varmt laddnings relä?

vw_performance Greve
4 februari 2009 · 1 058 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om batteriet har blivit så där pass urladdat ett flertal gånger så är risken stor att det har gett upp, var beredd på det. Vanliga startbatterier tål inte såna saker, även cyklingståliga batterier mår dåligt av så där djupa urladdningar och man måste ladda upp dem helt fullt så fort som möjligt för att de inte ska sulfatera.

Att spänningen sjunker ner till 12 V på tomgången beror antagligen på att batteriet är väldigt urladdat och då orkar inte generatorn ge tillräckligt med laddström vid så låga motorvarv, jag gissar att tomgången på din bil är ganska låg (brukar ju vara det på 6 cyl och 8 cyl).
Eftersom att du har mätt upp 0,5 A ström fastän bilen är avslagen så räcker det för att dra ur batteriet när bilen står några dagar, någonting är alltså fortfarande galet. Frågan är som sagt vad. smile

detta spelar ju egentligen ingen roll, generatorns varvtal är ju det som styr. maxvarv är ju också lågt på dom motorerna så generatorn kan ju lika gärna vara högt utväxlad jämfört med en nyare bil med högre varvtal.

PoLoud =D
Drönirettab
4 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jo, visst kan den vara högre växlad än på en motor med 4 cylindrar, det håller jag med om. Frågan är då ifall den är tillräckligt högt växlad för att få bra laddning vid tex 500 varv eller så. smile

Sedan skiljer det sig mellan olika generatorer, vissa laddar väldigt mycket redan vid låga generatorvarv och vissa laddar ganska lite vid samma generatorvarv.

vw_performance Greve
4 februari 2009 · 1 058 Inlägg

min laddar kiss dåligt på tomgång vet jag smile plus att laddningslampan lyser innan man varvat den en gång.. inte mkt som behövs, bara en dutt på gasen så hoppar den igång. o det märks väldigt tydligt för lamporna lyser svagt innan generatorn hoppat igång.. kanske dags att ta sig en titt på det känns de som smile

PoLoud =D
Drönirettab
4 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag har den erfarenheten att utbytesgeneratorer (fabriksrenoverade med bla nya regulatorer) ibland kan behöva lite högre varv för att börja ladda. Min far har bytt generator dels på en Amazon och dels på en Ford Granada, båda generatorerna behöver en liten uppvarvning av motorn för att börja ladda. Det räcker alltså med att varva upp till tex 1000 varv.

Remskivan är rätt storlek på båda generatorerna, jag är ganska säker på att båda generatorerna är utbytesgeneratorer. Det ska inte vara något galet med generatorerna eftersom de är fräscha och har bra kontakt i både plus och minus, men man får ändå "dutta" lite på gasen för att de ska börja ladda. smile

Din generator/regulator kan ju iof börja vara lite sliten, men det kan också tex vara dåliga remmar eller lite spänningsfall någonstans.

Har den börjat med det där nyligen?

SlIdE
5 februari 2009 · 121 Inlägg

hittade felet igår någon hade kopplat en kabel från (race dosa till växellådan) till direkt strömmen som går till allt som går utan att vrida på nyckeln.

drar nu 0.00 smile och med ett nytt batteri verkar allt ok.

men nu hart tank mätaren stannat på halv tank hmm kanske måste starta en ny tråd pga detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang