så är ju frågan hur avvägningen skall göras då fetare blandning å ena sidan "tappar effekt" men å andra sidan ger bättre tolerans för ökad tändvinkel (vilket i sin tur ger möjlighet till ökad effekt). Det är mycket utvärdering ovanpå kamjusteringen som skall till innan man har en väl fungerande motor... Vilket ger mest effekt tro (om det nu är det som är ambitionen)? Lambda 0.9, MAP 265kPa, ign 8 grader eller Lambda 0.84, MAP 280 kPa, ign 13 grader...?

Lägg därtill till alla kompenseringar för tändläge och blandning kontra insugstemp och motortemp och har man ambitionerna högt ställda, emissionsklassificering om mann har för avsikt att vara ordentligt seriös.
Som alltid är jobbet ställt mot nedlagd tid... Värt att tänka på när man lämnar in bilen till trimfirman för "specialmappning" och får tillbaka bilen dagen efter... :-)

Bara att ge sig ut i bänken och utvärdera alla tänkbara kombinationer... Vi ses år 2013... :-)
Alternativet är att köra på kompromisser och "höftningar" och nöja sig med i alla fall "skapliga kalibreringar" vilket alltid funkar för hobbybilen, och även för många originalbilar :-)

Jag är övertygad om att just denna motor kommer att bli ruskigt bra faktiskt. En killer! big_smile
Senast redigerat av Jompa (1 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#485
Jag hörde just att en S40motor med ambitioner på 4siffrig effekt är uppstartad smile  Riktigt spännande, Johannes får väl köpa större turbo igen wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

STI TypeR Driver
191 Inlägg
7 mars 2009
#486
oj du får nog hålla oss lite uppdaterade på den fronten med:P

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

67 Inlägg
7 mars 2009
#487
torpis skrev:
Jag hörde just att en S40motor med ambitioner på 4siffrig effekt är uppstartad smile

Vi håller tummarna för att genomblås inte kräver en startmotor som varvar 5.000 rpm för att få igång rovan... cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#488
Jompa skrev:
torpis skrev:
Jag hörde just att en S40motor med ambitioner på 4siffrig effekt är uppstartad smile

Vi håller tummarna för att genomblås inte kräver en startmotor som varvar 5.000 rpm för att få igång rovan... cool

Det justerades ner lite så nu går den smile   Röda S40 och tractor pullers behöver laddtryck för att ens starta wink  http://www.youtube.com/watch?v=3cdj3IqI … re=related

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#489
Jag har plockat lite i garaget idag, väntar mest på kolvar och vevstakarna men lite blir gjort.  Jag filurar på mitt bränslesystem, att montera pumparna i tanken verkar svårt, det får bli en mindre catchtank i reservhjulsbaljan. Jag kommer låta originalpumpen pumpa dit soppan sen krokar jag på mina två pumpar och två filter.

Jag kommer även modifiera mätarhuset. Jag behöver mätare som är graderade längre. Har börjat titta på lösningar där med.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/588742_32swjp.jpg
Instrumenthuset modifieras med nya mätare som är graderade längre än original

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/588760_qzq99m.jpg
Mina två bränslepumpar som inte får plats i tanken

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

230 Inlägg
8 mars 2009
#490
Du funderar inte på digitala mätare? ...fast det passar kanske inte in? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#491
Vad finns det för digitala alternativ?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

230 Inlägg
8 mars 2009
#492
torpis skrev:
Vad finns det för digitala alternativ?

Kanske hittar någon som du gillar där?

www.zatzy.com/allmaent/202613-vilka-bil … etare.html

5 089 Inlägg
8 mars 2009
#493
Här har du ju en ultimata "gadgeten" du kan ha som intrumment.. finns någon atenativ som var lite dyrt också på sidan.

http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=188
Och medans du köper en till dig själv kan du köpa en åt mig samtidigt medans du är i farten wink Vill ha faktorn är hög på en sådan:P

\Lindgren

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#494
FLindgren skrev:
Här har du ju en ultimata "gadgeten" du kan ha som intrumment.. finns någon atenativ som var lite dyrt också på sidan.

http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=188
Och medans du köper en till dig själv kan du köpa en åt mig samtidigt medans du är i farten wink Vill ha faktorn är hög på en sådan:P

Dendär går fetbort, har ju inte ens suck att kunnma läsa av nånting där under färd :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#495
Jag gillar dessa, lite R-stuk på dem.  De visar ju iaf lite mer än original även om de kunde fått vara graderade en bit till

http://www.realcar.se/images/products/unint503250.jpg http://www.realcar.se/images/products/unint503251.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#496
R-stuk som i racingstuk? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

67 Inlägg
8 mars 2009
#497
torpis skrev:
Dendär går fetbort, har ju inte ens suck att kunnma läsa av nånting där under färd :p

Helt riktigt imho. De s.k. digitala grejerna är komplett värdelösa under färd p.g.a just avläsningsbök. Din tanke med "R-mätare" är mycket mer straight forward och lättläst när man egentligen ska hålla fokus på annat än att tolka massa små staplar och blippar på instrumentpanelen.

1 004 Inlägg
9 mars 2009
#499
torpis skrev:
Jag gillar dessa, lite R-stuk på dem.  De visar ju iaf lite mer än original även om de kunde fått vara graderade en bit till

http://www.realcar.se/images/products/unint503250.jpg http://www.realcar.se/images/products/unint503251.jpg

ska du varva över 10000rpm?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 mars 2009
#500
torpis hör med neutech eller liknande för att få fram nått sånt här istället:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9339/589281_isni7p.jpg

överlägsen läsbarhet och dessutom blir det väldigt cleant smile



Sök