4523
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

360 Inlägg
20 november 2017
spillolja skrev:
Samuel3 skrev:
Ett exempel tillverkat på en Måndag förmiddag kanske?

Jag köpte 2 satser och båda betedde sig likadant

Okej, bra att veta!

414 Inlägg
20 november 2017
Finns väl en annan modell också som säljs i 2-pack (av samma storlek)? Har för mig det är de jag kört förut utan problem

4 586 Inlägg
22 november 2017
joH900 skrev:
Finns väl en annan modell också som säljs i 2-pack (av samma storlek)? Har för mig det är de jag kört förut utan problem

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016943/

Dessa är bättre. Den andra typen klammer är inte bra vart man än köper den.

4 229 Inlägg
22 november 2017
jocke_gronberg skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Monteringsband-2000016943/

Denna fungerar för damask av gummi., är den av termoplast är det svårt att få tätt, då är orkinalklammer av rostfritt stål att föredra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

951 Inlägg
22 november 2017
Biltemas motorlyft och motor stativ är dom bra?

351 Inlägg
22 november 2017
andreas_1996 skrev:
Biltemas motorlyft och motor stativ är dom bra?

ja helt ok

360 Inlägg
22 november 2017
spillolja skrev:
jocke_gronberg skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Monteringsband-2000016943/

Denna fungerar för damask av gummi., är den av termoplast är det svårt att få tätt, då är orkinalklammer av rostfritt stål att föredra

Nu när du säger det, Jag bytte en styrväxeldamask i somras gjord i termoplast. Blev besviken då den verkade inte sitta riktigt fast även fast jag klämde ihop klammern med specialtången av modellen du använde. Varför gör man ens damasker i termoplast, annat än att det är snorbilligt att tillverka i plast?

414 Inlägg
23 november 2017
Håller inte damasker i termoplast ganska bra? Har inte bytt nån än i alla fall

4 229 Inlägg
23 november 2017
Jag har fått för mig att damasker i termoplast håller mycket länge, ofta bilens livslängd ut, anledningen till klammerna på min var att jag ville kolla mängden fett vilket det var tillräckligt av

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

23 Inlägg
27 november 2017
Har köpt mycket från Biltema och vissa saker är helt bra för en vettig peng eller rent sagt billigt men ibland så måste man kolla vad grejer kostar på andra butiker som säljer dyrare och bättre grejer, har ibland köpt Biltema saker som har varit lika dyrt eller till och med dyrare än något som är av bättre kvalitet.

Saker jag kommer på just nu som jag är mindre nöjd med.

- Deras rostfria svetstråd går inte att svetsa med, råkar pistolen ta i det man svetsar så jordar det via pistolen vilket resulterar i att det blir väldigt svårt att svetsa på trånga utrymmen, dock kan det ha något att göra med när jag har rullat över den till en större rulle för att få den att passa i min svets, fick massa vit pulver/dam på händerna sedan som kanske va nån sort skyd för tråden.

- Lambdasond, gängreparationsset.
Köp inte! är totalt värdelös! visst det är billigt med det funkar inte, ser mera ut som en gängad bult istället för en gängtapp, visst jag har rostfritt avgassystem men tror inte dom här gängtapparna klar av normalt stål.

1 366 Inlägg
29 november 2017
Kan passa på att varna för deras svindyra Aluminiumdomkraft (för att vara biltema). Fungerade jättebra tills bakhjulen helt plötsligt gick rakt av i kullaret vid en belastning som inte borde vara några som hellst problem att lyfta (700kg)

Detta hände efter ungefär 1,5år med relativt sparsam användning.

För att göra det ännu värre så har inte biltema extrahjul bak för att byta dessa utan man måste köpa en ny domkraft.... sanslöst! halsen på hjulen är långa så de flesta "vanliga" hjul passar inte heller.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034360/

7 490 Inlägg
29 november 2017
Richtenb skrev:
Kan passa på att varna för deras svindyra Aluminiumdomkraft (för att vara biltema). Fungerade jättebra tills bakhjulen helt plötsligt gick rakt av i kullaret vid en belastning som inte borde vara några som hellst problem att lyfta (700kg)

För att göra det ännu värre så har inte biltema extrahjul bak för att byta dessa utan man måste köpa en ny domkraft.... sanslöst! halsen på hjulen är långa så de flesta "vanliga" hjul passar inte heller.

garanti??

414 Inlägg
29 november 2017
Denna har jag haft i 2-3 år och den har använts myyyyyyyyycket, tycker den funkar riktigt bra och lyfter snabbt tack vare dubbla pumparna

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000038408/

1 366 Inlägg
5 december 2017
1 år, tycker det är under all kritik att inte ha hjulen som reservdel när de är klena i kullagret. Framförallt eftersom det är en produkt som fortfarande säljs.

granadadr skrev:
Richtenb skrev:

garanti??

12 Inlägg
5 december 2017
Richtenb skrev:
1 år, tycker det är under all kritik att inte ha hjulen som reservdel när de är klena i kullagret. Framförallt eftersom det är en produkt som fortfarande säljs.

granadadr skrev:
Richtenb skrev:

garanti??

Om du har köpt domkraften privat och det är ett konstruktionsfel så har du tre års reklamationsrätt.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 december 2017
c_olsson skrev:
Richtenb skrev:

granadadr skrev:

garanti??

Om du har köpt domkraften privat och det är ett konstruktionsfel så har du tre års reklamationsrätt.

Reklamationsrätt har du åtminstone ditt liv ut. Att reklamera något innebär bara att du hör av dig till tillverkaren/försäljaren och säger att det är fel på varan - inte att det vare sig har någon betydelse eller gör någon skillnad för dig som konsument. Den rätten kan ingen ta ifrån dig wink

Efter 6 månader är det dock upp till dig som köpare att påvisa att felet är ursprungligt. Nu säger visserligen inte lagen detta, men, den praxis gör. Kraven för bevisningen är också, sett till lagen och praxis, väldigt lågt satta i förhållande till många andra fall.

Lagen säger specifikt;

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Så det blir alltså frågan om en e contrario-tolkning här.

Nu ska vi väl å andra sidan också ha i åtanke att det är Biltema det handlar om. Känner till få andra ställen som har en så medgörlig inställning till returer/byten/garantifrågor/osv

Och om man nu vill läsa mer;

KKöpL;  1990:932 - https://lagen.nu/1990:932

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 366 Inlägg
6 december 2017
Ni har rätt, jag har ju faktiskt inte varit inne i en fysisk butik utan kontaktat deras support via mail som sa att man behöver köpa en ny. Men det som stör mig mest i detta fallet är det faktum att man inte har reservdelar till en så pass dyr domkraft och som onekligen har en svag del i hjulet, det ska sägas att hjulet på andra sidan glappar också så den ryker nog snart i lagret (om det hade gått att använda den dvs)

Men jag ska prova att ta den till butik så får vi se vad de säger!

it_mutt skrev:
c_olsson skrev:
Richtenb skrev:

Reklamationsrätt har du åtminstone ditt liv ut. Att reklamera något innebär bara att du hör av dig till tillverkaren/försäljaren och säger att det är fel på varan - inte att det vare sig har någon betydelse eller gör någon skillnad för dig som konsument. Den rätten kan ingen ta ifrån dig wink

Efter 6 månader är det dock upp till dig som köpare att påvisa att felet är ursprungligt. Nu säger visserligen inte lagen detta, men, den praxis gör. Kraven för bevisningen är också, sett till lagen och praxis, väldigt lågt satta i förhållande till många andra fall.

Lagen säger specifikt;

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Så det blir alltså frågan om en e contrario-tolkning här.

Nu ska vi väl å andra sidan också ha i åtanke att det är Biltema det handlar om. Känner till få andra ställen som har en så medgörlig inställning till returer/byten/garantifrågor/osv

Och om man nu vill läsa mer;

KKöpL;  1990:932 - https://lagen.nu/1990:932

7 711 Inlägg
14 december 2017
Någon som provat Biltema´s snökedjor # 37127 á 239:- för bl a 215/70-15".
Priset är ju hemult jämfört men Mekonomen´s priser runt 1.300:-.
För bortåt 10 år sedan fick man ge över 2.000:- för ett par Pewag-kedjor.
Förstår att kvalitén skiljer, men är det någon idé att köpa Biltema´s snökedjor?

1 705 Inlägg
14 december 2017
Hittade ett test i en norsk tidning där dom faktiskt vann stort.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og … /10022128/

Har inte provat dom själv så jag hänvisar enbart till testet, tar inte ansvar för nåt. smile

4 263 Inlägg
15 december 2017
torsen skrev:
Någon som provat Biltema´s snökedjor # 37127 á 239:- för bl a 215/70-15".
Priset är ju hemult jämfört men Mekonomen´s priser runt 1.300:-.
För bortåt 10 år sedan fick man ge över 2.000:- för ett par Pewag-kedjor.
Förstår att kvalitén skiljer, men är det någon idé att köpa Biltema´s snökedjor?

Jag har provat Biltemas snökedjor. Dom gjorde riktigt stor skillnad. Med dem på klarade jag bogsera en Fulllastad Nissan Navara på ca 2,8 ton med en 945a.  945an var svetsdiffad men fanns inte en chans ändå utan kedjorna.

Dom var krångliga att få på, antagligen för att jag aldrig läste instruktionerna. Men det kan man knappast beskylla biltema för.

För dom få hundralapparna kan det allt vara värt att ha dem liggande i bagaget under vintertid.

Jag har inte provat några andra kedjor eller snösockar så hur dem står sig i konkurensen har jag svårt att avgöra, Men dom löser dina behov om du fastnat i snön och behöver komma loss för egen maskin.

Sök