Till alla som vill trimma sin sugis...

Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Garic skrev:
"om jag tar bort katten, får jag nån effektökning?"

"blir bilen snabbare om jag byter till en sportluftfilter"?

finns massa åsikter...

trött på alla onödiga trådar... (visst, denna är onödig den med...)

Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

Jag vill nog också understryka vikten att INTE chippa om du nu gjort så mycket mer på bilen, en mappning är oifrånkomlig.

Chippet är en färdig mapp som baserar sig på en ORGINAL motor, bytar du kammar, insug, avgas och höjer kompet så kommer det inte att lira ihop öht, särskilt inte om du har ett chip som förmodligen bara höjer tändningen och soppan, då kommer det inte hålla länge.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Mäki skrev:
http://i304.photobucket.com/albums/nn18 … /vteck.jpg big_smile

Jösses...

En Hondamotor är byggd för att ALLTID ligga på höga varv, ligger du och kör bana så ska du aldrig komma under VTEC, samtidigt som det inte ska vara omöjligt att ha stabil tomgång mm.

Jag lovar dig att lagget är lika med 0 när du växlar vid varvstoppet. wink För jag menar, vem fan genomdrar en hel växel (mer än ettan)?
smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Mäki Långsam Perfektionist
1 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Eisenhut skrev:

Mäki skrev:
http://i304.photobucket.com/albums/nn18 … /vteck.jpg big_smile

Jösses...

En Hondamotor är byggd för att ALLTID ligga på höga varv, ligger du och kör bana så ska du aldrig komma under VTEC, samtidigt som det inte ska vara omöjligt att ha stabil tomgång mm.

Jag lovar dig att lagget är lika med 0 när du växlar vid varvstoppet. wink För jag menar, vem fan genomdrar en hel växel (mer än ettan)?
smile

Det var ironi iblandat haha smile Klart, kör man bana ligger man alltid på höga varv, så man har ingen direkt spool time på turbon heller. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
endorfinslaven
1 februari 2009 · 671 Inlägg

Vad mumlas det om ?

En välbyggd sugmotor är mer användbar än en med toppeffekt...
Då menar jag ett brett register som gör den körbar...
Men vad är körbarhet för dig ?
För mig är det möjligheten att kunna styra balansen mellan över o understyrning..
En rwd rallycrossbil har min optimala sugmotor...
Varför finns det inga V-tec där...
Där finns det rödblockare på över 350hk och 450 Nm med 8v toppar för registrets skull..

Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Vad mumlas det om ?

En välbyggd sugmotor är mer användbar än en med toppeffekt...
Då menar jag ett brett register som gör den körbar...
Men vad är körbarhet för dig ?
För mig är det möjligheten att kunna styra balansen mellan över o understyrning..
En rwd rallycrossbil har min optimala sugmotor...
Varför finns det inga V-tec där...
Där finns det rödblockare på över 350hk och 450 Nm med 8v toppar för registrets skull..

Varför finns det inga rödblock i Tougebattles?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Felax skrev:
Du har aldrig åkt vtec ser jag.

Nej, vad är det som är så spännande med två olika kammar i en? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
1 februari 2009 ·

För att hänvisa till trådnamnet så gäller väl det även dom som har en blondin?..tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2009 · 10 427 Inlägg

DUDES, här har ni en skoj länk det ett par lirare har sugistrimmat en Toyota Corolla (AE86) GT-S rwd med en '4AG'-motor. Bilen har bänkats efter varje modifiering, intressant!

http://www.whyturbothat.com/project86%20.html

Dock lite Toyota-nörd varning. big_smile

Senast redigerat av steifan (1 februari 2009)

Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

TurbOla skrev:

Felax skrev:
Du har aldrig åkt vtec ser jag.

Nej, vad är det som är så spännande med två olika kammar i en? smile

Sluta vara så naiv och testa... Du kan få åka med min och jag i din någon dag. wink

Det finns roliga bilar även utanför sitt favvomärke (ja, även jag vet det).

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Eisenhut skrev:

TurbOla skrev:

Felax skrev:
Du har aldrig åkt vtec ser jag.

Nej, vad är det som är så spännande med två olika kammar i en? smile

Sluta vara så naiv och testa... Du kan få åka med min och jag i din någon dag. wink

Det finns roliga bilar även utanför sitt favvomärke (ja, även jag vet det).

Civicen? wink
Precis som alla BMW-åkare skryter om att deras bilar har så go känsla o.s.v. och anklagar mig för att vara enkelspårig - när jag sen säger åt nån att bara komma hit med en BMW så jag kan testa, då blir det tyst... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
1 februari 2009 · 313 Inlägg

hahaha märkestjaffs... så töntigt! väx upp !

///Widell
Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

TurbOla skrev:

Eisenhut skrev:

TurbOla skrev:

Nej, vad är det som är så spännande med två olika kammar i en? smile

Sluta vara så naiv och testa... Du kan få åka med min och jag i din någon dag. wink

Det finns roliga bilar även utanför sitt favvomärke (ja, även jag vet det).

Civicen? wink
Precis som alla BMW-åkare skryter om att deras bilar har så go känsla o.s.v. och anklagar mig för att vara enkelspårig - när jag sen säger åt nån att bara komma hit med en BMW så jag kan testa, då blir det tyst... wink

Tyvärr så har Civicen blivit ren tävlingsbil och besiktningen gått ut, så den kommer inte se gatan mer. sad

Integran däremot skall nötas hårt i sommar... Snart är den klar också, genomgår just nu en "liten" genomgång.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Eisenhut skrev:
Tyvärr så har Civicen blivit ren tävlingsbil och besiktningen gått ut, så den kommer inte se gatan mer. sad

Integran däremot skall nötas hårt i sommar... Snart är den klar också, genomgår just nu en "liten" genomgång.

Ja då får vi väl ta och prova lite VTEC och se om man får turbokicken av kamändringen, som många pratar om i tråden jag nämnde innan. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocke_gronberg
1 februari 2009 · 4 586 Inlägg

vet många golf 2 gti 16v som med sina tråkiga 139 hästar. Blir riktigt roliga med andra kammar samt bättre flöde sedan ett ljud som inte går att beskriva. Dock kostar det mycket för dom knappt 30-40 hästarna extra

Sedan att bestycka motor med några webrar oj så gott ljud

Har själv velat ha en liten sugtrimmad bil vore så fint

Senast redigerat av jorre83 (1 februari 2009)

Sand_Man Magister Mundi Sum
1 februari 2009 · 177 Inlägg

Andreas 940 skrev:

volvo_1987 skrev:
sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Den med turbo såklart, eftersom den har högre vridmoment.

LoL eller inte !

Då HK är en biprodukt av Vridet...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Anubis
1 februari 2009 · 1 255 Inlägg

Ja Hondas V-tec ä så bra visst dom går gött o så men se de så här hondas V-tec slår ju ändå in väldigt sent när V-tecen slår in har ju vilken turbo bil som helst fullt ladd men visst är dom roliga o köra dom små hyndorna men man saknar jämt den där riktiga kicken.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Siarnaq skrev:

TurbOla skrev:
Jag får fullt laddtryck vid ca 3000RPM, vilket innebär att jag kan växla då.
Visst kan man dra fullt ut på varvräknaren, är ju hur gott drag som helst då. smile

Samt på sugmotor så kan man växla redan vid 2500rpm om man vill, man har ändå samma drag i nedre RPM regionerna som turbo bilarna får vid fullt laddtryck. Men smaken är som baken. Vissa gillar känslan när kraften kickar in vid kanske 5000rpm Launch Controll samt 91mm turbo, andra gillar bottenvridet.

Jag växlar under 2000 rpm när jag kör vanligt å de är rätt bra drag där nere...med orginal turbo hade jag fullt ladd vid 2000rpm å de var ingen spool där inte....dock ett lite skitaggregat :p

Menar du att om man bygger högkompat å turbo så blir de fortfarande inge bottendrag ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Panzar_Audi
1 februari 2009 · 820 Inlägg

Nu kommer säkert alla på hela garaget spy galla på mig... men jag väljer turbo. turbo DIESEL.
Jag har åkt i flera stycken turbobensinare med effekter mellan 200-350 hk och alla har en väldig tendens att bara spinna losss så fort turbon kommer upp i fullt ladd, men med en exempelvis Golf 2.0tdi på 140 hk så är det väldigt balanserat och man får en fin acceleration utan tokspinn. Dock går ju bensinare och framförallt turbobensinare allt som oftast bättre. Men jag gillar billar som har ett satans vrid på låga varv!
Men jag hade gärna provkört en v-tec, dom är nog också rätt roliga och även om jag tror att JAG hade tröttnat på det efter ett tag!

Senast redigerat av Panzar_Audi (1 februari 2009)

Om man säger
North
1 februari 2009 · 824 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Nu kommer säkert alla på hela garaget spy galla på mig... men jag väljer turbo. turbo DIESEL.
Jag har åkt i flera stycken turbobensinare med effekter mellan 200-350 hk och alla har en väldig tendens att bara spinna losss så fort turbon kommer upp i fullt ladd, men med en exempelvis Golf 2.0tdi på 140 hk så är det väldigt balanserat och man får en fin acceleration utan tokspinn. Dock går ju bensinare och framförallt turbobensinare allt som oftast bättre. Men jag gillar billar som har ett satans vrid på låga varv!
Men jag hade gärna provkört en v-tec, dom är nog också rätt roliga och även om jag tror att JAG hade tröttnat på det efter ett tag!

Låt mig tipsa om en jävligt smart momentreglerare. Högerfoten kallas den. Personligen älskar jag att ha "obegränsat" med vrid praktiskt taget när jag vill.
Men som bekant, smaken är ju som baken... cool

Aerodynamik ...
1 februari 2009 · 7 120 Inlägg

Bottenvrid är överskattat. Man ligger ju på höga varv när man kör fort..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang