haha Burken och NiklasRR!! ni verkar gilla herr celica lika mycket som jag gör. klockrena kommentarer.
nämner till att börja med att jag kör en E36. mitt ursprung får vara osagt.
Det finns invandrare som kör M5/M3 och andra NYA, dyra, fina bilar. Men dom är väldigt sällsynta och bor definitivt inte i förorten eller bakar pizza. Alltså har dom inget med pizzaräser-stämpeln att göra. Helt naturligt för höginkomsttagare att köra fina bilar. Oavsett nationalitet.
Allt handlar enligt mig om olika kulturer. Det som är typiskt svenskt finns ju inte på så många andra ställen i världen. Därför blir många lite sura när nån utifrån gör fel, eller inte anpassar sig. Man ska ju inte vara för annorlunda, högljudd, kaxig och man får absolut inte skryta.
Många svenskar med dyra bilar plockar ju bort emblem eftersom man vill vara lite anonym och inte visa att "jag är mkt bättre än dig" (skryta). I många andra kulturer är det ju tvärtom.
Medan svensken tar bort sitt fabriksmonterade M3 emblem för att vara lite mer diskret/anonym sätter invandraren med sin 320 på ett. Just för att synas och för att imponera på folk. För att försöka visa att "jag är ju bättre än dig".
Just därför tror jag folk kallar det för pizzaräser. För att folk som kommer från samma (eller lägre) "samhälls-klass" som en själv försöker framstå som bättre. Medan man själv står och är avundsjuk (typiskt svenskt) så försöker invandraren göra något åt situationen. 740 raggaren mot dekaltrimmaren mohammed.
Det här med att det är invandrare har stil och bilintresse är för mig totalt skitsnack. Det handlar enbart om att imponera på folk och få uppmärksamhet. Något dom säkert fick innan "stämpeln".
Jag har då aldrig sett någon invandrare köra en E30. Och e46 är inte heller vanligt. Inget snack om att e36 är pizzaräser #1. Men varför? Jo för att en E30 inte imponerar på folk som inte gillar bilar och för att en e46 är dyr. (Ja herr celica du har rätt ang. pris på E36). Kostade e36 över 100 000 beg. skulle bmw aldrig haft nån stämpel. Billig bil som ser "sportig" och snygg ut = perfekt brudmagnet enligt en invandrare.
har också många erfarenheter av invandrare som kör katastrofalt dåligt, servar bilen ännu sämre och kan lite om bilar i allmänhet.
OBS! allt ovanstående är baserat på egna erfarenheter från verkliga livet. är lite utav en beteendevetare.