4085
Sök

Taklucka vägrar öppna sig.

43 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Hej! Har problem med min toyota celica. Det är så att när man trycker på knappen som öppnar takluckan är det som att den försöker driva upp luckan(lever om lite) men inte orkar. har testat banka lite försiktigt men inte lyckats få upp den. Någon med liknande fel? Det är en Toyota Celica 86:a. /patrik

1 853 Inlägg
7 februari 2009
hade typ nått likande på min golf 3:a förut. det visade sig att det var en glid skena på ena sidan som gått av och den liksom löste ut automatiskt för det kände väll att det tog i mot eller liknande...

så jag gjorde så att jag stack på skroten och kollade på en annan golf 3 (innan jag rev min egen) då fick jag en bild hur det såg ut... sedan tog jag ner inner tacket och kollade på min egen..

slutade med att jag köpte ny lucka hela skiten (RAMEN) allt utom glaset glaset skulle dom ha typ 3000-4000 för satt det flyttade jag över... (själva reservdelen kostade typ 1500kr...så det vart inget av de smile

tror jag gav 500-1000 nått för ramen...

kanske inte hjälper dig så mycket men endå hmm

lycka till

/mvh soyd

43 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jodå, bra svar. Kan nog vara mycket väl som du säger att det är någon av glidskenorna som är av för jag antar att det finns två, en på var sin sida.

Försökte lite förrut att få loss takluckan för jag har en till celica exakt likadan där takluckan fungerar som jag tänkte switcha plats på. Men får tammef"n inte lös luckan. verkar sitta som gjutet.

Iofs har jag ej tagit bort hela innertaket vilket man kanske måste göra?

1 853 Inlägg
7 februari 2009
Ja jo det tror jag du måste göra brukar sitta som skruvar under där...

du har ingen Haynes handbok det brukar vara guld värt då man ska demontera inredning och plats detaljer smile
Senast redigerat av soyd (7 februari 2009)

Trucker
2 710 Inlägg
7 februari 2009
Hade samma problem me accorden. Du behöver inte riva bort hela innertaket utan ta ba bort själva luckan ( i mitt fall var de glas lucka så jag kunde se igenom uppirfrån). Riv bort själva luckan, o kolla att allt är i sin ordning.. rör lite lätt på dom små detaljerna som får luckan o åka fram o tibak. Det var nämligen de som hade lagt av på min.. hela sommaren -06 åkte ja o tänkte på detta. fan va galen ja blev, drog ti honda me den, dom ville ha 10k, då skulle dom visserligen riva bort hela taket haha..

sommaren -07 fick ja tips om att riva bort luckan o kolla.. gjorde de, o de va nämligen nån liten grej som hängde sig ( hade gått sönder, dock inget allvarligt) drog ti biltema o köpte nå superlim o satte fast den, höll förevigt big_smile sparade på hela 9980kr big_smilebig_smile haha tongue inga småpengar inte tongue

Som sagt, riv bort lucka o kolla NOGA!

Lycka till.

Fart missbrukare

43 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Nae, man har ju ingen handbok om reparationer tyvärr vilket som du säger skulle ha hjälpt mig mycket.
Testade ta bort instrumenteringen som ligger just under luckan och  det gav mig ingen hjälp alls. såg några skruvar som är i den större varianten som var totalt omöjlig att skruva bort för hand. Måste nog att koppla kompressorn och sätta dit nå stjärnmunstycke för att få bort. men ska kika på det där imorron och hoppas man får till det. man vill ju att allt ska fungera på bilen. sen är det ju lite lyx med eltaklucka och elhissar. smile Tack för svaren. och om nån orkar/lyckas leta fram någon sida som har reparation för taklucka på celica skulle det vara guld värt.

43 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Nu vart jag så fruktansvärt less på problemet med tackluckan så jag spenderade säkerligen 5-10 timmar på problemet med takluckan. lyckats få till det riktigt bra. det som var trasigt var drevet på elmotorn som hade totalt rostat sönder så kuggarna var i princip borta. samt "kuggfjäder" eller vad det är för nått som går runt hela tackluckan hade rostat fast. så det blev bara att skruva bort hela tackluckan ink. ramen och byta ut. Helt otroligt att jag fick ihop det då handbok saknades. Nu är bilen snart klar då den kommer bli i princip helt rostfri. bilder kommer.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 mars 2009
Har problem med min taklucka på e30in. Den går hur fint som helst om man öppnar den helt men när man ska öppna den i bakkant så går den bara upp 2 cm när den egentligen ska öppnas kanske 10cm.

Vad kan felet va? Wiren som hamnat fel? Eller bara lyftgrejen som hängt sig?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök