2893
Sök

Vilket slutsteg rekommenderas?

45 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
Hej.
Jag undrar om någon vet ett bra 4-kanalssteg i prisklassen 1000-1500 kr? Ska driva Gas Silver 4" fram och 6x9" i hatthyllan. Om någon vet ett billigare steg som också är bra skadar det ju inte att nämna det heller smile
http://www.dbakuten.se hittade jag ett Mutant-steg för 995 kr (nedsatt från 1995 kr). Det ger 4x65w i 4 ohm. Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla förslag och tips.

21 761 Inlägg
20 mars 2006
Mutantsteget verkar intressant, finns inte många 4-kanalssteg i den prisklassen som är stabil i 1 Ohm.
Tror att det är prisvärt.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2006)

45 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
Jo jag tycker också det verkar så. Det borde väl kunna driva mina högtalare rätt bra?

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2006
Antingen det eller så letar du efter ett begagnat då andrahandsvärdet på stereo grejer är mkt lågt.
Det räcker om steget är på 4x30-40W RMS för att driva dina högt fullt ut om det är ett bra steg
Senast redigerat av pwilhelm (20 mars 2006)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 453 Inlägg
20 mars 2006
Ursäkta om jag lånar tråden men;

Hur pass viktig är prestandan hos huvudenheten om man använder sig av slutsteg? Jämför exempelvis en stereo med 4x45W&2 V/Ohm med en stereo som har 4x60W & 6.5V/Ohm.

Har hört att huvudenheten i sig har stor betydelse för hela ljudsystemet.

Mvh

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2006
Vad Hu:ns interna steg ger ut i watt är oviktigt om du kör med externa slutsteg , det som är viktigt är ljudkvaliteten på lågnivån som Hu:n ger , vissa Hu:n som är gjorda speciellt för välljud har inte ens inbyggd förstärkare för högtalare utan endast lågnivå utgångar t.ex Kenwood PS909 eller Pioneer dex-p90rs.Hög Volt på lågnivån minskar risken för störningar samt att man slipper gaina stegen mkt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 453 Inlägg
20 mars 2006
pwilhelm skrev:
Vad Hu:ns interna steg ger ut i watt är oviktigt om du kör med externa slutsteg , det som är viktigt är ljudkvaliteten på lågnivån som Hu:n ger , vissa Hu:n som är gjorda speciellt för välljud har inte ens inbyggd förstärkare för högtalare utan endast lågnivå utgångar t.ex Kenwood PS909 eller Pioneer dex-p90rs.Hög Volt på lågnivån minskar risken för störningar samt att man slipper gaina stegen mkt.

Tack för svaret!

1 634 Inlägg
20 mars 2006
wahlberg skrev:
Hej.
Jag undrar om någon vet ett bra 4-kanalssteg i prisklassen 1000-1500 kr? Ska driva Gas Silver 4" fram och 6x9" i hatthyllan. Om någon vet ett billigare steg som också är bra skadar det ju inte att nämna det heller smile
http://www.dbakuten.se hittade jag ett Mutant-steg för 995 kr (nedsatt från 1995 kr). Det ger 4x65w i 4 ohm. Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla förslag och tips.

Förstår inte varför du ens funderar på ett mutant-steg när du ändå är inne på db-akuten där de säljer Kicker 4-kanals för 1500kr!!! Detta är också nedsatt 1000kr om det skulle haft någon betydelse.
Skit i watten om du inte skall ha steget till en bas eller några värstinghögtalare. Min röst hamnar på kicker-steget.

Föressten kika in på http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1222807911 Och sig mig vad du tror om mutantsteget nu. Kika gärna på alla bilder på stegen, samt specarna.

Det kryllar av konstiga märken med mycket watt, som inte brukar vara så poppis på olika bilstereo-forum. Tycker du inte detta effekt-monster är lite likt mutant?

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

45 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Förstår inte varför du ens funderar på ett mutant-steg när du ändå är inne på db-akuten där de säljer Kicker 4-kanals för 1500kr!!! Detta är också nedsatt 1000kr om det skulle haft någon betydelse.
Skit i watten om du inte skall ha steget till en bas eller några värstinghögtalare. Min röst hamnar på kicker-steget.

Föressten kika in på http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1222807911 Och sig mig vad du tror om mutantsteget nu. Kika gärna på alla bilder på stegen, samt specarna.

Det kryllar av konstiga märken med mycket watt, som inte brukar vara så poppis på olika bilstereo-forum. Tycker du inte detta effekt-monster är lite likt mutant?

mvh Andreas

Det stämmer faktist att Xzound-steget är ruskigt likt utseendemässigt. Men Mutant-steget är 1 ohm stabilt, det är inte Xzound. Jag ser dock inget 4-kanals Kicker-steg för 1500 kr på db-akuten.

Tack alla för svar!

1 634 Inlägg
21 mars 2006
Det står i stapeln på höger sida när du går in på sidan. Finns 2st kvar på lager står det. 1 ohm stabilt.. Njae, enda skillnaden vi ser är ju just den, X-sound kan ju ha valt att inte skriva det bara, eftersom det kanske inte är jätterekomenderat att köra ett billigt steg i 1 ohm, Dessutom, varför i hela världen skulle man vilja ha et 4-kanals steg som är 1 ohm stabilt?¨

Men snälla, det är samma steg, tom samma säkring wink hgt-anslutningarna sitter väldigt speciellt, exakt likadant i detalj, allting.

Nä, kör du på kicker istället.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

45 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Jasså där ja! Tack så mycket! smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 mars 2006
http://www.masterweb.se/index.php?cPath=23_32

billiga steg med MYCKET effekt. kolla på dom som e nedsatta till 1299:-

sjukt mycket effekt för pengarna.

MVH Fredde

EDIT: om kvaliteten på stegen är bra vet jag inte.
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (22 mars 2006)

2lateuloose
543 Inlägg
23 mars 2006
vafaan det finns inga billiga steg med sjukt med effekt!...
effekt = med kostnader & när det är billigt med en massa watt specad är det kalle anka watt

Som jag sagt förut gå på priset .. inte på watten!

Kostar ett steg 1500:- & har en specad effekt på 2x800w så kan du räkna på att det får spö av ett steg som kostar 5000:- & har en specad effekt på 2x25w!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

7 Inlägg
23 mars 2006
coSmoZ, har du erfarenhet av deras slutsteg då du är så säker på att dem är just så skit?

592 Inlägg
23 mars 2006
Eftersom slutstegen oftast har nästan samma komponenter kan det väl inte skilja såå mycket mellan stegen, eller har jag fel? Jag har för tillfället ett SSS-600 och det har fungerat bra smile

2much.fi
Accessories for your DSLR

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 mars 2006
Det sitter två röda säkringar, de är på 20A om jag inte missminner mig. Det betyder 40A max, men för att försköna det lite, låt oss säga att det är 40A säkringar! Så, 80A max, vid 14.4V ger max effekt 576 W RMS (med 50% verkningsgrad).

Är det som jag tror, 40A max så är det halva den effekten, dvs 288W RMS, eller 4x72W. Vilket de flesta såna där massproducerade Kines-steg brukar ge.

Sen kontakterna, om det är SÅNA kontakter för den uppgivna effekten så är det ren och skär dyngsnack.

Men, för den som inte vet ett dugg om bilstereo är det säkert lätt att tro att man kan få 1Kilowatt för 1299....men då är man lurad!

mvh Jonas

Saabra skrev:
coSmoZ, har du erfarenhet av deras slutsteg då du är så säker på att dem är just så skit?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2lateuloose
543 Inlägg
23 mars 2006
Saabra skrev:

Skrev jag att det var skit??? näe klart jag inte gjorde!
Lågpris märken använder mer en gärna suspekta specar för att dom vet att många människor
tyvärr är så godtrogna att dom går på vad som skrivs!

REKLAMENSMAKT är stor!!! & det är därför jag & andra skriver detta så inte människor behöver tex känna sej lurade

Läs vad JonasH skriver!.. där har du det svart på vitt

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 634 Inlägg
23 mars 2006
_Fredde_volvo_ skrev:
http://www.masterweb.se/index.php?cPath=23_32

billiga steg med MYCKET effekt. kolla på dom som e nedsatta till 1299:-

sjukt mycket effekt för pengarna.

MVH Fredde

EDIT: om kvaliteten på stegen är bra vet jag inte.

Såg det steget på en engelsk sida för några månader sedan, där kostade det mellan 4-500 sek.

Det är säkert jättebra wink
Senast redigerat av andreas_gbg_ (23 mars 2006)

Numera Saab 9-5 Aero -00

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
24 mars 2006
Gas AlphaX4 som  de säljer på brl.se rekomenderar jag, det kostar ca 1500:-

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

10 287 Inlägg
24 mars 2006
Johodå....

Val av komponenter är bara en del.

/Göran

Slaktarin skrev:
Eftersom slutstegen oftast har nästan samma komponenter kan det väl inte skilja såå mycket mellan stegen, eller har jag fel? Jag har för tillfället ett SSS-600 och det har fungerat bra smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök