krille_hlm skrev:
Nu får ni nog hålla isär begreppen lite!
Det är skillnad på en gatbil och tävlingsbil till att börja med.
En tävlingsbil som kör på bana och tävlar ska uppfylla gällande tekniska reglemente, vissa klasser har egna tillägg utöver SBF tekniska.
Däremot om man har en gatbil som denna och inte tävlar med den utan bara kör på lite banträffar ibland så behöver man inte ens någon bur eller en båge överhuvudtaget.
En halvbur som denna är ju inte godkänd för att tävla med i en täckt bil då det krävs minimum en 6 eller 8 punkts bur beroende på om du har fjäderben fram eller ej i täckta bilar.
I Roadsport får man köra med öppna bilar med halvburar/bågar, t.ex miata till vilka jag byggt ett tiotal bågar.
Bågen i forden byggs så att man i framtiden kan komplettera med resten av rören som krävs för att få en godkänd fullbur för racing om man så vill.
Ett demonterbart kryss är inga problem, det finns tydliga skisser i SBF tekniska som visar exempel på hur demonterbara rörförbindningar ska se ut.
Det var någon som skrev att det kan bli problem om man tar bort krysset och sen kör med bilen och försöker sätta i det igen. Hur tror du att en bil skulle se ut om karossen kunde flexa och vrida sig såpass mycket att strukturen ändrar sig?
