Till alla som vill trimma sin sugis...

Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Takashi skrev:

Xuri skrev:

Takashi skrev:

TurbOla skrev:
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

Va snackar du om? Har någon här nämnt något om själva kicken i turbo/VTEC?


Hahah, fan va rolig läsning, du kan ju verkligen din sak! lol

vad var de för roligt med de ?

Allt, du verkar inte kunna så mycket om Honda.

Nä de gör jag  inte så du kan ju få förklara ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Tibbmeister
1 februari 2009 · 31 Inlägg

Jag kan då inte se tjusningen med som vissa honda motorer man sett effektkurvor på att ha typ 160-200hp å nästan inget vrid alls, måste vara bra segt att behöva växla ner så fort man ska dra på. det är den uppfattningen jag fått, har iofs inte haft allt för mycket med honda å göra.

"Du den gule datsun där ute är den din eller?"
Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 "Pininfarina" (1999)
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Takashi skrev:

TurbOla skrev:
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

Va snackar du om? Har någon här nämnt något om själva kicken i turbo/VTEC?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10&p=1

Om VTECen ger en sån grym effekt att turbobilar är överskattade, då är det ju inte ens lönt att jämföra valfri Honda VTEC med någon annan sugis... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TRYIT Teddan
1 februari 2009 · 2 495 Inlägg

vilken tråd ... mitt märke är bäst osv..

min bil har nästan 600Nm utan turbo wink

hondas V-tec är underbar , i fjol köpte jag 2 nya bilar med v-tec och en med d-tec wink

s2000 är ju sjukt kul när v-tec slår in, men fan va man får växla.
jag palla 190mil i min s2000 sen blev den såld.
type-r:en hann rulla 300mil innan den blev såld.
d-tecen alltså den nya honda dieseln som sitter i min accord är väll som vilken diesel motor som hellst

Jag tycker turbobilar är kul speciellt med dubbla turbo tex som i 335i och 335d , kanon vrid från botten och hela vägen upp.

men sånna här trådar slutar ju bara med att alla försvarar sitt märke....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Andreas 940 skrev:

C70 skrev:
Beror på vilken volym vi snackar om. Om det är en V8 N/A på 300hk mot en fyra eller femma på 300hk så snackar vi samma vrid ungefär.

Ja, alltså dubbla antalet cylindrar och volym för att få ut samma vridmoment som en turbomotor.

Alltså, min Skylark ligger på 260hk. Inte värst mycket, dock så ligger den på 600+ nm på 2200 varv. Såklart sug motorn är roligare. Och det är snarare så att man måste vrida ur varenda växel på en turbomotor istället för sugmotorn. Eftersom turbon har ju en "effective range" mellan, låt oss säga 3000rpm till 7000rpm, medans sugmotorn jobbar från botten så att säga. Man behöver inte vänta på accelerationen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
FireTraXX DFFL
1 februari 2009 · 9 020 Inlägg

För 2000kr fick jag 34hk (Enligt chipparen).
Prova få den ökningen för samma struntsumma på en "vanlig" sugmotor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Clintan_86 Elektiker ;)
1 februari 2009 · 403 Inlägg

+26.3 hk på itsfun wink tycker jag verkar mycket för en sugis ^^

Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Siarnaq skrev:

Andreas 940 skrev:

C70 skrev:
Beror på vilken volym vi snackar om. Om det är en V8 N/A på 300hk mot en fyra eller femma på 300hk så snackar vi samma vrid ungefär.

Ja, alltså dubbla antalet cylindrar och volym för att få ut samma vridmoment som en turbomotor.

Alltså, min Skylark ligger på 260hk. Inte värst mycket, dock så ligger den på 600+ nm på 2200 varv. Såklart sug motorn är roligare. Och det är snarare så att man måste vrida ur varenda växel på en turbomotor istället för sugmotorn. Eftersom turbon har ju en "effective range" mellan, låt oss säga 3000rpm till 7000rpm, medans sugmotorn jobbar från botten så att säga. Man behöver inte vänta på accelerationen.

så du menar att om man skulle ladda din 7.4 liters motor med turbo så skulle den bli seg å få mindre effekt......

du skriver på din sida att du ska trimma den till rätt mycke hästar... kommer du fortfarande ha vridet så långt ner i registret då också menar du ?....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Xuri skrev:
så du menar att om man skulle ladda din 7.4 liters motor med turbo så skulle den bli seg å få mindre effekt......

du skriver på din sida att du ska trimma den till rätt mycke hästar... kommer du fortfarande ha vridet så långt ner i registret då också menar du ?....

Nej, jag menade om man skulle ha en turbo 5'a på den effekten, budget trimmad även, så skulle den fortfarande ha en spooltime, det har alla turbo bilar. Alltså får man inte den där gas responsen eller explosionsartade effekt sugmotorer har på låga varv. Om man skulle sätta en turbo på min V8'a, blir det idioteffekt och okontrollerat som fan. Eftersom den skiftar lite mer avgaser än en 5'a gör.

Ja. Runt 700 - 750 hästar samt 1000+nm på runt 2200 - 2400 varv. Vad är det för lönt med att lägga vridmomentet så jävla högt upp i registret, det gör bilen så fucking tråkig.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:

Andreas 940 skrev:

C70 skrev:
Beror på vilken volym vi snackar om. Om det är en V8 N/A på 300hk mot en fyra eller femma på 300hk så snackar vi samma vrid ungefär.

Ja, alltså dubbla antalet cylindrar och volym för att få ut samma vridmoment som en turbomotor.

Alltså, min Skylark ligger på 260hk. Inte värst mycket, dock så ligger den på 600+ nm på 2200 varv. Såklart sug motorn är roligare. Och det är snarare så att man måste vrida ur varenda växel på en turbomotor istället för sugmotorn. Eftersom turbon har ju en "effective range" mellan, låt oss säga 3000rpm till 7000rpm, medans sugmotorn jobbar från botten så att säga. Man behöver inte vänta på accelerationen.

Jag får fullt laddtryck vid ca 3000RPM, vilket innebär att jag kan växla då.
Visst kan man dra fullt ut på varvräknaren, är ju hur gott drag som helst då. smile
Men fördröjning... nja...

Att trampa plattan i mattan i t.ex. ettans växel är ju totalt meningslöst, för det tokspinner ju bara.
Likadant i 2an och 3an i princip...
Oftast har man ju ett turboaggregat som är avpassat för effekten, och får då inte längre spoolup än nödvändigt, och sen beror det på vilket avgashus det är på turbon o.s.v. men turbolagg är ganska obefintligt...

Senast redigerat av TurbOla (1 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag får fullt laddtryck vid ca 3000RPM, vilket innebär att jag kan växla då.
Visst kan man dra fullt ut på varvräknaren, är ju hur gott drag som helst då. smile

Samt på sugmotor så kan man växla redan vid 2500rpm om man vill, man har ändå samma drag i nedre RPM regionerna som turbo bilarna får vid fullt laddtryck. Men smaken är som baken. Vissa gillar känslan när kraften kickar in vid kanske 5000rpm Launch Controll samt 91mm turbo, andra gillar bottenvridet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:

TurbOla skrev:
Jag får fullt laddtryck vid ca 3000RPM, vilket innebär att jag kan växla då.
Visst kan man dra fullt ut på varvräknaren, är ju hur gott drag som helst då. smile

Samt på sugmotor så kan man växla redan vid 2500rpm om man vill, man har ändå samma drag i nedre RPM regionerna som turbo bilarna får vid fullt laddtryck. Men smaken är som baken. Vissa gillar känslan när kraften kickar in vid kanske 5000rpm Launch Controll samt 91mm turbo, andra gillar bottenvridet.

Jag provkörde kompisens Audi 80 V6a och där kan man också växla ganska tidigt.
Bra mellanregister.

Men om man tar fars 855 GLT som jämförelse så får du ju upp på 5000varv+ innan man känner av de där 170hkna, även om man kan växla redan vid 2500, men då blir den ju ännu tröttare på nästa växel...

Men turboaggregatet trissar ju motorn, så varvräknarnålen går ju mest fram och tillbaka som en speedad ekorre, så det tar inte lång tid innan man får upp varvet. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
1 februari 2009 · 764 Inlägg

Siarnaq skrev:

TurbOla skrev:
Jag får fullt laddtryck vid ca 3000RPM, vilket innebär att jag kan växla då.
Visst kan man dra fullt ut på varvräknaren, är ju hur gott drag som helst då. smile

Samt på sugmotor så kan man växla redan vid 2500rpm om man vill, man har ändå samma drag i nedre RPM regionerna som turbo bilarna får vid fullt laddtryck. Men smaken är som baken. Vissa gillar känslan när kraften kickar in vid kanske 5000rpm Launch Controll samt 91mm turbo, andra gillar bottenvridet.

Bottenvrid med sugis? Fina kammar du har åkt med isf. En någolunda trimmad sugis är ju halvdöd i lägre register just av den anledning att en motor inte kan gå bra hela tiden, och vill du ha effekt så får du plocka den på höga varv! En turbobil däremot (med inte alltförstor turbo) får ju hjälp av turbon på de lägre varven och kan därför åka med helt okej vrid, även fast motorn egentligen är avstämd för högre varv. En turbomotor är inte alls lika känslig när det gäller sådant!

Felax
1 februari 2009 · 1 963 Inlägg

TurbOla skrev:

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Du har aldrig åkt vtec ser jag.

Men are not born - Men are made
Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Xuri skrev:
Vad snackas de för skit här tongue

hondas V-tec e inget underverk....

Bmw/volvo / saab osv har deras version av "v-tec" de är bara där att dom har lite mer botteneffekt så de blir inte så stor skillnad mellan botten/toppeneffekten å dom ökar jämnt över hela registret

hondas är typ nada effekt å sen Pang så ändrar sig effektkurvan ...från 100 hk till 160 hk typ å de känns som bilen går som fan (bara för den gick som skit förut tongue)

På en bmw eller volvo YOU NAME IT...där bygger man för att få jämn å fin effektkurva å där går du från  ökar de linjärt över hela registret typ...vill dom kan dom också bygga som honda...

Å vad som är värst.... de beror på helt å hållet hur man bygger... en 300 hk sugis mot 300hk turbo om båda är en 2.5 liters motor så går turbon bättre....

SAAB och Volvo har ingen motsvarighet till VTEC då variabla kamtider inte på långa vägar är samma som variabla kamlyft. Hondas senaste modeller (00- framåt) har dessutom både och, vilket gör 130-140hk/L till vardagsmat med rätt modifieringar.

BMW har vanos, samma funktion som VTEC men steglöst. Man kunde dock tycka att man skulle testat sin produkt lite till då BMW har stora problem med Vanos. Honda däremot som har tillverkat flertalet miljoner VTEC maskiner har inte haft EN ENDA felanmälan på VTEC systemet sedan släppet 1989.


Men skit samma egentligen, bara man är nöjd med sin bil oavsett det är en V8, turbo eller VTEC? Vad gör skillnaden bara man själv är nöjd?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Felax
1 februari 2009 · 1 963 Inlägg

Orka med allt skitsnack om vtec eller? Jag hade en type r som va sugtrimmad, och den va långa vägar roligare än tex min systers saab 9000 aero med runt 300 pollar..

Men are not born - Men are made
Aceto
1 februari 2009 · 16 Inlägg

Dansken- skrev:

TurbOla skrev:

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Nja, Vanos och VTEC har inte mycket med varandra att göra. VANOS (VVT) är en fasförskjutning av en kamaxel. På VTEC växlar man mellan två helt olika kamprofiler. Det betyder att du kan ha en kamaxelprofil, som fixar bra förbrukning, emissioner, kallstartar, tomgångskvalitet och sen en riktig vass profil med mycket lyft för prestanda.
Volvo använder namnet CPS istället för VTEC. Volvo har köpt sin lösning från Porsche och denna är skiljar sig mekanisk från Hondas VTEC, men resultatet blir samma.

behövs de sägas mera?

Men bmw ligger ändå före i tekniken. Nyare bmw reglarar motorvarvtalet med ventilen. Insugskammen flyttas med hjälp av en solonoid upp och ner och ändrar på så sätt ventilens öppningstid och längd. Inget gammalt heldligt gasspjäll behövs wink

Team Kränghäng
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
BMW 328 Turbo "Smokey" (1994)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag provkörde kompisens Audi 80 V6a och där kan man också växla ganska tidigt.
Bra mellanregister.

Men om man tar fars 855 GLT som jämförelse så får du ju upp på 5000varv+ innan man känner av de där 170hkna, även om man kan växla redan vid 2500, men då blir den ju ännu tröttare på nästa växel...

Men turboaggregatet trissar ju motorn, så varvräknarnålen går ju mest fram och tillbaka som en speedad ekorre, så det tar inte lång tid innan man får upp varvet. tongue

Nu räknar ju jag mest en V8'a på ca 300häst, gentemot en turbo 5'a på 300häst.

Axelj, själv så har jag åkt en trimmad bigblock på 896hk i bromsbänk, var hur snäll som helst på tomgång och stadskörning. Den peakade maxvrid på 2600RPM och höll det jämt registret ut som slutade vid 7400RPM.

Allting beror på hur man bygger motorn, får jag fråga vilka höbalar du har åkt med som är död på lägre varv?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
_Jonex_ Byggare Behm
1 februari 2009 · 562 Inlägg

Garic skrev:
Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

Vill inte påstå att vassare kammar är något "billigt " trimm.
Om man tänker sig att plocka kammar från en Gti till en vanlig så kanske det är
billigt men inte om vi ska snacka trimkammar, 4-6 k styck.. ny topplockspackning, nya
toppbultar, andra ventilfjädrar och ventilstyrningar för att få ut maxeffekt av nya kammarna.
Billigt ? öhh... nej .

För övrigt håller jag med dig !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Mäki Långsam Perfektionist
1 februari 2009 · 4 800 Inlägg

http://i304.photobucket.com/albums/nn185/arorem/vteck.jpg big_smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang