Idé ploppate upp i mitt huvud. Går det balansera ett svänghjul på ungefär samma vis som ett vanligt bilhjul?

Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

Ja jag fick bara en lite konstig idétongue har vibrationer i motorn då svänghjulet är lite skevt eller allmät i obalans.

Så tänkte såhör, om man sätter up svänghjulet i en däckbalanseringsmaskin så man får fram var man skall lägga på mer tyngd, och sedan svetsar tills det är balanserat:P skulle detta kunna funka? eller är den idén kattskit?tongue

pampers138 Har alltid rätt!
11 januari 2009 · 689 Inlägg

jag skulle sätta svänghjulet i svarven..

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

pampers138 skrev:
jag skulle sätta svänghjulet i svarven..

Tror inte det finns mycket mer att svarva bort:P hehe

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 januari 2009 · 2 252 Inlägg

teoretiskt sätt mjaa jo kanske, praktiskt sett tvivlar starkt.. tongue tänkte hur vet du hur mkt svets du matar ut i gram osv? tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

The_Mechanic skrev:
teoretiskt sätt mjaa jo kanske, praktiskt sett tvivlar starkt.. tongue tänkte hur vet du hur mkt svets du matar ut i gram osv? tongue

Ta lite i taget:P  bara att köra ny balansering gång efter gång:P
Jag tycket det låter ganska vettigt iaf:P Ingen som provat?tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 januari 2009 · 3 404 Inlägg

Det går att balansera så ja, men är det skevt är det kanske tid att kolla på ett nytt?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

TenZer skrev:
Det går att balansera så ja, men är det skevt är det kanske tid att kolla på ett nytt?

hehe hittar inga helt plana svänghjul:P

p-faringstam
11 januari 2009 · 23 Inlägg

hur tänker du :S om det är nersvarvat redan SKA (ÄR) det ju rakt, är de skevt  iaf så är de väll inget att sätta dit ens

Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

p-faringstam skrev:
hur tänker du :S om det är nersvarvat redan SKA (ÄR) det ju rakt, är de skevt  iaf så är de väll inget att sätta dit ens

vet inte om det är svarvat, har aldrig sett ett sånt här svänghjul innan, det är helt plant!

bytte nyss motor i bilen då den gamla var rasad.

OCH den gamla veven var balanserad med svänghjulet då det var mycket bortslipat på veven.

Och då veven var kass så slängde jag dit en helt original. och då blev det vibrationer i motorn.

Så tänkte det vore enklast att göra något med svänghjulet för att slippa hiva ur motorn igen.

MEN en annan fråga då. om jag slipar veven som sitter i nu likadant som den gamla. blir det som det ska då?

LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
11 januari 2009 · 252 Inlägg

som sagt det SKA gå, men det lär bli ett jävla dögöra så skicka iväg på balansering istället, kostar väl en 5hunka

Rooth07 Lindahls Gräv AB
11 januari 2009 · 716 Inlägg

En sista fråga:P hur mycket effektförslust blir det med obalans i motorn? jag menar hela bilen skakar på tomgång:P hehe

caromania Forummoderator
11 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Riv skiten och gör om innan du behöver hämta ut kryckor på sjukan. Om hela bilen vibrerar på tomgång, hur är det då på 6k rpm?

Obalans leder generellt inte till lägre effekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 januari 2009 · 3 404 Inlägg

Rooth07 skrev:
En sista fråga:P hur mycket effektförslust blir det med obalans i motorn? jag menar hela bilen skakar på tomgång:P hehe

Är det så j*vligt så skulle jag inte kört med bilen öht, lager osv borde ju inte må så bra av det vilket i slutändan kommer leda till ras...

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Dunken
11 januari 2009 ·

Bara att sätta upp i maskin vi balanserade en spånfläkt till en bondsåg en gång vart klockrent..
//Dunken

Topper Gillar stora förgasare
11 januari 2009 · 342 Inlägg

Saken är att du svetsar inte på ett svänghjul utan du gör tvärtom om. Får du upp att där är 20g som skall dit så slipar du av 20g på motsatt sida. Är precis samma effekt.

Tror inte att det är någon skillnad effektmässigt men man får en motor som håller bättre för påfrestningar!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
TTMotorsport
14 januari 2009 · 196 Inlägg

Men för f*n , lämna in på balansering bara och skicka med tryckplattad så den kan balanseras en andra gång tillsammans med svänghjulet så båda delarna är separatbalanserade och uppmärkta
Du har la separatbalanserade veven me ?

Rooth07 Lindahls Gräv AB
14 januari 2009 · 716 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Men för f*n , lämna in på balansering bara och skicka med tryckplattad så den kan balanseras en andra gång tillsammans med svänghjulet så båda delarna är separatbalanserade och uppmärkta
Du har la separatbalanserade veven me ?

svänghjul och vev var nog balanserade tilsammans.

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
14 januari 2009 · 70 Inlägg

Bara för att man svarvar så får man inte balans.
Som exempel så balsnseras alltid svarvade pumphjul bla oavsett hur bra det är uppspännt med indikatrklocka.

Sedan slipar man inte på ett svänghjul man borrar.

Jag har balanserat flera svänghjul på jobbet där vi har en riktig balanseringsmaskin som tar 300 kg (ja den är stor) och det är svårt att komma ner till 0,01 grams obalans med en däckmaskin:-)

Sedan skall tryckplattan balanseras med svänghjulet minst gärna hela veven med remhjul och dämpare om det finns en sådan.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
loop
16 januari 2009 · 297 Inlägg

Vad är det för motor? De kan ju vara olika balanserade. Tex så finns det svänghjul på två olika sorters balansvikter till Ford sb. Har du inte nåt svänghjul som suttit på den där veven?

dannnej
26 november 2009 · 761 Inlägg

loop skrev:
Vad är det för motor? De kan ju vara olika balanserade. Tex så finns det svänghjul på två olika sorters balansvikter till Ford sb. Har du inte nåt svänghjul som suttit på den där veven?

Nej nej, det är bara jänkarna som gör så.
Det skiljer väl 200g mellan vinkterna på tillexempel ford 302.
Där kompenserar ju obalansen i svänghjulet den inbyggda obalansen i vevaxeln, helt idiotiskt sätt att balansera, särskillt på en V motor där den dynamiska balansen är jätteviktig till skillnad mot en rakmotor.

Har någon varit och svarvat i svänghjulet så kan man tänka sig att dom spännt upp det snett i svarven, det är lätt hänt, då blir det obalans.

Är veven slipad/balanserad så finns det ju en liten risk att det är någon fifflare som har balanserat hela vevpartiet ihop, och då blir det fel om man byter ut något, även om den delen är 0 balanserad.

När man balanserar så börjar man med vevaxeln, när den är balanserad sätter man på främre remhjul och balanserar det, därefter svänghjul och sen sist tryckplattan.

Ska man vara säker så gör man allt från början

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang