Jt 3" avgas, dålig passform?

_Dahlgren_
18 januari 2009 · 32 Inlägg

Jag undrar om det är fler som har haft problem med deras system?
Jag har en 3" helsats på min 940 ltt och tycker passformen är skit,
Ska man verkligen behöva börja kapa och passa in det själv?
Efter katen hänger det ca 4cm från marken och tar i minsta jävla bula i vägen!mad
Och jag har bara 40mm sänksats på bilen.
Så jag undrar om det bara är jag som har samma problem?

Senast redigerat av _Dahlgren_ (18 januari 2009)

Mangisen
18 januari 2009 · 1 034 Inlägg

Mitt passade klockrent! Man fick med en speciell upphängning till min saab som man fäster i chassit strax innan bakaxeln.. denna måste man använda annars så hänger avgaset ganska mycket ner..

Senast redigerat av Mange__ (18 januari 2009)

air_denka Volvo turbo trimmare
18 januari 2009 · 195 Inlägg

var samma på mitt. Gjorde om skiten dock med org kat. Vet inte vilken kat du har. Men iaf så hade ja största problemet vid katten oxå som sagt.

Henrik Elg Bilbyggare!!!
18 januari 2009 · 595 Inlägg

Hade stora problem med ett jt-system på en Volvo v70 kundbil. Men det visade sig att jt glömt skicka med monteringssats. Kolla upp det.....

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 januari 2009 · 3 352 Inlägg

Mitt passade rätt bra. Fast numera är det ombyggt tongue Innan hade jag bara 3" halvsats från jt. Sen byggde jag eget från turbon. Tycker inte redigt att det är värt pengarna.

Funkiee Saab älskare!
18 januari 2009 · 4 597 Inlägg

jag har inte haft något som hällst problem med mitt JT 3" halv system på min saab 9000, men de verkar ju vara lite kärvt med Jt o volvo 740/940.. skummt tycker jag!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
torpis Forummoderator
18 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Det passar fint på min S40, men det är trångt, det är dock inte JT's fel...

kolla så du inte vänt rör fel eller roterat dem fel...  kan vara något sådant enkelt att en bit är vänd 180grader fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Christian S
18 januari 2009 · 4 816 Inlägg

passade bra på min V70 med.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 januari 2009 · 6 017 Inlägg

på min 940 jag hade passade de klockrent! över förväntan

Jonas
Marlboroman
18 januari 2009 · 8 229 Inlägg

Varit mycket krångel på 850in. första ljuddämparen jag fick va feltillverkad, fästena satt åt fel håll. Och när allt väl satt på plats så hoppade dpwnpipe ur katalysatorn lite då och då när man gasade vilket senare löstet med att kapa upp slitsar så det gick att spänna ordentligt + att det blev en nöd lösning men en extra avgasklämma på dp'n och en plåt mellan de 2 klämmorna för att hålla ihop dp + kat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ozzy ★★★★★
18 januari 2009 · 455 Inlägg

_Dahlgren_ skrev:
Jag undrar om det är fler som har haft problem med deras system?
Jag har en 3" helsats på min 940 ltt och tycker passformen är skit,
Ska man verkligen behöva börja kapa och passa in det själv?
Efter katen hänger det ca 4cm från marken och tar i minsta jävla bula i vägen!mad
Och jag har bara 40mm sänksats på bilen.
Så jag undrar om det bara är jag som har samma problem?

angående hur långt över marken det sitter, så står de på FAQ:n på deras sida tillomed att markfrigången  (på en sänkt bil) påverkas så detta borde man ju ta reda på innan man köper 3" ?
fast de e ju ganska logiskt det blir tajt med 3" på en sänkt bil.

saxat från JT's faq:


 
Vad händer om jag sänker bilen?
Det går normalt att montera systemet och passformen brukar vi få beröm för, men ..... sänker du bilen kraftigt är problemet att motsvarande fjädringsväg försvinner och det KAN DÅ uppstå problem med att avgassystemet tar i och skramlar vid bakaxeln. ( gäller även då original avgassystem är monterat) Det är alltså en omöjlig uppgift att GARANTERA en problemfri konstruktion när bilarna byggs om ( läs sänks) . Det är matematiskt omöjligt att få plats med grova rör när sänkningen medför att utrymmet försvinner dvs. fjädringsvägen . ( vi har självklart lagt systemet så nära karossen som möjligt) En sänkning påverkar självklart även FRIGÅNGSHÖJDEN. Hela bilen ligger närmare backen och utsatta delar ( spoiler, avgassystem m.m.) riskerar att ta i vid kontakt med vägbulor, trottoarkanter och liknande. Tips: en skicklig montör kan självklart "platta" till avgasröret på utsatta ställen.

n_andersson
18 januari 2009 · 689 Inlägg

jag hade ett jävla problem o krångel att få på mitt jt twinpipesystem på v70in. Till slut efter många svordommar så upptäckte jag att jag fått ett rör fel som skulle va på nån annan bil.. sen så hamna slutrören 1dm under bilen när jag fått rätt rör så man fick bygga om lite endå..

hade ett jt på 940in med o de fick byggas om för att passa.

va sammma när jag skulle montera ett på kompisens 240, så av egen erfarenhet så tycker jag att passformen är usel

Senast redigerat av n_andersson (18 januari 2009)

_Dahlgren_
18 januari 2009 · 32 Inlägg

Ja efter vad alla har sagt så är man ju långt ifrån den enda...
Men jag får väl kapa å mixtra lite så det kommer upp en bit.
Ang: Vad som står om markfrigång på Jt:s hemsida om sänkt bil förstår jag.
Men det ligger inte alls så nära karossen som möjligt,
utan det hänger åt helvete för långt ner.. menmen bara att lösa det med kapen.

Frosted
18 januari 2009 · 1 878 Inlägg

hamnade klockrent på min bil. inte nåt alls att anmärka på.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Chrill27
18 januari 2009 · 553 Inlägg

Jag har halvsats på min bil från jt och mitt hänger väldigt långt ner, dock inte jag som har monterat det då det satt på bilen när jag köpte det, men grova farthinder så kan man få ta det riktigt försiktigt så man inte kör sönder det. särskillt med flera i bilen. ändå är min osänkt.

Foyrik www.barnaltsweden.se
18 januari 2009 · 139 Inlägg

Var ett rent helvete på min 945a.........bilen är intemer sänkt än orginal turbo fjädrar bak, skramlar ändå i vid bakaxlen......själva monteringen var lika tjurigt det....downpipen har fel vinkel, vilketgör att mellan golvet å jts kat ryms väl ca 3 fullpackade resväskor, för att citera Crister...wink
Vi hade bilen på lift, vi var tre personer och en domkraft för å få det någelunda på plats......

Första å sista gången jag köper JT

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
snoddas
18 januari 2009 · 1 142 Inlägg

monterade jts 3" på en 850 och de passa galant. men får se nu för kompisen har beställt till sin 945a så får se hur de blir

FLindgren
18 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Min downpipe fick svetsas om helt på mitt jt system, har hört från massa mer att det är skitdålig passform. Men jag förmodar att det är måndags exemplar bara.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Ricky
18 januari 2009 · 1 062 Inlägg

_Dahlgren_ skrev:
Jag undrar om det är fler som har haft problem med deras system?
Jag har en 3" helsats på min 940 ltt och tycker passformen är skit,
Ska man verkligen behöva börja kapa och passa in det själv?
Efter katen hänger det ca 4cm från marken och tar i minsta jävla bula i vägen!mad
Och jag har bara 40mm sänksats på bilen.
Så jag undrar om det bara är jag som har samma problem?

hade samma problem på min gamla 940 och samma den jag har nu, får bli att bygga om d lite så det ligger närmare karossen. och d var 3tums dp orginal katt och 3tums bak sen

Senast redigerat av Ricky (18 januari 2009)

Larsson_Power Saabvilde!
18 januari 2009 · 1 708 Inlägg

Till min 9000 är det fin passform. (3" hela vägen med två dämpare) En kompis har en 9-3 där vi fick mickla ganska länge för att få det att passa med downpipe och katten.


Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang