Vettemannen skrev:
torsen skrev:
Growe skrev:
min a2 är inte tvättad på 3år.. jag har dock spolat av den med högtrycket på jobbet 2gånger

Min Honda köpte jag ny 10 oktober 2015.
Inte tvättad än.
Har inte behövts.
För 2 år sedan var den smutsig, efter några mil på grusväg i Lappland.
Men det har det naturliga regnet sanerat bort.
Man åker inte sämre i en otvättad bil - om man har bilen som fortskaffningsmedel!Däremot kan man ozonbehandla bilen då och då.
Speciellt om man har hund.
Haha! Näe du har rätt men det är fan så mycket trevligare med en ren bil. Min DD tvättas väl inte varje vecka precis men mina entusiastbilar hålls betydligt renare, dom görs iordning efter varje tur med att damma av och ta bort insekter i fronten. Kan inte tänka mig att komma till en bilträff med en dammig/skitig bil.
/Benny
Hobbybilarna tvättar jag ut- och invändigt.
Men DD:n endast invändigt - för trivselns skull.
Speciellt vindrutans insida, eftersom jag har en Dashcam.
Dessutom ozonbehandlas då och då för att hålla hundlukten nere(som kan sätta ner inbytesvärdet).
Jag har genom åren, ganska många, lärt mig att man får inte ett öre mer i inbyte för en välskött bil jämfört med en vanvårdad.
Alla inbytesbilar lämnas ändå på rekonditionering.
För många år sedan tog jag ut en ny SAAB 95 varje höst.
Valde alltid en dag när det var torrt ute.
Lossa de alla skärmar och sprutade rostskydd på ömse sidor om kederlisterna.
Demonterade all klädsel och rostskyddsbehandlade.
Alla skarvar och hålrum under behandlades.
M m, m m.
Fick inte ett öre mer för det.
Att preparera/förebygga rost på nya bilar har jag vuxit ifrån - men köper gärna en välskött bil.
Fick när jag jobbade professionellt med bilar lära mig hur man kollar välskötta bilar.
Kolla dörrarnas underkant och speciellt framdörrarnas framkant - är det perfekt där, så är bilen välskött.