2219
Sök

varför motorbromsning?

401 Inlägg
28 januari 2009
undra hur mycket man spar på "ecodriving" typ 2 ml per mil kanske?

73 Inlägg
28 januari 2009
alla bilar motorbromsar väl av en skäl att man sak kunna göra med motorbromsning för att hjälpa naturen ocll du inte de så kan du frikoppla mellan varje växel hihihi ha så bra smile

oberoende är att vara beroende av oberoende :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 januari 2009
Hasselstrom skrev:
BALAN skrev:
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Nu är jag med. Ganska lokiskt:)

Tänk en gång till...  motorbroms... alltså, drar det mest bensin att låta motorn puttra på tomgång eller om du använder energi som motorn tillfört bilen för att hålla motorn i snurr vid motorbroms?

perpetum mobile - evighetsmaskin

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

352 Inlägg
28 januari 2009
En kompis till mig sa "det är inte bra att motorbromsa" pga av slitage antar jag.. Hur pass mycket sluts motorn?

1 661 Inlägg
28 januari 2009
Polaren skrev:
En kompis till mig sa "det är inte bra att motorbromsa" pga av slitage antar jag.. Hur pass mycket sluts motorn?

Mkt hör man.
Motorbroms tillhör standard och sliter inte mer än något annat.
Om du inte missupfattat vad som menas med motorbroms.
Självklart låter man bilen rulla med växel i så mkt det går inom rimliga gränser.

4 001 Inlägg
28 januari 2009
Polaren skrev:

beror på vad man menar med motorbroms, att lätta på gasen inför en korsning eller dylikt sliter inget men att kasta i 2:an i 90km/h och bromsa på det viset sliter ju en del, det är ju också en sorts motorbromsning...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 488 Inlägg
28 januari 2009
Det är värre att hålla ner kopplingen hela tiden och bromsa som alla nybörjare har en tendens att göra alldeles för ofta smile Sliter mycket mer. Fortsätt använda motorbroms du, mer nytta än skada.

Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
itouch skrev:
Det är värre att hålla ner kopplingen hela tiden och bromsa som alla nybörjare har en tendens att göra alldeles för ofta smile Sliter mycket mer. Fortsätt använda motorbroms du, mer nytta än skada.

Och gammlingar tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

379 Inlägg
28 januari 2009
äh se de inte som nått problem,,min motorbromsar när ja släpper gasen o de käns helt underbart tongue

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Svetsare
3 150 Inlägg
28 januari 2009
ddavid skrev:
har tänkt på samma sak jag med det med bensinförbrukningen så tack för det svaret också smile men som jag redan typ frågat, det går inte att försämra motorbromsningen vid högre växlar? för släpper jag gasen helt vid hög hastighet så blir det ju som en liten tvärnit nästan innan bilen börjar rulla jämn nedåt i hastighet.

vill alltså ha bort det där rycket i hög hastighet smile med det går alltså inte?

Det är inte bromsarna som ligger på hela tiden då?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

250 Inlägg
28 januari 2009
ZonaX skrev:
ddavid skrev:
har tänkt på samma sak jag med det med bensinförbrukningen så tack för det svaret också smile men som jag redan typ frågat, det går inte att försämra motorbromsningen vid högre växlar? för släpper jag gasen helt vid hög hastighet så blir det ju som en liten tvärnit nästan innan bilen börjar rulla jämn nedåt i hastighet.

vill alltså ha bort det där rycket i hög hastighet smile med det går alltså inte?

smilesmilesmile
Jojo, bromsarna ligger alltid på. Ibland kan de ligga på extra mycket, då är det svårt att veta om det verkligen är motorbromsning. Som en gång då jag körde 110 Km/h på motorvägen och insåg att jag inte släppt parkeringsbromsen.big_smilebig_smilebig_smilebig_smilewinkwinkwinkwinkwink MASSA SMILYSAR
Senast redigerat av DavidMartin (28 januari 2009)

53 Inlägg
28 januari 2009
Saab_Diana skrev:
undra hur mycket man spar på "ecodriving" typ 2 ml per mil kanske?

Upp till 10%, körstil och planering är utan tvekan den yttre faktor som är lättast att justera för att få ner förbrukningen.

Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
DavidMartin skrev:
ZonaX skrev:
ddavid skrev:

Jojo, bromsarna ligger alltid på. Ibland kan de ligga på extra mycket, då är det svårt att veta om det verkligen är motorbromsning. Som en gång då jag körde 110 Km/h på motorvägen och insåg att jag inte släppt parkeringsbromsen.

DU vet att ironi är rätt svårt att förstå på internet, specielt när du inte använder några smylisar..

Du kan lätt misstolkas för att vara totalt slut i huvet  tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

832 Inlägg
28 januari 2009
DavidMartin skrev:
ZonaX skrev:
ddavid skrev:

Jojo, bromsarna ligger alltid på. Ibland kan de ligga på extra mycket, då är det svårt att veta om det verkligen är motorbromsning. Som en gång då jag körde 110 Km/h på motorvägen och insåg att jag inte släppt parkeringsbromsen.

Men då borde ju beläggen vara slut vid det här laget så då kan det ju inte bero på det. lol eller har du bytt? tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

250 Inlägg
28 januari 2009
Vet inte varför men parkeringsbromsen fungerar inte, så jag brukar lägga massa stenar framför o bakom bilen när jag parkerat. big_smile

832 Inlägg
28 januari 2009
DavidMartin skrev:
Vet inte varför men parkeringsbromsen fungerar inte, så jag brukar lägga massa stenar framför o bakom bilen när jag parkerat. big_smile

Kanske behöver sträcka handbromsen lite.tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

115 Inlägg
28 januari 2009
torpis skrev:
Hasselstrom skrev:
BALAN skrev:
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Tänk en gång till...  motorbroms... alltså, drar det mest bensin att låta motorn puttra på tomgång eller om du använder energi som motorn tillfört bilen för att hålla motorn i snurr vid motorbroms?

Oj, så skönt att moderatorn kom och klargjorde det IGEN. Ödmjukt wink

[random latin quote]tongue[/random latin quote]

Svetsare
3 150 Inlägg
28 januari 2009
DavidMartin skrev:
ZonaX skrev:
ddavid skrev:

smilesmilesmile
Jojo, bromsarna ligger alltid på. Ibland kan de ligga på extra mycket, då är det svårt att veta om det verkligen är motorbromsning. Som en gång då jag körde 110 Km/h på motorvägen och insåg att jag inte släppt parkeringsbromsen.big_smilebig_smilebig_smilebig_smilewinkwinkwinkwinkwink MASSA SMILYSAR

HA                 HA               HA

Tänkte ifall han nyligen bytt belägg eller har kärvande ok, blev nämligen samma fenomen på min moppe för länge sen  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Chris_Allmighty skrev:
torpis skrev:
Hasselstrom skrev:

Oj, så skönt att moderatorn kom och klargjorde det IGEN. Ödmjukt wink

[random latin quote]tongue[/random latin quote]

Igen?

Jag försökte ge ett svar på frågan och du tramsar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

50 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
blivit mycket svar sen jag var inne sist nu och det har visst blivit många frågor också big_smile  jag verkar iallfall fått svar på min fråga så vill tacka så mycket för det, antagligen är det inge fel alls, bara jag som är lite känslig smile

Sök