Motorn går varmt på Audi 80 2.8 V6 -92

helvetesmaskinen
6 februari 2009 · 144 Inlägg

Först och främst skall den hålla runt 90c vad jag förstått är normalt på dom motorerna. Mätaren fungerar som den skall och den stiger i temp när den är nystartad till 90c. Problemet är att den stiger över 90c när det står still eller när man kör i stan eller allmänt hårt. Det är när det inte flödar luft i fronten givetvis. När man ligger på leden eller annan väg så blir den aldrig varmare än 90c oavsett gas.

Ett exempel kan vara att jag kör på leden och stannar och står på tomgång en stund, den går upp i temp till 100c lätt efter en stund och ibland mer. Vid 100c verkar fläkten slå till men den blir inte kallare för det och fläkten arbetar i princip hela tiden. Det tråkiga är att den går mycket sämre när den är varmare än 90c, precis som att den klipper lite effekt. Dock går den kanon vid 90c och under det.

Termostaten var bytt av tidigare ägare, men jag vet inte om den är orginal eller inte (tänkte om den flödar för dåligt). Vattenpumpen är inte bytt, men det är inget läckage i systemet och vätskenivån är som den skall. Vad har ni för idéer?

1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
jocke_gronberg
6 februari 2009 · 4 586 Inlägg

låter troligen som vattenpumpen sjungen på sista versen. Någon konstiga ljud ifrån bilen det brukar låta en del innan vattenpumpen ger upp

kan även vara felvänd temostat inte helt omöjligt

Senast redigerat av jorre83 (6 februari 2009)

dr-aero
6 februari 2009 · 290 Inlägg

kan ju vara både termostat eller vattenpump.
audi bilar har ju haft problem med att skovelhjulet på vatten pumparna lossar eller rostar sönder.
om termostaten inte öppnar så blir ju nedre kylarslangen på kylet inte varm (inte lika varm som övre iaf)

helvetesmaskinen
6 februari 2009 · 144 Inlägg

Thermostaten är ju ett helsike att komma åt vad jag vet, sitter dumt till. Vattenpumpen kanske är lättare att byta på dom motorerna. Pumpen läcker ju inte men den kanske flödar dåligt alltså? Den har gått 24.000 mil... vad tror ni?

1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Pilsk
6 februari 2009 · 460 Inlägg

2good4you skrev:
Thermostaten är ju ett helsike att komma åt vad jag vet, sitter dumt till. Vattenpumpen kanske är lättare att byta på dom motorerna. Pumpen läcker ju inte men den kanske flödar dåligt alltså? Den har gått 24.000 mil... vad tror ni?

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … termos.pdf

Husse
7 februari 2009 · 96 Inlägg

Om du byter pump och/eller termostat bör du även byta kamdrivningen.
Du måste nämligen bort med remmen för att komma åt att byta dessa.
På en 80 måste även fronten bort för att du ska komma åt.
Men kolla först din givare för fläkten, mät med en ohm mätare om den sluter vid rätt temp.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
VW_67
9 februari 2009 · 446 Inlägg

börja med att kolla så termostaten sitter åt rätt håll, hemmafixare har en viss förmåga att vända på skiten har jag märkt...

macke_b
19 februari 2009 · 1 Inlägg

hallå:DHar samma probelm med min audi 100 2,8l. har frågat på bilfirmor åde:P Men där säger dom att det är luft i systemet lr att termostaten är sönder.. Har bytt termostaden luftat så gott jag kunde, Först så var nedre kylarslangen kall inge tryck i den men efter termostatbytet så blev de tryck och slangen blev varm. men tempen stegfortfarande fläktarna gick, slog av bilen startade den igen efter en stund inget tryck lr ngt i slangen.oljan är som den ska, ngn som kan veta vad felet är,??

Pilsk
19 februari 2009 · 460 Inlägg

Husse skrev:
Om du byter pump och/eller termostat bör du även byta kamdrivningen.
Du måste nämligen bort med remmen för att komma åt att byta dessa.
På en 80 måste även fronten bort för att du ska komma åt.
Men kolla först din givare för fläkten, mät med en ohm mätare om den sluter vid rätt temp.

du måste inte bort med kamdrivningen men det underlättar att göra det eftersom att det är fruktansvärt snävt att lirka ut den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang