5070
Sök

Idé ploppate upp i mitt huvud. Går det balansera ett svänghjul på ungefär samma vis som ett vanligt bilhjul?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Ja jag fick bara en lite konstig idé:P har vibrationer i motorn då svänghjulet är lite skevt eller allmät i obalans.

Så tänkte såhör, om man sätter up svänghjulet i en däckbalanseringsmaskin så man får fram var man skall lägga på mer tyngd, och sedan svetsar tills det är balanserat:P skulle detta kunna funka? eller är den idén kattskit?tongue


Har alltid rätt!
689 Inlägg
11 januari 2009
#2
jag skulle sätta svänghjulet i svarven..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#3
pampers138 skrev:
jag skulle sätta svänghjulet i svarven..

Tror inte det finns mycket mer att svarva bort:P hehe


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 januari 2009
#4
teoretiskt sätt mjaa jo kanske, praktiskt sett tvivlar starkt.. tongue tänkte hur vet du hur mkt svets du matar ut i gram osv? tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#5
The_Mechanic skrev:
teoretiskt sätt mjaa jo kanske, praktiskt sett tvivlar starkt.. tongue tänkte hur vet du hur mkt svets du matar ut i gram osv? tongue

Ta lite i taget:P  bara att köra ny balansering gång efter gång:P
Jag tycket det låter ganska vettigt iaf:P Ingen som provat?tongue


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 januari 2009
#6
Det går att balansera så ja, men är det skevt är det kanske tid att kolla på ett nytt?

Rock'n Roll

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
TenZer skrev:
Det går att balansera så ja, men är det skevt är det kanske tid att kolla på ett nytt?

hehe hittar inga helt plana svänghjul:P


23 Inlägg
11 januari 2009
#8
hur tänker du :S om det är nersvarvat redan SKA (ÄR) det ju rakt, är de skevt  iaf så är de väll inget att sätta dit ens

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#9
p-faringstam skrev:
hur tänker du :S om det är nersvarvat redan SKA (ÄR) det ju rakt, är de skevt  iaf så är de väll inget att sätta dit ens

vet inte om det är svarvat, har aldrig sett ett sånt här svänghjul innan, det är helt plant!

bytte nyss motor i bilen då den gamla var rasad.

OCH den gamla veven var balanserad med svänghjulet då det var mycket bortslipat på veven.

Och då veven var kass så slängde jag dit en helt original. och då blev det vibrationer i motorn.

Så tänkte det vore enklast att göra något med svänghjulet för att slippa hiva ur motorn igen.

MEN en annan fråga då. om jag slipar veven som sitter i nu likadant som den gamla. blir det som det ska då?


allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
11 januari 2009
#10
som sagt det SKA gå, men det lär bli ett jävla dögöra så skicka iväg på balansering istället, kostar väl en 5hunka


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#11
En sista fråga:P hur mycket effektförslust blir det med obalans i motorn? jag menar hela bilen skakar på tomgång:P hehe


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 januari 2009
#12
Riv skiten och gör om innan du behöver hämta ut kryckor på sjukan. Om hela bilen vibrerar på tomgång, hur är det då på 6k rpm?

Obalans leder generellt inte till lägre effekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 januari 2009
#13
Rooth07 skrev:
En sista fråga:P hur mycket effektförslust blir det med obalans i motorn? jag menar hela bilen skakar på tomgång:P hehe

Är det så j*vligt så skulle jag inte kört med bilen öht, lager osv borde ju inte må så bra av det vilket i slutändan kommer leda till ras...

Rock'n Roll

Dunken
11 januari 2009
#14
Bara att sätta upp i maskin vi balanserade en spånfläkt till en bondsåg en gång vart klockrent..
//Dunken

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
11 januari 2009
#15
Saken är att du svetsar inte på ett svänghjul utan du gör tvärtom om. Får du upp att där är 20g som skall dit så slipar du av 20g på motsatt sida. Är precis samma effekt.

Tror inte att det är någon skillnad effektmässigt men man får en motor som håller bättre för påfrestningar!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

196 Inlägg
14 januari 2009
#16
Men för f*n , lämna in på balansering bara och skicka med tryckplattad så den kan balanseras en andra gång tillsammans med svänghjulet så båda delarna är separatbalanserade och uppmärkta
Du har la separatbalanserade veven me ?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#17
Tysken|GBG skrev:
Men för f*n , lämna in på balansering bara och skicka med tryckplattad så den kan balanseras en andra gång tillsammans med svänghjulet så båda delarna är separatbalanserade och uppmärkta
Du har la separatbalanserade veven me ?

svänghjul och vev var nog balanserade tilsammans.


Riktigt dum i huvudet
70 Inlägg
14 januari 2009
#18
Bara för att man svarvar så får man inte balans.
Som exempel så balsnseras alltid svarvade pumphjul bla oavsett hur bra det är uppspännt med indikatrklocka.

Sedan slipar man inte på ett svänghjul man borrar.

Jag har balanserat flera svänghjul på jobbet där vi har en riktig balanseringsmaskin som tar 300 kg (ja den är stor) och det är svårt att komma ner till 0,01 grams obalans med en däckmaskin:-)

Sedan skall tryckplattan balanseras med svänghjulet minst gärna hela veven med remhjul och dämpare om det finns en sådan.


297 Inlägg
16 januari 2009
#19
Vad är det för motor? De kan ju vara olika balanserade. Tex så finns det svänghjul på två olika sorters balansvikter till Ford sb. Har du inte nåt svänghjul som suttit på den där veven?


761 Inlägg
26 november 2009
#20
loop skrev:
Vad är det för motor? De kan ju vara olika balanserade. Tex så finns det svänghjul på två olika sorters balansvikter till Ford sb. Har du inte nåt svänghjul som suttit på den där veven?

Nej nej, det är bara jänkarna som gör så.
Det skiljer väl 200g mellan vinkterna på tillexempel ford 302.
Där kompenserar ju obalansen i svänghjulet den inbyggda obalansen i vevaxeln, helt idiotiskt sätt att balansera, särskillt på en V motor där den dynamiska balansen är jätteviktig till skillnad mot en rakmotor.

Har någon varit och svarvat i svänghjulet så kan man tänka sig att dom spännt upp det snett i svarven, det är lätt hänt, då blir det obalans.

Är veven slipad/balanserad så finns det ju en liten risk att det är någon fifflare som har balanserat hela vevpartiet ihop, och då blir det fel om man byter ut något, även om den delen är 0 balanserad.

När man balanserar så börjar man med vevaxeln, när den är balanserad sätter man på främre remhjul och balanserar det, därefter svänghjul och sen sist tryckplattan.

Ska man vara säker så gör man allt från början



Sök