2872
Sök

CarbonLoader & Risetrade bygger bil, ELMIA 2011 - Uppföljning 21/5!

VW Ägare
1 011 Inlägg
19 januari 2010
CarbonLoader skrev:
Hochland skrev:
Tyvärr kan du inte montera ur buren! Ska den ha någon funktion så ska den va fast!
Menar att den ska va svetsad i karossen för att styva upp!
Och har du krysset borttagbart med bultar, sedan monterar bort det och kör en runda och den skulle röra på sig(räcker med att den flyttar sig ytterst lite) så förlorar du styvheten!
Och när du börjar bygga ihop buren så märker du hur trångt det blir, det är ytterst små millimeter man har att röra sig på!
Hade hellre gjort så som mojje sa med bältena!

Happytart: Kolla på en tävlingsbur på SBF så förstår du!cool

MvH

Ok, men Krille på Sportvagnskonsult bygger burar helt enligt SBF & det finns vissa modeller som är godkända trots att de går att plocka ur bilen. Om jag inte minns fel så har Hesslemark en liknande i sin EVO-drifter.... roll

Kristians (Hesselmark) Bur är helsvetsad och dessutom har han helbur och inte halvbur som du ska ha.

Lycka till med burbyggandet.

Henrik Eberlund

Team Carkings
2 300 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
krille_hlm skrev:
Nu får ni nog hålla isär begreppen lite!
Det är skillnad på en gatbil och tävlingsbil till att börja med.
En tävlingsbil som kör på bana och tävlar ska uppfylla gällande tekniska reglemente, vissa klasser har egna tillägg utöver SBF tekniska.
Däremot om man har en gatbil som denna och inte tävlar med den utan bara kör på lite banträffar ibland så behöver man inte ens någon bur eller en båge överhuvudtaget.
En halvbur som denna är ju inte godkänd för att tävla med i en täckt bil då det krävs minimum en 6 eller 8 punkts bur beroende på om du har fjäderben fram eller ej i täckta bilar.
I Roadsport får man köra med öppna bilar med halvburar/bågar, t.ex miata till vilka jag byggt ett tiotal bågar.
Bågen i forden byggs så att man i framtiden kan komplettera med resten av rören som krävs för att få en godkänd fullbur för racing om man så vill.
Ett demonterbart kryss är inga problem, det finns tydliga skisser i SBF tekniska som visar exempel på hur demonterbara rörförbindningar ska se ut.
Det var någon som skrev att det kan bli problem om man tar bort krysset och sen kör med bilen och försöker sätta i det igen. Hur tror du att en bil skulle se ut om karossen kunde flexa och vrida sig såpass mycket att strukturen ändrar sig? big_smile

Tack Krille för att du bringade klarhet i detta smile
Då var jag alltså inte helt ute & körde denna gången heller big_smile
Ska kolla om rören kommit idag & tänkte isf boka trailer till Fiestan så jag kan köra den till ditt place på fredag eller lördag. OBS! Reserverar för ändringar då frugan ska spotta unge närsomhelst smile

Team Carkings
2 300 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Eberlund skrev:
CarbonLoader skrev:
Hochland skrev:
Tyvärr kan du inte montera ur buren! Ska den ha någon funktion så ska den va fast!
Menar att den ska va svetsad i karossen för att styva upp!
Och har du krysset borttagbart med bultar, sedan monterar bort det och kör en runda och den skulle röra på sig(räcker med att den flyttar sig ytterst lite) så förlorar du styvheten!
Och när du börjar bygga ihop buren så märker du hur trångt det blir, det är ytterst små millimeter man har att röra sig på!
Hade hellre gjort så som mojje sa med bältena!

Happytart: Kolla på en tävlingsbur på SBF så förstår du!cool

MvH

Ok, men Krille på Sportvagnskonsult bygger burar helt enligt SBF & det finns vissa modeller som är godkända trots att de går att plocka ur bilen. Om jag inte minns fel så har Hesslemark en liknande i sin EVO-drifter.... roll

Kristians (Hesselmark) Bur är helsvetsad och dessutom har han helbur och inte halvbur som du ska ha.

Lycka till med burbyggandet.

Jo det vet jag men enligt honom själv i höstas hade han en variant som lätt går att montera ur bilen vid eventuell besiktning. Det var han som fick mig att göra valet att bygga bur smile

SVK Customs
1 639 Inlägg
20 januari 2010
Det finns mycket riktigt skruvburar som man får tävla med.
Samtliga Volvo original bilarna t.ex har FIA certade skruvburar från KBT Safety som bultas i bilen och likaså kan bultas ur den.
Heigo burarna är skruvburar som man kan få med FIA cert och även tävla med.
En halvbur i en täckt bil får du inte tävla med.

mvh

Team Carkings
2 300 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
krille_hlm skrev:
Det finns mycket riktigt skruvburar som man får tävla med.
Samtliga Volvo original bilarna t.ex har FIA certade skruvburar från KBT Safety som bultas i bilen och likaså kan bultas ur den.
Heigo burarna är skruvburar som man kan få med FIA cert och även tävla med.
En halvbur i en täckt bil får du inte tävla med.

mvh

Vet, men hade inte tänkt tävla mot någon mer än min egen klocka wink

210 Inlägg
20 januari 2010
Härliga diskutioner...
Vågar nog inte lägga in i min tråd att jag ska göra bur snart!
Tur jag ska öva mig o bygga din före min iaf... haha
Då demonterar vi bilinredning i helgen då!

Vissa har penisförlängare, andra kör Mini...
Sponsorer: Inga...
Köper skiten själv!

Team Carkings
2 300 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
DrDude skrev:
Härliga diskutioner...
Vågar nog inte lägga in i min tråd att jag ska göra bur snart!
Tur jag ska öva mig o bygga din före min iaf... haha
Då demonterar vi bilinredning i helgen då!

Ja det gäller att ha stake för att skriva inlägg på projekttrådar lol Folk tar väldigt ofta illa vid sig & ibland vet folk bättre om ens bil än man själv men så är det när man ska vara offentlig & det gäller inte bara bilbyggarbranschen.

Yepp vi rensar bilens insida & gör plats för buren i helgen, sen kan vi mäta lite på fästena i väntan på rör.
Jäkligt snällt att du hjäper till Caddy!

1 858 Inlägg
21 januari 2010
Hur går det med grillen och dina splitters?

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)

Team Carkings
2 300 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
deamo skrev:
Hur går det med grillen och dina splitters?

Tack, det går skitbra. Grillen är snart färdig & formarna till mina kolfibersplitters ligger bara & väntar tills jag har lite mer kolfiberjobb så jag kan ta allt på en gång smile

Team Carkings
2 300 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Idag blev det klart!
Paintworx kommer att gå in & stötta projektet!
Paul & jag bestämde tillsammans att satsa fullt ut med bilen till Elmia. Han kommer att lägga en helt "one of a kind" lack på bilen.
Vill passa på att tacka Paul för att han tagit sig på detta arbete! Du är en klippa mannen!

NU HÄNDER DET GREJOR GOTT FOLK!

1 858 Inlägg
21 januari 2010
Coolt. Blir spännande detta smile

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)

Team Carkings
2 300 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
deamo skrev:
Coolt. Blir spännande detta smile

Yes, nu är det ROCK´N ROLL!!!

434 Inlägg
21 januari 2010
detta kommer bli grymt:) Ett bygge som måste ses på elmia:)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Pro detailer
417 Inlägg
21 januari 2010
Trevligt med lite bilar från Skåne där i år, blir mer hemtrevligt att vara så långt hemifrån då wink

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

342 Inlägg
21 januari 2010
Härlig liten twist som projektet fick nu! Var beredd på att det kommer att sticka en del i vissa "billackerares" ögon wink

dARKiE
5 031 Inlägg
21 januari 2010
Kommer bli helgrymt när paul också lägger vantarna "på" bilen, den är ju redan helt galet fin smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Livsnjutare
1 707 Inlägg
21 januari 2010
Happytart skrev:
Härlig liten twist som projektet fick nu! Var beredd på att det kommer att sticka en del i vissa "billackerares" ögon wink

Varför skulle det göra det?

342 Inlägg
21 januari 2010
HereComesTrouble skrev:
Happytart skrev:

Varför skulle det göra det?

Har du hört talas om besserwissrar och den svenska avundsjukan??? tongue

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
21 januari 2010
nu när ändå paul lackar bilen så säger jag en sak, LACKA DEN MED "GEMENI"!!!!!!!!! du kommer alldrig att bli less på den lackan, och just effelkterna med gemeni på kolfiber är brutalt snyggt, det är ett måste !

Team Carkings
2 300 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
nu när ändå paul lackar bilen så säger jag en sak, LACKA DEN MED "GEMENI"!!!!!!!!! du kommer alldrig att bli less på den lackan, och just effelkterna med gemeni på kolfiber är brutalt snyggt, det är ett måste !

Tack för tipset men litar till 100% på att Paul har stenkoll på vilket som blir coolast big_smile

Sök