Emilius: Jag har Biltemas hjullager bak på min Passat (-95, konstruktion samt lager är mig veterligen identis på alla framhjulsdrivna Passat mellan 88-99), och än idag dryga 11000 mil senare så är de lika tysta som nya. Det är viktigt att man fettar in lagren ORDENTLIGT, räcker inte med att "dra på lite fett", de skall fettas in runt varje rulle, precis överallt. Sedan skall lagerhuset fyllas med fett till ca 75%. En annan sak som kan hända är att det sitter kvar rester av den gamla packboxen på axlen, kan se ut som det är en del av axeln. Missar man detta skärs den nya packboxen sönder ganska fort o sedan är lagret dödsdömt. Det förekommer även att själva axel-tappen kan vara böjd/deformerad, o då blir lagret snebelastat vilket kan leda till det inte håller som det skall, så "käkar" bilen bakhjulslager bör man byta axeltappen.
Deras främre lager har jag ingen erfarenhet av till Passat, men väl till Polo. Satt på i ca 3000 mil, tills jag sålde bilen, ings problem där heller...
Vill även tillägga att föregående ägare hade bytt hjullager bak på en Mekonomen verkstad enligt kvittot (ca 3000 mil tidigare) o de började brumma vid 4000 mil. Berodde på mycket dålig infettning samt att man lämnat kvar rester av packboxen på axeln, som sagt det ser ut som det är en del av axeln... Gör man monteringen korrekt, dvs fettar in ordentligt o ser till att inga rester finns kvar på tappen samt att man "förspänner" korrekt. Spänn tills allt glapp är helt borta, kör en liiiten sväng. Lossa o upprepa några gånger. Sista gången spänner man precis tills det inte glappar, o sedan ytterst lite till på känn, lagret skall inte gå trögare! Man bör kontrollera lagrets förspänning efter ca 500 mil, efter det skall det bara vara att köra. Jag kollade iaf förspänningen på mina lager vid 10000 mil, o då var det liiite för litet på ena sidan då man kunde känna/ana ett glapp, spände lite o klart.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure