21 september 2009
Trådstartare
maco skrev:
Nu väcker man en gammal tråd but what ever.
Till er som säger att trådskaparen är galen eller berusad så kan jag informera er att detta var en ytterst djup filosofisk fundering.
Det finns nämligen ett liknande exempel inom filosofin som är rätt gammal.
Ponera detta:
Vasaskeppet som står på torra land och vårdas ömt. Men likväl ruttnar plankor och behöver bytas. Tänk er då att det finns ett till skepp som är likadant, vi kallar henne Saga, som är i mycket bättre skick. Detta skepp har ingen direkt intressant historia bakom sig så man väljer att ta en planka från henne för att ersätta en rutten på Vasa. Åren går men Vasa fortsätter att förfalla. Man tar fler och fler bitar från Saga tills det bara är masten kvar. Är skeppet Vasa fortfarande Vasa, eller bör man kalla henne Saga?
Vad tycker ni?
Haha. Det var kul att se en sådan underlig tråd blev väckt ur sin dvala. Detta var bara en av många av mina många underliga funderingar, så det var kul att se intresset hos andra, och att det var så många som kände likadant.
Alltså ditt exempel är väldigt svårt att svara på, i min mening. Visst. Det är väl alltid Vasa...men ändå inte på sätt och vis. Mycket handlar nog också om form och fason på saker. Det är lite som restaurerade bilar. All plåt kan vara ny. Mycket av stommen kan vara utbytt. Motorn kan vara ändrad eller utbytt - men det är ändå den bilen.
Måhända mycket sitter i bilens identifikationsskyltar? Siffrorna kommer ju alltid vara desamma, även fast mycket byts ut..eller tänker jag galet nu igen..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.