Åker men för rattfylla är det nått som inte stämmer, det borde vara ordentligare utredningar efter en sån sak eftersom det pekar på problem med alkoholen (dvs alkolism)
Det värsta är att det är så låga straff på detta så oftast är det inte sista gången man kör påverkad, jag tycker personligen att straffen bör skärpas, ett års behandling på alla hade varit ett riktigt bra straff för då får man reflektera över det man hade gjort, grova böter hjälper inte då pengar fortfarande bara är pengar, dom som inte har råd att betala sina böter låter det bara gå till fogden..
Tycker det är roligt att alla bara säger att kortet bör dras in på all framtid utan alla omständigheter..
Om din kompis har erkännt eller om det finns vittnen som säger att han har druckit så kommer det nog att bli minst en månad eftersom han har varit inblandad i en olycka och dessutom smitit från platsen, med minst en månad så betyder det inte alltid fängelse utan man kan få fotboja, samhällstjänst eller behandling på minst ett år..
Han kan ju dock vinka farväl till sitt körkort, han kommer att få ta om det efter en spärrtid på x antal månader..
Straffet bestämms med olika faktorer omkring det begångna brottet såsom var, hur, när och hur långt, olycksrisken..
Dock så återstår det faktum att dom måste bevisa att det är han som har kört, och det är ju inte det enklaste då han inte var kvar på olycksplatsen..
För att bevisa detta så måste dom ha vittnesmål eller ett erkännande från föraren till bilen för att kunna binda honom till brottet..
Håller med Tdk rille angående alkolås, men det borde vara lag på att ALLA bilar skulle vara utrustade med detta, det hade nog varit ett stort steg mot nollvisionen..
Jag tycker dessvärre att alla på festen är skyldiga då dom inte ringde polisen direkt han satte sig i bilen, detta tror jag faktiskt är ett brott enligt svensk lag det med då vi är tvungna att rapportera om vi ser ett brott begås..