1989
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

V10
13 februari 2009
C70 skrev:
V10 skrev:
Senaste nyheterna säger att Volvos försäljningssiffror gått ner nära 37 % Januari månad, låter det bra i dina öron? Har Volvo pengar nu eller hur var detta? För som jag ser det så är detta enorma förluster.

Hur mycket har övriga märken minskat med då?

Ang utdelning så rör det Volvo Lastvagnar och INTE Personvagnar. Lastvagnar har många, många miljarder i vinst. Men förutspår en lugnare tid framöver. Därför vill dom göra sig av med personal....

Saab har minskat med 55 %, Vw med 19 %, Peugeot 25 %, Toyota 31 % och Renault 34 %. Dock så går det ju inte dåligt för dom på det sättet att dom varslar bortåt 20.000 personer och är nära att gå i konkurs som Volvo, trots detta.

Volvo befinner sig i en kris, det gör inte dom andra.

Nej men Volvo behöver rikta sig in på personbilarna, deras lastbilar är det inga fel på!

Avstängd
103 Inlägg
13 februari 2009
V10 skrev:
C70 skrev:
V10 skrev:
Senaste nyheterna säger att Volvos försäljningssiffror gått ner nära 37 % Januari månad, låter det bra i dina öron? Har Volvo pengar nu eller hur var detta? För som jag ser det så är detta enorma förluster.

Ang utdelning så rör det Volvo Lastvagnar och INTE Personvagnar. Lastvagnar har många, många miljarder i vinst. Men förutspår en lugnare tid framöver. Därför vill dom göra sig av med personal....

Saab har minskat med 55 %, Vw med 19 %, Peugeot 25 %, Toyota 31 % och Renault 34 %. Dock så går det ju inte dåligt för dom på det sättet att dom varslar bortåt 20.000 personer och är nära att gå i konkurs som Volvo, trots detta.

Nej men Volvo behöver rikta sig in på personbilarna, deras lastbilar är det inga fel på!

BMW då? hur mycke har dem minskat hörde att dem kickade 7-9 % av arbetarna hur många blir det om dom har 100 000 kvar?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 februari 2009
FYeah skrev:
V10 skrev:
C70 skrev:

BMW då? hur mycke har dem minskat hörde att dem kickade 7-9 % av arbetarna hur många blir det om dom har 100 000 kvar?

8 000 BMW-anställda ska bort
BMW inleder  ett omfattande sparprogram som bland annat innebära att man gör sig av med 8 000 anställda. Pressen är stor från delägarna som vill komma ikapp konkurrenten Daimler.

år 2008 sas detta

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 februari 2009
TurbOla skrev:
Ellertz skrev:
Äsch... lägg ner det istället. Så som företaget sköts nu är det bara en tidsfråga innan konkurs... När det går bra för volvo vänder man sig till aktieägarna med ett fint léende. När det går dåligt går man till skattebetalarna och snyftar.  Sen så äre väl ett fint ljudhuvud som har kommit på att vi ska ha en aktieutdelning mitt i en kris för volvo! Skamligt...  Sen gyllenhammar hoppade av har det spårat ur totalt.

Något som vore kul, var att sätta styrelsens löner efter Volvos resultat - när det går bra för Volvo får de bra betalt.
När det går dåligt för Volvo, får de mycket dåligt betalt.
Då kallas det motivation... wink

Känns som om det hade varit många duktiga chefer som hade velat ta över Volvo då... NOT

Kvaliteen på bilarna har sjunkit ruskigt mkt dom senare åren från typ 04 e det inte mkt å hänga i granen

En Bilia anläggning här i Norge började sälja BMW efter att Bilia köpte upp Norges största BMW återförsäljare för nåra år sen

Januari månad i år sålde dom 6 nya Volvo 20 nya Fordar och 30 nya BMW.... kanske säger lite om att folk trötnat lite på kvaliteen hos Volvo.

Vad som händer med Volvo i framtiden e oviss men detta e inte först agången det går dåligt för dom.

Och jag tycker inte att regeringen skall putta in några pengar i Volvo heller i sånna fall skall dom köpa det av ford å driva det som ett eget företag. å ge Ford pengar att driva det känns rätt korkat då dom inte gjort nått lysande jobb innan direkt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 februari 2009
V10 skrev:
C70 skrev:
V10 skrev:

Det e inte samma företag

Teddan
2 495 Inlägg
13 februari 2009
TurbOla skrev:
r-ted skrev:
skriv igen då för jag är nog för trög för att fatta.
får inte ihop hur du menar, du vill att pengarna skall vara kvar i företaget ??

Klart man hellre avskedar folk, vad skall man ha folket till ???? dökött är inget att spara på.

TurbOla skrev:
Men det är lättare att nyanställa folk igen, än att få tillbaka miljarderna som skulle gått åt att avlöna dom, när de inte skulle ha något att göra på fabrikerna.

ja självklart är det ju så .....

men lät på dig som att du tycker att det är fel att aktieägarna får ut vinst?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
r-ted skrev:

Man tycker ju Volvo kunde lagt åtminstone en del av pengarna på utveckling av sina motorer/modeller, det är ju det man behöver, men man hoppas att Volvo har någon baktanke med vad de gör.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Teddan
2 495 Inlägg
13 februari 2009
TurbOla skrev:
r-ted skrev:

Man tycker ju Volvo kunde lagt åtminstone en del av pengarna på utveckling av sina motorer/modeller, det är ju det man behöver, men man hoppas att Volvo har någon baktanke med vad de gör.

jag tror dom lägger mycket pengar på utveckling

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 februari 2009
r-ted skrev:
TurbOla skrev:
r-ted skrev:

jag tror dom lägger mycket pengar på utveckling

Dom lägger inte ner direkt mkt pengar på utvekling nuförtiden. Inte kvalitetstester heller det testas numera i verkligheten Å med garanti på bilen tycker inte volvo att dom behöver kolla så det funkar ordentligt innan bilen säljs till kund.

Detta e sant å säg inget till min arbetsgivare jag kan få sparken för att säga detta.

Som om jag skulle bry mig iofs

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
Dudes, nu barkar det åt det franska hållet på ryktes- och spekulationssidan.
Kanske tom franskt/kinesiskt? tongue

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … tornyheter

Den europeiska intressenten uppges vara franska Renault. Den uppgiften fick i
veckan förstärkt aktualitet genom att Renaults chef Carlos Ghosn, i samband med
bokslutsrapporten för fjolåret, meddelade att utvecklingsarbetet av
"stora dyra prestigebilar har lagts på is".

Branschbedömare tror att det är Volvo PV som ska svara för prestigebilarna
inom Renaultkoncernen i framtiden.

En av de asiatiska intressenterna är enligt DI:s källor kinesiska Dongfeng.
Det gör att fordonskoncernen AB Volvo och dess vd Leif Johansson har hamnat i ett delikat läge.

Den andra asiatiska intressenten är också kinesisk: Chengan,
som har ett gemensamt bolag och fabrik med Ford där det i dag tillverkas Volvo S40.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Dudes, nu barkar det åt det franska hållet på ryktes- och spekulationssidan.
Kanske tom franskt/kinesiskt? tongue

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … tornyheter

Den europeiska intressenten uppges vara franska Renault. Den uppgiften fick i
veckan förstärkt aktualitet genom att Renaults chef Carlos Ghosn, i samband med
bokslutsrapporten för fjolåret, meddelade att utvecklingsarbetet av
"stora dyra prestigebilar har lagts på is".

Branschbedömare tror att det är Volvo PV som ska svara för prestigebilarna
inom Renaultkoncernen i framtiden.

En av de asiatiska intressenterna är enligt DI:s källor kinesiska Dongfeng.
Det gör att fordonskoncernen AB Volvo och dess vd Leif Johansson har hamnat i ett delikat läge.

Den andra asiatiska intressenten är också kinesisk: Chengan,
som har ett gemensamt bolag och fabrik med Ford där det i dag tillverkas Volvo S40.

Det verkar som att det är lång ifrån att vara klar var ska volvo tillverkas och vad är framtiden för volvo.
Oavsett vad som händer, hoppas att det löser sig snabb.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

424 Inlägg
14 februari 2009
TurbOla skrev:

Men hur svårt är det egentligen?! Volvo LASTVAGNAR...INTE PERSONVAGNAR!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2009
C70 skrev:
TurbOla skrev:

Blev fundersam när jag såg ditt inlägg, och läste artikeln en gång till, och såg att det faktiskt är LV och inte PV som delar ut vinst till sina aktieägare.
Det var jag som missuppfattat saken. smile

Nu till de tre seriösa spekulanterna på Volvo PV, och Saabs sista andetag:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … vudnyheter

GM vill att den svenska regeringen garanterar ett överbryggningslån på drygt 5 miljarder kronor i avvaktan på en försäljning av Saab när marknaden har vänt.

Mötet med Saab resulterade i att statsminister Fredrik Reinfeldt i en kommentar konstaterade att det är GM som har ansvaret för bolaget.

Flera källor uppger att Saabs öde kommer att avgöras inom några dagar och att det är ett "chicken race" som pågår mellan GM och regeringen om vem som ska framstå som den som sänker bolaget.
"I det stora hela är det mycket små värden som GM har att försvara i Trollhättan", säger en branschkännare.

I fjol gjorde Saab en kraftig förlust och försäljningen i januari var svag.
"Läget är mycket kritiskt. Saab närmar sig ett läge då det är dags att uppträtta en kontrollbalansräkning", säger en källa.

Volvo PV vill också ha garantier från regeringen för lån hos Europeiska investeringsbanken, EIB, på 5 miljarder kronor som ska användas till olika utvecklingsprojekt. Berörda instanser uppges ha givit klartecken. Ett avgörande hos EIB är att vänta i nästa månad.

I början av veckan hade Ford och Volvo PV möten med sina respektive investmentbanker i London.
Resultatet av mötet blev att tre intressenter – två asiatiska och en europeisk – har bedömts som så seriösa att de får ta del av det så kallade information memorandum som har upprättats.

Det innehåller viktig ekonomisk information och Volvo PV:s affärsplan. Det senare innebär att intressenterna får ta del av konfidentiell information om framtida modeller och så vidare.

Volvo PV:s tidigare chef Hans-Olov Olsson finns enligt DI:s källor med som rådgivare i investmentbanken Rotschild, som representerar en av de möjliga köparna. Hos Rotschild är förre Volvochefen och styrelseordföranden Pehr G Gyllenhammar senior rådgivare sedan många år tillbaka.

Den europeiska intressenten uppges vara franska Renault. Den uppgiften fick i veckan förstärkt aktualitet genom att Renaults chef Carlos Ghosn, i samband med bokslutsrapporten för fjolåret, meddelade att utvecklingsarbetet av "stora dyra prestigebilar har lagts på is".

Branschbedömare tror att det är Volvo PV som ska svara för prestigebilarna inom Renaultkoncernen i framtiden.

En av de asiatiska intressenterna är enligt DI:s källor kinesiska Dongfeng. Det gör att fordonskoncernen AB Volvo och dess vd Leif Johansson har hamnat i ett delikat läge.

Det börsnoterade AB Volvo har mycket stora värden att försvara i varumärket Volvo. Rätten och ansvaret finns i ett bolag som ägs till lika delar av AB Volvo och Volvo PV.

Renault är den enskilt störste ägaren i AB Volvo med 21,3 procent av rösterna.

Via japanska Nissan Diesel har AB Volvo samarbete med Dongfeng.

Den andra asiatiska intressenten är också kinesisk: Chengan, som har ett gemensamt bolag och fabrik med Ford där det i dag tillverkas Volvo S40.
Senast redigerat av TurbOla (14 februari 2009)

151 Inlägg
14 februari 2009
TurbOla skrev:
C70 skrev:
TurbOla skrev:

Blev fundersam när jag såg ditt inlägg, och läste artikeln en gång till, och såg att det faktiskt är LV och inte PV som delar ut vinst till sina aktieägare.
Det var jag som missuppfattat saken. smile

Nu till de tre seriösa spekulanterna på Volvo PV, och Saabs sista andetag:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … vudnyheter

GM vill att den svenska regeringen garanterar ett överbryggningslån på drygt 5 miljarder kronor i avvaktan på en försäljning av Saab när marknaden har vänt.

Mötet med Saab resulterade i att statsminister Fredrik Reinfeldt i en kommentar konstaterade att det är GM som har ansvaret för bolaget.

Flera källor uppger att Saabs öde kommer att avgöras inom några dagar och att det är ett "chicken race" som pågår mellan GM och regeringen om vem som ska framstå som den som sänker bolaget.
"I det stora hela är det mycket små värden som GM har att försvara i Trollhättan", säger en branschkännare.

I fjol gjorde Saab en kraftig förlust och försäljningen i januari var svag.
"Läget är mycket kritiskt. Saab närmar sig ett läge då det är dags att uppträtta en kontrollbalansräkning", säger en källa.

Volvo PV vill också ha garantier från regeringen för lån hos Europeiska investeringsbanken, EIB, på 5 miljarder kronor som ska användas till olika utvecklingsprojekt. Berörda instanser uppges ha givit klartecken. Ett avgörande hos EIB är att vänta i nästa månad.

I början av veckan hade Ford och Volvo PV möten med sina respektive investmentbanker i London.
Resultatet av mötet blev att tre intressenter – två asiatiska och en europeisk – har bedömts som så seriösa att de får ta del av det så kallade information memorandum som har upprättats.

Det innehåller viktig ekonomisk information och Volvo PV:s affärsplan. Det senare innebär att intressenterna får ta del av konfidentiell information om framtida modeller och så vidare.

Volvo PV:s tidigare chef Hans-Olov Olsson finns enligt DI:s källor med som rådgivare i investmentbanken Rotschild, som representerar en av de möjliga köparna. Hos Rotschild är förre Volvochefen och styrelseordföranden Pehr G Gyllenhammar senior rådgivare sedan många år tillbaka.

Den europeiska intressenten uppges vara franska Renault. Den uppgiften fick i veckan förstärkt aktualitet genom att Renaults chef Carlos Ghosn, i samband med bokslutsrapporten för fjolåret, meddelade att utvecklingsarbetet av "stora dyra prestigebilar har lagts på is".

Branschbedömare tror att det är Volvo PV som ska svara för prestigebilarna inom Renaultkoncernen i framtiden.

En av de asiatiska intressenterna är enligt DI:s källor kinesiska Dongfeng. Det gör att fordonskoncernen AB Volvo och dess vd Leif Johansson har hamnat i ett delikat läge.

Det börsnoterade AB Volvo har mycket stora värden att försvara i varumärket Volvo. Rätten och ansvaret finns i ett bolag som ägs till lika delar av AB Volvo och Volvo PV.

Renault är den enskilt störste ägaren i AB Volvo med 21,3 procent av rösterna.

Via japanska Nissan Diesel har AB Volvo samarbete med Dongfeng.

Den andra asiatiska intressenten är också kinesisk: Chengan, som har ett gemensamt bolag och fabrik med Ford där det i dag tillverkas Volvo S40.

Men Herregud det va ju 5 sidor sedan vi påpeka att det va LV och inte PV. Du kanske ska tänka igenom dina inlägg innan du skriver. Blir så mycket onödigt tjafs annars. Volvo AB är ett annat bolag än vad Volvo Personvagnar är. Lastvagnar har absolut inget med Personvagnar att göra sedan dom blev uppköpta av Ford Koncernen

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2009
raliman08 skrev:
Men Herregud det va ju 5 sidor sedan vi påpeka att det va LV och inte PV. Du kanske ska tänka igenom dina inlägg innan du skriver. Blir så mycket onödigt tjafs annars. Volvo AB är ett annat bolag än vad Volvo Personvagnar är. Lastvagnar har absolut inget med Personvagnar att göra sedan dom blev uppköpta av Ford Koncernen

Även den bäste kan göra fel... se på mig. wink

Givetvis är LV ett helt annat företag än PV.

Volvo LV ville ju sälja PV för man tyckte utvecklingskostnaderna var för höga i relation till intäkterna.
Det var ju anledningen till att Volvo PV såldes från första början...

151 Inlägg
14 februari 2009
TurbOla skrev:
raliman08 skrev:

Volvo LV ville ju sälja PV för man tyckte utvecklingskostnaderna var för höga i relation till intäkterna.

Jag har bara haft fel 1 gång, Och det va när jag trodde att jag hade fel, Men jag hade RÄTT! smile

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

59 Inlägg
14 februari 2009
TurbOla skrev:
raliman08 skrev:

Allvarligt talat. Jag har hört att allt man läser inte är sant. Man kanske ska ta det man läser med 1 nypa salt? annars kan man ju annvända Se och Hör som källa när man diskuterar. Klart att alla media företag vill gotta sig i situationen som volvo har hamlat i. Inget konstigt i det. Har hört att Tidningar och andra nyhets medium annvänder sig av tråkiga historier för att tjäna pengar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2009
suprahellstrom skrev:
Allvarligt talat. Jag har hört att allt man läser inte är sant. Man kanske ska ta det man läser med 1 nypa salt? annars kan man ju annvända Se och Hör som källa när man diskuterar. Klart att alla media företag vill gotta sig i situationen som volvo har hamlat i. Inget konstigt i det. Har hört att Tidningar och andra nyhets medium annvänder sig av tråkiga historier för att tjäna pengar!

Om man inte kan använda medierna som källor, hur ska man då kunna läsa något och lita på att det stämmer?
Bäst vore ju att hitta något media som dels är opartiskt och som har översikt över det hela, men kan man hitta något sådant?
Dessutom jagar Se & Hör nog mest kungafamiljen och kändisar... wink

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Senast nytt för Volvo
Flera vill köpa Volvo PV
Det finns både europeiska, kinesiska och amerikanska intressenter som vill titta på möjligheten att ta över Volvo PV.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=478894

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 637 Inlägg
2 mars 2009
Nu är kinesera intresserade igen, kunde bli ägarbyte ganska snart. Det är nog bra för Volvos framtid att det finns en köpare och det kinesiska förataget hade visst planer på att bygga världens bästa bil...

Sök