2345
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

* Voff voff *
10 993 Inlägg
26 december 2010
Biltema har en hel del bra saker och jag brukar inte tveka att handla där!

Handbromsbackar till 850/x70 92-00 samt V70 00-08 har jag provat (på totalt 4 bilar) och tyvärr funkar dessa dåligt! Jämfört dessa med Volvos och det verkar på nå´t vis som att dom har fel böjning så anliggningytan blir för liten!

På samtliga av dessa bilar har jag bytt från slitna till Biltemas, konstaterat att även om allt är rätt justerat så är bromsverkan svag! Efter detta har originalprylar inhandlats och då är bromsverkan kanon!

Så... Om dom inte gjort om dessa bör ni undvika att köpa dom, tyvärr! Köpte dom första "dåliga" för c:a 2 år sedan och dom sista för knappt ett år sedan så förhoppningsvis har dom ändrat något nu så dom funkar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

RACESOLUTIONS.SE
43 Inlägg
26 december 2010
Brådhis skrev:

Handbromsbackar till 850/x70 92-00 samt V70 00-08 har jag provat (på totalt 4 bilar) och tyvärr funkar dessa dåligt! Jämfört dessa med Volvos och det verkar på nå´t vis som att dom har fel böjning så anliggningytan blir för liten!

På samtliga av dessa bilar har jag bytt från slitna till Biltemas, konstaterat att även om allt är rätt justerat så är bromsverkan svag! Efter detta har originalprylar inhandlats och då är bromsverkan kanon!

Så... Om dom inte gjort om dessa bör ni undvika att köpa dom, tyvärr! Köpte dom första "dåliga" för c:a 2 år sedan och dom sista för knappt ett år sedan så förhoppningsvis har dom ändrat något nu så dom funkar!

//Brådhis

Kan inte vara så att trumman blivit sliten? i och med att du säger att dom har fel "böjning", fast klart då borde inte originalbackarna funka mycket bättre tongue jobbar mycket med trumbromsar som husvagnstekniker och stöter på slitna trummor med liten anliggningsyta då och då tongue

Eating R:s, Shitting Aeros

* Voff voff *
10 993 Inlägg
26 december 2010
Muusayeegrrn skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Kan inte vara så att trumman blivit sliten? i och med att du säger att dom har fel "böjning", fast klart då borde inte originalbackarna funka mycket bättre tongue jobbar mycket med trumbromsar som husvagnstekniker och stöter på slitna trummor med liten anliggningsyta då och då tongue

Njae... Eftersom det funkat med originalbelägg på alla fyra har jag svårt att tro att trummorna är boven!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

RACESOLUTIONS.SE
43 Inlägg
26 december 2010
Brådhis skrev:
Muusayeegrrn skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Njae... Eftersom det funkat med originalbelägg på alla fyra har jag svårt att tro att trummorna är boven!

//Brådhis

nej helt sant. Bytte faktiskt till biltema skivor och backar på min 854, har fungerat klanderfritt i 2 år nu iaf smile bra bromsverkan är det med, drar bilen upp ur bromsprovaren på jobbet smile

Eating R:s, Shitting Aeros

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 december 2010
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:
Har kört biltemas handbrombackar men det verkar vara svårt att klara 2 besök på sbp med dom. Hade på min E23 och en hel hög volvo med samma resultat.

Kan det vara så att det är en bil som är svår att få igenom handbromsen på utan att justera den också rent allmänt?

Jag bara frågar eftersom handbromsen på ng900 t ex är ett litet helsicke att hålla fungerande oavsett om man kör Biltema rakt igenom eller originaldelar.

Jag justerar alltid in grejorna, men Saab 900 går inte! Den är så genomgående värdelös att ny wire backar och skivor (ej biltema) knappt hjälper. Höll på med min mosters nyss, spände tills det började lukta och det blev 2 besök på sbp iaf.

E23 har vettig handbroms med ferodo backar så det var fan backarna det var fel på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 327 Inlägg
28 december 2010
Någon som testat deras högeffekttändspole för 109 kr? Tänkte köpa en till saaben och se om den startar bättre med en sån.

Tänkte även handla ny rotor och fördelarlock till mammas saab. Det står att det är Bosch men kostar ändå 158kr för båda på biltema jämfört med 427 på mekonomen och 485 på meca. Hur kan det vara så stor prisskillnad?

Någon som vet om Biltemas tändstift är något att ha? Verkar mest finnas jämförbara med tex ngk BP7ES men inte BP7EVX som min Saab 900 turbo ska ha.

409 Inlägg
28 december 2010
Aero T16 skrev:
Någon som testat deras högeffekttändspole för 109 kr? Tänkte köpa en till saaben och se om den startar bättre med en sån.

Tänkte även handla ny rotor och fördelarlock till mammas saab. Det står att det är Bosch men kostar ändå 158kr för båda på biltema jämfört med 427 på mekonomen och 485 på meca. Hur kan det vara så stor prisskillnad?

Någon som vet om Biltemas tändstift är något att ha? Verkar mest finnas jämförbara med tex ngk BP7ES men inte BP7EVX som min Saab 900 turbo ska ha.

köp inte tändstift på biltema håll dig till ngk vissa saabar går som en påse nötter om man kör med några andra stift än ngk så du vet det..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 december 2010
Till og900 är det väl inte lika känsligt då de saknar DI, men varför snåla en hundralapp på detaljer man byter vartannat år eller så och som är vitala för att bilen fungerar som den ska?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2010
Brisk stift (som Biltema säljer numera) är bra stift, de är/var bla OEM-leverantör till VW mfl. Sitter Brisk stift i M5:an samt även min bruksbil (Passat). De Brisk stift jag valt att montera säljs inte av Biltema då det är sk "Tuning stift" (Premium LGS), dessa kostar som "vanliga märkesstift". Till din Saab så skall Super L14YC samt Extra LR14YS (silver elektrod) passa enligt uppgift, några passande LGS stift finnes ej till Saab 900 T8 (102-110kW).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Upptäckte en grej som inte var så jävla bra idag. När jag kopplade på min "Luftman" bromsluftare på min nya huvudbrocylinder till Volvo 240 small burken åt helvete och jag fick bromsvätska precis överallt. Jag hade 2 bar i däcket, bytte till orginalburken och det funkade fint. Jävla kinesplast.

711 Inlägg
29 december 2010
Deras t-shirts för 40kr är kanonsköna.

Avstängd
1 714 Inlägg
31 december 2010
CHEEVA skrev:
köpte för ett tag sen hjullager på biltema ... fick ett gammalt lager

åkte tillbaka och fick ett nytt 50 mil senare låter det lika illa igen

visst man får nytt på garantin men vem vill stå och byta lager hela dagarna ?

Min far bytte till biltema hjullager på sin passat,
och det räckte några månader.
Nu kör han visserligen till och från jobbet och mer varje dag men det är ändå så det ska räcka längre.

Hjullager skulle nog inte jag köpa på biltema, köp direkt från SKF om det går.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2010
Emilius: Jag har Biltemas hjullager bak på min Passat (-95, konstruktion samt lager är mig veterligen identis på alla framhjulsdrivna Passat mellan 88-99), och än idag dryga 11000 mil senare så är de lika tysta som nya. Det är viktigt att man fettar in lagren ORDENTLIGT, räcker inte med att "dra på lite fett", de skall fettas in runt varje rulle, precis överallt. Sedan skall lagerhuset fyllas med fett till ca 75%. En annan sak som kan hända är att det sitter kvar rester av den gamla packboxen på axlen, kan se ut som det är en del av axeln. Missar man detta skärs den nya packboxen sönder ganska fort o sedan är lagret dödsdömt. Det förekommer även att själva axel-tappen kan vara böjd/deformerad, o då blir lagret snebelastat vilket kan leda till det inte håller som det skall, så "käkar" bilen bakhjulslager bör man byta axeltappen.

Deras främre lager har jag ingen erfarenhet av till Passat, men väl till Polo. Satt på i ca 3000 mil, tills jag sålde bilen, ings problem där heller...

Vill även tillägga att föregående ägare hade bytt hjullager bak på en Mekonomen verkstad enligt kvittot (ca 3000 mil tidigare) o de började brumma vid 4000 mil. Berodde på mycket dålig infettning samt att man lämnat kvar rester av packboxen på axeln, som sagt det ser ut som det är en del av axeln... Gör man monteringen korrekt, dvs fettar in ordentligt o ser till att inga rester finns kvar på tappen samt att man "förspänner" korrekt. Spänn tills allt glapp är helt borta, kör en liiiten sväng. Lossa o upprepa några gånger. Sista gången spänner man precis tills det inte glappar, o sedan ytterst lite till på känn, lagret skall inte gå trögare! Man bör kontrollera lagrets förspänning efter ca 500 mil, efter det skall det bara vara att köra. Jag kollade iaf förspänningen på mina lager vid 10000 mil, o då var det liiite för litet på ena sidan då man kunde känna/ana ett glapp, spände lite o klart.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2010
jimbon skrev:

Håller den formen om du tumlar den? Vad kör du för tvättmedel? Jag tyckte den kändes lite stickig efter att ha kört den med ariel ultra, men det kan vara för att vi har så hårt vatten här. Sedan känns den inte designad utan bara vara ett hafsverk? lol
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:WqTriFi3ADLoqM:http://i210.photobucket.com/albums/bb218/commentsjunkie/gaymix/better-gay-than-grumpy.gif&t=1

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 december 2010
RD_87 skrev:
Upptäckte en grej som inte var så jävla bra idag. När jag kopplade på min "Luftman" bromsluftare på min nya huvudbrocylinder till Volvo 240 small burken åt helvete och jag fick bromsvätska precis överallt. Jag hade 2 bar i däcket, bytte till orginalburken och det funkade fint. Jävla kinesplast.

Varför ska du köra med två bar då? Jag kör MAX 1 bar, funkar precis lika bra om inte bättre - grejjerna tål trycket.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 december 2010
RD_87 skrev:

Hände samma sak för en f.d lyftgranne på jobbet, han brassade på med rätt mycket tryck i behållaren men de fick han sent ångra, dock på en Mekonomenbehållare. Ska inte behövas så högt tryck till att lufta bromsarna smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 december 2010
Nej det behövs inte så högt tryck men det ska gå. Vem fan tappar ur luft först? Om man ska byta all vätska i en bil tar det ju en stund, brukar ju dessutom alltid läcka lite vid locket så man får slut på luft i halvtid.
Men jag har alltid kört ca 2 bar på minst 20 olika behållare och aldrig haft sönder någon förut, det måste betyda att det är skitplast?

1 562 Inlägg
31 december 2010
RD_87 skrev:
Nej det behövs inte så högt tryck men det ska gå. Vem fan tappar ur luft först? Om man ska byta all vätska i en bil tar det ju en stund, brukar ju dessutom alltid läcka lite vid locket så man får slut på luft i halvtid.
Men jag har alltid kört ca 2 bar på minst 20 olika behållare och aldrig haft sönder någon förut, det måste betyda att det är skitplast?

jajamän 2,5bar ska inte vara ngn fara de heller.

711 Inlägg
31 december 2010
caromania skrev:
jimbon skrev:

Håller den formen om du tumlar den? Vad kör du för tvättmedel? Jag tyckte den kändes lite stickig efter att ha kört den med ariel ultra, men det kan vara för att vi har så hårt vatten här. Sedan känns den inte designad utan bara vara ett hafsverk? lol

Tumlar aldrig t-shirts,då lär det krympa till barn storlek.
Jag har nog 5st t-shirts från biltema,håller storlek vid tvätt och är mjuka och fina.
Storleken är vad den utlovar också,annars brukar det vara lite sisådär med t-shirts och storlekar.

1 327 Inlägg

Sök