1912
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Smålänning
7 887 Inlägg
27 oktober 2012
Någon som testat biltemas glödstift? Inte TÄNDstift nu, utan GLÖDstift.

119 kr/st är ett kap när original kostar 460...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

820 Inlägg
27 oktober 2012
twin_cam skrev:

enda jag vet är at en kille tidigare i tråden hade gjort det..den motorn rasa..var trimmat dock..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 oktober 2012
twin_cam skrev:

Har testat i en gammal VW 1,6 sugis. Funkar där iaf, har suttit två år. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 oktober 2012
Säkert skrivits innan men Biltemas topplocks packning till B230?  Har köpt två  med ca 4 års mellanrum och bägge läcker komp till kylarvattnet tongue

Pim_Pim
27 oktober 2012
Trådstartare
Extrazz skrev:
Säkert skrivits innan men Biltemas topplocks packning till B230?  Har köpt två  med ca 4 års mellanrum och bägge läcker komp till kylarvattnet tongue

Satt Biltema packningen i min gamla 740 turbo, och den fick gå väldigt hårt med mycket högt laddtryck.
Den packningen höll utan några problem. big_smile

757 Inlägg
28 oktober 2012
Köp inte deras avgasbandage tongue funkar inte blir bara smulor efter en bänkningssession. sen så är inte deras svart svart efter det blivit lite varmt tongue

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 oktober 2012
Extrazz skrev:

Jag har både lyckats & misslyckats med den. Är toppen plan så är det nog inget fel på den? Första gången så erkänner jag villigt att jag fuskade.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 oktober 2012
Hmm.. Första bilen var en GL och drog allt med moment även om jag misstänker att jag kan dragit den för hårt.
Andra bilen vart en turbo och den visade genast problem med komp som läcker ut i vattnet även om ett kompprov visar att det inte är några fel?

Drog även den med moment. om toppen är plan vet jag inte dock.

438 Inlägg
28 oktober 2012
M_icke_ skrev:
VAnd3rsson skrev:
någon mer än jag som haft problem med biltemas hjullager?
Mina har gått 1 år nu där fram och där är redan glapp!!

MVH VAnd3rsson

Att man rasar Hjullager beror oftast på att man inte fettat in dom tillräckligt/på rätt sätt när dom monterades. Det är SKF som levererar dessa till biltema så dom är inget skit.

Däremot skulle jag inte rekommendera biltemas drivknutar. Både syns och känns skillnad mot dyrare och jag har haft en del problem med att dom brister(På en orginal 200hk saab 9000) och då har jag ändå inte kört hårt. Kan mycke väl vara jag som fick dåliga men efter 3:e bytet så tyckte jag de räckte och skaffade orginalgrejer som märkligt nog höll..

Det är dubbelbanade,tätade hjullager som jag snackar om i detta fallet. Moment dragna enligt hayens bok och ändå så är don skrot efter ett år?
Mvh VAnd3rsson

3 466 Inlägg
28 oktober 2012
VAnd3rsson skrev:
M_icke_ skrev:
VAnd3rsson skrev:
någon mer än jag som haft problem med biltemas hjullager?
Mina har gått 1 år nu där fram och där är redan glapp!!

MVH VAnd3rsson

Att man rasar Hjullager beror oftast på att man inte fettat in dom tillräckligt/på rätt sätt när dom monterades. Det är SKF som levererar dessa till biltema så dom är inget skit.

Däremot skulle jag inte rekommendera biltemas drivknutar. Både syns och känns skillnad mot dyrare och jag har haft en del problem med att dom brister(På en orginal 200hk saab 9000) och då har jag ändå inte kört hårt. Kan mycke väl vara jag som fick dåliga men efter 3:e bytet så tyckte jag de räckte och skaffade orginalgrejer som märkligt nog höll..

Det är dubbelbanade,tätade hjullager som jag snackar om i detta fallet. Moment dragna enligt hayens bok och ändå så är don skrot efter ett år?
Mvh VAnd3rsson

Syftar bara på att det är lätt att göra fel när man fettar in lager. Måste få in de riktigt i lagret annars kommer de gå torrt och ta skada. Jobbar med detta själv och vet hur viktigt det är.

Det är som sagt SKF som levererar biltemas lager och bättre lager hittar du nog inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 oktober 2012
M_icke_ skrev:
VAnd3rsson skrev:
M_icke_ skrev:

Mvh VAnd3rsson

Syftar bara på att det är lätt att göra fel när man fettar in lager. Måste få in de riktigt i lagret annars kommer de gå torrt och ta skada. Jobbar med detta själv och vet hur viktigt det är.

Det är som sagt SKF som levererar biltemas lager och bättre lager hittar du nog inte.

har också haft problem med biltemas hjullager och jag vet hur man monterar lager.
det är inte som med många av deras andra grejor att även lagerna som levereras till biltema håller en lägre klass än de som levereras till tex mekonomen? även om det är samma lager betyder det inte att de håller toleransen på samma nivå. de bäst tillverkade lagren skickas till verkstadskedjorna och sedan skickas resterande till biltema?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2012
I min förra bruxis så monterade jag Biltema lager bak (konade lager á 119kr/st). Körde ca 14000 mil med lagrena, sen såldes bilen. Ena lagret var jag tvungen att "efterspänna" lite vid ca 12000 mil pga ett liiiiitet glapp, inga oljud vare från något av dessa lager. Givetvis fettade jag in ordentligt o inte "fuskfettade" som vissa bilverkstäder gör. Fettar man in ordentligt så tar det säkert 10 min per hjullager, det räcker inte med att trycka på fett där rullarna syns, man måste få in fettet i lagrets "tomrum", o då behöver man ha en pip till fett-tuben så man kan få en liten smal fin fettstrimma*haha*

Edit: I min nuvarande bruxis sitter det ÄNNU "värre" hjullager bak, ebay.de variant á 5 Euro/st. Fortfarande helt tysta efter 3000 mil, vi får väl se hur länge det förblir så big_smile
Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 656 Inlägg
28 oktober 2012
Alex-s skrev:
M_icke_ skrev:
VAnd3rsson skrev:

Mvh VAnd3rsson

har också haft problem med biltemas hjullager och jag vet hur man monterar lager.
det är inte som med många av deras andra grejor att även lagerna som levereras till biltema håller en lägre klass än de som levereras till tex mekonomen? även om det är samma lager betyder det inte att de håller toleransen på samma nivå. de bäst tillverkade lagren skickas till verkstadskedjorna och sedan skickas resterande till biltema?

nej så funkar det ej och antagligen har du inte fettat in ordentligt eller något annat fel .. felaktiga hjulvinklar ingen bra balansering osv

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 oktober 2012
dawwe skrev:
I min förra bruxis så monterade jag Biltema lager bak (konade lager á 119kr/st). Körde ca 14000 mil med lagrena, sen såldes bilen. Ena lagret var jag tvungen att "efterspänna" lite vid ca 12000 mil pga ett liiiiitet glapp, inga oljud vare från något av dessa lager. Givetvis fettade jag in ordentligt o inte "fuskfettade" som vissa bilverkstäder gör. Fettar man in ordentligt så tar det säkert 10 min per hjullager, det räcker inte med att trycka på fett där rullarna syns, man måste få in fettet i lagrets "tomrum", o då behöver man ha en pip till fett-tuben så man kan få en liten smal fin fettstrimma*haha*

Edit: I min nuvarande bruxis sitter det ÄNNU "värre" hjullager bak, ebay.de variant á 5 Euro/st. Fortfarande helt tysta efter 3000 mil, vi får väl se hur länge det förblir så big_smile

men ofta hittar man ju ganska bra grejjer på ebay om man letar lite smile Sen kanske du har haft tur, mina biltema lager höll fan inte länge sad

Dumpersförare.
970 Inlägg
28 oktober 2012
Alex-s skrev:
M_icke_ skrev:
VAnd3rsson skrev:

Mvh VAnd3rsson

Har inte råkat ut för lager som inte håller och jag har bytat på en del ifrån biltema.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Sothora <3
1 201 Inlägg
28 oktober 2012
Vart med om både och med biltema lagrerna.

Dragits med rätt moment men nypt direkt.

Vissa har gått bra med.

Problemet dom har är att toleranserna skiljer sig för mycket.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

326 Inlägg
28 oktober 2012
Nån som har Biltemas garageportöppnare? Jag har en billig från Jula nu, men blir galen på att den är så långsam, det tar 20sek att öppna porten som är en vanlig lamellport, kanske 2m hög. Läser man specarna så ska Biltemas vara mer än dubbelt så snabb, 160mm/sek.
Nån som har en och kan berätta hur den fungerar?

143 Inlägg
28 oktober 2012
nån som har andvänds sig av biltemas polermaskin är de nå och ha ?
mvh:Dennis

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 oktober 2012
Har använt den äldre enkeltrissiga.  Duger väl gott på båten men på bilen så tycker jag ändå att för hand ger bättre jobb. Kört med biltemas medel och dyra så  finns bättre att lägga pengarna på.

grön aktivist
846 Inlägg
28 oktober 2012
Jag har använt deras polermaskin med dubbelhuvud. Funkar skitbra, kör t.o.m med deras vax och jag blev nöjd med resultatet!

Sök