Kostnader för en hellackering ?

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
10 januari 2009 · 820 Inlägg

Tjenixen! Tänkte höra med er om någon vet vad en hellackering på en bil kostar, exempelvis toyota supra? (vet att många lackat om sina här)  om man sköter det mesta/grövsta underarbetet själv?


har sökt runt lite och tror bestämt jag hört någon nämna ca 30.000kr +/- några lappar? Kan detta vara rimligt? Har sökt lite på google också, samnt kollat runt lite på olika lackerares hemsidor men tycker att infon är lite suddig..


Är det stor skillnad på priser när det gäller färgval , tex kostar svart / silver / grå  mycket mindre än till exempel jägermister orange?


Må gott!
Dawe.

Senast redigerat av Dawe_A (10 januari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
Superman
10 januari 2009 · 321 Inlägg

Ring en billackerare så får du rätt svar!

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..

Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!

Va e de för vrak du ska köpa nu då?

OEM <3
Hamilton
10 januari 2009 · 8 864 Inlägg

En lackering kan kosta allt mellan 5 och 100 000 det beror helt på vilket resultat du är ute efter.

Fotograf på tierpidag.se
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
10 januari 2009 · 820 Inlägg

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..

Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!

Va e de för vrak du ska köpa nu då?

seriöst, detta är internet. Tagga ner, ta en kopp kaffe och lugna dina nerver.   Hur många trådar har jag på förstasidan ?


Skall ringa en lackerare imorgon och kolla, då vi inte har så många så tänkte jag fråga vad det kostar så jag vet att det inte är ett onormalt överpris han tar.


Mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Dawe_A skrev:

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..

Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!

Va e de för vrak du ska köpa nu då?

seriöst, detta är internet. Tagga ner, ta en kopp kaffe och lugna dina nerver.   Hur många trådar har jag på förstasidan ?


Skall ringa en lackerare imorgon och kolla, då vi inte har så många så tänkte jag fråga vad det kostar så jag vet att det inte är ett onormalt överpris han tar.


Mvh

Ja e lugn, tkr bara du har skapat ganska mkt trådar utan att de händer ngt?
Om detta nu är internet, hur svårt är de då att söka runt?

Ringa lackerare imorrn? de e lör..kanske inte så många som har lör.öppet.

Pris beror på lack å arbete, ska dom göra allt snackar vi 20-30 000, gör du förarbete sj
kan du ju komma billigare undan, kanske inte så smart om du ingen erfarenhet har?

OEM <3
Pikey
10 januari 2009 · 2 283 Inlägg

Dawe_A skrev:
Tjenixen! Tänkte höra med er om någon vet vad en hellackering på en bil kostar, exempelvis toyota supra? (vet att många lackat om sina här)  om man sköter det mesta/grövsta underarbetet själv?


har sökt runt lite och tror bestämt jag hört någon nämna ca 30.000kr +/- några lappar? Kan detta vara rimligt? Har sökt lite på google också, samnt kollat runt lite på olika lackerares hemsidor men tycker att infon är lite suddig..


Är det stor skillnad på priser när det gäller färgval , tex kostar svart / silver / grå  mycket mindre än till exempel jägermister orange?


Må gott!
Dawe.

Har en fruktansvärt noggrann lackerare I Laholm söder om Halmstad 13.000:- för en hel lackering, riktigt grym kille. Dock kanske lite långt för dig men PMa om du är intresserad.

R.I.P. Michael Jackson!
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
10 januari 2009 · 820 Inlägg

Bjork skrev:

Dawe_A skrev:

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..

Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!

Va e de för vrak du ska köpa nu då?

seriöst, detta är internet. Tagga ner, ta en kopp kaffe och lugna dina nerver.   Hur många trådar har jag på förstasidan ?


Skall ringa en lackerare imorgon och kolla, då vi inte har så många så tänkte jag fråga vad det kostar så jag vet att det inte är ett onormalt överpris han tar.


Mvh

Ja e lugn, tkr bara du har skapat ganska mkt trådar utan att de händer ngt?
Om detta nu är internet, hur svårt är de då att söka runt?

Ringa lackerare imorrn? de e lör..kanske inte så många som har lör.öppet.

Pris beror på lack å arbete, ska dom göra allt snackar vi 20-30 000, gör du förarbete sj
kan du ju komma billigare undan, kanske inte så smart om du ingen erfarenhet har?

Jag gillar att ha allt planerat i förväg, en plan rättare sagt. Då det är max 3 veckor kvar tills jag köper mig ett åk *hemligt* hehe.. Men jag ber om ursäkt om du/ni inte tycker om sådana personer som jag, kan garantera er om att jag inte är någon "snackare".

Kan inte ta så lång tid att ta reda på hur man gör ett bra underarbete, räcker ju att jag gör grovjobbet så kan lackeraren göra det absoluta fin jobbet. Lär dra ner några tusingar iallafall.


Pikey Du har PM smile

Må gott!

Senast redigerat av Dawe_A (10 januari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Evil_90 +Uppfinnare+
10 januari 2009 · 643 Inlägg

Pikey skrev:

Dawe_A skrev:
Tjenixen! Tänkte höra med er om någon vet vad en hellackering på en bil kostar, exempelvis toyota supra? (vet att många lackat om sina här)  om man sköter det mesta/grövsta underarbetet själv?


har sökt runt lite och tror bestämt jag hört någon nämna ca 30.000kr +/- några lappar? Kan detta vara rimligt? Har sökt lite på google också, samnt kollat runt lite på olika lackerares hemsidor men tycker att infon är lite suddig..


Är det stor skillnad på priser när det gäller färgval , tex kostar svart / silver / grå  mycket mindre än till exempel jägermister orange?


Må gott!
Dawe.

Har en fruktansvärt noggrann lackerare I Laholm söder om Halmstad 13.000:- för en hel lackering, riktigt grym kille. Dock kanske lite långt för dig men PMa om du är intresserad.

vem e denna kille? kan va bra å veta smile skicka gärna pm

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Sokrates Eliminator
10 januari 2009 · 1 441 Inlägg

Dawe_A skrev:
Tjenixen! Tänkte höra med er om någon vet vad en hellackering på en bil kostar, exempelvis toyota supra? (vet att många lackat om sina här)  om man sköter det mesta/grövsta underarbetet själv?


har sökt runt lite och tror bestämt jag hört någon nämna ca 30.000kr +/- några lappar? Kan detta vara rimligt? Har sökt lite på google också, samnt kollat runt lite på olika lackerares hemsidor men tycker att infon är lite suddig..


Är det stor skillnad på priser när det gäller färgval , tex kostar svart / silver / grå  mycket mindre än till exempel jägermister orange?


Må gott!
Dawe.

Dawe_A När du har en bil att lacka så kan du kontakta mig, kolla in min bil (Cougarn) den är lackad några mil norr om Karlskrona, av en mycket duktig och resonlig firma.

Vad en lackering kostar beror på vad du skall lacka, om du skall demontera själv, hur mycket förarbete det är bucklor m.m. Skall du lacka invändigt dörrposter etc. Vilken och hur många lager grundfärg vilken typ av färg, skiljer på vilken typ av färg du skall ha, skall du ha klarlack, hur många lager.
Så svaret på frågan är ungefär som frågan: Hur långt är ett snöre,,,

Skall hämta den imorgon, då lägger jag in fler bilder på resultatet.


/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Zajpner Fritidsforskare
10 januari 2009 · 344 Inlägg

Jag har för mig att någon sa till mig att om man göt förarbetet själv, så är det inga garantier på färg osv?. men detta är saker som jag har fått höra, så inget jag står bakom till 100%, ville bara kolla lite.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
10 januari 2009 · 538 Inlägg

En hellack är en riktigt dyr sak och tidskrävande sak om man vill göra det rätt.

För mig kostade hellackeringen 15000kr hos en fd lackerare som gjorde jobbet privat.
DOCK! Då hjälpte jag till med slipning, maskering osv.

Själva lackeringen är faktiskt inte allt som var tvungen att göras. Gamla delar som hade blivit för slitna byttes ut och i slutändan var kostnaden för hellackeringen uppe i nästan 25000kr. (2000 kr för nya stötlister, nya clips 300 kr, ny tröskelplast (båda sidorna) 1000 kr, nya emblem, ny skyddsplast, diverse annat smålull: 1500 kr). hjälp från en erfaren passat mek som hjälpte med med en smidig demontering av bilen. 1000 kr i mat för mig och lackeraren för dagarna vi höll på med slip + lack på restauranger. +- 800 kr i förlorad lön pga att jag lånade firmabilar för transport till och från lacken + byte av diverse trasiga delar som man upptäckte var trasigt vid demontering/montering: 1500 kr.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (10 januari 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Rock-Star
10 januari 2009 · 2 982 Inlägg

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..
Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!


Va e de för vrak du ska köpa nu då?



jag måste tyvärr vara lite kritisk här. istället för att skriva hela ditt inlägg så kunde du besparat MIG och TS tid genom att helt enkelt skita i att skriva dina första 2 frågor, och bara köra på din tredje mening :
"Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!"

och skippa din nedvärderande fråga :"Va e de för vrak du ska köpa nu då?"

Eller helt enkelt skita i att svara på frågan!

Senast redigerat av Residence (10 januari 2009)

Sokrates Eliminator
10 januari 2009 · 1 441 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
En hellack är en riktigt dyr sak och tidskrävande sak om man vill göra det rätt.

För mig kostade hellackeringen 15000kr hos en fd lackerare som gjorde jobbet privat.
DOCK! Då hjälpte jag till med slipning, maskering osv.

Själva lackeringen är faktiskt inte allt som var tvungen att göras. Gamla delar som hade blivit för slitna byttes ut och i slutändan var kostnaden för hellackeringen uppe i nästan 25000kr. (2000 kr för nya stötlister, nya clips 300 kr, ny tröskelplast (båda sidorna) 1000 kr, nya emblem, ny skyddsplast, diverse annat smålull: 1500 kr). hjälp från en erfaren passat mek som hjälpte med med en smidig demontering av bilen. 1000 kr i mat för mig och lackeraren för dagarna vi höll på med slip + lack på restauranger. +- 800 kr i förlorad lön pga att jag lånade firmabilar för transport till och från lacken + byte av diverse trasiga delar som man upptäckte var trasigt vid demontering/montering: 1500 kr.

Precis, hade du betalat vitt så borde det arbetet hamnat på 35000.
Man vill ju inte hänga på mögiga grejer på en nylackad bil.
Så kostnaderna sticker iväg mer än man tror.

Min lack kostade inte som tidigare nämda 13000 som verkar otroligt billigt.
Jag slipade min plåtren (7 lager färg), lagade all rost, grov spacklade.
Sedan har lackeraren gjort allt förarbete, grundat 2 lager epoxi, slipgrund topplack inkl. dörrposter  och invändigt huv, baklucka, lack av stripes, 4 lager klarlack med mellanslipning till ett resonligt pris i mina ögon.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
ProfiileN
10 januari 2009 · 297 Inlägg

Prisen varierar, storlek på bil, hur mycke bucklor / slip jobb, vilken färg & vilken firma. ofta e d svårt för en lackerare att veta fören dom har sett bilen själv. Och många lackerare vill ha in bilen oslipad för att själva hitta bucklor och andra ev. skador. Men som sagt beror mycke på vilken firma du far till.

Lexus IS200 "Rocket Bunny" (1999)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
10 januari 2009 · 820 Inlägg

Sokrates skrev:

Dawe_A skrev:
Tjenixen! Tänkte höra med er om någon vet vad en hellackering på en bil kostar, exempelvis toyota supra? (vet att många lackat om sina här)  om man sköter det mesta/grövsta underarbetet själv?


har sökt runt lite och tror bestämt jag hört någon nämna ca 30.000kr +/- några lappar? Kan detta vara rimligt? Har sökt lite på google också, samnt kollat runt lite på olika lackerares hemsidor men tycker att infon är lite suddig..


Är det stor skillnad på priser när det gäller färgval , tex kostar svart / silver / grå  mycket mindre än till exempel jägermister orange?


Må gott!
Dawe.

Dawe_A När du har en bil att lacka så kan du kontakta mig, kolla in min bil (Cougarn) den är lackad några mil norr om Karlskrona, av en mycket duktig och resonlig firma.

Vad en lackering kostar beror på vad du skall lacka, om du skall demontera själv, hur mycket förarbete det är bucklor m.m. Skall du lacka invändigt dörrposter etc. Vilken och hur många lager grundfärg vilken typ av färg, skiljer på vilken typ av färg du skall ha, skall du ha klarlack, hur många lager.
Så svaret på frågan är ungefär som frågan: Hur långt är ett snöre,,,

Skall hämta den imorgon, då lägger jag in fler bilder på resultatet.


/Tommy.

Tackar smile Det låter toppen!  Ruggigt fin bil du har föresten!


Residence Kan inget annat än att hålla med,  Tack! smile


Vill även tacka er andra som skrivit några meningar om lackeringsjobb! smile

Må gott!

Senast redigerat av Dawe_A (10 januari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Crusty69
10 januari 2009 ·

Bra tråd tycker jag!  Har också undrat över vad dom ungefärliga priserna ligger på då jag aldrig har gjort det innan.


Så nu vet man ungefär vad man får räkna med, håller också på planera en omlackering av maron

Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Residence skrev:

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..
Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!


Va e de för vrak du ska köpa nu då?



jag måste tyvärr vara lite kritisk här. istället för att skriva hela ditt inlägg så kunde du besparat MIG och TS tid genom att helt enkelt skita i att skriva dina första 2 frågor, och bara köra på din tredje mening :
"Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!"

och skippa din nedvärderande fråga :"Va e de för vrak du ska köpa nu då?"

Eller helt enkelt skita i att svara på frågan!

F-låt chefen.. roll Sen undrar ja va du menar med tid? Har bråttom när du surfar? tongue

Till Dawe_A va väl inte meningen att vara så grotesk men alla kan ha en dålig dag. F-låt för detta!

I varje fall, hur mkt erfarenhet har du av grundarbeten? De vore väl ganska så tråkigt
om förarbetet inte blir 100% (även om de känns så) å så kommer lacken på...ja du fattar nog.

Ja tog priset 25 000kr dels för att min arbetskamrat driver lackeringsfirma å ja fråga honom igår
kväll/natt när du la upp tråden..

Sen ska du ha solid?metallic? antal lager klarlack (han räkna på 2 till 3 lager) du får ge lite
info hur lång/bred bilen är? X antal bulor?

Räkna högt med priset så du inte tror att de kostar säg 15 papp å sen kostar de 10 till..
Bästa i ditt fall vore att sätta ut en Efterlysning på Garaget, Blocket osv.

Mvh

OEM <3
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
10 januari 2009 · 820 Inlägg

Bjork skrev:

Residence skrev:

Bjork skrev:
Ledsnar du aldrig på att skapa trådar?

Hur svårt är de att ta cykeln/bussen/moppen eller rentav gå och fråga
där du bor?

Kolla eniro, hitta, googla runt..
Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!


Va e de för vrak du ska köpa nu då?



jag måste tyvärr vara lite kritisk här. istället för att skriva hela ditt inlägg så kunde du besparat MIG och TS tid genom att helt enkelt skita i att skriva dina första 2 frågor, och bara köra på din tredje mening :
"Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!"

och skippa din nedvärderande fråga :"Va e de för vrak du ska köpa nu då?"

Eller helt enkelt skita i att svara på frågan!

F-låt chefen.. roll Sen undrar ja va du menar med tid? Har bråttom när du surfar? tongue

Till Dawe_A va väl inte meningen att vara så grotesk men alla kan ha en dålig dag. F-låt för detta!

I varje fall, hur mkt erfarenhet har du av grundarbeten? De vore väl ganska så tråkigt
om förarbetet inte blir 100% (även om de känns så) å så kommer lacken på...ja du fattar nog.

Ja tog priset 25 000kr dels för att min arbetskamrat driver lackeringsfirma å ja fråga honom igår
kväll/natt när du la upp tråden..

Sen ska du ha solid?metallic? antal lager klarlack (han räkna på 2 till 3 lager) du får ge lite
info hur lång/bred bilen är? X antal bulor?

Räkna högt med priset så du inte tror att de kostar säg 15 papp å sen kostar de 10 till..
Bästa i ditt fall vore att sätta ut en Efterlysning på Garaget, Blocket osv.

Mvh

Hehe, du är förlåten wink.


Okej! Jag har inte rikitgt bestämt mig för vilken lack jag tänker lacka kommande bil i, men jag har alltid varit väldigt förtjust i jägermister orange, metallic hade nog sett tjusigt ut!  Ang priset så hade jag som sagt räknat med ca 30.000kr  +/- några tusingar så jag antar att det inte är så illa pinkat!

Mvh!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Dawe_A skrev:

Bjork skrev:

Residence skrev:



jag måste tyvärr vara lite kritisk här. istället för att skriva hela ditt inlägg så kunde du besparat MIG och TS tid genom att helt enkelt skita i att skriva dina första 2 frågor, och bara köra på din tredje mening :
"Men en hellack som ska bli bra får du nog räkna med minst 25 000kr!"

och skippa din nedvärderande fråga :"Va e de för vrak du ska köpa nu då?"

Eller helt enkelt skita i att svara på frågan!

F-låt chefen.. roll Sen undrar ja va du menar med tid? Har bråttom när du surfar? tongue

Till Dawe_A va väl inte meningen att vara så grotesk men alla kan ha en dålig dag. F-låt för detta!

I varje fall, hur mkt erfarenhet har du av grundarbeten? De vore väl ganska så tråkigt
om förarbetet inte blir 100% (även om de känns så) å så kommer lacken på...ja du fattar nog.

Ja tog priset 25 000kr dels för att min arbetskamrat driver lackeringsfirma å ja fråga honom igår
kväll/natt när du la upp tråden..

Sen ska du ha solid?metallic? antal lager klarlack (han räkna på 2 till 3 lager) du får ge lite
info hur lång/bred bilen är? X antal bulor?

Räkna högt med priset så du inte tror att de kostar säg 15 papp å sen kostar de 10 till..
Bästa i ditt fall vore att sätta ut en Efterlysning på Garaget, Blocket osv.

Mvh

Hehe, du är förlåten wink.


Okej! Jag har inte rikitgt bestämt mig för vilken lack jag tänker lacka kommande bil i, men jag har alltid varit väldigt förtjust i jägermister orange, metallic hade nog sett tjusigt ut!  Ang priset så hade jag som sagt räknat med ca 30.000kr  +/- några tusingar så jag antar att det inte är så illa pinkat!

Mvh!

Neä de e ju bara ett plus då ifall de blir billigare.
Men har du med andra ord köpt en bil?

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang