loop skrev:
Vad är det för motor? De kan ju vara olika balanserade. Tex så finns det svänghjul på två olika sorters balansvikter till Ford sb. Har du inte nåt svänghjul som suttit på den där veven?
Nej nej, det är bara jänkarna som gör så.
Det skiljer väl 200g mellan vinkterna på tillexempel ford 302.
Där kompenserar ju obalansen i svänghjulet den inbyggda obalansen i vevaxeln, helt idiotiskt sätt att balansera, särskillt på en V motor där den dynamiska balansen är jätteviktig till skillnad mot en rakmotor.
Har någon varit och svarvat i svänghjulet så kan man tänka sig att dom spännt upp det snett i svarven, det är lätt hänt, då blir det obalans.
Är veven slipad/balanserad så finns det ju en liten risk att det är någon fifflare som har balanserat hela vevpartiet ihop, och då blir det fel om man byter ut något, även om den delen är 0 balanserad.
När man balanserar så börjar man med vevaxeln, när den är balanserad sätter man på främre remhjul och balanserar det, därefter svänghjul och sen sist tryckplattan.
Ska man vara säker så gör man allt från början