Varför spikar fanskappet? volvo 945 turbo b230 fk

cagiva_mannen Lysekil
8 februari 2009 · 90 Inlägg

hej min volvo 945 turbo b230 fk som e chippad enligt förra ägaren med viking chipp! men skiten spikar redan vid 0.8 i ladd och han sa att man kunde ladda 1.2 utan problem? men vi vet inte om den är bränsle eller tänd chippad! hur ska jag gå till väga för att den inte ska spika? ska jag sätta i nya chipp eller? e det bara till att byta ut boxarna om man köper fördig chippade? kan man sätta i en guld box till tändningen utan att behöva kolla upp sifror och skit? MVH//  sur volvo ägare:P

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
caromania Forummoderator
8 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Kan du inte skaffa en original box för en billig peng och börja med att återställa ladd etc. Sedan bygga om så att säga. Inte så lyckat att åka runt o småspika. Då vet du ju att bilen går bra i grunden och sedan kommer du ha bättre förtroende för den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sharky
8 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Om inte ordentlig service är gjord så kan även byte av tänddelar , flamfälla och bränslefilter hjälpa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
cagiva_mannen Lysekil
8 februari 2009 · 90 Inlägg

för att igår gick bilen som den skulle med 1.2 bar i ladd tills idag så börja fanskapet spika varför gjorde den inte det igår! och det sitter gröna 968or spridare på den! och chippad e den juh:P men kan det va fördelaren och det som gör saken? bilen har ståt still sen i maj!

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
Melin Trafikledare
8 februari 2009 · 563 Inlägg

Har en 945 med B230FK, laddar bara 0,5 men kör ochippat pga bränsleekonomi.
Men jag hade en 944 med B230FT innan, laddade runt 1,1 men det var tokviktigt att tanka 98 oktan när man skulle gasa, annars spikade det direkt.

Vilken oktan kör du på??

Såg efter att jag postat att bilen stått ett tag.. Bensin kan tappa oktan när den står länge, tråkigt men sant.

Senast redigerat av Melin (8 februari 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
cagiva_mannen Lysekil
8 februari 2009 · 90 Inlägg

Melin skrev:
Har en 945 med B230FK, laddar bara 0,5 men kör ochippat pga bränsleekonomi.
Men jag hade en 944 med B230FT innan, laddade runt 1,1 men det var tokviktigt att tanka 98 oktan när man skulle gasa, annars spikade det direkt.

Vilken oktan kör du på??

kör på 95! då när den inte spikade så körde jag med 55 liter 95 oktan samt 5 liter etanol! kan det va bränslet som gör det:S?

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
torpis Forummoderator
8 februari 2009 · 10 572 Inlägg

cagiva_mannen skrev:
kan det va bränslet som gör det:S?

Absolut!  E85 trollar bort spikningar...   Du SKALL använda det bränsle bilen är gjord för, vilket med största säkerhet är 98oktan bensin.  Spikar bilen fortfarande så har du något fel nånstans. Kan vara luftläckage, igensatt bränslefilter, dålig soppapump, dålig bränsletrycksregulator osv.

Att fuska bort ett fel som detta kommer leda till att du får renovera din motor, och då är du förmodligen betydligt mer irriterad än du är idag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lalla78 Drifttekniker VA
8 februari 2009 · 580 Inlägg

Som de andra skrivit. Tanka högre oktan tex 98 så kommer det nog att försvinna. Chip brukar oftast vara optimerade till 98 oktan.

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
cagiva_mannen Lysekil
8 februari 2009 · 90 Inlägg

oki då vet jag det:)! ska tanka fullt med 98 te mörra och hoppas på det bästa:) tackar för alla svar:)

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Lalla78 skrev:
Som de andra skrivit. Tanka högre oktan tex 98 så kommer det nog att försvinna. Chip brukar oftast vara optimerade till 98 oktan.

Precis, körde 98 med mitt vikingchip

Jonas
cagiva_mannen Lysekil
8 februari 2009 · 90 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Lalla78 skrev:
Som de andra skrivit. Tanka högre oktan tex 98 så kommer det nog att försvinna. Chip brukar oftast vara optimerade till 98 oktan.

Precis, körde 98 med mitt vikingchip

så ni tror det kan hjälpa .

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

cagiva_mannen skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Lalla78 skrev:
Som de andra skrivit. Tanka högre oktan tex 98 så kommer det nog att försvinna. Chip brukar oftast vara optimerade till 98 oktan.

Precis, körde 98 med mitt vikingchip

så ni tror det kan hjälpa .

Ja, högre oktan = mindre lätt att självantända

Jonas
magnat_945_turbo
8 februari 2009 · 59 Inlägg

okej tackar

volvo_1987
8 februari 2009 · 1 675 Inlägg

98 oktan, så är det fixat. Är liv och död på min 940 wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
magnat_945_turbo
21 mars 2009 · 59 Inlägg

volvo_1987 skrev:
98 oktan, så är det fixat. Är liv och död på min 940 wink

Jaåå 98 gorde susen

Xuri One Man Clan
21 mars 2009 · 4 287 Inlägg

cagiva_mannen skrev:
hej min volvo 945 turbo b230 fk som e chippad enligt förra ägaren med viking chipp! men skiten spikar redan vid 0.8 i ladd och han sa att man kunde ladda 1.2 utan problem? men vi vet inte om den är bränsle eller tänd chippad! hur ska jag gå till väga för att den inte ska spika? ska jag sätta i nya chipp eller? e det bara till att byta ut boxarna om man köper fördig chippade? kan man sätta i en guld box till tändningen utan att behöva kolla upp sifror och skit? MVH//  sur volvo ägare:P

jag vill inte idiot förklara dig..

men hur vet du att de är spik ?

Känner du att tändningen klipper ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang