Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

WSTL
14 april 2023 · 44 Inlägg

Blanke skrev:

WSTL skrev:
Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.

Bra att veta, övervägde att köpa förra helgen men var osäker.

Glömde skriva att jag rekommenderar att köpa ett bromsrör (runt 80 kr) för att träna på för det krävs lite träning för att få till en bra dubbelkona, men ge det en timme och sen kan du det, förvånansvärt enkelt var det tyckte jag.

Utmarks-Loke
14 april 2023 · 5 841 Inlägg

WSTL skrev:
Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.

Man kan också överväga att köpa nya bromsrör. Det brukar vara väldigt korta bitar ute vid hjulen då det sitter bromsslangar ut till länkarmarna så de skall kunna röra sig. Förmodligen inte mycket dyrare än att köpa nya nipplar i stället för de fastrostade, och så får man fräscha bromsrör dessutom.

Brådhis * Voff voff *
14 april 2023 · 10 280 Inlägg

Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Koster
2 maj 2023 · 108 Inlägg

"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror

Senast redigerat av Koster (2 maj 2023)

Blanke
2 maj 2023 · 329 Inlägg

Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Oreggad Ruter Knekt
2 maj 2023 · 653 Inlägg

Blanke skrev:

Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Kan det ... vara för att man dragit muttern till bristningsgräns och sedan efterdragit? smile
Har dock också fått muttrarna att låta som pistolskott. Men med korrekt symmetrisk åtdragning räcker ett vanligt fälgkors hela vägen. Positiva är att man då får av den med, just det. Ett fälgkors.

Senast redigerat av Duvetdet (2 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2023 · 13 744 Inlägg

Duvetdet skrev:

Blanke skrev:

Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Kan det ... vara för att man dragit muttern till bristningsgräns och sedan efterdragit? smile
Har dock också fått muttrarna att låta som pistolskott. Men med korrekt symmetrisk åtdragning räcker ett vanligt fälgkors hela vägen. Positiva är att man då får av den med, just det. Ett fälgkors.

tanke på att man ska dra åt  den med 110nm så drar folk väldigt mycket för hårt inkl mig själv. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
3 maj 2023 · 329 Inlägg

Duvetdet skrev:

Blanke skrev:

Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Kan det ... vara för att man dragit muttern till bristningsgräns och sedan efterdragit? smile
Har dock också fått muttrarna att låta som pistolskott. Men med korrekt symmetrisk åtdragning räcker ett vanligt fälgkors hela vägen. Positiva är att man då får av den med, just det. Ett fälgkors.

I mitt fall så spelar det ingen roll hur hårt du drar muttrarna. Är ju rosten efter allt salt på vägarna som binder samman muttrarna med fälgarna snarare än navet. Drog av och ersatte bultarna med nya, satte dit lite fett också så att det inte skulle rosta över vintern. Tror du inte att 5 av 5 på alla däck krävde två personer för att få av jävlarna. Sket då ner mig efter att första släppte och det började att ringa i öronen. Så kan jag väl ha dragit lite för hårt också smile

Lucif3r
3 maj 2023 · 2 215 Inlägg

Aldrig haft problem med att muttrar eller bultarna rostat fast över en vinter, eller 2, eller 3..... Däremot att plåtfälgar gärna gjuter sig fast i navet, men det är ju en annan sak...

Jag drar mina muttrar och bultar med ca 2-3 ugga-duggas smile Det brukar landa på ca 100-110nm, vilket är för mycket för 945an och lite för lite för V70in tongue

SportPilot Ubåtsingenjör
3 maj 2023 · 7 232 Inlägg

Har heller aldrig haft problem med några hjulmuttrar eller skruvar. Använder Biltemas PRO dragare, den lilla svarta. Mycket smidig maskin att använda, väl värd sina kronor

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jesper328
3 maj 2023 · 2 373 Inlägg

Det är ju det.
Momentdrar man sina hjul så behövs det inte mycket för att lossa ett halvår senare.

Drar alltid 120nm, och då räcker det med lilla Ryobiknacken för att lossa sen.
Den behöver inte kämpa så mycket då, och jag slipper ta fram dragskaftet. smile

Up the RA
mb_pucken
3 maj 2023 · 5 087 Inlägg

Jag kör momentstav och efterdrar med momentskaft. Aldrig några problem att få lös. 110nm drar jag :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volvo-93
3 maj 2023 · 625 Inlägg

Jag använder Shinano S1490BSR 1000 NM mutterknackare med 50 liters v kompressor och inställd på 6 bar. Orkar lossa precis allting och låg luftförbrukning. kan skifta 4 hjul utan att tömma kompressorn helt. Har testat Biltema innan och den drog mycket luft och inte alls samma kraft.

Senast redigerat av volvo-93 (3 maj 2023)

jaka54
3 maj 2023 · 5 734 Inlägg

Biltema har nyligen börjar ersätta de silverfärgade  "Silver kalcium" batterierna med svarta  som de kallar "ten" batterier (Bly, kalcium,ten). Köpte precis ett av dessa som ersatte deras silverfärgade nr 80-2543 batteri och undrar om någon av er har använt  dessa nya "svarta" ?

caromania Forummoderator
3 maj 2023 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Biltema har nyligen börjar ersätta de silverfärgade  "Silver kalcium" batterierna med svarta  som de kallar "ten" batterier (Bly, kalcium,ten). Köpte precis ett av dessa som ersatte deras silverfärgade nr 80-2543 batteri och undrar om någon av er har använt  dessa nya "svarta" ?

Jag vet inte om det var ett ”nytt svart” jag köpte förra året men det svarta jag köpte då dog när jag började använda det trots smart laddare hela vintern. Riktigt trist att ett batteri som gått kanske 200mil lämnar in.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Blanke
3 maj 2023 · 329 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Biltema har nyligen börjar ersätta de silverfärgade  "Silver kalcium" batterierna med svarta  som de kallar "ten" batterier (Bly, kalcium,ten). Köpte precis ett av dessa som ersatte deras silverfärgade nr 80-2543 batteri och undrar om någon av er har använt  dessa nya "svarta" ?

Jag vet inte om det var ett nytt svart jag köpte förra året men det svarta jag köpte då dog när jag började använda det trots smart laddare hela vintern. Riktigt trist att ett batteri som gått kanske 200mil lämnar in.

Kunde du få tillbaka pengarna eller ett nytt batteri på garanti? Nyligen köpt ett bilbatteri från biltema också.

caromania Forummoderator
3 maj 2023 · 9 296 Inlägg

Blanke skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Biltema har nyligen börjar ersätta de silverfärgade  "Silver kalcium" batterierna med svarta  som de kallar "ten" batterier (Bly, kalcium,ten). Köpte precis ett av dessa som ersatte deras silverfärgade nr 80-2543 batteri och undrar om någon av er har använt  dessa nya "svarta" ?

Jag vet inte om det var ett nytt svart jag köpte förra året men det svarta jag köpte då dog när jag började använda det trots smart laddare hela vintern. Riktigt trist att ett batteri som gått kanske 200mil lämnar in.

Kunde du få tillbaka pengarna eller ett nytt batteri på garanti? Nyligen köpt ett bilbatteri från biltema också.

Hade ju inget kvitto och orkar inte riktigt bråka. Så vet inte. Men ja, har du kvitto så känns det ju rimligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
3 maj 2023 · 5 734 Inlägg

Biltema har tydligen 4 års garanti på batterier.

Oreggad Ruter Knekt
4 maj 2023 · 653 Inlägg

jaka54 skrev:
Biltema har nyligen börjar ersätta de silverfärgade  "Silver kalcium" batterierna med svarta  som de kallar "ten" batterier (Bly, kalcium,ten). Köpte precis ett av dessa som ersatte deras silverfärgade nr 80-2543 batteri och undrar om någon av er har använt  dessa nya "svarta" ?

Yes, har en sådan. Djupurladdat den en gång (och stått tom i vinterkyla), laddat upp och som väntat påverkad men håller i alls fall 12,6v. Tipset är väl att köpa batterier annanvart, kan bli billigare.

Har försökt lösa batteri i retur på biltema, batteriet var använt och nekades av den anledningen..

Senast redigerat av Duvetdet (4 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
4 maj 2023 · 2 215 Inlägg

Duvetdet skrev:
Har försökt lösa batteri i retur på biltema, batteriet var använt och nekades av den anledningen..

Men det var ju för att du försökte returnera det. För att returnera en vara ska den vara oanvänd och, i dom fall det finns, i obruten förpackning.
Det du skulle ha gjort var att nyttja garantin, vilket är en helt annan sak.

Senast redigerat av Lucif3r (4 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang