C70 skrev:
TurbOla skrev:
Man tycker ju Volvo kunde lagt åtminstone en del av pengarna på utveckling av sina motorer/modeller, det är ju det man behöver, men man hoppas att Volvo har någon baktanke med vad de gör.
Men hur svårt är det egentligen?! Volvo LASTVAGNAR...INTE PERSONVAGNAR!
Blev fundersam när jag såg ditt inlägg, och läste artikeln en gång till, och såg att det faktiskt är LV och inte PV som delar ut vinst till sina aktieägare.
Det var jag som missuppfattat saken.

Nu till de tre seriösa spekulanterna på Volvo PV, och Saabs sista andetag:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … vudnyheterGM vill att den svenska regeringen garanterar ett överbryggningslån på drygt 5 miljarder kronor i avvaktan på en försäljning av Saab när marknaden har vänt.
Mötet med Saab resulterade i att statsminister Fredrik Reinfeldt i en kommentar konstaterade att det är GM som har ansvaret för bolaget.
Flera källor uppger att Saabs öde kommer att avgöras inom några dagar och att det är ett "chicken race" som pågår mellan GM och regeringen om vem som ska framstå som den som sänker bolaget.
"I det stora hela är det mycket små värden som GM har att försvara i Trollhättan", säger en branschkännare.
I fjol gjorde Saab en kraftig förlust och försäljningen i januari var svag.
"Läget är mycket kritiskt. Saab närmar sig ett läge då det är dags att uppträtta en kontrollbalansräkning", säger en källa.
Volvo PV vill också ha garantier från regeringen för lån hos Europeiska investeringsbanken, EIB, på 5 miljarder kronor som ska användas till olika utvecklingsprojekt. Berörda instanser uppges ha givit klartecken. Ett avgörande hos EIB är att vänta i nästa månad.
I början av veckan hade Ford och Volvo PV möten med sina respektive investmentbanker i London.
Resultatet av mötet blev att tre intressenter – två asiatiska och en europeisk – har bedömts som så seriösa att de får ta del av det så kallade information memorandum som har upprättats.
Det innehåller viktig ekonomisk information och Volvo PV:s affärsplan. Det senare innebär att intressenterna får ta del av konfidentiell information om framtida modeller och så vidare.
Volvo PV:s tidigare chef Hans-Olov Olsson finns enligt DI:s källor med som rådgivare i investmentbanken Rotschild, som representerar en av de möjliga köparna. Hos Rotschild är förre Volvochefen och styrelseordföranden Pehr G Gyllenhammar senior rådgivare sedan många år tillbaka.
Den europeiska intressenten uppges vara franska Renault. Den uppgiften fick i veckan förstärkt aktualitet genom att Renaults chef Carlos Ghosn, i samband med bokslutsrapporten för fjolåret, meddelade att utvecklingsarbetet av "stora dyra prestigebilar har lagts på is".
Branschbedömare tror att det är Volvo PV som ska svara för prestigebilarna inom Renaultkoncernen i framtiden.
En av de asiatiska intressenterna är enligt DI:s källor kinesiska Dongfeng. Det gör att fordonskoncernen AB Volvo och dess vd Leif Johansson har hamnat i ett delikat läge.
Det börsnoterade AB Volvo har mycket stora värden att försvara i varumärket Volvo. Rätten och ansvaret finns i ett bolag som ägs till lika delar av AB Volvo och Volvo PV.
Renault är den enskilt störste ägaren i AB Volvo med 21,3 procent av rösterna.
Via japanska Nissan Diesel har AB Volvo samarbete med Dongfeng.
Den andra asiatiska intressenten är också kinesisk: Chengan, som har ett gemensamt bolag och fabrik med Ford där det i dag tillverkas Volvo S40.
Senast redigerat av TurbOla (14 februari 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet