Volvo kan bli Kinesiskt

Zaipher
7 februari 2009 · 90 Inlägg

henkebenke skrev:
Ja, vad synd det vore om Volvo slapp konkurs, och tusentals arbetstillfällen inte gick förlorade.

De som spyr galla över ett ev. ägarbyte, ni kommer ju ändå aldrig ha råd med en ny volvo, utan kommer att köra 240, 740 och 850.

Och vad är det som säger att det är något fel på de bilarna? nästan de bästa volvo gjort enligt mig själv!

Rspeter Audi A5 quattro driver.
7 februari 2009 · 2 203 Inlägg

Bostrom skrev:
Jag tycker det är skamligt att inte politikerna skjuter in pengar i Volvo och gör det helsvenskt igen!

Staten ska inte ge några pengar till Volvo eller Saab. Gör dom det så tror alla företag sen att dom kan få pengar av staten vid lågkonjunkturer.

Hade folk köpt reservdelar hos Volvohandlaren istället för på Biltema så hade Volvo tjänat bra mycket mer pengar och hade (kanske!) inte haft samma situation som idag.

Pikey
7 februari 2009 · 2 283 Inlägg

alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

R.I.P. Michael Jackson!
GOLF_TDI_
7 februari 2009 · 141 Inlägg

Rspeter skrev:

Bostrom skrev:
Jag tycker det är skamligt att inte politikerna skjuter in pengar i Volvo och gör det helsvenskt igen!

Staten ska inte ge några pengar till Volvo eller Saab. Gör dom det så tror alla företag sen att dom kan få pengar av staten vid lågkonjunkturer.

Hade folk köpt reservdelar hos Volvohandlaren istället för på Biltema så hade Volvo tjänat bra mycket mer pengar och hade (kanske!) inte haft samma situation som idag.

det hade aldrig märkts i fords kassa så det spelar nog ingen roll

Senast redigerat av GOLF_TDI_ (7 februari 2009)

Claeson
JonasK -.-
7 februari 2009 · 383 Inlägg

Pikey skrev:
Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

Kvalité är INTE samma sak som snabb eller snål !!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
TurbOla Reservdansk
7 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Pikey skrev:
Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

Mycket snack och lite verkstad tycker jag från din sida.
BMW är grymt dyra bilar, så om man inte hade fått vad man hade betalat för så hade väl ingen köpt BMW.
Och nej, Volvo är inte i samma prisklass som BMW.
För övrigt är ditt inlägg OT.

Men det är ju längesen ryktet gick om att Volvo skulle bli kinesiskt, men det har varit helt tyst sen dess...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Phaetoon
7 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Varför ska Sveriges skattepengar gå till att pumpa in pengar i Volvo / Saab?
Om nu Ford / GM vill göra sig av med Saab så kanske man ska vara kall och vänta tills de mer eller mindre ger bort våra forna svenska bolag. GM ger ju praktiskt taget bort Hummer just nu.
Jag kan tycka att det smartaste är att ta över Volvo / Saab gratis och SEN satsa pengar på fabrikerna i Sverige. De andra länderna värnar om "sina" bilmärken, varför ska då inte vi göra samma sak?
Tror att det är bättre att vi går in och stöttar så att Volvo och Saab tvingas sparka alla anställda i Sverige.
Det är troligen till och med bättre att gå 4-5 miljarder back än att låta 10 000 personer gå ut i arbetslöshet.
Troligen så kommer folk att förlora arbetet på längre sikt, men en dämpning av fallet kan nog vara en bra sak i det här fallet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Runn WS7 Avstängd
7 februari 2009 · 1 031 Inlägg

synd...  volvo ska vara svenskt.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
alain www.bimmerpower.org
7 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Volvo kan blir made in china, jag tycker att det synd men det är ännu värre med Saab, vem vill köpa Saab fabriken idag?
Varför staten inte hjäper till att ta tillbaka Saab och Volvo och ge folk arbetet.
Det här påminer mig lite om alla stora fabriker i Borås som fick stänga en efter en, hoppas att det inte kommer att gå så långt med Volvo och Saab för då finns stora problemer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
JUSTer
7 februari 2009 · 451 Inlägg

Volvo = riskokare

blacken
7 februari 2009 ·

JonasK skrev:

Pikey skrev:
Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

Kvalité är INTE samma sak som snabb eller snål !!!!

eller rosthög..

sik
7 februari 2009 · 1 072 Inlägg

Haha detta måste kännas tungt mot märkestrogna kunder som aldrig kan vidga sina vyer.
Jag kan tänka mig att volvo kommer bli bättre än nånsin med lite japanska fingerspetsar inblandade. Bla med ett yttre tilltalande utseende, lite form på vardagen skadar inte.

Snart konkar BMW och Daewoo tar över. Sen kommer det bli slutsnackat och aldrig höra nån skryta om sina premium vagnar. big_smile

Ja de blev lite OT detta med..

Thiger_84
7 februari 2009 · 509 Inlägg

Pikey skrev:

alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

Jag tycker de e rätt bra kvalité i volvo. Tegelsten?? Trodde alla visste att dom har gjort fler modeller efter 240, 740 å 940.

Ellertz Norrlänning
8 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Äsch... lägg ner det istället. Så som företaget sköts nu är det bara en tidsfråga innan konkurs... När det går bra för volvo vänder man sig till aktieägarna med ett fint léende. När det går dåligt går man till skattebetalarna och snyftar.  Sen så äre väl ett fint ljudhuvud som har kommit på att vi ska ha en aktieutdelning mitt i en kris för volvo! Skamligt...  Sen gyllenhammar hoppade av har det spårat ur totalt.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TurbOla Reservdansk
8 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Ellertz skrev:
Äsch... lägg ner det istället. Så som företaget sköts nu är det bara en tidsfråga innan konkurs... När det går bra för volvo vänder man sig till aktieägarna med ett fint léende. När det går dåligt går man till skattebetalarna och snyftar.  Sen så äre väl ett fint ljudhuvud som har kommit på att vi ska ha en aktieutdelning mitt i en kris för volvo! Skamligt...  Sen gyllenhammar hoppade av har det spårat ur totalt.

Något som vore kul, var att sätta styrelsens löner efter Volvos resultat - när det går bra för Volvo får de bra betalt.
När det går dåligt för Volvo, får de mycket dåligt betalt.
Då kallas det motivation... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TheDeadDorkster Dieselgypsy
8 februari 2009 · 538 Inlägg

alain skrev:
Volvo kan blir made in china, jag tycker att det synd men det är ännu värre med Saab, vem vill köpa Saab fabriken idag?
Varför staten inte hjäper till att ta tillbaka Saab och Volvo och ge folk arbetet.
Det här påminer mig lite om alla stora fabriker i Borås som fick stänga en efter en, hoppas att det inte kommer att gå så långt med Volvo och Saab för då finns stora problemer.

Visst är det så att det är problem om man blir av med alla arbetstillfällen, men vad är det för idé att pumpa in pengar i företag som går med förlöst år efter år (detta gäller speciellt för SAAB). Jag tror faktiskt det är bättre om man låter dessa företag gå i konkurs, eller sälja åt någon som kan göra de vinstgivande igen!
Om det skulle bli en konkurs för eller volvo eller saab, ger det faktiskt möjligheten för skapandet av ett nytt helsvenskt bolag som kan ta nytta av volvos och saabs erfarenheter och förhoppningsvis kan leva på egna fötter istället för skattepengar. Detta skulle vi faktiskt tjäna mycket mer på än år efter år pumpa in pengar in i företag som aldrig går med vinst.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Shots
8 februari 2009 · 2 Inlägg

Om kina köper upp volvo så vet vi alla vad detta kmr leda till inga bilar kmr att tillverkas i sverige sad så synd om alla som äger 240 HAHAHAHAHAH PS: Jag bryr mig inte kmr aldrig att köpa volvo.. tkr ni som har 240 och 440 740 Med mera skrota skiten o hjälp volvo köp ny bil

Spethz_
8 februari 2009 · 212 Inlägg

TurbOla skrev:

Ellertz skrev:
Äsch... lägg ner det istället. Så som företaget sköts nu är det bara en tidsfråga innan konkurs... När det går bra för volvo vänder man sig till aktieägarna med ett fint léende. När det går dåligt går man till skattebetalarna och snyftar.  Sen så äre väl ett fint ljudhuvud som har kommit på att vi ska ha en aktieutdelning mitt i en kris för volvo! Skamligt...  Sen gyllenhammar hoppade av har det spårat ur totalt.

Något som vore kul, var att sätta styrelsens löner efter Volvos resultat - när det går bra för Volvo får de bra betalt.
När det går dåligt för Volvo, får de mycket dåligt betalt.
Då kallas det motivation... wink

Ja jäklar, det har du helt rätt i faktiskt. Troru att dom skulle slita något så förbannat då, haha. ^^

Spethz_
8 februari 2009 · 212 Inlägg

Shots skrev:
Om kina köper upp volvo så vet vi alla vad detta kmr leda till inga bilar kmr att tillverkas i sverige sad så synd om alla som äger 240 HAHAHAHAHAH PS: Jag bryr mig inte kmr aldrig att köpa volvo.. tkr ni som har 240 och 440 740 Med mera skrota skiten o hjälp volvo köp ny bil

Inte för att jag är allt för Volvo kär precis, men att skrota och köp nytt låter ju inte som en allt för bra idé. Låt den saken gå över till svensson familjerna istället. För sitter du på en t.ex 240, så lär du ju inte vara en 35+ och ha småbarn. Finns säkert en del, men inte allt för många. Det jag vill ha sagt är att låt alla biltokiga 142, 244 och 740 ägare köra sina bilar, leka och skruva med dom. lämna nybils köpen till familjerna istället. ;D Har precis kommit hem från litte kalasering, men är rätt säker på att stavning och åsiktera ä med. om inte så redigeras detta imörn,tjipp. smile

Spethz_
8 februari 2009 · 212 Inlägg

Btw, ge mig en amazon! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang