Shoppa utomlands med ebay och paypal - tips och råd

bananArmatur
11 maj 2016 · 20 Inlägg

torpis skrev:

JensDavid skrev:
Så fort ett företag använder UPS eller DHL så letar jag efter en annan hemsida att beställa från. Men ibland är man ju förbannat tvungen! Jag måste alltid åka tio mil enkel väg för att få tag i fanskapet :@

Ja exakt så är det!  UPS är de lägsta slamkrypare jag vet!  De har verkligen NOLL koll på vad de håller på med.  två-tre veckor för att frakta en låda från tyskland och hit. olika bud från alla håll och sen som grädden på moset lämnar de min låda till posten som sen kör sitt rejs.  gaaaaaaah.

När jag beställer motorolja från Hannover i Tyskland, nästan i mitten av landet så har jag den levererad med dhl utanför dörren hemma efter 4-6 dagar.

Tycker dhl är förjävla bra, service point med.

torpis Forummoderator
11 maj 2016 · 10 572 Inlägg

bananArmatur skrev:

torpis skrev:

JensDavid skrev:
Så fort ett företag använder UPS eller DHL så letar jag efter en annan hemsida att beställa från. Men ibland är man ju förbannat tvungen! Jag måste alltid åka tio mil enkel väg för att få tag i fanskapet :@

Ja exakt så är det!  UPS är de lägsta slamkrypare jag vet!  De har verkligen NOLL koll på vad de håller på med.  två-tre veckor för att frakta en låda från tyskland och hit. olika bud från alla håll och sen som grädden på moset lämnar de min låda till posten som sen kör sitt rejs.  gaaaaaaah.

När jag beställer motorolja från Hannover i Tyskland, nästan i mitten av landet så har jag den levererad med dhl utanför dörren hemma efter 4-6 dagar.

Tycker dhl är förjävla bra, service point med.

Så länge de håller sig inom samma bolag som skickar när de kommer hit är jag nöjd. Har för mig dutche post köpt upp tyska DHL eller något liknande vilket också ger en rokad så paketen kommer med svenska posten.  Det trollar effektivt bort möjligheten att spåra lådan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2016 · 13 742 Inlägg

torpis skrev:

bananArmatur skrev:

torpis skrev:

Ja exakt så är det!  UPS är de lägsta slamkrypare jag vet!  De har verkligen NOLL koll på vad de håller på med.  två-tre veckor för att frakta en låda från tyskland och hit. olika bud från alla håll och sen som grädden på moset lämnar de min låda till posten som sen kör sitt rejs.  gaaaaaaah.

När jag beställer motorolja från Hannover i Tyskland, nästan i mitten av landet så har jag den levererad med dhl utanför dörren hemma efter 4-6 dagar.

Tycker dhl är förjävla bra, service point med.

Så länge de håller sig inom samma bolag som skickar när de kommer hit är jag nöjd. Har för mig dutche post köpt upp tyska DHL eller något liknande vilket också ger en rokad så paketen kommer med svenska posten.  Det trollar effektivt bort möjligheten att spåra lådan.

nej då dhl paket är spårbara med dhl nummret hos svenska posten.   har nada tålamod så jag sitter och letar paketet hela dagarna och än så länge har jag inte haft ett paket som inte gått att spåra vidare när det når sverige.

men sen är det sjukt att svenska posten kör dhl paketet när dhl finns i sverige.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2016 · 13 742 Inlägg

simlar skrev:

Growe skrev:

bananArmatur skrev:
någon som köpt motorolja från http://www.dackonline.se/motorolja.html

??

Ja tycker de är för jävla bra, de levererar både däcken och motoroljan ända fram till dörren utan någon extra kostnad smile

hatar dom där jävla hemleveranserna..  det betyder att det tar en dag extra...    hänt ett par gånger att posten påstår att dom varit här men inte varit det.
och även dom gångerna man inte är hemma totalt värdelöst.. bättre att få dom till postkontoret direkt så kan man hämta dom när man kommer hem från jobbet.. vem f-n har tid och råd att sitta hemma och vänta på en leverans en hel dag

då är Mister auto värst som använder dom där satans ups och dom där jävlarna är totalt omöjliga att fixa en lösning som inte betyder att man måste åka 10mil för att hämta skiten

Jo samma med DHL, som tur är brukar dom ringa först så brukar det oftast gå bra att dom lämnar av paketet på jobbet.

Däremot nått företag kommer inte ihåg vilka det var men tror det var UPS, närmaste utlämningskontor var i Örebro (ca 100mil från mig), enda man kunde välja var att antingen hämta paketet hos deras utlämningsställe i Örebro eller ta emot det hemma hos sig. Och helt omöjliga att få dom att lämna det på någon annan adress utan att boka om nästa dags leveransförsök via deras hemsida.
Nä då är det fan bättre det kommer till närmsta Posten-utlämningsställe så man kan hämta ut det efter jobbet.

västerås hamnar ups paketen..hade dom hamnat i örebro hade jag inte klagat för där bor jag ;-)    dhl beställer jag till jobbet om jag beställer från sverige (vi kör ut dhl paket i orten jobbet ligger på så vi lastar om allt på plan) 

men vissa bolag krånglar till saker så förbannat..   Dhl brukar faktist vara smidiga och ringa om man har rätt person.  ett tag körde tantens bror ut paketet hemma hos oss  så då låg paketet alltid hemma när man kom.  eller så åkte man och mötte honom någonstans ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ehedman
11 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Vilket århundrade fastnade UPS i, var det 1800?

Sökte på spårningssidan, jag har blivit sökt kl 14:59 idag. Lustigt - jag var hemma hela förmiddagen och åkte inte hemifrån förrän 15:20. Har inte något missat samtal och det satt inte någon lapp på dörren om att man har sökt mig.

Ursäkta språkbruket, men vad är det för jävla tomtar?

Kan väl nämna att det gäller sänkfjädrar från Getlow.
Följande läses under deras köpvillkor

Leveranstid 1-2 veckor gäller på de flesta sänkfjädrar, leveransen sker med Posten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2016 · 13 742 Inlägg

ehedman skrev:
Vilket århundrade fastnade UPS i, var det 1800?

Sökte på spårningssidan, jag har blivit sökt kl 14:59 idag. Lustigt - jag var hemma hela förmiddagen och åkte inte hemifrån förrän 15:20. Har inte något missat samtal och det satt inte någon lapp på dörren om att man har sökt mig.

Ursäkta språkbruket, men vad är det för jävla tomtar?

Kan väl nämna att det gäller sänkfjädrar från Getlow.
Följande läses under deras köpvillkor

Leveranstid 1-2 veckor gäller på de flesta sänkfjädrar, leveransen sker med Posten.

så har dom gjort hemma hos oxå då har det varit posten..vi har varit hemma och dom påstår att dom varit här..  lata jävla äkel som kör ut paket bevisligen..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
11 maj 2016 · 10 572 Inlägg

ehedman skrev:
Vilket århundrade fastnade UPS i, var det 1800?

Sökte på spårningssidan, jag har blivit sökt kl 14:59 idag. Lustigt - jag var hemma hela förmiddagen och åkte inte hemifrån förrän 15:20. Har inte något missat samtal och det satt inte någon lapp på dörren om att man har sökt mig.

Ursäkta språkbruket, men vad är det för jävla tomtar?

Kan väl nämna att det gäller sänkfjädrar från Getlow.
Följande läses under deras köpvillkor

Leveranstid 1-2 veckor gäller på de flesta sänkfjädrar, leveransen sker med Posten.

Haha samma här.

Jag var hemma, har hund och en full HD videokamera. Ingen var här :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ehedman
11 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Growe skrev:
så har dom gjort hemma hos oxå då har det varit posten..vi har varit hemma och dom påstår att dom varit här..  lata jävla äkel som kör ut paket bevisligen..

torpis skrev:
Haha samma här.

Jag var hemma, har hund och en full HD videokamera. Ingen var här :-)

Riktigt tröttsamt är det...

Ska det vara så jävla svårt att slita tummen ur arslet och ringa? Varför är man tvungen att lämna mobilnummer om det ändå inte kommer användas, kan man fundera. Samma sak med att lämna en lappjävel på dörren som det dyrt och heligt lovas på hemsidan. Då får man ju åtminstone ett bevis på att försöket har skett.

Hur är det om de kommer imorgon då jag är borta till 16? Jag har läst skräckhistorier om folk som blivit tvungna att åka typ 20 mil för att få hämta ut sitt paket pga detta. Kundtjänsten stänger kl 19 på vardagar så dit kan jag inte ringa. 

Är det så att posten sköter allting i Sverige, eller hur funkar det?
Isåfall bör jag väl kunna hämta ut det på mitt vanliga utlämningsställe när (inte om) de misslyckas vid nästa "försök"?

Mycket frågor som cirkulerar i skallen, det är helt fantastiskt hur man blir behandlad av storföretag så fort man inte har bemanning 24/7 och en stor lastkaj med egen truck...

torpis Forummoderator
12 maj 2016 · 10 572 Inlägg

ehedman skrev:

Growe skrev:
så har dom gjort hemma hos oxå då har det varit posten..vi har varit hemma och dom påstår att dom varit här..  lata jävla äkel som kör ut paket bevisligen..

torpis skrev:
Haha samma här.

Jag var hemma, har hund och en full HD videokamera. Ingen var här :-)

Riktigt tröttsamt är det...

Ska det vara så jävla svårt att slita tummen ur arslet och ringa? Varför är man tvungen att lämna mobilnummer om det ändå inte kommer användas, kan man fundera. Samma sak med att lämna en lappjävel på dörren som det dyrt och heligt lovas på hemsidan. Då får man ju åtminstone ett bevis på att försöket har skett.

Hur är det om de kommer imorgon då jag är borta till 16? Jag har läst skräckhistorier om folk som blivit tvungna att åka typ 20 mil för att få hämta ut sitt paket pga detta. Kundtjänsten stänger kl 19 på vardagar så dit kan jag inte ringa. 

Är det så att posten sköter allting i Sverige, eller hur funkar det?
Isåfall bör jag väl kunna hämta ut det på mitt vanliga utlämningsställe när (inte om) de misslyckas vid nästa "försök"?

Mycket frågor som cirkulerar i skallen, det är helt fantastiskt hur man blir behandlad av storföretag så fort man inte har bemanning 24/7 och en stor lastkaj med egen truck...

Jag efterfrågar absolut INTE hemkörning! Jag vill ha mina paket direkt till en service point. Jag vill ha ett spårnummer som fungerar.  Sen om jag får åka 5mil enkel för att hämta lådan bekommer mig inte, bara jag vet var den finns och när.  *På sorteringscentralen i Malmö, fine jag åker dit.*

istället för:

http://i.imgur.com/nl4pQSN.png


http://i.imgur.com/PpYRUkf.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ehedman
12 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Jag lyckades få tag på dom idag så det löser sig. I mitt fall var det inte posten som skötte utkörning utan något samarbetande åkeri.

jontasratt
16 november 2016 · 34 Inlägg

Tror ni att det är möjligt att köpa en komplett ratt utomlands och slippa krångel med att airbagen är farlig osv?

caromania Forummoderator
16 november 2016 · 9 296 Inlägg

jontasratt skrev:
Tror ni att det är möjligt att köpa en komplett ratt utomlands och slippa krångel med att airbagen är farlig osv?

Det ska du inte kunna göra.
Jag har köpt en ratt med airbag men de var tvungna att plocka ur själva smällaren och påsen innan de skickade den. I mitt fall spelade det ingen roll då jag satte den i en bil som inte hade airbag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mr_B
16 november 2016 · 330 Inlägg

caromania skrev:

jontasratt skrev:
Tror ni att det är möjligt att köpa en komplett ratt utomlands och slippa krångel med att airbagen är farlig osv?

Det ska du inte kunna göra.
Jag har köpt en ratt med airbag men de var tvungna att plocka ur själva smällaren och påsen innan de skickade den. I mitt fall spelade det ingen roll då jag satte den i en bil som inte hade airbag.

Nu vet jag inte riktigt vilket krångel det är man vill undvika. Men oavsett var man köper en ratt med, eller en lös airbag, så torde den fraktas som farligt gods. Något som inte borde vara speciellt svårt att lösa.
Sen är det ju avsändarens ansvar att se till så att försändelsen är korrekt deklarerad, och fraktas på rätt sätt.
B!

DanneO
6 juni 2017 · 1 Inlägg

Tjena jag har en golf 3 vr6 syncro 2,9 och jag behöva kylarslangen som går från termostatgivarhuset till kylaren och på samma slang så går det en mindre upp till Expansionskärlett och vidare uppåt. och har kollat på muller om dom kan ta hem men den hade tydligen utgått i deras sortiment och kollade på du88 och samma svar där. Så nu tänkte jag om det skulle finas på någon utländsk sida och om ni har några tipps på vart man kan beställa kylar slang eller något ställe som säljer originaldelar till vw golf.
Mvh Danne

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2017 · 13 742 Inlägg

gå in på ebay.de sök på Golf mk3 vr6 och kolla tills du hittar den ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
6 juni 2017 · 5 525 Inlägg

DanneO skrev:
Tjena jag har en golf 3 vr6 syncro 2,9 och jag behöva kylarslangen som går från termostatgivarhuset till kylaren och på samma slang så går det en mindre upp till Expansionskärlett och vidare uppåt. och har kollat på muller om dom kan ta hem men den hade tydligen utgått i deras sortiment och kollade på du88 och samma svar där. Så nu tänkte jag om det skulle finas på någon utländsk sida och om ni har några tipps på vart man kan beställa kylar slang eller något ställe som säljer originaldelar till vw golf.
Mvh Danne

Slå upp din bilmodell här:
http://www.oemepc.com/

Ta fram artikelnummer på delen och sök sedan efter artikelnumret på Ebay.com, du lär då hitta det du söker smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Litto
24 juni 2017 · 22 Inlägg

Tycker man ska hålla sig borta från utländska sidor, stöd svensk näringsliv!

it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Litto skrev:
Tycker man ska hålla sig borta från utländska sidor, stöd svensk näringsliv!

Du betalar alltså hellre 7119kr för att byta bromsarna (4 skivor + 8 belägg) än  3300kr för det samma? (Bosch & Brembo)


Det är givetvis bra att stödja svenskt näringsliv, men, det är det, enligt mig, till en gräns.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juni 2017 · 14 056 Inlägg

Litto skrev:
Tycker man ska hålla sig borta från utländska sidor, stöd svensk näringsliv!

När jag kan köpa samma artikel för halva priset genom att importera själv från USA så är inte valet så stort då artikeln ändå kommer från USA. Man är sig själv närmast. Men däremot när det gäller mat så är jag benhård, då ska det vara svenskt närodlat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torpis Forummoderator
24 juni 2017 · 10 572 Inlägg

En Svensk sida kan erbjuda mervärde till en kostnad. Tar dem dubbla priset så får dem fasen vara duktiga på support eller så slipper dem sälja. Ganksa enkelt. Vi stödjer redan Sverige med rejält feta skatter. Är nog över 70% av lönen som man aldrig ser röken av.  Så jag håller på import som kompliment. Dock är jag noga med att alltid jämföra priser på lika villkor och räkna in tull/moms på importen.

Rättvis, smart och påläst är framgången, sen var man handlar blir väldigt olika!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang