Check Engine fel + rassel, Saab 900 -94

ragge____ Ragge
6 februari 2009 · 32 Inlägg

Hey

Nybliven ägare till min första Saab, och har lite funderingar. Bilen är en Saab 900 -94 med B206i motor. Bilen har gått ca 24000 mil.

1: Ibland tänds Check Engine lampan, men den lyser bara 1 sek, för att sedan slockna, sen kan den börja lysa igen men då upp till 20 sek för att sedan slocka, osv, den lyser aldrig fast. Den verkar endast lysa till när motorn blivit varm, min tempmätare ligger ungefär i mitten, normalt antar jag ? Lagt märke till att den bara lyser i stadskörning(50kmh eller lägre) men aldrig på motorväg  t ex, något med kylning? Bilen känns inte heller nå annorlunda när lampan lyser. Av det jag hittat på olika forum verkar det finnas 4 vanliga fel när den lyser: Vakuumslangar,lambdan,termostat eller luftmasse, nån av dom som verkar trolig?

2: Det rasslar/skrapar lite milt från motorn, detta hörs tydligast när bilen är kall och på låga varv på 1:ans och 2:ans växel. Kamkedjan? Ljudet är som sagt ganska milt, men hörs.

Enda felet jag vet om på bilen annars är ett mindre oljeläckage, några droppar/dag. Check Engine felet verkar inte vara kopplat till rasslet.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

MVH
Anders

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 februari 2009 · 5 650 Inlägg

check engine är saabs sätt att säga att de är felkoder

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
E85
7 februari 2009 · 58 Inlägg

Tja!

Det kan ju vara dax o byta kamkjedja om inte det är gjort. Om du låter bilen stå på tomgång o lyssnar på motorn och det knackar vid kamkjedjan lite då o då så är det nog den. men att lampan lyser så korta stunder verkar ju skumt.
En liten gissning bara. Mvh G

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
SaaB_Turbo
7 februari 2009 · 336 Inlägg

Prova med en vanlig service, byt olja och filter.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
7 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Dom ska ju rassla lite men låter det mer än det enligt din uppfattning borde göra så är det dags att kolla kedjan. Tror doch inte det är därför lampan lyser

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 februari 2009 · 5 092 Inlägg

lita inte på mig. men på min saab och folk jag har pratat med som har likadana bilar, brukar el systemet pfr motorn eller på displayen börja lysa utan nå fel. ibland står det bakljus ur funktion och fyll på kylarvätska fast det är fullt och så smile. enda gången scheck engine lampan lyst för mig var när drivremmen gick och bilen kokade. sen ibland efter det så kan den som du säger dörja lysa lite då och då fast bara en liten stund.

Har höra att man kan "nollställa" sånt om man koplar ur batteriet.

Fast för att vara säker kanske du ska försöka ta reda på vad som kan vara knas om det är nå knas smile ehh nu vart det bara tok här tror jag. är för trött =P

Janneutanb
7 februari 2009 · 7 267 Inlägg

Det är väl bara att gå över vakumslangarna till att börja med, kostar några kr/m på ok.
Sen gör du en service med nya filter och tändstift, RÄTT TÄNDSTIFT.

Fortsätter lampan att blinka till och från kan det vara värt att åka till saab och be dom kolla vad för felkod du får/har lagrad.

Byt även motoroljan, har du tur så kanske det rasslar lite mindre. Men med tanke på vad bilen kostar anser jag det inte ekonomiskt försvarbart att byta kamkedjan och dreven/spännaren.

ragge____ Ragge
7 februari 2009 · 32 Inlägg

Tackar för alla svar, blir nog att kolla felkoder på saab angående check engine, och rasslet är troligen bara ett löst skydd som gör oljud någonstans.

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat
dr-aero
8 februari 2009 · 290 Inlägg

det är ju inte helt ovanligt att det rasslar från löp/spännrullar till drivremmen.

Ekis!
8 februari 2009 · 1 210 Inlägg

dr-aero skrev:
det är ju inte helt ovanligt att det rasslar från löp/spännrullar till drivremmen.

Helt riktigt på min gammla -95  900turbo jag hade så skar lagringen på en remrulle... (löprulle) de hela genererade i sen att remmen gick av och vattenpumpen då även ej gick så då gick en kylarslng osv... de ena ger de andra.. tongue

kolla upp de innan du åker på några långa turer inge roligt att bli ståendes nu i kylan...

mvh Micke

Senast redigerat av Ekis! (8 februari 2009)

master_lars
8 februari 2009 · 1 152 Inlägg

Check Engine = Bränsleproblem, troligen är det pumpen som inte riktigt hänger med. Kan även vara LMM som är kass.

Rassel = Kedja och spännare, skulle satsa på spännaren. Men om du skall byta dessa rekomenderar jag att du byter allt, alltså skenor, kedja och spännare. Passa då även på att byta oljepumpen

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
ragge____ Ragge
8 februari 2009 · 32 Inlägg

Kan ju tillägga att rasslet endast finns när man kör / har en växel i. På tomgång/neutral låter det inget oavsett varvtal.

Senast redigerat av ragge____ (8 februari 2009)

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat
Janneutanb
8 februari 2009 · 7 267 Inlägg

Låter enbart vid låga varv då motorn skakar lite extra så antagligen är det bara nåt skydd eller så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang