Svarta prickar över hela bilen

BoraV6
20 mars 2006 · 677 Inlägg

Har fullt med svarta prickar på bilen varje gång jag ska tvätta.
Vet att det var uppe förut att det är nått skit som vägverket har i sanden.

Men min fråga är, hur får man bort det?
Tjärlösare funkar si så där. Lacknafta funkar jättebra, men törs man använda det på lacken vid varje tvätt?
Varmvatten underlättar mycket.

BoraV6
20 mars 2006 · 677 Inlägg

Alltså måste jag vaxa varje gång jag tvättat bilen om jag ska ta bort prickarna helt varje gång.

jocke_
20 mars 2006 · 264 Inlägg

hmm, ja det vill man inte heller ju, är det inte tjära då?

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637
Mitsubishi Eclipse "GS" (1996)
BoraV6
20 mars 2006 · 677 Inlägg

Hittar inte igen inlägget, det kanske var på GTIklubben som någon tog upp det.
Det började iom sandningen i höstas.

Det ser precis ut som tjärfläckar, fast det är hur mycket som helst. Dom som inte har så ljusa bilar ser det inte så väl, men går man och drar handen längs bilen när den är nytvättad så är dörrsidorna som sandpapper fortfarande.

N33d4Sp33d Ingenjör
20 mars 2006 · 256 Inlägg

Om du menar det svarta som oftast ligger i nederkant på dörrarna samt på bakpartiet så räcker med kvalitetsvax.

Handtvätta bilen först (vatten och stryk förstiktigt med händerna)
schamponera rikligt med en ny skum (schampon skall vara av samma märke som vaxet)
tvätta av & torka ordentligt

Vaxa...

Så försvinner allt bös. Vill du göra det enkelt för dig så bör du vaxa innan vinterhalvåret så lossnar allt skit ganska enkelt.

Lycka till.

Det är inget brott förrän man åker fast
Hultqvist
20 mars 2006 · 38 Inlägg

Du ska skaffa dig en flaska petroliumbaserad avfettning, spraya på det innan du shamponerar så försvinner prickarna direkt. mycket enkelt.

Senast redigerat av Hultqvist (20 mars 2006)

Labrat
20 mars 2006 · 27 Inlägg

Bra tråd.

Svarta prickarna är väl bara vanlig asfaltssmet. smile Jag får för mig att detta uppkommer när vi kör med dubbdäck, det river upp asfalten och ligger du bakom nån med dubbdäck så riskerar du att bli "sprayad".

Jag handtvättar bilen noga, alltid. Men vintertid struntar jag i prickarna, känns inte bra att avfetta hela hela tiden, och ffa inte på vintern då bilen är extra utsatt för salt och rostangrepp.

Jag ser som sagt till att bilen är ren vintertid, skiter i prickarna och sen runt påsk gör jag en riktig rengöring med avfettning och ev. rubbing/polish +wax.

Då brukar de flesta byta till sommardäck, och problemet blir sen minimalt fram till hösten igen. (Sen kan man ju ge sig fan på att kan råkar köra på nylagd asfalt igen...)

Jag har en fråga också!

Jag letar efter en schampoo-svamp till bil, vill ha ngt som är lite styvare än normalt och effektivare mot skit som sitter lite hårdare. Jag har inte hittat något mellanting mellan dom jättemjuka som finns överallt och typ scotchbrite, tips ngn på en svamp som får med sig skiten effektivare utan att repa lacken?

/Labrat

"R" wannabes finns det gott om!
Injen Husägare
20 mars 2006 · 268 Inlägg

vinteravfettning funkar finfint

no turbo shit just real power
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Labrat skrev:
Jag har en fråga också!

Jag letar efter en schampoo-svamp till bil, vill ha ngt som är lite styvare än normalt och effektivare mot skit som sitter lite hårdare. Jag har inte hittat något mellanting mellan dom jättemjuka som finns överallt och typ scotchbrite, tips ngn på en svamp som får med sig skiten effektivare utan att repa lacken?

/Labrat

det låter som du behöver en sonax svamp wink

lacknafta på bil?! skojar ni? använd avfettning, dock ingen miljöskit, det fungerar inte så bra! skulle det inte lösas upp tar du en hink med lite avfettning och en mycket grov svamp (en sån med stora porer) och drar över försiktigt, skrubba dock inte!

det låter som om ni har tvättat lite slarvigt i vinter! vad är detta? vaxa regelbundet så slipper ni sånt här!

MVH

man lever bara en gång så lev väl!
Pälle
20 mars 2006 · 121 Inlägg

Bullo skrev:
lacknafta på bil?! skojar ni? använd avfettning, dock ingen miljöskit, det fungerar inte så bra!
MVH

Vad är skillnaden på gammaldags kallavfettning/tjärlösare/vinteravfettning och lacknafta? Mer än priset då?


/Pelle

BoraV6
20 mars 2006 · 677 Inlägg

Nu är det så här.

Jag lämnade in bilen för polering och vaxning i höstas. Så det var inget fel på det. Skiten fastnar ändå.
Sen så har jag naturligtvis provat med avfettning, visst det funkar. Med en hel flaska på en dörr typ!
Och tjärlösare funkar lite bättre men tar inte bort allt heller. Och vad är tjärlösare? Jo utspädda starkare prylar. Lukten tyder på nått liknande lacknafta, tinner mm.

Och kom inte och säg att jag slarvtvättar!!!! Då får du äta upp dina ord när du ser mig i tvätthallen och med vaxduken!


Och som sagt, alla ser det nog inte på samma sätt som mig då de har bilar med mörkare färger där det knappt syns, men som sagt kän på lacken!

sveddan
20 mars 2006 · 1 453 Inlägg

BoraV6 skrev:
Nu är det så här.



Och kom inte och säg att jag slarvtvättar!!!! Då får du äta upp dina ord när du ser mig i tvätthallen och med vaxduken!

Ödmjuk kille...

Senast redigerat av sveddan (20 mars 2006)

WilYawn Golle
20 mars 2006 · 448 Inlägg

Eller så köper man en billig vinterbil som man skrotar när våren kommer. Funkar bra för mig smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 mars 2006 · 1 852 Inlägg

BoraV6 skrev:
Nu är det så här.

Jag lämnade in bilen för polering och vaxning i höstas. Så det var inget fel på det. Skiten fastnar ändå.
Sen så har jag naturligtvis provat med avfettning, visst det funkar. Med en hel flaska på en dörr typ!
Och tjärlösare funkar lite bättre men tar inte bort allt heller. Och vad är tjärlösare? Jo utspädda starkare prylar. Lukten tyder på nått liknande lacknafta, tinner mm.

Och kom inte och säg att jag slarvtvättar!!!! Då får du äta upp dina ord när du ser mig i tvätthallen och med vaxduken!


Och som sagt, alla ser det nog inte på samma sätt som mig då de har bilar med mörkare färger där det knappt syns, men som sagt kän på lacken!

okej, förlåt.. men jag tycker fortfarande inte att "vaxning i höstas" är särskillt ofta. sen att skiten fastnar beror på att du inte tvättar ofta, ju längre man väntar desto hårdare sätter sig skiten! jag tvättar väldigt ofta, och jag har aldrig haft några problem med att få bort skiten. fars firmabil tvättas inte ofta och där var det ett helvete att få bort all skit, men det gick. den tvättades senast för 6 månader sen tongue

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Pälle skrev:

Bullo skrev:
lacknafta på bil?! skojar ni? använd avfettning, dock ingen miljöskit, det fungerar inte så bra!
MVH

Vad är skillnaden på gammaldags kallavfettning/tjärlösare/vinteravfettning och lacknafta? Mer än priset då?


/Pelle

lacknafta är till för att lösa färg. tar du det på bilen kommer lacken lösas upp. och med det menar jag inte att lacken kommer rinna bort, utan att den kommer bli mjukare och mindre beständig mot repor och skit.

kallavfettning består av tunga kolväteföreningar, lacknafta består av lättlösliga och flyktiga ämnen. hört talas om lika löser lika? kallavfettning är en fet lösning och därför löser den lätt tjära och andra "klibbiga" ämnen. lacknafta är inte lika "tungt" (molekylen är mindre) och därför löser det lättare mindre ämnen, t.ex. lack.

edit: rätta mig om jag har fel!

Senast redigerat av Bullo (20 mars 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
Drönirettab
20 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Lackrengöring, fungerar inte det?

Kallavfettning funkar hyffsat och jag håller med om att miljövänligt avfettningsmedel inte fungerar. Lacken blir ganska ren förutom det man vill ha bort, tjärfläckarna. Då försvinner ju ganska stor del av vitsen med avfettningsmedel om inte tjäran går bort. Men orsaken till att det heter miljövänligt är väl att ämnena som löser upp tjära och asfalt är borttagna.

Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2006)

9-5 AERO M-06
20 mars 2006 · 231 Inlägg

Själv använder jag detta! http://www.jula.se/butik/default.asp?id … E-629&  Klart överlägset allt annat jag har provat tidigare....

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Pälle
20 mars 2006 · 121 Inlägg

Bullo skrev:

Pälle skrev:

Bullo skrev:
lacknafta på bil?! skojar ni? använd avfettning, dock ingen miljöskit, det fungerar inte så bra!
MVH

Vad är skillnaden på gammaldags kallavfettning/tjärlösare/vinteravfettning och lacknafta? Mer än priset då?


/Pelle

lacknafta är till för att lösa färg. tar du det på bilen kommer lacken lösas upp. och med det menar jag inte att lacken kommer rinna bort, utan att den kommer bli mjukare och mindre beständig mot repor och skit.

kallavfettning består av tunga kolväteföreningar, lacknafta består av lättlösliga och flyktiga ämnen. hört talas om lika löser lika? kallavfettning är en fet lösning och därför löser den lätt tjära och andra "klibbiga" ämnen. lacknafta är inte lika "tungt" (molekylen är mindre) och därför löser det lättare mindre ämnen, t.ex. lack.

edit: rätta mig om jag har fel!

Ska inte rätta dig utan du har säkert helt rätt, dock har jag alltid använt lacknafta på mina bilar när de varit hårt smutsade av tjära och flygrost. Än har ingen lack runnit av eller skadats på kanske 20 talet bilar under de senaste 10-11 åren..

Edit: Köper absolut din förklaring men gjorde en snabbsökning på just lacknafta.. Det finns lacknafta med olika kolväten, jag kanske alltid haft turen med mig då  wink

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/ke … ningsm.htm

/Pelle

Senast redigerat av Pälle (20 mars 2006)

sveddan
20 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Jag använder OKs avfettning á "genomskinlig flarra, grönt medel"...funkar perfa!

peo Kaffeknarkare.
20 mars 2006 · 135 Inlägg

Tänkte tilläga de att jag hade själv lite problem med asfaltsfläckar på bilen. Men nu är de så att min bil är "svart" så de syns inte, men de känns.
Tror jag tvätta ca10ggr regelbundet och avfetta varje gång, gick väl sådär men inte nå vidare framsteg, för dom värsta fläckarna var omöjlig o ta bort. Då tipsa farsan om Diesel skulle också funka om man tog de på en trasa och drog de lite sådär försiktigt. Testa de annars smile

Kan då säga de, att nu är hon lenare än en baby skjärt  big_smile

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang