Hjulbulten gick av när jag skruvade fast däcket, vad göra?

sankaboy
3 februari 2009 · 9 Inlägg

Vad gör man? Är det bara att byta hela bromsskivan eller kan man borra ur eller bara strunta i det och sätta fast däcket med restrerande 4 bultar?

Det är en Laguna med 5 bultar på varje fälg.

Karl-Bertil
3 februari 2009 · 518 Inlägg

går att borra ur eller svetsa fast nåt på den avbrutna bulten å sen gänga ur den.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
volvoentusiasten
3 februari 2009 · 4 005 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
går att borra ur eller svetsa fast nåt på den avbrutna bulten å sen gänga ur den.

Så gjorde BILIA när jag gjorde likadant som trådskaparen. Är nog enklast!

isso \m/(><)\m/
3 februari 2009 · 742 Inlägg

Om den gick av när du drog fast bulten och den inte kärvar så räcker det att borra ett typ 5mm hål och sen knacka in en kniv och vrida ur bulten.. minst jobb så

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
prodrive Avstängd
3 februari 2009 · 962 Inlägg

Det kan bli problem att bara fästa däcket med 4 bultar, man brukar nämligen ha en fälg emellan däcket och bultarna!

sankaboy
3 februari 2009 · 9 Inlägg

Vet inte om det gör någon skillnad att jag använda mutterdragare.

Hur som helst så gick den av efter ett antal sekunder med mutterdragaren, så jag misstänker att den sitter rätt rejält. Och tyvärr gick den av där gängorna börjar, dvs ca 1 cm in i bromsskivan. Men det kanske är borra som gäller och sedan försöka skruva ut den på något sätt.

Vet inte om jag kommer kunna få in en kniv med tanke på att det är ca 1 cm in. Hur gängar jag ut bulten annars? Eller borrar man med en borr som är lika stor som muttern minus gängorna?

Peter_A a.k.a aLan.
3 februari 2009 · 281 Inlägg

prodrive skrev:
Det kan bli problem att bara fästa däcket med 4 bultar, man brukar nämligen ha en fälg emellan däcket och bultarna!

Haha tog en stund, nu fattade jag big_smile

YeahBitch
3 februari 2009 · 730 Inlägg

sankaboy skrev:
Vet inte om det gör någon skillnad att jag använda mutterdragare.

Hur som helst så gick den av efter ett antal sekunder med mutterdragaren, så jag misstänker att den sitter rätt rejält. Och tyvärr gick den av där gängorna börjar, dvs ca 1 cm in i bromsskivan. Men det kanske är borra som gäller och sedan försöka skruva ut den på något sätt.

Vet inte om jag kommer kunna få in en kniv med tanke på att det är ca 1 cm in. Hur gängar jag ut bulten annars? Eller borrar man med en borr som är lika stor som muttern minus gängorna?

Borra hål i den och sen slå in en insex nyckel. lr om du har en gängtapp som gängar åt fel håll.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
anderssonboy
3 februari 2009 · 355 Inlägg

ta en vass platskruvmejsel o en hamamre o banka ett litet jag i bulten o skruva ur den dom brukar inte sitta hårt när man har kört av dom om de inte har kärvat då på vägen in men de låter de ju inte som ..

Xoff Volvo tönt... =)
3 februari 2009 · 2 344 Inlägg

ta bort bromsskivan, där tjänar du ju iaf nån millimeter till att försöka gänga ur den...

Senast redigerat av Xoff (3 februari 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2009 · 2 559 Inlägg

Finns speciella "skruvutdragare" att köpa på exempelvis biltema (vet ej kvaliten) för nån hundralapp. annars är det nog ingen fara att köra med endast 4 bultar.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
YeahBitch
3 februari 2009 · 730 Inlägg

Aerocombi skrev:
Finns speciella "skruvutdragare" att köpa på exempelvis biltema (vet ej kvaliten) för nån hundralapp. annars är det nog ingen fara att köra med endast 4 bultar.

De blir en 2:a på  besiktningen men...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
alexandern
3 februari 2009 · 161 Inlägg

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=53564562 använde sånna där på skotern en gång när jag dragit av nån bult, tycker det fungerade bra smile

Elmersson
3 februari 2009 · 194 Inlägg

ta bort bromsskivan så kommer du nog åt att svetsa på en mutter på gängan, sen är det bara att gänga ut skruven:P

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2009 · 2 559 Inlägg

YeahBitch skrev:

Aerocombi skrev:
Finns speciella "skruvutdragare" att köpa på exempelvis biltema (vet ej kvaliten) för nån hundralapp. annars är det nog ingen fara att köra med endast 4 bultar.

De blir en 2:a på  besiktningen men...

Syns knappast genom en fälgsida i plast wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
kim89
3 februari 2009 · 112 Inlägg

Någon som hört talas om "grispitt"? tongue funkar hur bra som helst, först kör man med vänster borr, sen dunkar man i en grispitt, och skruvar loss.. funkar rätt ofta faktiskt..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
Aerocombi Xenoholic
3 februari 2009 · 2 559 Inlägg

kim89 skrev:
Någon som hört talas om "grispitt"? tongue funkar hur bra som helst, först kör man med vänster borr, sen dunkar man i en grispitt, och skruvar loss.. funkar rätt ofta faktiskt..

"VÄNSTERBORR" hmm
"Grispitt" = Skruvutdragare.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Rand
3 februari 2009 · 1 024 Inlägg

min gick av jag körde i flera månader sen plockade jag av däcket å den satt inte ens fast bara skruvade lite på den så lossade biten som satt kvar..

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
ERTYY
3 februari 2009 · 299 Inlägg

Svetsa på en bult utan på den avbrutne ! då värmer de ju samtidigt och släpper lättare! tror de är smidigast iaf!

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--
Rspeter Audi A5 quattro driver.
4 februari 2009 · 2 203 Inlägg

Grispitt är nog smidigast som finns skrivet innan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang