2752
Sök

Bilköp: Vilken är bast? Trans Am, C5 eller M3?

V10
21 januari 2009
#61
HereComesTrouble skrev:
V10 skrev:
HereComesTrouble skrev:
Skulle M3:an erbjuda kvalite? Knappast! Tror knappast det finns nån bil som har så mkt problem med motor och drivlina som E46:an! Inredningen är även den skit, samma som i en 316 förutom stolarna.
Våran inredning tappade bland annat färgen, skinnet är av riktigt dålig kvalite och blir slitet fruktansvärt fort. Kan göra listan lång, men gå in på autopower så kan du läsa om alla ras där.

Vi hade problem med SMG lådan hela tiden, trotts att den var inne på BMW minst 5 ggr för samma fel.

Glöm dragrace med den, om du har tur håller den en repa. Sen kommer den att strejka i en havldag innan du kan köra igen!

E46:an är dessutom betydligt mer plastig invändigt än vad corvetten är!

Men jag tror inte så många här har ägt dom båda och kan lämna en vettig jämförelse!

Jag har som sagt inte gått in på att jämföra bilarna med vad jag tycker personligen, jag säger det som är fakta!

Okej, du hade ett måndagsexemplar, sen då? Jag vet om många som har M3 E46: or och ingen av dom har haft några problem. LOADED kör konstigt nog med originalväxellåda och den håller för allt den utsatts för, konstigt då eftersom dom strejkar direkt?

Folk i USA kör med turbokit i M3 E46:an och motorerna håller ju för allt dom pressas för, inte hållbart var det?

Åter igen, jag jämför inte bilarna, det är upp till ägaren att avgöra vilken han vill ha!

Då vet du också att Björnehags M3:a som är mkt välkänd har rasat motorn 3ggr på 6000 mil, första toppen gick efter 2000 mil och då var motorn inte överladdad. Men det är väl ett måndags exemplar det med.. sök på autopower! Det finns minst 10 som rasat motorn bara i sverige!

Har du någon aning hur mkt som loaded körs om året och hur mkt pengar anders har lagt ned i den? Har du någonsin haft en M3:a? Låter inte som det!

Dessutom snackar vi om dragrace, inte bana! Prova att köra LC:n på SMG lådan får du se!

Dom som rasat motorerna var pga ett fabrikationsfel på vevstakarna/lager som alla är åtgärdade genom garanti eler goodwill från BMW, inget som motorn i sig gjorde att det rasade pga en dålig motor eller dåliga delar! Ja han har lagt ner mycket pengar i den i form av modifikationer, vad har det med bilen ifrån fabrik att göra?

SMG:n har inget med en dålig låda att göra, för dom krångel som varit mest har varit kopplingen pga förare som gjort LC starter stup i ett, well...det krävs inget geni för att förstå att kopplingen till slut ger upp, ja och kanske även lådan, men det händer alla märken. Ställ dig och gör starter här och där med Corvetten, dumpa kopplingen bara hur som helst så får du se hur länge den håller! Ingen bil är en evighetsmaskin, vissa håller längre, andra inte...tills dom alla ger upp!

Du vet väl att SMG är en manuell låda med en elektrohydralisk koppling? Den är inge sämre än vad än en annan låda är, ja, ett praktexempel är just LOADED som kört med originallådan LÄNGE!

Du har G-Power M5:an på 730 hk, den SMG:n är original och det håller, du förstår väl själv att genom att misshandla en bil så kan man förstöra vad som helst!

Det finns dom som gjort 20-30 starter med SMG II och SMG III som jag har i min och dom håller, men som sagt, man är bara korkad om man tror att bara för att det är en låda som erbjuder Launch Control, att det ska hålla i evigheter, det gör det inte!

Titta bara på Supra MKIV, det finns ingen bil som har en tåligare växellåda, då det finns dom som kör med 1500-1600 rwhp med bara kopplingen utbytt. Ändå kommer det en dag då lådan säger upp, pga alla brutala starter osv.

Jag vet inte vad du och andra förväntar er, det finns ingen drivlina som är skottsäker, allt i en bil går att köra sönder, det är rörliga delar och dom kan gå sönder.

Hur som så skulle inte trådskaparen köra på bana osv så det kvittar honom, han får som jag sa tidigare provköra, det är det enda som avgör vilken bil som passar honom bäst, eftersom vilket val han än gör så kommer han bli nöjd!
Senast redigerat av V10 (21 januari 2009)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
21 januari 2009
#62
Nej, det är ju inte motorerna det är fel på när det är fabriktations fel.. det är väl föraren då med? wink
Och nej, dom har inte bytt alla på godwill!

Det är en sak att köra med orginal lådan, det är en helt annan vad man har för delar i den och hur ofta man kör service på den!

Du snackar om M5 och SMGIII, håll dig till modellen som är relivant..dvs E46.
Och så vitt jag vet har du aldrig haft en!? Har hört på BMW att SMGII klarar ungefär 8 starter innan det är dags att byta koppling. Vi bytte koppling och en jävla massa annat med för den delen, den vart aldrig 100.

Kan garantera att vilken C5:a som helst oavsett låda klarar 10ggr den siffran!

Hela bilen var väldigt opålitlig och dålig kvaltie, och det är precis det som är grejen. Den är inte byggd för att köra ordentligt med, den är byggd för att små gasa lite till cafét! En annan sak som är dålig på E46 är bromsarna, otillräckliga och känsliga.

Tror trådskaparen vill ha en lätt meckad bil som man kan fixa det mesta själv på och inte behöva lämna in den på BMW varje gång som tar 1500:- i timmen!

Thorssa
21 januari 2009
#63
Själv skulle jag välja en M3 utan att tveka, dock skulle jag vilja utöka budgeten en aning isåfall. Trans Am är ju ful som stryk så den går bort på en gång för mig. Däremot gillar jag C5, både utseendet och det faktum att den väcker stor uppmärksamhet. Problemet med den är inredningskvaliteten som är typsik amerikansk, plastig och med bristande kvalitet. Betydligt bättre kvalitetskänsla i M3 på den fronten. De M3 (SMG) och C5 jag har haft att göra med har varit tämligen problemfria bortsett från att rutorna på C5 inte klarar av att hålla sig innanför listen i höga hastigheter.

Kan du leva med inredningen är kanske C5 valet för dig då du idag kör amerikanskt redan.

3 124 Inlägg
21 januari 2009
#64
HereComesTrouble skrev:
Nej, det är ju inte motorerna det är fel på när det är fabriktations fel.. det är väl föraren då med? wink
Och nej, dom har inte bytt alla på godwill!

Det är en sak att köra med orginal lådan, det är en helt annan vad man har för delar i den och hur ofta man kör service på den!

Du snackar om M5 och SMGIII, håll dig till modellen som är relivant..dvs E46.
Och så vitt jag vet har du aldrig haft en!? Har hört på BMW att SMGII klarar ungefär 8 starter innan det är dags att byta koppling. Vi bytte koppling och en jävla massa annat med för den delen, den vart aldrig 100.

Kan garantera att vilken C5:a som helst oavsett låda klarar 10ggr den siffran!

Hela bilen var väldigt opålitlig och dålig kvaltie, och det är precis det som är grejen. Den är inte byggd för att köra ordentligt med, den är byggd för att små gasa lite till cafét! En annan sak som är dålig på E46 är bromsarna, otillräckliga och känsliga.

Tror trådskaparen vill ha en lätt meckad bil som man kan fixa det mesta själv på och inte behöva lämna in den på BMW varje gång som tar 1500:- i timmen!

Tycker du ska snacka med Göte Sjögren på rejsa big_smile Han har nog kört ett antal hundra(!) varv på Nürburgring med sin M3 CSL och inte kör han sakta heller (7.42-något) och vad jag vet är han minst sagt väldigt nöjd med kvalitén på bilen. Apropå att bromsarna skulle vara dåliga på M3? Det är ju bara en undanflykt för att man är en dålig förare...räcker inte bromsarna till på gatan eller track-days bromsar du för mycket.

Till saken hör att 800 mil på ringen mostvarar säkert 16000 mil i landsvägskörning om man ska jämföra slitage...

*edit* Ändrade siffrorna på slitage på ringen
Senast redigerat av viccoA (21 januari 2009)


V10
21 januari 2009
#65
HereComesTrouble skrev:
Nej, det är ju inte motorerna det är fel på när det är fabriktations fel.. det är väl föraren då med? wink
Och nej, dom har inte bytt alla på godwill!

Det är en sak att köra med orginal lådan, det är en helt annan vad man har för delar i den och hur ofta man kör service på den!

Du snackar om M5 och SMGIII, håll dig till modellen som är relivant..dvs E46.
Och så vitt jag vet har du aldrig haft en!? Har hört på BMW att SMGII klarar ungefär 8 starter innan det är dags att byta koppling. Vi bytte koppling och en jävla massa annat med för den delen, den vart aldrig 100.

Kan garantera att vilken C5:a som helst oavsett låda klarar 10ggr den siffran!

Hela bilen var väldigt opålitlig och dålig kvaltie, och det är precis det som är grejen. Den är inte byggd för att köra ordentligt med, den är byggd för att små gasa lite till cafét! En annan sak som är dålig på E46 är bromsarna, otillräckliga och känsliga.

Tror trådskaparen vill ha en lätt meckad bil som man kan fixa det mesta själv på och inte behöva lämna in den på BMW varje gång som tar 1500:- i timmen!

Jag får vibbar av att du är en sån som älskar de märket du har smile Att du säger en sån sak som att M3:an är dålig, inte håller, är okänslig visar bara att så är fallet, för det är inga betyg den fått världen över nånsin av någon!

Jag litar inte på vad jag Hör, jag håller mig till fakta genom personer som ägt och äger bilarna! Att du hade ett dåligt ex, well...det var synd för dig!

Jag vet om en kille som jag känner lite smått, han har SMG i sin M3 E46, han har gjort 14 starter med LC:n, och det var förra året i April när han var på ett event...men han har inte bytt koppling än idag och den växlar fint även med S6 smile
Senast redigerat av V10 (21 januari 2009)

V10
21 januari 2009
#66
viccoA skrev:
HereComesTrouble skrev:
Nej, det är ju inte motorerna det är fel på när det är fabriktations fel.. det är väl föraren då med? wink
Och nej, dom har inte bytt alla på godwill!

Det är en sak att köra med orginal lådan, det är en helt annan vad man har för delar i den och hur ofta man kör service på den!

Du snackar om M5 och SMGIII, håll dig till modellen som är relivant..dvs E46.
Och så vitt jag vet har du aldrig haft en!? Har hört på BMW att SMGII klarar ungefär 8 starter innan det är dags att byta koppling. Vi bytte koppling och en jävla massa annat med för den delen, den vart aldrig 100.

Kan garantera att vilken C5:a som helst oavsett låda klarar 10ggr den siffran!

Hela bilen var väldigt opålitlig och dålig kvaltie, och det är precis det som är grejen. Den är inte byggd för att köra ordentligt med, den är byggd för att små gasa lite till cafét! En annan sak som är dålig på E46 är bromsarna, otillräckliga och känsliga.

Tror trådskaparen vill ha en lätt meckad bil som man kan fixa det mesta själv på och inte behöva lämna in den på BMW varje gång som tar 1500:- i timmen!

Tycker du ska snacka med Göte Sjögren på rejsa big_smile Han har nog kört ett antal hundra(!) varv på Nürburgring med sin M3 CSL och inte kör han sakta heller (7.42-något) och vad jag vet är han minst sagt väldigt nöjd med kvalitén på bilen.

Till saken hör att 200 mil på ringen mostvarar säkert 15000 mil i landsvägskörning om man ska jämföra slitage...

Bra där, han kan fråga Göte om om den så "dåliga M3:an som inte är byggd för bana"...förvisso en M3 CSL men det är en lättad M3 E46 bara med lite andra grejer, inget dock som påverkar kvalitén.

BMW själva säger att 800 mil på Nürburgring motsvarar 16.000 mil vanlig körning ute på vägarna, med andra ord ett ENORMT slitage!

V-Power
1 186 Inlägg
21 januari 2009
#67
Trans Am går bort dirr för mig.

Sen C5 eller M3... mm svårt val.

Ungefär som att välja mellan en Skoda eller Ferrari wink Kostigt nog skulle ändå vissa ta Skodan big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Drifttekniker VA
580 Inlägg
21 januari 2009
#68
Jag skulle välja BMW M3 snyggast av de tre.


Avstängd
233 Inlägg
21 januari 2009
#69
Det var ju inget svårt val, m3an piskar båda på bana och piskar båda KRAFTIGT i kvalitet, och BMWN har plastig inredning? herregud.. Amerikanska bilar är skit kvalitet och inte bara det, det är DOM som har plastig inredning. En corvette är cool och lagom snabb, men fan så mycket hellre en m3a, fast m3orna kostar väl lite mer också, som sagt man får vad man betalar för.

Och om vi ska snacka nya bilar så är amerikanska bilar minst 10 år efter i utvecklingen i inredning.
Senast redigerat av Niick (21 januari 2009)

Blå saab 9-3 turba

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 januari 2009
#70
Eller så köper du en riktig bil, dvs en äldre Dodge Charger wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Meister
6 763 Inlägg
21 januari 2009
#71
IceEyes skrev:
Eller så köper du en riktig bil, dvs en äldre Dodge Charger wink

Vad är så bra med den? Bättre isåfall att köpa en Camaro där man har betydligt mycke mer väghållning big_smile


Meister
6 763 Inlägg
21 januari 2009
#72
R1kard skrev:
Trans Am går bort dirr för mig.

Sen C5 eller M3... mm svårt val.

Ungefär som att välja mellan en Skoda eller Ferrari wink Kostigt nog skulle ändå vissa ta Skodan big_smile

hur fan kan du få Corvetten till att vara lik en Skoda? Samma sak med Bmw:n och Ferrari....


V-Power
1 186 Inlägg
21 januari 2009
#73
camaro67 skrev:
R1kard skrev:
Trans Am går bort dirr för mig.

Sen C5 eller M3... mm svårt val.

Ungefär som att välja mellan en Skoda eller Ferrari wink Kostigt nog skulle ändå vissa ta Skodan big_smile

hur fan kan du få Corvetten till att vara lik en Skoda? Samma sak med Bmw:n och Ferrari....

Menar inte att Corvetten är lika dålig som Skoda eller BMW lika häftig som Ferrari. MEN skillnaden är lika stor för mig, corvette eller M3, Skoda eller Ferrari, enkelt val för mig.

Men det blev kanske lite otydligt.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
21 januari 2009
#75
camaro67 skrev:
Och ändå så skulle du ta skodan?

Men herregud, läs igen om du inte fattar. Orkar inte förklara mina inlägg 2 gånger för en person.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

TACS Medlem
457 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#76
Niick skrev:
Det var ju inget svårt val, m3an piskar båda på bana och piskar båda KRAFTIGT i kvalitet, och BMWN har plastig inredning? herregud.. Amerikanska bilar är skit kvalitet och inte bara det, det är DOM som har plastig inredning. En corvette är cool och lagom snabb, men fan så mycket hellre en m3a, fast m3orna kostar väl lite mer också, som sagt man får vad man betalar för.

Och om vi ska snacka nya bilar så är amerikanska bilar minst 10 år efter i utvecklingen i inredning.

Som någon svarade tidigare i tråden så är det tydligen lika mycket plast i M3:an som i C5:an. Och om jag ska svara utifrån egen erfarenhet så är jänkebilar mycket skönare att sitta i.
Min Trans Am, förvisso plastig, men rymlig, lätt begriplig utformning av instrumentpanel med alla knappar.

liten update:
Som vissa fortfarande tar hänsyn till så var taket för mig 200.000 kr, vill inte klägga ner mer pengar på en bil just nu. Så C6, M5, M3 CSL går bort, hur bra de än piskar varandra .... även chargern! tongue

De tre bilarna jag frågar lite allmänt om är alla de bilar jag stod och valde mellan sist jag köpte bil. Då blev det Trans Am (som jag rattar fortfarande pga. jag ansåg den vara snyggast och att den var starkast. Men jag grämer mig lite idag och undrar om man skulle valt en bil med lite sportigare chassie. Den ska inte gå bana, dock så kan man väl ha roligt på väg till ICA?

Roligt med så många svar dock, ni färgar mina åsikter lite mer nu!

Masterworks
21 januari 2009
#77
R1kard skrev:
camaro67 skrev:
Och ändå så skulle du ta skodan?

Men herregud, läs igen om du inte fattar. Orkar inte förklara mina inlägg 2 gånger för en person.

Förklara för mig då?  lol

Om det e M3 som e Ferrari så e du ute o seglar iallafall!

V-Power
1 186 Inlägg
21 januari 2009
#78
Masterworks skrev:
R1kard skrev:
camaro67 skrev:
Och ändå så skulle du ta skodan?

Men herregud, läs igen om du inte fattar. Orkar inte förklara mina inlägg 2 gånger för en person.

Förklara för mig då?  lol

Om det e M3 som e Ferrari så e du ute o seglar iallafall!

Japp M3 är Ferrarin och jag är inte ute och seglar de minsta lilla smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
21 januari 2009
#79
Masterworks skrev:
Jag är ju lite färgad, men C5an är som du säger, lätt att trimma,
du slipper massa passagerare, grym väghållning, motorljudet,
mycket eftermarknadsprylar osv...

http://www1.garaget.org/archive/60/5907 … 968986.jpg

En sån ska jag äga någon gång! En svart också! smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Masterworks
21 januari 2009
#80
R1kard skrev:
Masterworks skrev:
R1kard skrev:

Men herregud, läs igen om du inte fattar. Orkar inte förklara mina inlägg 2 gånger för en person.

Förklara för mig då?  lol

Om det e M3 som e Ferrari så e du ute o seglar iallafall!

Japp M3 är Ferrarin och jag är inte ute och seglar de minsta lilla smile

Jag ska bli bilsäljare om folk e så lättlurade att dom inte ser skillnad på en Ferrari o en M3a! hehehe...  lol


Sök